989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمعمارینما و منظرطراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

یکی از مهمترین ارکان معماری ساختمان می باشد. شرکت رنویت ارک با بهره گیری از نخبگان طراحی معماری و توسط تیم های طراحی معماری ساختمان، طراحی داخلی ساختمان، طراحی مهندسی ساختمان، طراحی ویلا ، متریال های ساختمانی ، امکانات اجرایی و عمرانی ساختمان و .. کوشش خود را به کار گرفته است تا به وسیله نوین ترین متدهای علمی روز بتواند طراحی معماری ساختمان را به گونه ای مهندسی و چشم نواز ارائه دهد.

طراحی نمای ساختمان از این رو که اولین آیتم از منظر بیننده می باشد از اهمیت ویژه ای در بحث معماری ساختمان برخوردار است.در طراحی نمای ساختمان بایستی به المان های مختلفی نظیر، اقلیم منطقه مورد نظر ، سبک معماری منطقه ، نحوه معماری ساختمان های مجاور ، ضوابط شهری حاکم در منطقه ، شرایط جغرافیایی و فرهنگی و… در نظر گرفته شود.

یکی از آفت های طراحی نما در ایران سپردن این امر مهم به افرادی غیرکارشناس و با دانش تجربی معماری می باشد.

از اینروست که با انبوه نماهای ساختمان مواجه هستیم که از استاندارد خاصی در طراحی نما  بهره ای نبرده اند خوشبختانه اخیرا پس از الزامی شدن طراحی نما توسط شهرداری و ایجاد استاندارد در بحث طراحی نما ساختمان و متریال های به کار گرفته شده در نمای ساختمان همینطور میزان و تعدد متریال به کار گرفته شده در طراحی نما ساختمان توسط کمیته نمای شهرداری امید فراوانی به زیباتر شدن چهره شهر و استفاده از نماهای اصولی و استاندارد توسط طراحان رشته معماری است.

با توجه به الزام طراحی نما ساختمان، سازندگان حساسیت بالایی به طراحی نما ساختمان معطوف خواهند داشت از اینرو با توجه به سبک های مختلف طراحی نما ساختمان و متریال های متعدد و مصالح گوناگون در طراحی و اجرای نما ساختمان بحث طراحی نما ساختمان از توجه بیشتری نسبت به قبل برخوردار شده است.

به همین علت جهت برسی اصولی طراحی نما ساختمان به سبک های مختلف طراحی نما ساختمان در دوبخش کلی طراحی نمای کلاسیک ساختمان و طراحی نمای مدرن ساختمان به موضوع طراحی نما ساختمان خواهیم پرداخت.

طراحی نمای ساختمان

ابتدا بایستی تعریف درستی از سبک های طراحی نما داشته باشیم چرا که در حال حاضر و به دلیل نگاه منعفعت طلبانه به مقوله ساختمان با نماهایی در شهر مواجه هستیم که نمی توان آنها را در دسته بندی های اولیه طراحی نما ساختمان مانند طراحی نمای کلاسیک و مدرن گنجاند چه رسد به سبک های زیر شاخه مانند نئو کلاسیک و..

برای تعریف نمای استاندارد یک ساختمان باید ابتدا به انتظار ما از پروژه و همینطور تاریخچه معماری منطقه پرداخت. در اکثر کلان شهرهای دنیا که دارای قدمت تاریخی هستند چند بخش مهم از نظر معماری شهری در آنها وجود دارد.

مثلاً در شهر تاریخی رم پایتخت کشور ایتالیا یک بخش کاملا تاریخی چند هزار ساله با ساختمان هایی قدیمی مانند کولوسئوم با قدمت ۲۰۰۰ ساله داریم. در بخش دیگر شهر Downtown یا هسته مرکزی شهر قرار دارد با نماهایی از ساختمان های امروزی انواع برج ها و ساختمان های شیک و مدرن که غالبا بر طراحی نما مدرن ساختمان دلالت دارد و در انتها با Suburb یا حومه شهر مواجه هستیم که دارای ساختمان های ویلایی برای زندگی خانواده هاست روبرو می شویم.

در یک شهر مدرن امروزی با استاندارد های این چنینی طراحی نما ساختمان های هر یک از این بخش ها و ضوابط شهری متفاوت است مثلاً در بخش تاریخی شهر محدویت ارتفاعی برای ساخت و ساز وحود دارد و ساخت و ساز بسیار کم است طراحی نما در این بخش بر طراحی نما کلاسیک استوار است.

طراحی نمای ساختمان

نماهای کلاسیک متناسب با بافت این بخش از شهر طراحی و اجرا می شوند ، در بخش مرکزی حجم ساخت ساز بالاست و طراحی نمای ساختمان بر طراحی نماهای مدرن استوار است و در نهایت در حومه طراحی ویلا و نماهای ویلایی در به منظور استفاده خانواده ها در دستور کار قرار می گیرد.

در پایان باید به نکته مهم دیگری نیز اشاره کنیم به طور کلی طراحی معماری به صورت یک مجموعه کلی از زیر شاخه هایی تشکیل شده که هماهنگی و هارمونی تمامی این اجزا طراحی یک ساختمان را به شکل استاندارد و اصولی و با قواعد علمی پدیدار می سازد.

لذا تناسب بین طراحی نما ساختمان با سایر این اجزا از الزامات طراحی است و یکی از مهم ترین این قسمت ها بحث طراحی داخلی ساختمان است که حتما باید دارای هارمونی مناسب با طراحی نما ساختمان باشد این یکپارچگی هم در طراحی داخلی به سبک مدرن مطابق با طراحی نمای مدرن بایستی در نظر گرفته شود و هم در بحث طراحی داخلی ساختمان به سبک کلاسیک و هماهنگ با طراحی نمای کلاسیک باید اتفاق بیفتد تا شاهد یک پیکره منظم و استاندارد باشیم.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.