خلاصه
این تحقیق اکتشافی به رابطه بین موانع یادگیری سازمانی (OL) و اتخاذ استراتژیهای مرتبط با پایداری، با تمرکز بر مدل کسبوکار تعاونی میپردازد. یک مطالعه موردی منفرد شامل یک تعاونی بزرگ خردهفروشی مواد غذایی ایتالیایی انجام شد. مصاحبه با 12 مدیر و ده ذینفع خارجی ضبط و با نرم افزار NVivo مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بر اساس طبقه بندی موانع ارائه شده توسط شیلینگ و کلوگ (2009) کدگذاری شدند.. در مجموع 153 شواهد ظاهر شد که موانع مربوط به OL را برای ادغام پایداری در سطح کسب و کار کاهش داد. بیشتر این موانع مانع از ادغام و/یا نهادینه شدن کامل ابتکارات مرتبط با پایداری در سطح گروه ها یا کل سازمان شد. برای تحریک یکپارچگی موثر و نهادینه سازی پایداری در استراتژی تجاری تعاونی، اجرای ابزارهای سازمانی و مدیریتی کافی به عنوان استراتژیک ظاهر می شود. ارتباطات موثر، ابزارهای اندازه گیری عملکرد پایداری و بهبود مهارت های کارکنان فرصت هایی را برای غلبه بر موانع شناسایی شده نشان می دهد. به عنوان پیوندهایی با مشتریان و جوامع، اعضای تعاونی نیز نقش کلیدی در این دیدگاه دارند.
معرفی
پایداری حالتی است که از توسعه پایدار ناشی می شود (بن و همکاران، 2013)، که شامل تعهد به رفاه اقتصادی، رفاه اجتماعی و حفاظت از محیط زیست است (بانسال، 2003، الکینگتون، 1998، هارت و میلشتاین، 2003). پایداری شرکتی به سازمانی اشاره دارد که سه رکن پایداری را در روال ها و استراتژی های سازمانی ادغام می کند (بامگارتنر و ابنر، 2010؛ گریفیث و پتریک، 2001؛ ماتیواتانان و همکاران، 2022، شارما، 2000) که حتی بر اساس نگرانی ها و فشارها هستند. سهامداران (بارنت، 2005؛ بایسه و وربک، 2003؛ پرز-باترس و همکاران، 2012).
بخشی از ادبیات تاکید کرده است که یادگیری سازمانی (OL) بر چنین یکپارچگی تأثیر می گذارد (Gough and Scott, 2003, Hermelingmeier and von Wirth, 2021, Lozano, 2014; Siebenhuener & Arnold, 2007; Zadek, 2004). OL به عنوان یک وسیله اصلی برای دستیابی به تجدید استراتژیک یک شرکت (Argyris & Schön, 1996) با تجدید استراتژیک که از طریق ایجاد، جذب و انتشار نوآوریها و دانش در داخل مرزهای سازمانی به دست میآید، در نظر گرفته شده است (کرامر، 2005). مطالعه پایداری شرکت از طریق دریچه OL به درک عمیقتری از چگونگی انتشار مسائل اجتماعی و محیطی در سراسر سازمان در سطح استراتژیک و عملیاتی اجازه میدهد (لوزانو، 2014). با این وجود، موانعی که ادغام پایداری را مانع یا پیچیده میکنند، بر OL و فرآیندهای مرتبط با آن تأثیر میگذارند. ادبیات موجود شامل موانعی است که به طور گسترده برای OL بحث شده است (به عنوان مثال، Anlesinya، 2018، Oh and Kuchinke، 2017؛ Ranjbarfard و همکاران، 2014؛ Shilling & Kluge، 2009؛ Szulanski، 1996)، اما تحلیل های کمی دارند (Cramer، Fennwick، 205، 5، 20). 2007؛ Siebenhuener و Arnold، 2007؛ اسمیت، 2011، اسمیت، 2012) پویایی OL را با توجه به پایداری بررسی کرده اند. علاوه بر این، بیشتر این مطالعات بر ابزارها و/یا ابتکارات مرتبط با پایداری خاص، مانند سیستمهای مدیریت داوطلبانه، ابتکارات گزارشدهی، یا فرآیندهای مشارکت ذینفعان متمرکز شدهاند. در این خوشه از تحقیقات راجک و همکاران. (2021) نیازمندی های ذینفعان و عوامل حیاتی موفقیت برای طرح های پایداری را شناسایی کرده اند. با این حال، مطالعات ذکر شده نشان ندادند
برای پر کردن این شکاف، این تحقیق اکتشافی (یین، 2017) موانع OL را در طول فرآیند ادغام پایداری در یک استراتژی تجاری تجزیه و تحلیل میکند. تمرکز بر مدل کسب و کار تعاونی است. شرکتهای تعاونی یک محیط تجربی جالب برای مطالعه مسائل مرتبط با پایداری را نشان میدهند. این امر به دلیل اصول و ارزشهای شرکتهای تعاونی مربوط به مسئولیتپذیری شخصی، دموکراسی، برابری، گشودگی به اجتماع و حکمرانی دموکراتیک است که باید این سازمانها را به پایداری و مسئولیت اجتماعی متمایل کند (باتالیا و همکاران، 2015، بیرچال، 2010، Gupta، 2014، Heras-Saizarbitoria، 2014، Tuominen و همکاران، 2017).
این مقاله به یک مطالعه موردی (یین، 2017) می پردازد که شامل یک تعاونی بزرگ مصرف کنندگان در صنعت خرده فروشی مواد غذایی ایتالیا می شود (Gouveia، 2013، Talonen و همکاران، 2016). این تعاونی طی سالها اجرای فعالیتها، فرآیندها و ابزارهایی را برای ادغام پایداری در استراتژی خود تجربه کرده است. این فرآیند یکپارچه سازی منجر به نتایج متفاوتی شد و تعداد زیادی از ابتکارات اجرا شده به اهداف مورد نظر نرسیدند یا قبل از رسیدن به آنها قطع شدند. این مطالعه از طریق مصاحبه با 12 مدیر و ده ذینفع خارجی، موانعی را برای OL که مانع ادغام کامل پایداری میشوند، تحلیل کرده است. مصاحبه ها با NVivo ضبط و تجزیه و تحلیل شدند، و یک کدگذاری قیاسی (Kyngäs & Vanhanen، 1999) بر اساس طبقه بندی شیلینگ و کلوگ (2009) انجام شد. تا آن جایی که می دانیم،
این تحقیق نشان می دهد که اگرچه سیستم ارزش یکی از عناصر متمایز کننده مدل کسب و کار تعاونی را نشان می دهد، یک استراتژی مبتنی بر پایداری تنها در صورتی می تواند به طور کامل یکپارچه و نهادینه شود که ابزارهای سازمانی و مدیریتی به اندازه کافی در سازمان اجرا شود. نمونه هایی از این ابزارهای سازمانی و مدیریتی عبارتند از ابزارهای ارتباطی مؤثر در سطح بین گروهی و درون گروهی، ابزارهای سنجش عملکرد مرتبط با نوآوری ها و ابزارهایی با هدف افزایش مهارت های کارکنان اختصاص یافته به وظایف مختلف. در نهایت، نقش اعضا نیز به دلیل نقش آنها به عنوان رابط با مشتریان و جوامع محلی استراتژیک است.
این تحقیق هم به پزشکان و هم برای محققان کمک می کند. مدیران تعاونیها میتوانند از پیشنهاداتی در مورد ابزارهای مدیریتی و راهحلهای سازمانی برای اتخاذ، پیشگیری یا غلبه بر موانع OL و حمایت از فرآیند ادغام پایداری بهرهمند شوند. علاوه بر این، این مقاله به بحث در مورد رابطه بین OL و پایداری کمک می کند، با تمرکز بر یک مدل تجاری خاص (مانند تعاونی ها) که هنوز در ادبیات عمیق نشده است. مقاله به شرح زیر سازماندهی شده است: بخش 2 پیشینه تحقیق را تشریح می کند، بخش 3 مطالعه موردی و رویکرد روش شناختی را ارائه می دهد و بخش 4 یافته های تحقیق و بحث مرتبط را ارائه می دهد. بخش پایانی نتیجه گیری را با ابتکاراتی برای غلبه بر موانع اصلی ارائه می دهد.
قطعات بخش
چارچوب نظری
OL یک موضوع اصلی در ادبیات مدیریت استراتژیک است (Dierkes et al., 2003). به ویژه، OL یک چارچوب مفید برای مطالعه فرآیندهای پویا تغییر است (بن و همکاران، 2013، کراسان و همکاران، 1999، لازلو و لازلو، 2002). این مفهوم به عنوان یک فرآیند تجربه محور تغییر در پایگاه دانش یک سازمان است که در طول زمان رخ می دهد (Argote & Miron-spektor, 2011) و در ساختارهای سازمانی جدید تأثیر می گذارد که بر یادگیری آینده یک سازمان تأثیر می گذارد (شیلینگ).
روش تحقیق و مطالعه موردی
سازمان مورد، یک تعاونی بزرگ مصرف کنندگان ایتالیایی (از این پس COOP) است که به عنوان خرده فروش مواد غذایی فعالیت می کند. COOP با بیش از 80 فروشگاه پراکنده در چهار منطقه، تقریباً 600000 عضو و بیش از 3000 کارمند دارد. COOP که بهعنوان یک خردهفروش محلی کوچک تأسیس شد، در اواخر دهه 1980 رشد شدیدی را از نظر تعداد مکانها، محصولات ارائهشده و مشتریان ارائهشده تجربه کرد. این رشد نه تنها موقعیت COOP را در بازار افزایش داد، بلکه منجر به احساس جدایی از هر دو شد
یافته ها و نظرات
از یک مرور کلی، در مجموع 153 شواهد مرتبط با موانع احتمالی برای یکپارچگی پایداری از مصاحبه ها پدیدار شد (جدول 5). بیشتر شواهد ذکر شده در بالا به عنوان موانعی برای OL عمل می کنند که در سطوح ادغام و نهادینه سازی عمل می کنند. این بدان معنی است که نوآوری پایدار در سطح فردی و در سطح گروه ظاهر می شود (کراسان و همکاران، 1999). با این وجود، هنگامی که چنین نوآوری به کل سازمان گسترش می یابد، موانع مانع می شوند
نتیجه
این مطالعه اکتشافی رابطه بین OL و پایداری را با تمرکز بر موانع موجود در فرآیند ادغام پایداری در استراتژی کسبوکار بررسی کرد. یک تعاونی خردهفروشی بزرگ از طریق یک روش مطالعه موردی مورد بررسی قرار گرفت که در آن ویژگیهای منحصر به فرد این نوع مدل کسبوکار اشاره شد. این تحقیق بر اساس چارچوب پیشنهادی کراسان و همکاران انجام شد. (1999) در اشاره به دسته بندی موانع یادگیری طبقه بندی شده توسط شیلینگ و
دیدگاه خود را بنویسید