989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهتعاونتمایل جوانان به پیوستن به تعاونی های لبنی ایرلندی و حاکمیت آنها

تمایل جوانان به پیوستن به تعاونی های لبنی ایرلندی و حاکمیت آنها

نکات برجسته

  • جوانان برای کنترل کشاورز، قیمت منصفانه و حکمرانی خوب ارزش قائل هستند.

  • سن، سهام خانواده و قرار گرفتن در معرض مشارکت بر علاقه جوانان به مالکیت سهام تأثیر می گذارد.

  • آموزش، گشایش هیئت مدیره و جلسات اطلاع رسانی بر علاقه جوانان برای پیوستن به هیئت تأثیر می گذارد.

خلاصه

با توجه به پیری جمعیت دامداران ایرلندی، موفقیت آتی تعاونی های لبنی را نمی توان بدون عضویت معنادار جوانان یا مالکیت مشترک تضمین کرد. هدف این مطالعه تعیین عواملی بود که بر تصمیم به مالکیت سهام، تمایل جوانان به خرید سهام و عضویت در هیئت مدیره تعاونی‌های لبنی ایرلند تأثیر گذاشت. حجم نمونه شامل 255 جوان زیر 40 سال از ایرلند بود که به طور تصادفی انتخاب شدند. برای اجرای سه رگرسیون از مدل رگرسیون لاجیت باینری استفاده شد. یافته ها نشان داد که اکثریت جوانان مایل به عضویت در تعاونی و هیئت مدیره آن بودند. جوانان تعاونی ها را به عنوان ارزش افزوده برای معیشت کشاورزان می دانستند و کنترل کشاورز، قیمت عادلانه روی محصولات و حکمرانی خوب را از ویژگی های اصلی تعاونی می دانستند. عواملی مانند سن و مشارکت در تعاونی ها تأثیر مثبتی داشتند یا بیشتر بر مالکیت سهام فعلی تأثیر داشتند. مشارکت یا قرار گرفتن در معرض عملیات تعاونی و حضور والدین در تعاونی ها، احتمال تمایل جوانان به خرید سهام در آینده را افزایش داد. باز بودن درک شده در هیئت های کشاورزی، فارغ التحصیل بودن و علاقه به شرکت در جلسات اطلاع رسانی هیئت، احتمال تمایل جوانان را برای عضویت در هیئت افزایش می دهد.

کلید واژه ها
جوانان به اشتراک گذاری انتقال تمایل تمایل عضویت تعاونی هیئت مدیره/حکومت تعاونی Logit
1. معرفی
در ایرلند، صنعت لبنیات یکی از برجسته‌ترین صنایع در بخش کشاورزی است و از زمان حذف محدودیت‌های سهمیه‌بندی شیر اتحادیه اروپا در سال 2015، رشد قابل‌توجهی داشته است. 17 تعاونی خرید شیر. بخش لبنیات ایرلند عمدتاً تحت مالکیت و کنترل کشاورزان در مزارع یا شرکت های خانوادگی است. تعاونی های لبنی برای کمک به کشاورزان در بهبود درآمد و مدیریت ریسک ها برای پاسخگویی موثر به بازارهای جهانی، در عین حال تضمین کنش جمعی یا مشارکت معنادار کشاورزان در بازار لبنیات حیاتی هستند (جیتمون و همکاران، 2020). این کار از طریق ارائه مشاوره، آموزش، شبکه سازی و فرصت های تامین مالی، و ادغام منابع و در عین حال تضمین نمایندگی در سطح سیاست انجام می شود. پایداری یا دوام و رشد سازمانی تعاونی‌های لبنی در آینده به عضویت فراگیر، یعنی جذب اعضا یا سهامداران جدید و فعال‌تر به‌ویژه اعضای جوان بستگی دارد. به عنوان مثال، تشویق به کسب سهم و انتقال به کشاورزان جوان فعال با مهارت و تعهد به کسب و کار مزرعه خانوادگی، و پرورش علاقه کشاورزان جوان به مشارکت در هیئت مدیره که اغلب نیازمند سالها تجربه کاری یا دانش تعاونی است. میانگین سنی کشاورزان لبنی در حدود 58 سال بالا باقی مانده است و بسیاری از کشاورزان جانشین ندارند (Duesberg et al., 2017). با توجه به پیری جمعیت دامداران ایرلندی، موفقیت آینده تعاونی های لبنی را نمی توان بدون مشارکت معنادار جوانان یا مالکیت تعاونی ها تضمین کرد. برای اکثر کشاورزان، خانواده اغلب اولین جایی است که به دلایلی مانند هزینه‌های کمتر نیروی کار (Cassidy and McGrath, 2015, Grubbström et al., 2014) و حفظ زمین در خانواده، به دنبال جانشینی می‌گردند. به گفته لئونارد و همکاران. (2017)، اخیراً علاقه به کشاورزی از سوی جوانان ایرلندی افزایش یافته است.

تحقیقات اخیر بر جانشینی نسل مزرعه و وراثت یا مشارکت جوانان در سطح مزرعه با بررسی اینکه آیا کشاورزان برنامه‌های جانشینی دارند یا خیر (دوزبرگ و همکاران، 2017، گرابستروم و همکاران، 2014، لئونارد و همکاران، 2017) متمرکز شده است. آنها اغلب به انتقال دارایی مزرعه و دارایی های نامشهود خاص مزرعه، و سیاست و اثرات اقتصادی مالیات بر سرمایه، نگرانی های قانونی و درآمد آتی که بر انتخاب کشاورزان تأثیر می گذارد، توجه دارند (لئونارد و همکاران، 2017). در اروپا، سیاست مشترک کشاورزی (CAP) با هدف تشویق تجدید نسل از طریق بهبود دسترسی به زمین و منابع مالی برای کشاورزان جوان، از جمله هدف قرار دادن محدودیت‌های وراثت، انجام می‌شود. در ایرلند، سند خط مشی Food Wise 2025 با هدف افزایش تعداد جوانان در مزارع لبنیات است، اما این بر آموزش جوانان به عنوان کارمند متمرکز شده است که آنها را از تبدیل شدن به عضو تعاونی یا سهامدار محدود می کند. این امر منجر به توسعه برنامه‌های مشاوره‌ای با تمرکز بر جانشینی مزارع توسط سازمان‌های تحقیقاتی ایرلندی مانند Teagasc شده است و جانشینی تعاونی یا انتقال سهم تعاونی به کشاورزان جوان را نادیده می‌گیرد. حتی برنامه‌های دولتی مانند طرح کشاورزان جوان و طرح بازنشستگی زودهنگام مزرعه، موانع ورود و مشارکت جوانان در تعاونی‌ها را در نظر نگرفته‌اند. به عنوان مثال، در تعاونی Dairygold که یکی از چهار تعاونی برتر ایرلند است، کشاورزان برای خرید سهام عادی باید گواهی مالکیت زمین و سرمایه یا دارایی داشته باشند تا سهامدار یا عضو تعاونی شوند. با این حال، اینها زمان می برد تا کشاورزان جوان به روشی معنادار به آن دست یابند. در حالی که تحقیق در مورد جانشینی مزرعه مهم است، هنگامی که کشاورزان جوان مسئولیت مزرعه خانوادگی را بر عهده گرفتند یا حق مالکیت مزرعه را به دست آوردند، گام بعدی درک جانشینی در تعاونی ها یا درک و علاقه کشاورزان جوان برای پیوستن به تعاونی ها است. برنامه ریزی جانشینی مسئولیت و انتخاب کشاورز است اما قصد بر عهده گرفتن مسئولیت انتخاب فرد جوان است (Grubbström et al., 2014).

ادبیات مربوط به مشارکت کشاورزان جوان و تعاونی ها، به ویژه برای صنایع لبنی ایرلند، محدود است. دو رشته تحقیق در مورد مشارکت اعضای تعاونی وجود دارد، آنهایی که بر ادراک کشاورز یا تمایل به عضویت در تعاونی کشاورزی تمرکز دارند (چچین و همکاران، 2013، جیتمون و همکاران، 2020) و آنهایی که بر تمایل کشاورز تمرکز می کنند. برای پیوستن به حاکمیت تعاونی یا هیئت مدیره یا اعتماد به هیئت مدیره (مرفی و همکاران، 2021، اوستربرگ و نیلسون، 2009). (2013)، اعضای تعاونی پس از در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، تعاونی‌های خود را از نظر اجتماعی ارزیابی می‌کنند، که نشان‌دهنده تمرکز بر رفتار انسانی یا دیدگاه اجتماعی-روانی به عنوان مناسب‌تر است.

برای درک نیات یا ادراک اعضا. کشاورزان باید تصمیم بگیرند که عضو تعاونی شوند و سپس تصمیم بگیرند که آیا می خواهند در نهادهای تصمیم گیری تعاونی مانند هیئت مدیره یا کمیته های تخصصی شرکت کنند (چچین و همکاران، 2013، موامبی و همکاران، 2020). حوزه های اصلی تمرکز هیئت مدیره تصمیم گیری در مورد بهترین استراتژی تعاونی از طرف کشاورزان (اغلب با مشورت نزدیک با مدیریت)، تصمیم گیری در مورد اینکه چه مقدار از سود به عنوان بازپرداخت حمایتی توزیع می شود و چه مقدار خواهد بود. سرمایه گذاری مجدد در تعاونی و تصمیم گیری در مورد نحوه توزیع سود بین اعضا. عوامل یا شبکه‌های اجتماعی اغلب نادیده گرفته می‌شوند، اما برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا عضو حامی منفعل یا گاه به گاه تعاونی و هیئت مدیره آن باشد، مهم هستند (Bhuyan, 2007, Morfi et al., 2021). به گفته بویان (2007) و هرناندز-اسپالاردو و همکاران. (2013)، اعتماد و تعامل مثبت بین اعضا باعث کاهش هزینه های مبادله مشارکت و افزایش درآمد در تعاونی ها می شود. وانگ و همکاران (2018) دریافتند که قرار گرفتن در معرض کسب و کار خانوادگی بر نیات کارآفرینی فرزندان تأثیر دارد. در تعاونی ها، یکی از راه های ایجاد این امکان برای بسیاری از جوانان می تواند انتقال سهام تعاونی از والدین باشد.

با توجه به این زمینه، تحقیقات قبلی در مورد مشارکت اعضا عمدتاً بر روی کشاورزان مسن که قبلاً در تعاونی‌ها درگیر هستند، تمرکز کرده است و قصد آنها را برای ماندن در تعاونی‌ها ارزیابی می‌کند. این مطالعه با تحقیق قبلی متفاوت است و با تجزیه و تحلیل تمایل جوانان برای پیوستن به تعاونی ها و حاکمیت تعاونی در سه تا پنج سال آینده به ادبیات کمک می کند. این داده‌های نادری را در مورد عوامل مؤثر بر ادراکات جوانان در مورد عضویت در تعاونی‌های لبنی و اعضای هیئت‌مدیره ارائه می‌کند که قبلاً انجام نشده بود، به ویژه در ایرلند. در نظر گرفتن اثرات احتمالات انتقال سهام از سوی اعضای خانواده ممکن است بر نگرش جوانان داشته باشد زیرا جوانان فاقد سرمایه و شبکه های اجتماعی خارج از خانواده هستند که در تحقیق قبلی به آن پرداخته نشده است. این دیدگاه خارجی را از نحوه نگاه جوانان به تعاونی های لبنی و دیدگاه نسل جوان را ارائه می دهد که نادیده گرفته شده است. بنابراین، این مطالعه با هدف تعیین عوامل محرک مالکیت سهام یا عضویت تعاونی، تمایل جوانان به خرید سهام یا سهام بیشتر و عضویت در هیئت مدیره در تعاونی‌های لبنی خواهد بود. این کار به محققان، تعاونی‌های لبنی ایرلندی و دولت درباره نحوه تعامل با کشاورزان جوان و درک رانندگان آنها برای بهبود مدیریت عضویت تعاونی‌ها اطلاع می‌دهد. این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سوال است که کدام عوامل، یعنی ادراکات، حمایت اجتماعی و مهارت‌های نامطلوب، بیشترین راحتی را برای عضویت در تعاونی‌های لبنی و مدیریت آن‌ها به نسل بعدی می‌دهد؟ به گفته گرابستروم و همکاران. (2014)، سود تنها محرک برای جذب جوانان به تجارت کشاورزی نیست، علاقه و انگیزه، و همچنین روابط اجتماعی، محرک های کلیدی برای سرمایه گذاری و توسعه هستند. سهم تجربی در ادبیات، دانش عمیق‌تر از آنچه استراتژی‌های دانشجویان کشاورزی یا کشاورزان جوان را ترویج و محدود می‌کند، است. تمرکز یا توجه به سیاست را به جانشینی در تعاونی ها گسترش می دهد، نه فقط استراتژی های جانشینی مزارع را همانطور که در ایرلند و اتحادیه اروپا اتفاق افتاده است.

2. مواد و روش ها
2.1. منطقه مورد مطالعه، نمونه گیری و جمع آوری داده ها
ایرلند حدود 15 تا 16 هزار دامدار دارد که بیش از هفت میلیارد لیتر شیر تولید می کنند که حدود 10 درصد از کشاورزان زیر 40 سال دارند (لئونارد و همکاران، 2017). در طرح کشاورزان جوان توسط دولت ایرلند، کشاورز جوان به عنوان کشاورز در سن 40 سال یا کمتر در نظر گرفته می شود. این مطالعه از داده های ثانویه جمع آوری شده از National Co-op Farm Relief Services Limited (NCFRS) استفاده می کند. شرکت تحقیقاتی و مشاوره برادمور پرسشنامه را برای نظرسنجی آنلاین با مشورت کارکنان NCFRS گردآوری کرد و یک گزارش تحقیقاتی از طرف NCFRS تهیه کرد. آنها این نظرسنجی را به صورت تصادفی در فهرست تماس تهیه شده توسط NCFRS توزیع کردند و آن را به اعضای Macra na Feirme (سازمان جوانان روستایی داوطلبانه ایرلندی)، دانشجویان دانشکده های کشاورزی و کالج های سطح سوم، شبکه Nuffield ایرلند و شرکت کنندگان در Positive Farmers Dairy ارتقا دادند. کنفرانس. پاسخ هایی که برای این مطالعه در نظر گرفته شد، جوانانی بودند که علاقه مند به کشاورزی بودند یا درگیر دامداری بودند، یعنی کشاورزان جوان و/یا دانشجویان کشاورزی برای تعیین نگرش یا نگرش آنها به تعاونی ها، سهامداری تعاونی، هیئت مدیره تعاونی ها و آینده احتمالی. مشارکت در تعاونی ها به گفته بویان (2007) و هرناندز-اسپالاردو و همکاران. (2013)، می توان نتیجه گرفت که چگونه نگرش افراد بر رفتار آنها با استفاده از سؤالات ساختاریافته از طریق نظرسنجی شخصی تأثیر می گذارد.

س چارچوب نظری مورد استفاده در این مطالعه بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده (TPB)/عمل مستدل توسط Ajzen و Fishbein است، که فرض می کند رفتار اجتماعی انسان از اطلاعات یا باورهایی که افراد در مورد رفتار مورد بررسی دارند، ناشی می شود (Ajzen, 2011, Fishbein و Ajzen، 2011). با توجه به Bhuyan (2007) و Liñán و همکاران. (2011)، TPB می تواند برای ارزیابی عوامل موثر بر نگرش اعضا، مانند دانش، باورها، ادراکات، و اهمیتی که به تعاونی و همچنین ویژگی های جمعیت شناختی و اقتصادی اعضا قائل است، استفاده شود.

در مجموع 655 پاسخ تکمیل‌شده از شرکت‌کنندگان درگیر یا علاقه‌مند به تعاونی‌های مختلف، از جمله شرکت‌های لبنی، دامداری و سایر انواع تعاونی‌ها دریافت شد و 49 درصد از پاسخ‌ها (321) از شرکت‌کنندگانی بود که عمدتاً درگیر یا علاقه‌مند به شرکت لبنیات بودند. صنعت از طریق مزارع خانوادگی برای این تحقیق، دامداران کسانی هستند که لبنیات را به عنوان شرکت اصلی خود معرفی کرده اند و ممکن است دانشجویان تمام وقت یا فارغ التحصیل باشند. داده‌ها از دسامبر 2018 تا فوریه 2019 با استفاده از ایمیل و نظرسنجی‌های آنلاین جمع‌آوری شد و پاسخ‌ها در هر پاسخ حدود 15 تا 30 دقیقه طول کشید. این رویکرد برای کاهش تعصب جغرافیایی و انتخابی مفید بود (Hernandez-Espallardo et al., 2013, Wang et al., 2018). برخی از پاسخ‌ها دارای مقادیر گمشده بودند و آن مشاهدات از تجزیه و تحلیل حذف شدند و نمونه‌ای متشکل از 255 جوان باقی ماند که نشان دهنده 39 درصد پاسخ‌ها و حدود 16 تا 17 درصد از تعداد کشاورزان جوان لبنی (1500-1600) در ایرلند است. . از این رو، داده ها نماینده جمعیت دامداران جوان در ایرلند بود (Bhuyan، 2007، Osterberg و Nilsson، 2009). به پاسخ‌دهندگان تضمین می‌شد که باید به صورت محرمانه با هویت‌شان رفتار شود و اطلاعات حساس جمع‌آوری نشد تا از سوگیری‌های خودارائه‌ای از داده‌های خود گزارش‌دهی جلوگیری شود (کار و سکویرا، 2007، فیشبین و آژن، 2011). ما تشخیص می دهیم که تفاوت های مهمی بین زمینه فرضی که سازه های نظریه معمولاً در آن ارزیابی می شوند و زمینه واقعی که رفتار در آن رخ می دهد وجود دارد.

جدول 1 توزیع پاسخ ها و آمار تفاوت بین گروه ها را ارائه می دهد (آزمون های T و F)، که به تعیین اینکه آیا شیوع رفتار مورد مطالعه در زیر گروه ها متفاوت است یا خیر کمک می کند. اکثریت جوانان حاضر به خرید سهام تعاونی یا عضویت در تعاونی بودند (67%) و از بین آنهایی که مایل به خرید سهام تعاونی بودند، اکثریت آنها علاقه به عضویت در هیئت مدیره داشتند (68%). تعداد کمتری از جوانان قبلاً سهام داشتند (43٪). کشاورز برای عضویت در تعاونی نیاز به خرید سهام تعاونی دارد و کشاورزانی که بدون عضویت با تعاونی‌ها عرضه می‌کنند یا با آنها معامله می‌کنند، از مزایای تعاونی مانند نداشتن نظر در اداره تعاونی و عدم امکان دریافت پاداش/ مشارکت برخوردار نیستند. در طرح‌ها و غیره. 2 برای بسیاری از جوانان، کسب منابعی مانند زمین و سرمایه برای خرید سهام تعاونی زمان می‌برد و بیشتر جوانان برای شروع به مشارکت در تعاونی‌ها به‌عنوان عضو، باید به واگذاری زمین‌های کشاورزی و واگذاری سهم تعاونی از والدین تکیه کنند. این اغلب پس از فارغ التحصیلی جوانان از کالج اتفاق می افتد، اما قبل از آن، آنها به طور غیر رسمی با حمایت از والدین خود در مزارع خانوادگی شرکت می کنند. در نتیجه تفاوت کمی بین دانشجوی جوان و کشاورز جوان وجود دارد زیرا دانش آموزان به طور غیر رسمی در کشاورزی مشغول هستند. دانشجویان کشاورزی اغلب پس از فارغ التحصیلی دو گزینه دارند، یعنی کشاورز بودن و کارمند بودن، زیرا هر دانشجویی به دلیل کمبود منابع یا عدم علاقه نمی تواند کشاورز باشد. توجیه متغیرهای فرض شده برای تأثیرگذاری بر تمایل و رفتار کشاورزان جوان مشابه موارد تحقیقات قبلی بود، مانند کار و سکویرا (2007)، اوستربرگ و نیلسون (2009)، چکین و همکاران. (2013)، جیتمون و همکاران. (2020) و مرفی و همکاران. (2021). تجزیه و تحلیل هم خطی (رتبه اسپیرمن) نیز برای جلوگیری از تخمین های مغرضانه ضرایب انجام شد و برخی از متغیرها به دلیل همخطی بودن بیش از 0.65 حذف شدند (گجراتی، 2015). نتایج ماتریس همبستگی در صورت درخواست در دسترس است.

جدول 1. توصیف متغیرها و آمار پاسخ توسط کشاورزان جوان.

متغیرها و توضیحات اندازه گیری یا مقیاس درصد تست
وابسته
خرید سهام (D1): تمایل به خرید سهام تعاونی. N = 255 1 = مایل 67.1 22.7 ***
0 = عدم تمایل 32.9
مالکیت سهام (D2): مالکیت سهام شرکت فعلی. N = 255 1 = مالک سهام 42.7 13.8 ***
0 = بدون سهام 57.3
عضویت در هیئت مدیره (D3): تمایل به عضویت در هیئت مدیره تعاونی. N = 171 1 = مایل 67.8 18.9 ***
0 = عدم تمایل 32.2
مستقل (N = 255)
سن (X1j): سن شرکت کننده. 1 = 18-25 59.2 4.6 **
2 = 26-30 13.7
3 = 31-35 14.5
4 = 36-40 12.5
جنسیت (X2j) 0 = مرد 88.6 0.04
1 = زن 11.4
آموزش (X3j): آموزش و آموزش رسمی کشاورزی. 0 = فارغ التحصیل 52.5 1.2
1 = دانش آموز فعلی 47.5
اندازه مزرعه (X4j): هکتارها در حال حاضر کشاورزی می کنید. 1 = 30 هکتار یا کمتر 6.

7 3.5 *
2 = 31-50 هکتار 20.4
3 = 51-75 هکتار 26.3
4 = 76-100 هکتار 20.8
5 = 100 هکتار یا بیشتر 25.9
نسبت درآمد (X5j): درصد درآمد حاصل از کشاورزی. 1 = کمتر از 25٪ 11 1
2 = 26-50٪ 8.2
3 = 51-75٪ 10.2
4 = 75% یا بیشتر 70.6
مشارکت قفس (X6j): سطح مشارکت در کارخانه های لبنیات. 0 = دخیل نیست 50.6 11.6 ***
1 = فقط عضو در نام 18.8
2 = سطح پایین مشارکت 14.9
3 = مشارکت فعال 15.7
اهمیت تعاونی (X7j): اهمیت تعاونی های لبنی در آینده. -2 = بدون اهمیت 0 7.1 ***
-1 = خیلی مهم نیست 1.6
0 = نه 2.0
1 = مهم 31.8
2 = بسیار مهم 64.7
Coop Frequency (X8j): فراوانی تجارت با تعاونی ها. 0 = هرگز 7.5 6 * *
1 = چند بار در سال 11
2 = ماهانه 18.4
3 = هفتگی 63.1
اشتراک‌های خانوادگی (X9j): اعضای خانواده مالکیت مشترک در قفس‌ها را دارند. 0 = بله 75.7 5.6 **
1 = No 24.3
سود سهام (X10j): سود درک شده از سهامداری. -1 = نه 9.8 11.6 ***
0 = احتمالاً 45.5
1 = بله 44.7
سهام غیر کشاورز (X11j): نگرانی در مورد واگذاری سهام تعاونی کشاورزی به غیر کشاورزان. -2 = اصلاً نگران نیست 32.5 2.5
-1 = خیلی نگران نیست 12.2
0 = هیچکدام 23.1
1 = نگران 25.1
2 = بسیار نگران 7.1
Know Board Member (X12j): اعضای هیئت مدیره هر تعاونی را بشناسید. 0 = بله 69 33.6 ***
1 = شماره 31
باز بودن هیئت مدیره (X13j): باز بودن درک شده هیئت های کشاورزی برای اعضای جدید کمیته. -2 = اصلاً باز نیست و استقبال می کند 10.6 1.7
-1 = میزان باز بودن و استقبال محدود 23.1
0 = نه/نمی دانم 37.3
1 = نسبتاً باز و استقبال کننده 20
2 = باز و استقبال 9
جلسه اطلاعات هیئت مدیره (X14j): علاقه به شرکت در یک جلسه اطلاعاتی درباره نقش اعضای هیئت مدیره تعاونی. 0 = بله 37.3 10 ***
1 = شماره 62.7
***، * *، * به ترتیب در سطوح 1%، 5% و 10% معنی‌داری آماری را نشان می‌دهند.

2.2. روش تجزیه و تحلیل
ادبیات ارزیابی قصد و رفتار اندازه‌گیری شده در پاسخ‌های باینری، نشان می‌دهد که مدل لاجیت برای تحلیل بهترین است، یعنی Bhuyan (2007)، Liñán و همکاران. (2011)، دوزبرگ و همکاران. (2017). رویکرد مشابهی در این مطالعه اتخاذ شده است و این امکان مقایسه با سایر مطالعاتی را که از رویکرد مشابهی استفاده کرده‌اند را فراهم می‌کند. تجزیه و تحلیل لاجیت با استفاده از بسته آماری SPSS انجام شد. به گفته Liñán و همکاران. (2011)، استفاده از مدل لاجیت زمانی کاملاً توجیه می شود که متغیر وابسته دوقطبی باشد و اکثریت بزرگ متغیرهای مستقل نیز دوگانه یا مقوله باشند. مدل رگرسیون لاجیت باینری مبتنی بر تابع احتمال لجستیک تجمعی (غیر خطی) است که به طور صریح با حداکثر احتمال یا تکنیک تخمین تکراری محاسبه می‌شود و به عنوان پاسخ کیفی یا مدل انتخاب گسسته شناخته می‌شود (گرین، 2003، استودموند و جانسون، 2017). با توجه به گرین (2003) و گجراتی (2015)، اغلب هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای انتخاب بین مدل‌های لاجیت و پروبیت وجود ندارد که نتایج مشابهی را در عمل به دست می‌دهد، و پارامترهای دو مدل باید برای مقایسه مقیاس‌بندی شوند. خوب بودن برازش مدل ها با آزمون Omnibus برای ضرایب مدل، آزمون Hosmer-Lemeshow، میزان طبقه بندی صحیح و شبه R2 ارزیابی می شود. تمایل به اقدام احتمال ذهنی را اندازه گیری می کند که عمل یا رفتار به احتمال زیاد انجام شود و/یا تمایل مقدار قابل توجهی از واریانس منحصر به فرد را به پیش بینی رفتار اضافه می کند (Fishbein & Ajzen, 2011). در این مطالعه، سه رگرسیون لاجیت اجرا شده و بر اساس معادله لاجیت زیر است که احتمال Di=1 را تخمین می‌زند:
پروب (Di = 1 | xij) = F (xij، βj)

در جایی که D متغیر وابسته ای است که با احتمال وقوع یک رویداد یا عمل مطابقت دارد، i تعداد معادله برای متغیرهای وابسته مختلف و j تعداد متغیرهای مستقل (x) است. F تابع توزیع تجمعی است. مجموعه پارامترهای β تأثیر تغییرات x را بر احتمال منعکس می کند. مشکل در این مرحله ابداع یک مدل مناسب برای سمت راست معادله است. با تغییر مقدار متغیر(های) توضیحی، احتمال تخمین زده شده همیشه در بازه 0-1 قرار دارد. اثر حاشیه ای یک تغییر واحد در متغیر توضیحی نه تنها به ضریب آن متغیر بستگی دارد، بلکه به سطح احتمالی که تغییر از آن اندازه گیری می شود نیز بستگی دارد. تمرکز بر روی علائم مورد انتظار ضرایب رگرسیون و معناداری آماری آنها است.

3. نتایج و بحث
3.1. رتبه بندی ویژگی های تعاونی لبنیات
جدول 2 رتبه بندی ویژگی های تعاونی را توسط جوانان به ترتیب اهمیت ارائه می دهد. اکثریت جوانان ویژگی کنترل کشاورز را به عنوان شماره یک، قیمت منصفانه در محصولات را رتبه دوم و حکمرانی خوب را رتبه سه رتبه بندی کردند. با توجه به Bhuyan (2007) و Cechin و همکاران. (2013)، نارضایتی اعضا از نقش صدای اعضا در تصمیم گیری، قیمت و مدیریت تعاونی آنها، معمولاً انواع رایج منابع نارضایتی هستند. حفظ این ویژگی ها ممکن است به بهبود پیوند بین آنها کمک کند

نیت و رفتار برای جوانان. به عنوان مثال، آنها ممکن است با این ویژگی ها تشویق شوند که در آینده به تعاونی های خود بپیوندند و بخواهند با شرکت منظم در جلسات و شرکت در رای گیری سعی کنند اعضای فعالی باشند. این همچنین نشان می‌دهد که تصمیمات جوانان در مورد تعاونی‌ها بیشتر از عوامل اقتصادی، بلکه عوامل اجتماعی و روان‌شناختی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد، که می‌تواند شامل ادراکات ذهنی درباره نحوه مدیریت یا اداره تعاونی‌ها و مزایایی باشد که به همراه دارد. (گرابستروم و همکاران، 2014). همانطور که چاداد و ایلیوپولوس (2013) اشاره کردند، تعاونی ها ساختارهای حقوق مالکیت متفاوتی را اتخاذ می کنند که شامل حمایت های متنوع، درآمد باقیمانده و ترتیبات حقوق کنترل است. این همچنین در مورد تعاونی های لبنی ایرلندی که ترکیبی از اصول تعاونی سنتی و شرکت های متعلق به سرمایه گذار هستند صادق است (Nilsson & Gunnarsson، 2000). بنابراین، حفظ سهام اکثریت تعاونی ها در میان کشاورزان، دغدغه اصلی جوانان است که همیشه برای تعاونی ها آسان نیست زیرا آنها در بازارهای بین المللی گسترش می یابند.

جدول 2. رتبه بندی ویژگی های تعاونی به ترتیب اهمیت (N = 219).

رتبه* تحت مالکیت/کنترل کشاورز یک نفر یک رأی قیمت منصفانه در مورد محصولات تولید شده سهامدار متمرکز بازگشت بر سهامداری حاکمیت خوب اخلاق تعاونی سرمایه گذاری مجدد سود در کسب و کار
1 65 % 4 % 14 % 4 % 1 % 7 % 5 % 1 %
2 11 % 19 % 32 % 6 % 5 % 14 % 5 % 7 %
3 9 % 17 % 19 % 15 % 7 % 13 % 9 % 11 %
4 6 % 9 % 10 % 22 % 12 % 11 % 17 % 14 %
5 3 % 10 % 11 % 15 % 16 % 16 % 14 % 15 %
6 1 % 12 % 4 % 17 % 14 % 17 % 16 % 17 %
7 1 % 11 % 7 % 12 % 23 % 11 % 20 % 14 %
8 3 % 19 % 2 % 8 % 22 % 11 % 14 % 21 %
*
1 = مهمترین تا 8 = کمترین اهمیت.

3.2. عوامل تعیین کننده تمایل جوانان به مالکیت سهام و عضویت در هیئت مدیره
نتایج لاجیت ارائه شده در جدول 3 احتمال (نسبت شانس) عوامل مؤثر بر مالکیت سهام، تمایل به خرید سهام و عضویت در هیئت مدیره و آمارهای خوب بودن تناسب را نشان می دهد که از استفاده از متغیرها در مدل ها پشتیبانی می کند. با توجه به Bhuyan (2007)، Fishbein and Ajzen (2011) و Mwambi و همکاران. (2020)، هنگامی که یک نگرش مثبت تقویت می شود، این رفتار محتمل تر می شود و زمینه های اجتماعی مختلف، باورهای اعضا را تغییر می دهند. مشارکت یا قرار گرفتن جوانان در عملیات تعاونی احتمال تمایل آنها را برای خرید سهام تعاونی و عضویت در آینده افزایش می دهد. به گفته بویان (2007)، بدون مشارکت فعال اعضا، تعاونی ها نمی توانند در دراز مدت دوام بیاورند. جوانانی که عضوی از خانواده خود را ندارند که دارای سهام تعاونی باشد کمتر تمایلی به خرید سهام تعاونی در آینده دارند. این نشان می دهد که شبکه های اجتماعی نقش مهمی در تأثیرگذاری بر ادراکات یا علایق جوانان در تبدیل شدن به یک عضو تعاونی دارند (گرابستروم و همکاران، 2014). به عنوان مثال، جوانانی که دارای والدینی با سهام تعاونی هستند، به طور قابل توجهی از طریق انتقال سهام یا حمایت والدین سود می برند، زیرا همیشه امکان تصاحب مزارع خود برای آنها وجود ندارد و اغلب سرمایه یا منابع لازم برای واجد شرایط بودن برای عضویت در یک مزرعه را ندارند. تعاونی یا عضو شدن مشارکت یا مشارکت در عملیات تعاونی و حضور والدین در تعاونی ها به کاهش عدم اطمینان مرتبط با عضویت تعاونی کمک می کند. به طور مشابه، Carr and Sequeira (2007) و Wang et al. (2018) دریافتند که قرار گرفتن در معرض یک کسب و کار خانوادگی قبلی به عنوان یک تأثیر مهم بین نسلی بر قصد کارآفرینی برای جوانان عمل می کند.

جدول 3. عوامل تعیین کننده تمایل جوانان به مالکیت سهام و پیوستن به هیئت مدیره.

متغیر خرید سهام مالکیت سهام عضویت هیئت مدیره
B انقضا (B) B انقضا (B) B Exped (B)
ثابت -0.99 0.37 -5.11 *** 0.01 3.03 ** 20.59
سن 0.26 1.29 0.96 *** 2.61 -0.34 0.72
جنسیت -0.05 0.95 0.07 1.07 0.91 2.49
آموزش 0.45 1.56 -0.38 0.69 -1.05 *** 0.35
اندازه مزرعه 0.14 1.15 0.20 1.22 -0.10 0.91
نسبت درآمد -0.05 0.95 0.18 1.19 0.002 1
Coop Involvement 0.29 * 1.33 0.54 *** 1.71 0.09 1.1
Coop Significance 0.22 1.25 0.37 1.45 -0.39 0.68
فرکانس Coop 0.11 1.11 0.29 1.34 0.12 1.13
سهام خانواده -0.59 * 0.55 -0.30 0.74 -0.36 0.70
اشتراک سود 0.34 1.41 0.38 1.46 0.34 1.40
سهام غیر کشاورز 0.09 1.09 -0.15 0.86 0.13 1.13
Know Board Member -0.09 0.91
باز بودن تابلو 0.31 *** 1.36
جلسه اطلاعات هیئت -0.96 ** 0.39
آمار مناسب بودن
درصد درست 67(0) 70(1) 57.3(0) 78(1) 68(0) 72(1)
Cox & Snell R Square 0.102 0.357 0.158
Nagelkerke R Square 0.142 0.479 0.221
تست Hosmer و Lemeshow 0.142 (sig.) 0.903 (sig.) 0.684 (sig.)
***، * *، * به ترتیب در سطوح 1%، 5% و 10% معنی‌داری آماری را نشان می‌دهند.

عواملی مانند سن و مشارکت در تعاونی ها تأثیر مثبتی دارند یا بیشتر بر مالکیت سهام فعلی تأثیر می گذارند. هر چه سن جوانان بیشتر شود، شانس بیشتری برای به دست آوردن منابع و زمان بیشتری برای تمرکز بر مزرعه یا شرکت تعاونی دارند.

زیرا آنها دیگر مجبور به حضور در دانشگاه نیستند. آنها همچنین به احتمال زیاد از انتقال سهام که به مشارکت آنها در تعاونی ها کمک می کند و به سرعت انتقال آنها به کشاورزان مستقل کمک می کند، سود می برند. همانطور که جوانان زمین های کشاورزی بیشتری را به دست می آورند و عملیات خود را افزایش می دهند، انگیزه بیشتری برای مالکیت یا به دست آوردن سهام تعاونی بیشتری دارند. چچین و همکاران (2013) استدلال کردند که هر چه احتمال مشارکت یا فعال بودن بیشتر باشد، مدت زمان عضویت طولانی‌تر است، یا در مورد ما، شانس مالکیت سهام بیشتر است. طبق نظر Cassidy and McGrath (2015) و Duesberg et al. (2017)، نقش‌های کشاورزی قابل شناسایی مشخصی که به جوانان اختصاص داده می‌شود، می‌تواند مجموعه خاصی از روابط کاری، شبکه‌های اجتماعی و فرصت‌هایی را برای شناخت و مشارکت ایجاد کند، که ارتباطات اجتماعی را تقویت می‌کند و حس تعلق مثبت را در بر می‌گیرد. مشارکت در تعاونی ها در سنین پایین برای جوانان مهم است تا از مزایای تعاونی مانند کنترل کشاورز، قیمت گذاری منصفانه و اهمیت حکمرانی خوب قدردانی کنند. علاوه بر این، حصول اطمینان از تداوم حکمرانی و داشتن یک مدیر جوان در هیئت مدیره می تواند یک محیط آموزشی عالی و تجربی را برای یک جوان فراهم کند تا در مدل تعاونی ادغام شود. به گفته بویان (2007)، شنیدن از اعضای تعاونی مبنی بر اینکه آنها با آنچه تعاونی خود انجام می دهد چندان آشنا نیستند یا احساس می کنند که توسط هیئت مدیره تعاونی خود نادیده گرفته شده اند، غیر معمول نیست. همانطور که موامبی و همکاران اشاره کردند. (2020)، هزینه های عضویت مستقل از هزینه شرکت در فرآیند تصمیم گیری است، زیرا اعضا حتی اگر در جلسات شرکت نکنند به خدمات دسترسی دارند.

هرچه باز بودن هیئت کشاورزی برای اعضای جدید کمیته بهتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که جوانان مایل به عضویت در هیئت مدیره باشند. جوانانی که از موسسات سطح بالاتر فارغ التحصیل شده اند، در مقایسه با جوانانی که هنوز در حال تحصیل بودند، تمایل بیشتری به پیوستن به هیئت مدیره داشتند. گرابستروم و همکاران (2014) دریافتند که نسل مسن تر کشاورزان ممکن است با ایفای نقش خود به عنوان متخصص و اجازه ندادن به نسل جوان در تصمیم گیری شرکت کنند، کشاورزان جوان آینده را متوقف کنند. این موضوع برای هیئت مدیره تعاونی که اغلب متشکل از کشاورزان قدیمی با تجربه و شبکه های اجتماعی در تعاونی است، مرتبط است. به گفته مرفی و همکاران. (2021)، علاقه اعضا به مناصب حکومتی ممکن است نتیجه شبکه های اجتماعی آنها، به ویژه از طرف خانواده و دوستان باشد. این نشان می‌دهد که کشاورزان جوانی که از کالج فارغ‌التحصیل شده‌اند، فرصت‌های بیشتری برای ایجاد شبکه‌هایی در تعاونی‌ها داشته‌اند که به آنها اجازه می‌دهد دیدگاه متفاوتی در مقایسه با کسانی که هنوز دانشجو هستند، داشته باشند. فارغ التحصیلان در مقایسه با دانش آموزانی که تحت فشار از تکالیف و امتحاناتی هستند که به توجه آنها نیاز دارد، به احتمال زیاد بدون درگیری با تعهدات موجود خود که می تواند در صورت لزوم به سایر اعضای خانواده واگذار شود، سود می برند. چچین و همکاران (2013) دریافتند که اعضای مسن‌تر اغلب می‌توانند وقت خود را صرف فعالیت‌های غیرکشاورزی مانند شرکت در اداره تعاونی کنند، که برای دانش‌آموزانی که مجبورند وقت خود را به دانشگاه‌های خود در خارج از کار مزرعه اختصاص دهند امکان‌پذیر نیست. جوانانی که علاقه‌ای به شرکت در جلسات اطلاع‌رسانی هیئت مدیره برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد هیئت مدیره نداشتند، در مقایسه با آنهایی که علاقه‌مند به شرکت در جلسه بودند، تمایل کمتری برای پیوستن به هیئت مدیره داشتند. جلسات حکمرانی برای ایجاد یک هیئت مولد، انعطاف پذیر و آینده نگر مهم هستند (نیلسون و گونارسون، 2000). هیئت مدیره بخشی جدایی ناپذیر از هر تعاونی است و خدمت در هیئت مدیره فرصت یادگیری باورنکردنی را برای جوانان و سازمان تعاونی فراهم می کند.

4. نتیجه گیری و تحقیقات آتی
این مقاله در نوع خود اولین مقاله ای است که جانشینی را در زمینه تعاونی ها یا تأثیر انتقال سهم خانواده بر عضویت جوانان در تعاونی ها تحلیل می کند. اغلب در فرصت‌ها، منابع، مهارت‌ها و ترجیحات جوانان تفاوت‌هایی وجود دارد که صحبت از تعاونی‌ها می‌شود. جوانان تعاونی ها را به عنوان ارزش افزوده برای معیشت کشاورزان می دانند و کنترل کشاورز، قیمت عادلانه محصولات و حکمرانی خوب را از ویژگی های اصلی تعاونی می دانند. یافته ها نشان داد که اکثریت جوانان مایل به عضویت در تعاونی و هیئت مدیره آن بودند. علاقه زیاد به تعاونی‌ها، نیاز سیاست‌گذاران ایرلندی و اتحادیه اروپا را به در نظر گرفتن برنامه‌های حمایتی یا مداخلات دولت برای تسهیل مشارکت معنادار آنها و ایجاد بستر یا برنامه‌هایی برای جوانان برای انتقال هموار به تعاونی‌ها، علاوه بر طرح‌های کشاورز جوان که در حال حاضر وجود دارد، برجسته می‌کند. در ایرلند. موضوع کسب سهم تعاونی یا انتقال به جوانان در اتحادیه اروپا و ایرلند در نظر گرفته نشده است

قوانینی مانند سیاست CAP و Food Wise، به ترتیب، مربوط به تجدید نسل که شامل رسیدگی به ارث و مالیات یا نگرانی های قانونی است که ممکن است برای انجام این کار وجود داشته باشد. این باید در اولویت قرار گیرد زیرا مالکیت مشترک خانواده یا حمایت اجتماعی و مشارکت در تعاونی ها برای جذب اعضای جوان جدید به تعاونی ها ضروری است. علاوه بر این، اعضای هیئت مدیره می‌توانند در نظارت و اطمینان از اینکه اعضای قدیمی‌تر فعلی مشارکت جوانان و انتقال سهم را تشویق می‌کنند، نقش داشته باشند، که برای بهبود اعتماد و تعامل مثبت بین کشاورزان پیر و جوان فارغ‌التحصیل از کالج مهم است. هیأت‌های تعاونی باید در نظر داشته باشند که نمایندگان جوانان به عنوان اعضای غیرموظف در هیئت مدیره حضور داشته باشند تا به آنها در معرض فرآیندهای تصمیم‌گیری در سطح اجرایی کمک کنند.

با توجه به داده‌های موجود، به احتمال زیاد مطالعه ما همه متغیرهای مرتبط مربوط به جوانان و تعاونی‌ها را شامل نمی‌شود. در این راستا، پژوهش‌های آتی می‌توانند این تحقیق اکتشافی را که نقطه آغازی برای بررسی رابطه بین جوانان و تعاونی‌های لبنی ایرلندی بود، پیگیری کنند و به سؤالات زیر از جمله در نمونه‌ها و تنظیمات دیگر پاسخ دهند. کدام عوامل به سهامداران فعلی یا اعضای تعاونی بیشترین راحتی را در انتقال سهام و مشارکت دادن جوانان در سیستم های حاکمیتی می دهد؟ والدین چه تصوری از فرآیندهای انتقال سهام دارند؟ ویژگی‌های شخصیتی (یعنی اعتماد به مهارت‌ها و توانایی، ترس از شکست، یا سطح ریسک‌پذیری و توانایی شبکه‌سازی) جوانانی که مایل به خرید سهام و عضویت در هیئت مدیره بودند، به‌خصوص آن‌هایی که قبلاً سهام دارند، چیست؟ تفاوت عملکرد بین اعضای جوان و پیر چیست؟ پویایی جانشینی مزرعه تا چه حد بر جانشینی در تعاونی یا واگذاری سهام تأثیر دارد؟ بهترین گزینه‌ها یا جایگزین‌ها برای انتقال یا کسب سهم برای دسترسی جوانان چیست؟ آیا مشارکت جوانان در تعاونی ها باعث بهبود عملکرد تعاونی ها می شود؟ هیئت ها چگونه می توانند با بکارگیری استراتژی هایی که می توانند تنوع را برای تضمین تداوم تشویق کنند، عملکرد هیئت مدیره را اندازه گیری و بهبود بخشند؟ گسترش پایگاه عضویت تعاونی برای شامل جوانان مستلزم ایجاد ساختارهای جوانان در سازمان و ارتقای رهبری جوانان است. چگونگی دستیابی به این امر هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است و این مطالعه اولین گام در این راستا بود. یافته ها و توصیه های این مطالعه می تواند برای سایر تعاونی های لبنی یا کشاورزی که فاقد مشارکت معنادار جوانان هستند و ساختار تعاونی مشابهی با ایرلند دارند، مفید باشد.

بیانیه نویسنده
نویسنده تنها مشارکت کننده در این مقاله است و از آن تقدیر و تشکر شده است.

اعلامیه منافع رقابتی
نویسنده هیچ اعلامیه علاقه ای را گزارش نمی کند.

قدردانی ها
این مطالعه از داده‌های بخش تعاونی لبنیات ایرلند از گزارش تحقیقاتی استفاده کرد که توسط National Co-op Farm Relief Services Limited (NCFRS) سفارش داده شد. گزارش NCFRS از نظر مالی توسط Golden Jubilee Trust حمایت شد و توسط Broadmore Research & Consulting (پت بوگ) انجام شد. از همکاری همه کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند و این نظرسنجی را تبلیغ کردند، یعنی پی. برن، جی. برازنان و جی. مارکس، با سپاس قدردانی می شود. نویسنده از کمک ارائه شده توسط دکتر نورین بیرن (دانشگاه کالج کورک) برای به دست آوردن داده ها از NCFRS سپاسگزار است. نویسنده هیچ گونه وابستگی به این سازمان ها ندارد و دیدگاه های بیان شده در این پژوهش متعلق به نگارنده است.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.