خلاصه
شرکت های کوچک تا متوسط (SMEs) می توانند از عضویت در تعاونی بهره مند شوند. هدف این مطالعه آزمایش سوابق قبلی در مورد اینکه چرا SMEها به یک تعاونی میپیوندند. ما با اعضا و مدیران چهار تعاونی استرالیایی مصاحبه کردیم تا دلایل پیوستن صاحبان SME به آنها را بررسی کنیم. همه مصاحبه شوندگان موافق بودند که تعاونی باید علاوه بر اطلاعات، پشتیبانی تجاری، دانش و شبکه سازی، مزایای اقتصادی نیز ارائه دهد. تمایل مالکان کوچک و متوسط به اقدام جمعی در جهت هدف مشترک از تصمیم برای عضویت در تعاونی های آنها حمایت کرد. ویژگیهای دارایی، زمانی، مکانی و رابطهای منابع خارجی را از طریق تعاونی خود برای به چالش کشیدن عدم اطمینان محیطی که SMEها با آن مواجه بودند فراهم کردند.
معرفی
تحقیقات قبلی قابل توجهی در مورد عوامل محرک عضویت در شرکت های تعاونی انجام شده است (Bijman & Verhees, 2011; Cechin, Bijman, Pascucci, & Omta, 2013; Gijselinckx & Bussels, 2014; Jussila, Goel, & Tuominen, 20). بیشتر این تحقیقات بر روی کشاورزانی که به تعاونیهای تولیدکننده کشاورزی میپیوندند (مانند هرناندز-اسپالاردو، آرکاس-لاریو، و مارکوس-ماتاس، 2013؛ ورهیس، سرگاکی و ون دایک، 2015) یا افراد تعاونیهای مصرف متمرکز شده است. (به عنوان مثال جونز، جوسیلا و کالمی، 2016). این مطالعات اهمیت ویژگیهای اجتماعی و اقتصادی (هرناندز-اسپالاردو و همکاران، 2013) را به عنوان دلایلی برای ایجاد انگیزه عضویت تعاونی برجسته کردهاند. مزایای مالی (جونز، جوسیلا و کالمی، 2016). با این حال،
هدف این مقاله بررسی تفاوت دیدگاه صاحبان شرکتهای کوچک و متوسط (SME) با مدیرانی که تعاونیها را مدیریت میکنند در رابطه با عوامل انگیزه عضویت آنها در تعاونیها است. به طور خاص، سوال پژوهشی مورد بررسی این است: چرا مالک-مدیران شرکت های کوچک و متوسط به تعاونی ها می پیوندند؟
برای هدف این مطالعه، ما یک SME را به عنوان شرکتی تعریف می کنیم که به طور مستقل دارای مالکیت و اداره می شود، دارای کمتر از 250 کارمند، گردش مالی سالانه کمتر از 50 میلیون یورو و دارایی کمتر از 43 میلیون یورو (آمار OECD، 2004). اگرچه تعریف SME در سراسر جهان متفاوت است، تعریف ما توسط اتحادیه اروپا پذیرفته شده است و یکی از پرکاربردترین تعریف هاست.
پیشنهاد شده است که تولیدکنندگان کوچک به عنوان عضو تعاونی دسترسی به بازار بیشتر، هزینه های کمتر و قیمت گذاری بهتر دارند (Krivokapic-Skoko، 2002). با توجه به نحوه تأثیر تعاونی ها بر اعضا در مقایسه با افراد غیرعضو در بخش کشاورزی، جیاناکاس و فولتون (2002) دریافتند که تعاونی قیمت نهاده های کشاورزی را کاهش داد، نوآوری را افزایش داد و قیمت ها را برای تولیدکنندگان بهبود بخشید. یافتههای مشابهی توسط تنباک (2004) گزارش شد که اشاره کرد که از طریق تعاونیهای کشاورزی، تولیدکنندگان عموماً قیمتهای بالاتری نسبت به غیرعضو تعاونیها دریافت میکنند.
با وجود این، تحقیقات نسبتا کمی بر دلایلی متمرکز شده است که چرا مالکان SME برای پیوستن به یک تعاونی تصمیم می گیرند (گوئل و روسل، 2015؛ جوسیلا و همکاران، 2012). مطالعات بیشتری در سطح اعضا و شرکت مورد نیاز است تا مشخص شود که چه ارزشی از طریق همکاری به دست می آید (مزارول، مامونی لیمنیوس و ریباد، 2013). شرکتهای کوچک و متوسط که عضو یک تعاونی هستند میتوانند از مزایایی در قالب کاهش هزینههای مبادله، به حداکثر رساندن بازده و توانایی بهرهبرداری از بازارهای با ارزش بالا برخوردار شوند (Markelova، Meinzen-Dick، Hellin و Dohrn، 2009).
تحقیق ما شامل مصاحبه با مدیران و مالکان SME-اعضای چهار تعاونی استرالیایی در صنایع کشاورزی، ماهیگیری، دامداری و خدمات خودرو بود. صنایع اولیه سهم عمدهای در اقتصاد استرالیا دارند و تعاونیها به طور سنتی زیرساختهای زنجیره تامین مهم مانند ذخیرهسازی را برای آنها فراهم کردهاند، علاوه بر این، دسترسی به بازار دلیلی است که صنعت اولیه از تعاونیها استفاده میکند. ما یک تعاونی خرید در صنعت موتور گنجاندهایم تا نشان دهیم که مالکان SME (مثلاً مکانیکها) چگونه میتوانند از طریق عضویت تعاونی سود ببرند.
ساختار باقیمانده این مقاله به شرح زیر است. ابتدا، ادبیات مرتبط با تحقیق ما را بررسی می کنیم. دوم، ما روشی را توصیف می کنیم که از نرم افزار NVivo و Leximancer برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کند. سوم، قبل از ارائه بحث و نتیجهگیری نهایی با مفاهیم مدیریتی، محدودیتها و ملاحظات تحقیقات آینده، یافتهها را گزارش میکنیم.
قطعات بخش
بررسی ادبیات
تصمیم مالکان SME برای پیوستن به یک تعاونی در سطح فردی اتفاق میافتد (Jussila et al., 2012) و معمولاً مبتنی بر سودمندی درک شده است که از عضویت ناشی میشود (Fulton & Adamowicz، 1993). تمایل به همکاری احتمالاً به وضعیت اقتصادی مالک SME، موقعیت اجتماعی، مرحله زندگی (سوروکین، 1954)، به علاوه انگیزهها و نیات مالک برای رشد کسبوکارشان بستگی دارد (Walker & Brown, 2004). جوسیلا و همکاران (2012) پیشنهاد می کند که اگر پاسخ به
روش شناسی
در این مطالعه از طرح مطالعه موردی چندگانه استفاده شد. این شامل چهار تعاونی بزرگ بود که در استرالیا فعالیت می کردند. این سازمانها هم شرکتهای متعلق به تولیدکننده و طرف عرضه در غلات، گوشت، و ماهیگیری و همچنین یک نهاد متعلق به خریدار و طرف تقاضا در بخش خردهفروشی خدمات خودرو را نمایندگی میکردند. مطالعات موردی به این دلیل انتخاب شدند که همه آنها تعاونی های موفق و تثبیت شده ای با اعضای صاحبان SME هستند. جزئیات تعاونی ها در جدول 1 ارائه شده است.
همانطور که در
دیدگاه های اعضا و اجرایی – تجزیه و تحلیل NVivo
جدول 3 موضوعات تولید شده و سطح اهمیت را با توجه به مدیران و اعضا ارائه می دهد. هم مدیران و هم اعضا درباره دلایل اقتصادی تشکیل تعاونی هایشان توافق داشتند. مدیران عامل زمینه را برای تعاونیهای مربوطه خود فراهم کردند و دلایلی مانند کارآمد بودن، کاهش هزینهها، بهبود قیمتها برای اعضا و تخفیفها را فراهم کردند. اعضا در مورد اینکه چگونه تعاونیهایشان، از طریق عامل اقتصادی قیمتگذاری بهتر و هزینههای کمتر، سود نهایی را بهبود بخشیدند، بحث کردند
بحث
یافته های ما از یافته های Mazzarol و همکاران پشتیبانی می کند. (2013) در رابطه با سوابق ایجاد انگیزه در مالکان SME برای پیوستن به تعاونی ها. این اعتبار مهمی را فراهم می کند زیرا تحقیقات در مورد دلایل پیوستن صاحبان SME به تعاونی ها محدود است. از این نظر مطالعه ما کمک مفیدی به ادبیات می کند.
جدول 7 خلاصه ای از یافته های ما و نحوه ارتباط آنها با Mazzarol و همکاران را ارائه می دهد. (2013) پیشینیان. قوی ترین پیشینه در مطالعه ما تمایل به همکاری بود،
نتیجه
این مطالعه با بررسی همزمان مدیران و اعضا در مورد دلایل پیوستن صاحبان SME به تعاونی ها، دیدگاه منحصر به فردی را در زمینه تحقیقات تعاونی ارائه می دهد. یافتههای ما از تحقیقات قبلی انجام شده توسط Mazzarol و همکاران در این مورد حمایت میکند. (2013)، اما شواهدی را هم از دیدگاه اجرایی تعاونی و هم از دیدگاه اعضا ارائه می دهد. مجریان و اعضا توافق کردند تعاونی های آنها با تمرکز اعضا و ذینفعان تشکیل شود و نتایج اقتصادی به عنوان
منابع مالی
این پروژه توسط واحد تحقیقات شرکت تعاونی (CERU) دانشگاه استرالیای غربی تامین شد .
بیانیه مشارکت نویسنده CRediT
شهید غوری: مفهوم سازی، گردآوری داده ها، تحلیل رسمی، بررسی، روش شناسی، مدیریت پروژه، اعتبار سنجی، تجسم، نگارش – پیش نویس اصلی، نگارش – بررسی و ویرایش. تیم مازارول: مفهوم سازی، مدیریت داده ها، تجزیه و تحلیل رسمی، جذب بودجه، تحقیق، روش شناسی، مدیریت پروژه، منابع، نرم افزار، نظارت، اعتبارسنجی، تجسم، نوشتن – بررسی و ویرایش. جفری ن. سوتار: منابع، نرم افزار، نظارت، اعتبارسنجی، نوشتن
دیدگاه خود را بنویسید