989014050788+

989014050788+

خانهتشکل هازیست محیطیتشکل‌های زیست محیطی به سمت تخصصی شدن حرکت کردند
تشکل‌های زیست محیطی به سمت تخصصی شدن حرکت کردند

تشکل‌های زیست محیطی به سمت تخصصی شدن حرکت کردند

تشکل‌های زیست محیطی به سمت تخصصی شدن حرکت کردند

تشکل‌های زیست محیطی به سمت تخصصی شدن حرکت کردند

ایسنا/اردبیل عضو شورای هماهنگی شبکه محیط زیست کشور گفت: تشکل‌ها و سمن‌های مردم‌نهاد در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در استان اردبیل پیشروتر از سایر مناطق کشور به سمت فعالیت‌های تخصصی حرکت کردند.

صادق پناهی در حاشیه افتتاح خانه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی استان اردبیل در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: خوشحال هستیم که اداره کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی از تشکل‌های فعال در این حوزه حمایت کرده و امروز با رسیدن به مرحله بلوغ شبکه‌سازی در این تشکل‌ها شاهد راه‌اندازی خانه مستقل برای این مجموعه‌ها هستیم.
وی تصریح کرد: شبکه‌سازی در این حوزه نشان می‌دهد که ان.جی.یوهای فعال و حافظ محیط زیست و منابع طبیعی در استان اردبیل به مرحله بلوغ و بالندگی رسیدند و قطعا حمایت از آنها می‌تواند کارها را تقویت و توسعه بدهد.

عضو شورای هماهنگی شبکه محیط زیست کشور ضرورت تعامل مستمر بین دولتمردان و تشکل‌های غیردولتی را در حل مشکلات و نارسایی‌ها یادآور شد و گفت: روند تکاملی قطعا به حفاظت از محیط زیست و صیانت از دستاوردهای ارزشمند در این حوزه منجر خواهد شد.

پناهی افزود: عارف‌ جلیل‌القدر شیخ صفی‌الدین اردبیلی همواره بر حمایت از سگ‌های ولگرد به عنوان یکی از منابع ارزشمند گونه‌های جانوری تاکید داشتند به طوریکه 500 تا 600 سال پیش نسبت به تهیه غذا برای سگ‌های ولگرد و حفاظت از آنها همتی راستین داشتند. این توجه در حالی است که جنبش‌های محیط زیستی از سال 1970 در دنیا شکل گرفته در حالی که در مکتب ارزشی و اسلامی ما در کنار صلح و عرفان، به موضوع محیط زیست توجهی جدی شده است.

پناهی اضافه کرد: خاستگاه توجه به ارزش‌ها و آرمان‌های زیست محیطی گران‌سنگ مربوط به دین و مکتب اسلام است که پیامبر اکرم (ص) در حدیثی متقن، زمین را مادر بشریت توصیف کرده تا محافظت و صیانت از این گوهر ارزشمند مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: در جامعه اسلامی وظیفه سنگینی بر عهده همه متولیان و دلسوزان در صیانت از محیط زیست قرار داده شده به طوریکه در تمدن ایرانی نیز همواره بر اهمیت آب و سلامت محیط زیست تاکید شده است.

پناهی، احیای منابع طبیعی و آثار ارزشمند زیست محیطی را بسیار با اهمیت توصیف کرد و ادامه داد: در استان اردبیل 12 تشکل مجوزدار زیست محیطی و منابع طبیعی وجود دارد که در حوزه‌های مختلف نظیر پسماند، آبخیزداری و حفاظت از عرصه‌های آبی فعالیت کرده و به دور از نگاه کمی سعی می‌کنند، کیفیت فعالیت خود را ارتقا دهند.

نماینده تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی استان اردبیل اظهار کرد: در حالی که وزارت کشور در شرایط کنونی به سمت تخصصی کردن تشکل‌ها و سمن‌ها حرکت کرده، ما سال‌های پیش این کار را شروع کردیم و امروز مجموعه سمن‌های محیط زیست به صورت شبکه‌سازی و تخصصی اقدامات و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.