989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمدل سازنده برای تقویت میلگردها از جمله کمانش میله و خستگی در چرخه پایین

مدل سازنده برای تقویت میلگردها از جمله کمانش میله و خستگی در چرخه پایین

خلاصه

در این مقاله، یک مدل تنش-کرنش چرخه‌ای وابسته به مسیر برای میلگردهای تقویت‌کننده که اثر کمانش میله، آسیب خستگی سیکل پایین و تاریخچه بارگذاری را در بر می‌گیرد، پیشنهاد شده‌است. یک کمپین آزمایشی جامع برای بررسی رفتار هیسترتیک میله‌های مستعد کمانش انجام می‌شود و از نتایج آزمایش برای توسعه و کالیبره کردن تنش متوسط ​​چرخه‌ای در مقابل کرنش متوسط ​​برای میلگردهای تقویت‌کننده استفاده می‌شود. پارامترهای در نظر گرفته شده در این تحقیق شامل نسبت باریکی میلگردهای تقویت کننده، درجه میلگردهای تقویت کننده و تاریخچه بارگذاری می باشد. از طریق تجزیه و تحلیل دقیق نتایج آزمون، اثر غیرخطی هندسی بر پاسخ هیسترتیک میله ارزیابی می‌شود و یک مدل تحلیلی شبیه‌سازی اثر کمانش بر پاسخ هیسترتیک میله ایجاد می‌شود. مدل چرخه‌ای پیشنهادی در اینجا، زوال تنش پس از کمانش، کاهش تنش‌های فشاری ناشی از کرنش‌های کششی باقی‌مانده (یعنی کرنش‌های پلاستیک)، و کاهش سفتی تخلیه و بارگیری مجدد به دلیل کمانش و آسیب خستگی چرخه کم در میلگردهای تقویت‌کننده را نشان می‌دهد. مقایسه بین نتایج تجربی و تحلیلی نشان می‌دهد که مدل پیشنهادی می‌تواند به طور قابل اعتمادی پاسخ چرخه‌ای میلگردهای تقویت‌کننده از جمله اثرات کمانش و خستگی سیکل پایین را پیش‌بینی کند.

معرفی

با پیشرفت در تکنیک‌های محاسباتی برای تحلیل غیرخطی سیستم‌های سازه‌ای پیچیده، پاسخ لرزه‌ای سیستم‌های سازه‌ای اغلب با انجام تحقیقات پارامتری بر روی مدل‌های سازه‌ای غیرخطی بررسی می‌شود. در تحلیل غیرخطی سازه‌های بتن مسلح (RC)، مدل‌های الیافی و اجزای محدود اغلب برای نمایش سازه در بررسی عددی پاسخ سازه به بارهای استاتیکی/دینامیکی استفاده می‌شوند [1]، [2]، [3]. در یک مدل المان فیبری معمولی، پاسخ یک ساختار RC با تفکیک مقطع به چندین الیاف تک محوری فولادی و بتن (محدود و نامحدود) شبیه سازی می شود که رفتار آنها با پاسخ چرخه ای غیرخطی تک محوری الیاف ماده شبیه سازی می شود. از سوی دیگر، در مدل سازی اجزای محدود سازه های RC، پاسخ غیرخطی با تفکیک کل ساختار به عناصر متعدد و سپس شبیه سازی پاسخ هیسترتیک جهانی با استفاده از خواص غیرخطی مواد تشکیل دهنده (به عنوان مثال بتن و فولاد) ارزیابی می شود. بنابراین، قابلیت اطمینان این مدل‌های عددی برای شبیه‌سازی پاسخ لرزه‌ای اعضا و سازه‌های RC به طور کامل به کارایی قوانین سازنده برای نشان دادن پاسخ چرخه‌ای مواد (یعنی بتن و فولاد تقویت‌کننده) بستگی دارد.

سازه‌های RC در مناطق لرزه‌ای فعال مستعد کرنش‌های غیرالاستیک چرخه‌ای در نواحی بحرانی خود هستند که می‌تواند منجر به پوسته شدن پوشش، خرد شدن بتن، کمانش میله‌ها و شکستگی میله به دلیل آسیب خستگی چرخه کم شود. این حالت‌های شکست منجر به آسیب‌های سازه‌ای جبران‌ناپذیر می‌شود و باعث می‌شود که سازه ظرفیت باربری جانبی خود را از دست داده و در رویدادهای لرزه‌ای آتی در برابر ریزش آسیب‌پذیر باشد. استانداردهای طراحی لرزه ای معاصر فرض می کنند که کمانش میله ها با ارائه رکاب هایی با فاصله نزدیک از بین می رود. با این حال، آزمایش‌های آزمایشگاهی انجام‌شده روی اعضای مقاوم در برابر بار جانبی RC نشان داده‌اند که کمانش میله‌ها می‌تواند فاصله‌های متعددی را در سازه‌های طراحی‌شده بر اساس این استانداردها ایجاد کند [4، [5]، [6، [7]، [8].

در فاز پس از تسلیم، پاسخ جانبی سازه های RC در درجه اول به پاسخ چرخه ای میلگردهای تقویت کننده و پاسخ فشاری بتن محدود بستگی دارد. از آنجایی که پاسخ چرخه ای میلگردهای تقویت کننده توسط نسبت طول کمانش به قطر میلگرد آنها کنترل می شود، طول کمانش میلگردهای تقویت کننده (که با جزئیات آرماتور عرضی کنترل می شود) یک پارامتر مهم است که تأثیر قابل توجهی بر پاسخ جانبی سازه های RC دارد. . علاوه بر این، به دلیل پیچیدگی مرتبط با مدل‌سازی فیزیکی کمانش میله در مدل‌های عددی، کمانش میله باید ذاتاً در قوانین مواد تشکیل دهنده در نظر گرفته شود. بنابراین، برای شبیه سازی قابل اعتماد پاسخ سیستم های سازه ای تحت بارگذاری دینامیکی، نمایش بهتر پاسخ پیچیده میلگردهای تقویت کننده طولی،

برای شبیه‌سازی دقیق پاسخ میلگردهای تقویت‌کننده در سازه‌های RC، محققان متعددی پاسخ محوری میلگردهای تقویت‌کننده لخت را بررسی کرده‌اند [9]، [10]، [11]، [12]، [13]، [14]. علاوه بر این، مکانیک کمانش میله‌ها و تأثیر آن بر پاسخ تنش-کرنش میلگردهای تقویت‌کننده نیز به‌صورت تجربی و عددی توسط چندین محقق مورد بررسی قرار گرفته است که بر اساس آن‌ها مدل‌های ماده نشان‌دهنده پاسخ‌های یکنواخت و چرخه‌ای میلگرد تقویت‌کننده پیشنهاد شده است [15]. ]، [16]، [17]، [18]، [19]، [20]، [21]، [22]، [23]، [24]، [25]، [26]، [27]، [28]، [29]. از بین این مدل های مواد، مدل ارائه شده توسط داکال و مایکاوا [19]، [20] توسط سایر محققان نیز تایید شده است [23]، [25].

به طور کلی تصور می شود که کمانش میله ها پس از ایجاد کرنش های فشاری بالا در آرماتور ایجاد می شود [30]. با این حال، تحقیقات گزارش شده در ادبیات نشان داده است که پس از تخلیه الاستیک از پوشش کششی، میلگردهای تقویت کننده تحت تنش های فشاری بالایی قرار می گیرند. در این مرحله بسته به حساسیت میله به کمانش، کمانش میله ممکن است در حالی که میله هنوز در ناحیه کرنش کششی است شروع شود. در مدل مواد چرخه‌ای وابسته به مسیر که توسط داکال و مایکاوا [19] پیشنهاد شد، این پدیده کمانش زودرس میله‌ها (یعنی کاهش تنش فشاری در میله‌ها در حین حمل کرنش کششی) مدل‌سازی نشد. مدل کمانش داکال و مائکاوا [19] (که از این به بعد مدل کمانش DM نامیده می شود) از حلقه چرخه ای منگوتو و پینتو [31] با پوشش های کششی و فشاری متفاوت برای شبیه سازی رفتار کمانش میلگردهای تقویت کننده تحت بارگذاری های یکنواخت و چرخه ای استفاده می کند. در این مدل مواد، اثر بارگذاری کرنش کششی بر کمانش زودرس میلگردهای تقویت‌کننده گنجانده نشد. بنابراین، مدل کمانش DM قادر به شبیه‌سازی پاسخ چرخه‌ای میلگردهای تقویت‌کننده با نسبت باریکی کم است. با این حال، با افزایش نسبت باریکی و برجسته شدن اثر بارگذاری کرنش کششی بر کمانش میله، نتایج تجربی و تحلیلی شروع به واگرایی می‌کنند. به علاوه، اثر آسیب خستگی چرخه پایین و تغییرات در پاسخ هیسترتیک میلگردهای تقویت کننده به دلیل زوال تنش ناشی از کمانش در این مدل گنجانده نشده است. مقایسه دقیق این مدل مواد با پاسخ تنش-کرنش تجربی مشاهده شده در بخش‌های بعدی مورد بحث قرار می‌گیرد.

هدف این مطالعه توسعه یک مدل کمانش میله وابسته به مسیر تحلیلی است که می‌تواند پاسخ چرخه‌ای میله‌ها را با هر نسبت باریکی شبیه‌سازی کند. برای این منظور، آزمایش‌های چرخه‌ای محوری بر روی میله‌های لخت با نسبت‌های باریکی مختلف انجام می‌شود و اثرات کمانش میله و آسیب خستگی سیکل پایین بر پاسخ هیسترتیک میله‌ها بررسی می‌شود. مدل اصلی کمانش DM پذیرفته شده است و تغییراتی برای ترکیب اثر ترکیبی کرنش‌های کششی پلاستیک و آسیب خستگی بر پاسخ فشاری میله‌ها پیشنهاد شده است.

قطعات بخش

تنظیم و نتایج آزمایش تجربی

کمانش یک میله به خواص مکانیکی میله، نسبت باریکی و تاریخچه کرنش محوری تحمیل شده بر میله تقویت کننده (یعنی وابستگی مسیر) بستگی دارد. بنابراین، در این مطالعه آزمایش‌هایی برای بررسی تأثیر این پارامترها بر پاسخ تنش-کرنش میلگردهای تقویت‌کننده مستعد کمانش انجام شد. در اینجا، نسبت باریکی نسبت طول میله پشتیبانی نشده به قطر میله است. طول بدون پشتیبانی میله لخت در این آزمایش ها نشان دهنده کمانش کل است

مدل‌سازی پاسخ چرخه‌ای تک محوری میلگردهای تقویت‌کننده مستعد کمانش از جمله تأثیر آسیب خستگی چرخه پایین

در ارزیابی عملکرد لرزه‌ای سازه‌های RC، نمایش واقعی پاسخ‌های مواد از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به طور مناسب در نظر گرفته نشوند، می توانند منجر به پیش بینی کم یا بیش از حد پاسخ ساختاری شوند. بنابراین، در این مطالعه یک مدل ماده که قادر به شبیه‌سازی پاسخ چرخه‌ای محوری میلگردهای تقویت‌کننده، از جمله اثر کمانش غیرالاستیک و آسیب خستگی سیکل پایین است، پیشنهاد شده و در برابر پاسخ چرخه‌ای به‌دست‌آمده تجربی میلگردهای لخت تأیید شده است.

اعتبار سنجی مدل سازنده پیشنهادی

برای تایید کارایی مدل سازنده پیشنهادی برای شبیه‌سازی پاسخ چرخه‌ای میلگردهای تقویت‌کننده لخت، پاسخ هیسترتیک میلگردها با نسبت‌های باریکی و قدرت تسلیم متفاوت با استفاده از مدل تحلیلی پیشنهادی پیش‌بینی شد و با پاسخ‌های تنش-کرنش تجربی به‌دست‌آمده مقایسه شد. در ابتدا، کارایی مدل تنش و فشار یکنواخت اتخاذ شده با مقایسه پاسخ تنش-کرنش شبیه‌سازی شده تحلیلی با

نتایجی که اظهار شده

آزمایش‌های یکنواخت و چرخه‌ای تک محوری بر روی میله‌های لخت با طول‌های مختلف بدون پشتوانه انجام شد و تأثیر نسبت باریکی، استحکام تسلیم و تاریخچه بارگذاری بر پاسخ تنش-کرنش میله‌ها به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفت. یک مدل ماده چرخه‌ای وابسته به مسیر که به طور ضمنی اثر کمانش میله و خستگی چرخه کم را بر پاسخ‌های تنش-کرنش میلگردهای تقویت‌کننده ارائه می‌کند. در مدل پیشنهادی، پوشش کششی و فشاری تعریف شده است

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.