989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهعمرانراه و ترابریتكميل راه آهن دورود- خرم آباد در 40 ماه
تكميل راه آهن دورود- خرم آباد در 40 ماه

تكميل راه آهن دورود- خرم آباد در 40 ماه

با تامين اعتبار مورد نياز؛ تكميل راه آهن دورود- خرم آباد در 40 ماه

خيراله خادمي صبح امروز در سفر به استان لرستان به همراه دكتر زيويار استاندار لرستان از راه آهن دورود- خرم آباد بازديد كرد و دستور لازم براي شروع مجدد عمليات اجرايي پروژه را صادر كرد.
معاون وزير راه و شهرسازي اين مسير ريلي را با توجه به ويژگي هاي منحصر به فرد اجرايي يك ابر پروژه ريلي اعلام كرد و گفت:‌ راه آهن دورود- خرم آباد به طول 114 كيلومتر با هدف اتصال شهرهاي استان لرستان به شبكه ريلي كشور طراحي شده است و با توجه به حجم روز افزون تقاضای ترانزيت بار و مسافر در مناطق غرب و جنوب غربی کشور، احداث اين مسير ريلي و تكميل شدن آن تا انديمشك نقش مهمي در افزايش ظرفيت ترانزيت كريدور شمال- جنوب در غرب كشور دارد و موجب افزايش ظرفيت شبكه راه آهن كشور و بهره مندي از امكانات و ظرفيت هاي بندر امام خميني شود.
وي اين خط آهن را بخشي از طرح راه آهن دورود- خرم آباد- انديمشك اعلام كرد و گفت:‌ تكميل شدن اين مسير ريلي و اتصال آن به انديمشك نقش مهمي در رفع تنگناهاي راه آهن جنوب كشور بر عهده دارد كه با افزايش ظرفيت هاي ترانزيتي بار امكان جا به جا يي 40 ميليون تن بار سالانه از بندر امام خميني از طريق راه آهن فراهم مي شود.
خادمي ادامه داد: اين مسير ريلي از نظر حجم عمليات اجرايي يكي از طرح هاي ريلي سنگين كشور است كه داراي 32 كيلومتر تونل است و طولاني ترين تونل اجرايي خاورميانه در بخش ريلي نيز در اين مسير قرار گرفته است. 20 دستگاه پل هاي خاص متعدد به طول 3.5 كيلومتر در آن اجرا مي شود و حجم عمليات خاكي آن25 ميليون متر مكعب تخمين زده شده است.
مديرعامل شركت ساخت وتوسعه با اشاره به طولاني شدن زمان اجراي راه آهن دورود- خرم آباد افزود:‌ در سال هاي آغازين اجراي اين پروژه تامين اعتبار مورد نياز از محل سهام فولاد خوزستان صورت مي گرفت و روند تامين منابع مورد نياز با مشكلي مواجه نشد. در ادامه پس از اتمام ظرفيت اعتباري مذكور روند تخصيص اعتبار از منابع عمومي كاهش يافت و اين امر موجب ركود عمليات اجرايي در چند سال گذشته و تعطيلي بخش هاي مختلف و مهم پروژه شد.
وي از تامين اعتبار مورد نياز اين مسير ريلي از محل تهاتر نفت خبر داد و گفت: با پيگيري هاي مستمر و با عنايت به ايجاد ظرفيت هاي اعتباري تهاتر نفت در قانون بودجه كشور، اين پروژه ملي در ليست طرح هاي اولويت دار ريلي براي استفاده از اين ظرفيت قرار گرفت و در بازديد امروز دستورات لازم مبني بر شروع مجدد عمليات اجرايي پروژه صادر شد.
خادمي همچنين حل مشكل تامين مكفي شرايط قرارداد پروژه طي جلسات متعدد در سازمان برنامه و بودجه كشور را يكي ديگر از علل شروع مجدد اين پروژه ذكر كرد و ادامه داد: مشكلات قراردادي راه آهن دورود- خرم آباد در شوراي عالي فني سازمان برنامه و بودجه با ارايه گزارش ها و استدلال هاي منطقي حل و فصل شد و با رفع شدن مشكل تعاديل قراردادي، شرايط مناسبي براي امكان جذب اعتبارات در نظر گرفته شده فراهم شد.
وي زمان اتمام عمليات قرارداد اين قطعه بر اساس الزام اعلام شده را 40 ماه اعلام كرد و گفت: با توجه به زمان در نظر گرفته شده و اعتبار مورد نياز اين طرح لازم است از ظرفيت هاي اعتباري مازاد براي تامين منابع مالي مورد نياز اين پروژه و تكميل آن در زمان مقرر بهره گرفته شود.
معاون وزير راه و شهرسازي در پايان محرومیت زدایی و اشتغال زایی منطقه ای و تخصصی در حوزه ریلی کشور، تسهیل در جابجایی بار و مسافر، کاهش تصادفات جاده ای منطقه اي و اتصال به راه آهن غرب کشور از طریق آنتن اتصالی بروجرد و امتداد آن را از ديگر مزاياي تكميل راه آهن دورود- خرم آباد اعلام كرد.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.