989014050788+

989014050788+

خانهتشکل هاتعاونیتعاونی می توانند چالش های هماهنگی افقی و عمودی را حل کنند؟

تعاونی می توانند چالش های هماهنگی افقی و عمودی را حل کنند؟

نکات برجسته

  • تعاونی ها می توانند زنجیره های تامین کشاورزی را در ابعاد افقی و عمودی هماهنگ کنند.

  • این مطالعه یک تجارت تعاونی آناناس را در استرالیا تجزیه و تحلیل می کند.

  • دستیابی به ادغام افقی و عمودی همزمان، استفاده از منابع را به حداکثر می رساند.

  • هزینه‌های بالاتر به این معناست که مدل‌های تعاونی باید بازدهی بالاتری ارائه دهند.

خلاصه

برای محصولات کشاورزی، سیستم‌های تعاونی جایگزینی برای ترتیبات تجاری مستقل هستند که می‌توانند برای رفع نیاز همزمان به هماهنگی عرضه از تولیدکنندگان تفکیک شده و بهبود کارایی مورد استفاده قرار گیرند. این مطالعه تجزیه و تحلیل می کند که چگونه یک مدل کسب و کار تعاونی ترکیبی می تواند چالش های هماهنگی افقی و عمودی را حل کند، با تکیه بر تجزیه و تحلیل یک تجارت تعاونی آناناس، Tropical Pines، در کوئینزلند. برای شناسایی عوامل کلیدی از مصاحبه های نیمه ساختاریافته با مقطعی از سهامداران کلیدی و تحلیل محتوای موضوعی استفاده می شود. رهبری، به اشتراک گذاری اطلاعات، اعتماد، پیش بینی بازار، اشتراک ریسک، پاسخگویی، و ارائه حمایت های زراعی و دیگر از کشاورزان به عنوان عوامل کلیدی شناسایی شده اند که این مدل ترکیبی تعاونی را از مدل های تجاری استانداردتر متمایز می کند. دستیابی به یکپارچگی افقی و عمودی، استفاده از منابع را به حداکثر می‌رساند و بازدهی را برای تولیدکنندگان به همراه می‌آورد، همچنین عدم اطمینان بازار را کاهش می‌دهد و ثبات محصول را به حداکثر می‌رساند. با این حال، مدل‌های ترکیبی هزینه‌های بالاتری نیز دارند، به ویژه تمرکز بر ارتباطات و تعامل مورد نیاز برای حفظ اعتماد تولیدکنندگان. این هزینه ها با اندازه و پیچیدگی تعاونی افزایش می یابد، که تنش ایجاد می کند زیرا اندازه و مقیاس اغلب برای ایجاد کارایی و قدرت بازار لازم برای ارائه منافع مورد نیاز است. به ویژه تمرکز بر ارتباطات و تعامل مورد نیاز برای حفظ اعتماد تولیدکنندگان. این هزینه ها با اندازه و پیچیدگی تعاونی افزایش می یابد، که تنش ایجاد می کند زیرا اندازه و مقیاس اغلب برای ایجاد کارایی و قدرت بازار لازم برای ارائه منافع مورد نیاز است. به ویژه تمرکز بر ارتباطات و تعامل مورد نیاز برای حفظ اعتماد تولیدکنندگان. این هزینه ها با اندازه و پیچیدگی تعاونی افزایش می یابد، که تنش ایجاد می کند زیرا اندازه و مقیاس اغلب برای ایجاد کارایی و قدرت بازار لازم برای ارائه منافع مورد نیاز است.

کلید واژه ها
CooperativeCoordination مدل کسب و کار ترکیبی زنجیره تامین باغبانی
1. معرفی
تعاونی ها چندین کارکرد مختلف را در بازارهای کشاورزی انجام می دهند. یکی از نقش‌های کلیدی، هماهنگی افقی تولیدکنندگان برای تولید کل است که می‌تواند در کانال‌های تولید و توزیع مواد غذایی عرضه شود (سانتوس و همکاران، 2020). این هماهنگی افقی همچنین به هموارسازی تغییرات فصلی و سایر تغییرات عرضه که مشخصه سیستم های کشاورزی است کمک می کند. تعاونی ها همچنین می توانند به هماهنگی و اشتراک منابع کمک کنند (اکبر و همکاران، 2020). به عنوان مثال، تعاونی های کشاورزی در استرالیا برای ایجاد سیستم های حمل و نقل و کارخانه های فرآوری در مناطق کشاورزی محلی مهم بودند (دپارتمان صنایع اولیه و توسعه منطقه ای DPIRD، 2018). علاوه بر این کارکردهای هماهنگی افقی، تعاونی‌ها با ایجاد مجراهایی برای انتقال محصولات به کانال‌های بازار و صادرات، مکانیسم‌هایی برای انتقال تقاضای بازار و الزامات نظارتی برای کیفیت مواد غذایی و استانداردهای تولید به تولیدکنندگان، و سیستم‌هایی که به تولیدکنندگان اجازه می‌دهند، به زنجیره‌های تامین عمودی کمک می‌کنند. تولیدکنندگان در بازاریابی، توسعه و انتقال فناوری درگیر شوند (Beuchelt و همکاران، 2013، Iliopoulos، 2013). علاوه بر مزایایی که تعاونی‌ها در زنجیره‌های تامین ارائه می‌کنند، اغلب تصوراتی وجود دارد که به تولیدکنندگان قدرت بازار بیشتری نسبت به قیمت می‌دهند و به رفع عدم تعادل رقابت در زنجیره‌های تامین عمودی کمک می‌کنند (گریفیث و واتسون، 2016، وهیزان و اشنایدر، 2019).

زنجیره تامین شامل فشارهای همکاری و رقابت است. همکاری به این دلیل که کالاها و خدمات باید به طور مکرر از مراحل متوالی زنجیره تامین عبور کنند و رقابت به دلیل فشار مداوم برای انجام کارآمدتر اقدامات (Arvitrida et al., 2015). این زنجیره های تامین اغلب شامل مشاغل مستقلی است که برای مراحل مختلف فعالیت قرارداد می بندند (هوکس و همکاران، 2017). بهره وری از طریق زنجیره تامین می تواند از طریق تطبیق بهتر تقاضای مصرف کننده با فرآیندهای تولید و از طریق کاهش هزینه های تولید، هماهنگی و تحویل ایجاد شود (راجیو و همکاران، 2017). همکاری در زنجیره تامین می تواند به حفظ جذابیت محصولات برای مصرف کنندگان از طریق نوآوری و کاهش هزینه کمک کند (Patrucco et al., 2019). در حالی که پیشرفت‌های تکنولوژیکی و نوآوری می‌توانند برای بهبود کارایی مهم باشند، مدل‌های زنجیره تامین و کسب‌وکار جدید، از جمله مدل‌های مبتنی بر ساختارهای تعاونی، ممکن است پیشرفت‌هایی را نیز ارائه دهند (دوس سانتوس و همکاران، 2020).

ادبیات گسترده‌ای در مورد اینکه چرا کشاورزان نسبت به مدل‌های شرکت مستقل استانداردتر به تعاونی‌های کشاورزی متعهد می‌شوند (Apparao و همکاران، 2019)، و اینکه چرا برخی تعاونی‌ها در چارچوب‌های طولانی‌مدت موفق هستند، وجود دارد (Iliopoulos et al., 2019). با این حال، این توضیح نمی دهد که چرا تعاونی های کشاورزی در کشورهایی مانند استرالیا بسیار نادر شده اند. سه دیدگاه گسترده از ادبیات موجود است. اولین مورد این است که تعاونی ها به طور گسترده قابل اجرا هستند زیرا آنها به مشکلات شکست بازار می پردازند و هزینه های سازمانی کمتری را شامل می شوند (Iliopoulos et al., 2019). دوم این است که تعاونی‌های کشاورزی تنها در شرایطی مناسب هستند که ناهمگونی محدودی بین تولیدکنندگان وجود داشته باشد و کشاورزان مشارکت‌های غیراقتصادی از تعهد و سرمایه اجتماعی داشته باشند (Apparao et al., 2019). سومین مورد این است که اگرچه تعاونی‌ها ممکن است در زنجیره‌های عرضه کالاهای جهانی قابل دوام نباشند، می‌توانند نقش‌های مهمی را در زنجیره‌های عرضه ارزش ایفا کنند که در آن مصرف‌کنندگان به کالاهای برتر با اطلاعات متمایز نیاز دارند (هوکز و همکاران، 2017).

هدف این تحقیق بررسی پتانسیل مدل‌های تعاونی برای حل چالش‌های فعلی در صنعت باغبانی با تجزیه و تحلیل یک مطالعه موردی تعاونی تجاری موفق در استرالیا است. Tropical Pines Pty Ltd (TPPL یا Tropical Pines) یک مدل تعاونی-کسب و کار ترکیبی (هماهنگ افقی و ادغام عمودی) است که با موفقیت تولید و بازاریابی آناناس را در سراسر استرالیا هماهنگ می کند. سوال مورد علاقه تحقیق شناسایی این است که آیا این تعاونی به دلیل ویژگی های منحصر به فرد زنجیره تامین آناناس و پرورش دهندگان، مطابق با چارچوب مفهومی Apparao و همکاران، موفق می شود یا خیر. (2019)، آیا موفق می شود زیرا تعاونی ها مدل های تجاری بهتری نسبت به ترتیبات قراردادی شرکت مستقل هستند، همانطور که توسط ایلیوپولوس و همکاران پیشنهاد شده است. (2019)، یا به این دلیل که بازار پریمیوم مطابق با دیدگاه های هوکس و همکاران را در اختیار دارد. (2017).

برای این مطالعه موردی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 12 نفر که مراحل مختلف زنجیره تامین آناناس را نمایندگی می کردند، انجام شد و از رویکرد تحقیق کیفی، تحلیل محتوای موضوعی، برای تحلیل نتایج استفاده شد. بقیه مقاله به شرح زیر سازماندهی شده است: بخش 2 بررسی عمیق تری از ادبیات مربوط به نقش تعاونی ها در زنجیره تامین ارائه می دهد، در حالی که بخش 3 معرفی مختصری از صنعت آناناس در استرالیا از جمله زنجیره ارزش آناناس ارائه می کند و پس از آن

n مروری بر عملیات کاج های گرمسیری. بخش 4 جمع آوری داده ها و رویکرد تجربی را مورد بحث قرار می دهد. بخش 5 یافته های کلیدی تحقیق را مورد بحث قرار می دهد و به دنبال آن نتایجی که در بخش 6 مورد بحث قرار می گیرند، ارائه می شود.

2. نقش تعاونی ها در زنجیره تامین
زنجیره‌های تامین عملکردهای پیچیده‌ای را انجام می‌دهند، جایی که ذینفعان مختلف باید انگیزه‌ها، اطلاعات و تصمیمات را به گونه‌ای هماهنگ کنند که وظایف تولید و توزیع را هماهنگ کنند. در حالی که مکانیسم های استاندارد بازار الگویی برای این ترتیبات ارائه می دهند، ماهیت اتمی تصمیمات اتخاذ شده هماهنگی را دشوار می کند، به ویژه زمانی که تصمیمات استراتژیک باید اتخاذ شود. در مقابل، تصمیمات جمعی در بین ذینفعان زنجیره تامین ممکن است کارایی را افزایش دهد (لی و همکاران، 2007، روتا و همکاران، 2018) یا هزینه های کلی سازمانی را کاهش دهد (ایلیوپولوس و همکاران، 2019). همکاری امکان هماهنگی، انطباق و ایجاد رابطه را فراهم می‌کند (Nakandala & Lau، 2019)، و ممکن است در ایجاد سازگاری و اختراع مجدد مؤثر باشد (Iliopoulos et al., 2019). همکاری در ایجاد ارزش برای هر مرحله از توسعه زنجیره تامین به احتمال زیاد یک فرآیند تکراری و چرخه ای است تا ایجاد برنامه های اقدام مستقیم (Keast, 2016). شکل 1 نشان می‌دهد که همکاری معمولاً شامل روابط نزدیک‌تر بین نهادها نسبت به مدل‌های رقابت ساده‌تر است و می‌تواند به سطوح بالاتری از یکپارچگی بازار دست یابد.

عکس. 1
دانلود: دانلود تصویر با وضوح بالا (270 کیلوبایت)
دانلود: دانلود تصویر در اندازه واقعی
شکل 1. مدل های همکاری زنجیره تامین عمومی

منبع: اقتباس از Keast, R. (2016, p. 159).
دسپودی و همکاران (2018) نشان می دهد که همکاری زنجیره تامین تلفات پس از برداشت را کاهش می دهد و کیفیت محصولات را در بازار هلو حفظ می کند، در حالی که Alho (2015) نشان می دهد که همکاری عمودی عدم اطمینان بازار را کاهش می دهد. مک آدام و همکاران (2014) اشاره می کند که تعاونی ها با به اشتراک گذاشتن منابع و نوآوری کارایی ایجاد می کنند و رقابت کلی صنعت را بهبود می بخشند. در مطالعات اخیر ژائو و همکاران. (2021) به این نتیجه رسیدند که سطوح بالاتر یکپارچگی زنجیره تامین کیفیت محصول و در نتیجه عملکرد مالی را افزایش می دهد، در حالی که پولمن و همکاران. (2020) نشان می دهد که یک شرکت کانونی می تواند نقش هماهنگی استراتژیک در زنجیره تامین عمودی داشته باشد که به آن در دستیابی به اهداف توسعه پایدار کمک می کند. در حالی که هیچ زنجیره تامینی از تغییرات طبیعی و نیروهای بازار مصون نیست، افزایش اتصال و ارتباط بین سهامداران می تواند انعطاف پذیری را بهبود بخشد (لیو و همکاران، 2020). همکاری همچنین می‌تواند کارکردهایی را تسهیل کند که نیازمند یکپارچگی قوی بین بخش‌ها هستند، مانند بهبود در قابلیت ردیابی مواد غذایی (Giagnocavo و همکاران، 2017).

همکاری مستلزم تعهد مداوم بین شرکا است که می تواند توسط ترتیبات غیررسمی، قراردادها یا دیگر ترتیبات رسمی ایجاد شود. فیشر و ولنی (2018) اثربخشی رابطه قراردادی بین کشاورزان آناناس و پردازش‌کنندگان و/یا صادرکنندگان در غنا را بررسی کردند. آنها دریافتند که اشتراک ریسک، زمان پرداخت ها و قدرت مذاکره نقش مهمی در روابط بلندمدت و پایدار برای همکاری عمودی بین کشاورزان و پردازشگرها و/یا بازاریابان، یعنی روابط کشاورز و خریدار، ایفا می کند. سلام (2017) اعتماد و نوآوری های تکنولوژیکی را به عنوان عوامل تعیین کننده مهم عملکرد سازمانی شناسایی کرد، در حالی که اعتماد و به اشتراک گذاری اطلاعات در همکاری زنجیره تامین بسیار مهم است (پناهی فر و همکاران، 2018). با این حال، چنین مطالعات تجربی در مورد داستان های موفق در استرالیا محدود است، اگرچه Nakandana & Lau (2019) همکاری بین خرده فروشان در بخش باغبانی را شناسایی کردند.

3. بخش باغبانی و تولید آناناس در استرالیا
صنعت باغبانی در استرالیا نقش مهمی در اقتصاد روستایی ایفا می کند و فرصت های شغلی را فراهم می کند و به جوامع محلی کمک می کند. با این حال، این بخش با تعدادی از چالش‌ها مانند افزایش هزینه‌ها، مناطق تولید پراکنده، فاصله تا بازار و هماهنگی عرضه، به ویژه با توجه به چالش‌های مرتبط ساختن چندین تولیدکننده در مقیاس کوچک و متوسط به بازارهای پیچیده‌تر مواجه است. در این زمینه، مدیریت کارآمد زنجیره تامین، از طریق همکاری زنجیره تامین، می تواند به حل چنین مشکلاتی کمک کند. مدل‌های تعاونی به طور گسترده در بخش‌های کشاورزی-غذایی در بسیاری از کشورها به کار گرفته شده‌اند (ایلیوپولوس و والنتینوف، 2018، کارانتینینیس و نیلسون، 2007)، با اشاره به اینکه تنوع زیادی در سطح هماهنگی بین زنجیره‌های تامین مختلف وجود دارد (توم و همکاران، 2021). با این حال، تغییرات اساسی در نحوه عملکرد تعاونی‌ها در دهه‌های اخیر، و همچنین کاهش در میزان بروز و سهم بازار آنها، به دلایلی که شناسایی آنها همیشه آسان نیست، رخ داده است (کارانتینیس و نیلسون، 2007).

به نظر می‌رسد اکثر تعاونی‌های فعلی به بخش‌های کشاورزی در کشورهای در حال توسعه محدود می‌شوند (مانند Beuchelt & Zeller، 2013؛ Mojo و همکاران، 2015؛ Sultana و همکاران، 2020). در استرالیا، تعاونی ها مختصات غالب کشاورزی و غذایی بودند

بر ساختار در برخی از بخش‌ها مانند لبنیات و شکر برای بخش بزرگی از قرن بیستم، در حالی که تعاونی‌های بازاریابی در بخش‌هایی مانند پشم و غلات به کار گرفته شدند (گریفیث و واتسون، 2016). از دهه 1970 کاهش زیادی در تعاونی های کشاورزی وجود داشته است تا جایی که اکنون نادر هستند. تا حدودی آنها از طریق یکپارچه سازی مراحل زنجیره تامین عمودی جایگزین شده اند که می تواند قدرت بازار را در آن واحدها متمرکز کند (Diez-Vial, 2007). با این حال، برخی از چالش‌های پیش روی کشاورزی استرالیا، مانند نیاز به هماهنگی تجمیع تولید پراکنده و رعایت استانداردهای تضمین کیفیت، چالش‌های همکاری هستند تا مشکلات رقابتی که ممکن است با مدل‌های تعاونی مناسب باشند.

3.1. صنعت آناناس در استرالیا
تقریباً 80 شرکت تجاری آناناس در استرالیا وجود دارد که همه آنها در کوئینزلند (Qld) به جز یک مورد در قلمرو شمالی (NT) واقع شده اند (PHA، 2018). مناطق رشد عمده عبارتند از جنوب شرقی کوئینزلند (به ویژه مناطق داخلی ساحل آفتاب، مناطق مریبورو و واید خلیج)، کوئینزلند مرکزی (منطقه یپون)، و کوئینزلند شمالی (به ویژه مناطق Mareeba و Mossman) (شکل 2). در بیشتر کشورها، آناناس میوه‌های تابستانی است، اما کشاورزان استرالیایی می‌توانند آن را در تمام طول سال بکارند، زیرا چندین منطقه آب و هوایی در کمربند رشد وجود دارد (هورت نوآوری، 2017).

شکل 2
دانلود: دانلود تصویر با وضوح بالا (129 کیلوبایت)
دانلود: دانلود تصویر در اندازه واقعی
شکل 2. مناطق کشت آناناس در استرالیا

منبع: https://aussiepineapples.com/about/growing/
هر سال حدود 35 میلیون آناناس تولید می شود (آناناس استرالیایی، 2019)، که معادل 76000 تن است که 99 درصد آنها در کوئینزلند تولید می شود (هورت نوآوری، 2019). در حال حاضر 61 درصد از کل تولید به عنوان آناناس تازه در بازار داخلی به فروش می رسد، حدود 38 درصد برای آب میوه و سایر محصولات فرآوری شده و کمتر از 1 درصد برای صادرات تازه استفاده می شود (شکل 3). در حال حاضر سرانه مصرف آناناس در استرالیا 1.9 کیلوگرم است (Hort Innovation، 2019)، که کمتر از برخی از کشورهای توسعه یافته است. به عنوان مثال، 3.5 کیلوگرم در ایالات متحده آمریکا (USDA، 2019). ارزش سالانه تولید آناناس حدود 54 میلیون دلار است (Hort Innovation، 2019). از سال 2012، بخش فرآوری آناناس استرالیا به دلیل رقابت با محصولات ارزان‌تر وارداتی و افزایش سهم بازار در بازار تازه داخلی، کاهش یافته است (Hort Innovation، 2017).

شکل 3
دانلود: دانلود تصویر با وضوح بالا (90 کیلوبایت)
دانلود: دانلود تصویر در اندازه واقعی
شکل 3. زنجیره تامین فعلی صنعت آناناس در استرالیا (2018)

منبع: هورت نوآوری (2019)، ص 182.
3.2. زنجیره تامین آناناس
تعدادی از مطالعات بین المللی به مسائلی پیرامون تولید، همکاری، زنجیره ارزش، بازاریابی و مدیریت ضایعات صنایع آناناس در کشورهای عمده تولید کننده آناناس پرداخته اند (Djatna and Luthfiyanti, 2015, Suzuki et al., 2011; Fischer & Wollni, 2018; بانرجی و همکاران، 2018؛ بانرجی و همکاران، 2019). در استرالیا، پایداری زنجیره تامین آناناس تازه به در دسترس بودن میوه در طول سال و سودآوری عملیات بستگی دارد. تعدادی از مطالعات برای ارزیابی فرصت های داخلی وجود دارد. دپارتمان کشاورزی و جنگلداری کوئینزلند QDAF (2015) هزینه های تولید و روش های مربوط به چرخه های مختلف کشت آناناس را بررسی کرد، در حالی که رولف و همکاران. (2006) تقاضا برای یک محصول آناناس با ارزش افزوده بالقوه در استرالیا را شناسایی کرد، یعنی میوه‌های تازه و بسته‌بندی شده. هاینز و همکاران (2006) و هاینز و ساموئل (2007) برنامه زنجیره تامین آناناس کامل را بررسی کردند که در اواخر سال 2002 آغاز شد که شامل تولید محصولات با ارزش افزوده مانند برش ها (یا حلقه ها)، قطعات، برش (قطعات کوچک)، خرد کردن یا خمیر کاغذ بود. برای آب میوه از یک مرکز. این یک برنامه تعاونی به رهبری کشاورز بود که با یک کارخانه کنسروسازی تجاری (دایره طلایی) متحد شد. با این حال، تولیدکنندگان قدرت غالب در زنجیره تامین نداشتند (شکل 4) و برای رقابت با محصولات با ارزش افزوده کم هزینه وارد استرالیا تلاش کردند. هاینز و ساموئل (2007) به این نتیجه رسیدند که عوامل قدرت و وابستگی، ریسک، اعتماد، مالکیت و ساختارهای حاکمیتی و تعهدات عوامل کلیدی هستند که سودآوری این محصولات با ارزش افزوده را در طول زمان کاهش می‌دهند (شکل 5).

شکل 4
دانلود: دانلود تصویر با وضوح بالا (63 کیلوبایت)
دانلود: دانلود تصویر در اندازه واقعی
شکل 4. رژیم های قدرت در زنجیره تامین پرفکت آناناس در استرالیا

منبع: هاینز و ساموئل (2007)، ص 121.
شکل 5
دانلود: دانلود تصویر با وضوح بالا (488 کیلوبایت)
دانلود: دانلود تصویر در اندازه واقعی
شکل 5. مشارکت و تاثیرات در برنامه زنجیره تامین آناناس کامل در استرالیا

منبع: هاینز و ساموئل (2007)، ص 123.
3.3. مطالعه موردی کاج های گرمسیری
تروپیکال پینز و پیناتا دو تامین کننده عمده آناناس تازه در استرالیا هستند. در ابتدا، Tropical Pines (که قبلا به عنوان سندیکای دره شناخته می شد) توسط سه خانواده کشاورز در منطقه Yeppoon، مرکز کوئینزلند، در سال 1987، به عنوان یک تعاونی تأسیس شد.

سرمایه گذاری برای به اشتراک گذاری ماشین آلات و هماهنگی بازاریابی. آنها در منطقه ای شروع کردند که کشاورزان نسبتاً نزدیک بودند و قبلاً با یکدیگر برای اشتراک ماشین آلات کار می کردند. در حال حاضر، Tropical Pines از 20 پرورش دهنده و چهار سوله بسته بندی بزرگ تشکیل شده است (Hort Innovation، 2017)، در شمال کوئینزلند، مرکز کوئینزلند و جنوب کوئینزلند فعالیت دارد و حدود 45 درصد از کل آناناس تازه فروخته شده در بازارهای داخلی استرالیا را تامین می کند. 9 خانواده پرورش دهنده سهامدار هستند و حدود 65 درصد میوه ها را به کاج گرمسیری عرضه می کنند.

تروپیکال پینز تولید آناناس را بین تولیدکنندگان (هماهنگی افقی) ادغام می کند و آنها را به بازارهای استرالیا عرضه می کند (ادغام عمودی). این یک مدل تعاونی-کسب و کار ترکیبی است که در آن کشاورزان محصولات خود را با کاج گرمسیری ارسال می کنند و کاج استوایی زنجیره تامین پس از برداشت را مدیریت می کند. این شرکت خدمات بسته بندی، فروش و بازاریابی، کشاورزی، تدارکات و خدمات اداری را ارائه می دهد (Tropical Pines Pty Ltd TPPL، 2016). علاوه بر این، آنها همچنین به کشاورزان در مسائل مدیریت ریسک کمک می کنند. در حالی که Tropical Pines متعلق به سهامداران و پرورش دهندگان است، این تجارت از کارکنان مدیریت حرفه ای برای مدیریت عملیات، بازاریابی، امور مالی و کشاورزی استفاده می کند. تصمیم‌گیری‌ها بدون تعصب نسبت به منافع تک تک اعضا گرفته می‌شود، اما بازده در بین تولیدکنندگان بر اساس حجم عرضه به‌طور میانگین محاسبه می‌شود (به‌جای تطبیق با ورودی‌های تولیدکننده فردی (هوکز و همکاران، 2017)).

اساساً مدل کاج گرمسیری، مشاغل تولیدکننده منفرد را با یک تجارت بسته بندی و بازاریابی، با استفاده از یک چارچوب همکاری برای ارائه اطلاعات، بازاریابی و خدمات پشتیبانی که به تولیدکنندگان کمک می کند و آنها را از طریق زنجیره تأمین عمودی پیوند می دهد، پیوند می دهد (شکل 6). شکل 6 نشان می دهد که واقعاً دو بخش مختلف تجاری وجود دارد. کسب‌وکارهایی که آناناس را در سمت چپ پرورش می‌دهند، و کسب‌وکاری (کاج‌های گرمسیری) که عرضه را از طریق بازارها در سمت راست سازماندهی می‌کند. بعد افقی نشان دهنده هماهنگی افقی بین تولیدکنندگان و کاج های گرمسیری برای سازماندهی و تجمیع عرضه است، در حالی که بعد عمودی نشان دهنده تخصص هر گروه تجاری است. با این حال، هنوز همپوشانی هایی در آن ابعاد عمودی وجود دارد. در حالی که کشاورزان مسئول تولید هستند، کاج های استوایی از طریق خدمات کشاورزی، خدمات تجاری و مشاوره در مورد برنامه های کاشت و تولید پشتیبانی می کند. در حالی که تروپیکال پینز مسئول بازاریابی و توزیع آناناس به عمده‌فروشان و خرده‌فروشان استرالیایی است، تولیدکنندگان به‌عنوان سهامداران و اعضای تعاونی از نزدیک درگیر هستند و به تعیین جهت‌های استراتژیک میان‌مدت و بلندمدت کمک می‌کنند. نتیجه خالص یک مدل تجاری ترکیبی است که در زنجیره تامین افقی و عمودی هماهنگ می شود.

شکل 6
دانلود: دانلود تصویر با وضوح بالا (289 کیلوبایت)
دانلود: دانلود تصویر در اندازه واقعی
شکل 6. چارچوب مفهومی برای مدل کسب و کار تعاونی کاج گرمسیری.

ماموریت کاج های استوایی این است که تولیدکنندگان را سودآورتر کند. در مدل کسب‌وکار خود، پرورش‌دهنده روی کشاورزی و تولید تمرکز می‌کند تا میوه را به سایه بسته‌بندی تحویل دهد. از آنجا، Tropical Pines بقیه زنجیره تامین را مدیریت می کند. به عنوان بخشی از تعهد، Tropical Pines 28 روز پس از تحویل میوه به کشاورزان پرداخت می کند و تضمین هایی را در مورد حداقل قیمت ارائه می دهد. قیمت گذاری از یک سیستم ادغام بر اساس اندازه و تنوع میوه گرفته شده است، که اجازه می دهد تا میوه ها برای بازارهای مختلف مناسب شوند. یک سیستم ردیابی ارتباط بین تولید و عرضه را در بازارهای مختلف حفظ می کند. پرورش دهندگان سهمی از سود را بر اساس میزان تولید خود در استخر دریافت می کنند، اما اندازه یا تنوع میوه به سود مرتبط نیست. با توجه به این شرح مختصر از کاج های استوایی، اکنون توجه به شناسایی عوامل زیربنایی مدل تجاری ترکیبی کاج های استوایی معطوف شده است.

4. روش ها و داده ها
این تحقیق یک رویکرد مطالعه موردی اکتشافی شامل مصاحبه با کشاورزان آناناس و ذینفعان مربوطه و برون یابی مبتنی بر داده های ثانویه را اعمال کرد. این مطالعه برای مطابقت با دستورالعمل های اخلاقی تعیین شده توسط دانشگاه مرکزی کوئینزلند (تصویب شماره 0000022064) طراحی و انجام شد.

4.1. جمع آوری داده ها
با استفاده از یک پرسشنامه نیمه ساختاریافته از پیش آزمایش شده، با 12 نفر که مراحل مختلف زنجیره تامین را نمایندگی می کردند، بسته به موقعیت و فاکتورهای راحتی، از طریق تلفنی و حضوری مصاحبه شدند. مصاحبه‌ها برای درک تجربیات و ادراکات ذینفعان در مورد نقش آنها در زنجیره تامین و ارتباط آن با سیستم حاکمیتی و تجاری Tropical Pines انجام شد. شرکت‌کنندگان در مصاحبه یک بخش از زنجیره تامین آناناس – تولیدکنندگان، عمده‌فروشان، حمل‌ونقل‌کنندگان و خرده‌فروشان را نشان می‌دهند (جدول 1). پایداری یک مدل شرکتی به میزان شناخت و نقش سازمان توسط همه بازیگران مرتبط بستگی دارد (هوکز و همکاران، 2017) که حاکی از اهمیت تنوع در انتخاب بین‌المللی است.

مصاحبه شوندگان نمونه ما شامل موارد زیر بود:

سه نماینده کاج گرمسیری که نقش‌های متفاوتی در سازمان دارند (ID1، ID2 و ID11).


چهار پرورش دهنده به نمایندگی از مناطق مختلف کوئینزلند: Yeppoon، Sunshine Coast و North Queensland (ID3، DI4، ID5 و ID6).


عمده فروشان (ID7 و ID12)؛


یک خرده فروش (ID7)؛


یک حمل کننده (ID9)؛


یک نماینده دولت محلی (ID10)؛ و


یک کارشناس کشاورزی/ نماینده اداره کشاورزی کوئینزلند (ID8)

جدول 1. خلاصه اطلاعات در مورد مصاحبه شوندگان.

شناسه نقش SC دولت/منطقه ماهیت کسب و کار تجربه
صنعت آناناس کشاورزی TPPL
ID1 TP مدیر اجرایی Qld مدیر سابق/ TP
ID2 TP عضو اجرایی Qld عضو/ سهامدار TP 11 11 11
ID3 Grower Qld/ Yeppoon Family Business 21 21 21
ID4 Grower Qld/ Yeppoon Family Partner 13 13 13
ID5 Grower Qld/ Sunshine Coast مشارکت خانوادگی 30 18 08
ID6 Grower Qld/ Northern Qld شرکت رو به رشد 33 33 15
ID7 عمده‌فروش/ شرکت متعلق به خانواده Grower Syd 70 20 20
ID8 QDAF نماینده QLD دولت 28 28
ID9 شرکت حمل و نقل Qld 30 15 15
ID10 شورای محلی Qld/ شورای محلی شمالی 30 0.5 0.5
ID11 TP worker Qld 4 4
ID12 عمده‌فروش NSW Company 26 26 26
توجه: SC = زنجیره تامین؛ TP = کاج های استوایی؛ QDAF = اداره کشاورزی و شیلات کوئینزلند

افراد مصاحبه شده نشان دهنده سطح زنجیره تامین خود بودند و با رضایت شرکت کنندگان ثبت شدند.

پرورش دهندگان شرکت کننده به طور متوسط بیش از 13 سال تجربه در کشاورزی، متمرکز بر صنعت آناناس داشتند (جدول 1). بیشتر پرورش دهندگان در مشاغل کشاورزی خانوادگی بودند و از والدین خود زمام امور را گرفته بودند و برخی نیز سهامداران Tropical Pines (یعنی ID5) بودند. دو تولید کننده (ID3 و ID4) محصولات خود را فقط برای کاج گرمسیری عرضه می کنند، در حالی که یکی تنها بخشی از محصول خود را (ID6) عرضه می کند. در حالی که همه مصاحبه شوندگان با سوالات باز یکسانی ارائه شدند، بحث ها نسبت به تخصص آنها مغرضانه بود. به عنوان مثال، یکی از نمایندگان Tropical Pines درباره استراتژی های خود برای حفظ مدل شرکتی و همچنین تهدیدها و فرصت ها در صنعت آناناس بحث کرد. از سوی دیگر، شورای محلی و نمایندگان دولت، بینش هایی در مورد صنعت آناناس و نقش های مختلف و حمایت دولت داشتند، در حالی که عمده فروشان (ID7، ID12) و حمل و نقل (ID9) بینش هایی در مورد بازار و ایجاد روابط در طول زنجیره تامین داشتند. . بخش مهمی از تجزیه و تحلیل، تأیید متقابل مسائل در پاسخ های متعدد بود.

4.2. تحلیل داده ها
اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق مصاحبه با استفاده از تحلیل محتوای موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که می‌تواند الگوهایی را در داده‌ها/اطلاعات کیفی با استفاده از مضامین از پیش تعریف‌شده شناسایی کند (مگوایر و دلهانت، 2017). چندین روش برای تحلیل موضوعی وجود دارد که از کدگذاری دستی تا استفاده از نرم افزار را شامل می شود (بری و گالاگر، 2016، سالدانا، 2009). براون و کلارک (2006) شش مرحله مهم را در تحلیل محتوای موضوعی شناسایی کرده اند (شکل 7).

شکل 7
دانلود: دانلود تصویر با وضوح بالا (140 کیلوبایت)
دانلود: دانلود تصویر در اندازه واقعی
شکل 7. مراحل تحلیل محتوای موضوعی.

در تحقیقات کیفی، سوالات در قالب‌های مختلف تکرار می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که مصاحبه‌شونده اطلاعات کافی را ارائه می‌کند و امکان تایید را فراهم می‌کند. متن‌های رونویسی شده طولانی هستند و بسته به تعداد مصاحبه‌شوندگان داده‌های قابل توجهی تولید می‌کنند که انتخاب تحلیل محتوای موضوعی را توجیه می‌کند. در مرحله اول تجزیه و تحلیل موضوعی، داده های مصاحبه رونویسی و چندین بار برای ایجاد آشنایی و شناسایی کلمات کلیدی مهم، رونویسی و خوانده شد.

مرحله دوم تولید کدهای اولیه است تا داده ها را به شیوه ای معنادار سازماندهی کند. کد اغلب یک کلمه یا یک عبارت کوتاه است که نماد معنای خلاصه صفات است (سالدانا، 2009). در این مطالعه، محققان به یک موضوع تحقیقاتی از پیش تعریف‌شده علاقه‌مند بودند – تحلیل رویکرد کاج‌های گرمسیری به یک مدل ترکیبی تعاونی-کسب و کار، که به راهنمایی در انتخاب کدها کمک کرد. به عنوان مثال، انتظار می‌رفت که «رابطه با مشتری» یک عامل مهم مرتبط با تحولات روابط کاج‌های استوایی باشد، بنابراین جستجو برای این کد از بین تمام اسکریپت‌ها انجام شد. کدگذاری داده ها با استفاده از بسته RQDA در پلتفرم R انجام شد (Estrada، 2017). به طور معمول، تعداد زیادی کد وجود دارد، بنابراین در مرحله سوم، کدها را می توان دسته بندی و سازماندهی کرد (Estrada, 2017). پس از تدوین مضامین اولیه، در گام چهارم بازنگری و سازماندهی مجدد شدند تا با داده ها و اهداف پژوهشی هماهنگی بهتری داشته باشند. در مرحله پنجم مضامین تعریف و نامگذاری شد و در مرحله پایانی تحلیل نهایی شد.

5. نتایج
پرسشنامه نیمه ساختاریافته مورد استفاده برای مصاحبه شامل دو بخش اصلی بود: سؤالاتی در مورد مصاحبه شونده و نقش آنها و سؤالاتی در مورد زنجیره تأمین آناناس از جمله وضعیت صنعت. برای این منظور از 19 سوال باز استفاده شد. تی

نتایج او با ارتباط با مدل ترکیبی تعاونی-کسب و کار کاج گرمسیری و ادغام بازار عمودی و افقی آن مورد بحث قرار گرفته است.

5.1. کاج های گرمسیری در صنعت – ساختار و عملکرد
کاج گرمسیری بیش از 30 سال پیش با سه پرورش دهنده شروع به کار کرد اما اکنون 20 پرورش دهنده (ID2) در آن شرکت دارند. تعداد کمی از پرورش دهندگان کاج استوایی را در طول زمان ترک کرده اند. این یک تجارت است که با هماهنگی، پردازش، و جنبه های بازاریابی تولید و فروش آناناس سر و کار دارد، جایی که تمرکز اصلی بر به حداکثر رساندن نتایج برای تولیدکنندگان است. شبکه و قدرت ارتباط با سهامداران در شکل 8 نشان داده شده است. پیوند غالب بین تولیدکنندگان و کاج های گرمسیری در مدل کسب و کار است، همانطور که در یک مدل همکاری بین مراحل تولید و فرآوری انتظار می رود.

شکل 8
دانلود: دانلود تصویر با وضوح بالا (200 کیلوبایت)
دانلود: دانلود تصویر در اندازه واقعی
شکل 8. مدل عملیاتی کاج گرمسیری. توجه: اندازه پیکان نشان دهنده قدرت پیوندها است.

به نظر می رسد چهار دلیل عمده وجود دارد که چرا کشاورزان حمایت خود را از مدل تعاونی حفظ می کنند. اولین مورد این است که کاج های استوایی اهداف اصلی را برای به حداکثر رساندن بازده برای تولیدکنندگان دارد، با هدف بازگرداندن 50 درصد از قیمت ناخالص عمده فروشی به کشاورز. دوم این است که حداقل قیمتی را برای میوه (1 دلار به ازای هر آناناس) فراهم می‌کند که به نظر می‌رسد برای تولیدکنندگان مهم است، اگرچه مدل قیمت‌گذاری تلفیقی به این معنی است که احتمالاً بازدهی برای «بهترین» میوه کمتر است. دلیل سوم این است که Tropical Pines تعدادی خدمات مانند هوش بازار، سیستم های تجاری و پشتیبانی زراعی را جدا از خدمات پردازش و بازاریابی ارائه می دهد (ID1، ID7، ID8). دلیل چهارم این است که در مورد مشارکت انعطاف پذیری وجود دارد. در حالی که Tropical Pines یک توافقنامه تولید باغبانی با تولیدکنندگان دارد، این قراردادی نیست که تولیدکنندگان را مجبور به تامین همه میوه های خود در هر سال کند (ID2).

جدا از روابط قوی با پرورش دهندگان، Tropical Pines در طول زمان با نزدیک به 42 خرده فروش و عمده فروش در زنجیره تامین پایین دست روابط قوی ایجاد کرده است. دو فروشگاه اصلی در استرالیا (Woolworths و Coles) و دیگر زنجیره‌های خرده‌فروشی مختلف، ارتباط نزدیکی با Tropical Pines دارند. توسعه روابط به سایر ارائه دهندگان خدمات زنجیره تامین (به عنوان مثال، بسته ها، حمل و نقل، تامین کنندگان جعبه) و مقامات دولتی که در صنعت درگیر هستند گسترش می یابد. Tropical Pines همچنین یک رابطه تجاری با سایر رقبا برقرار می کند که به اشتراک گذاری منابع مانند سوله های بسته بندی (ID8) را تسهیل می کند.

مصاحبه ها نشان داد که 45 درصد از سهم بازار آناناس تازه در استرالیا توسط کاج های گرمسیری اداره می شود که قدرت بازار قابل توجهی را ایجاد می کند. نزدیک به 60 درصد از تولید هفتگی با توافق پیش فروش می شود در حالی که مابقی به بازار آزاد می رود که در آن قیمت با عرضه بازار در نوسان است (ID7: “درصد زیادی از چیزی که برای مشتریان ارسال می کنند، هر چیزی که به سوپرمارکت ها می رود. ، از قبل قیمت گذاری شده است”).

حاکمیت و ساختار کاج های استوایی شناسایی شده در مصاحبه ها در شکل 9 خلاصه شده است، که ارتباط نزدیکی با مدل ترکیبی مفهومی در شکل 6 دارد. هیئت مدیره در مورد مسائل عملیاتی و استراتژیک بحث می کند و با مدیرعامل تصمیم می گیرد (ID11). ). ساختار کسب و کار ساده است، به طوری که می توان به راحتی با افراد درون سازمان در رابطه با مسائل پیش آمده تماس گرفت (ID11: «قطعاً اعضای هیئت مدیره اساساً با مدیرعامل صحبت می کنند و سپس مدیر عامل مستقیماً با افراد اطراف آن صحبت می کند. تقسیم نسبتاً خوبی بین اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل.

شکل 9
دانلود: دانلود تصویر با وضوح بالا (235 کیلوبایت)
دانلود: دانلود تصویر در اندازه واقعی
شکل 9. ساختار حاکمیتی کاج های استوایی

منبع: اقتباس از Mazzarol و همکاران. (2014).
مهم ترین پیوند در مدل کسب و کار، رابطه بین تولیدکنندگان و کاج های استوایی است (همانطور که در شکل 6 مفهوم سازی شده است). نقش پرورش دهندگان در این مدل، تولید میوه با کمک حمایت زراعی است که از طریق کاج گرمسیری (ID1، ID9) ارائه می شود. تولیدکنندگان تصمیمات تولید می‌گیرند، اما خلق ارزش همچنین شامل پذیرش نوآوری‌های جدید و هماهنگی تولید برای برآوردن شرایط بازار، به‌ویژه از نظر هموارسازی عرضه در طول سال است. به اشتراک گذاری و هماهنگی اطلاعات در مورد تولید با پرورش دهندگان به عنوان مهم ترین عامل در همکاری (عمودی) با کاج گرمسیری در نظر گرفته می شود در حالی که به کشاورزان اجازه می دهد تا ثبات حجم عرضه را بهبود بخشند. به نوبه خود تروپیکال پینز بسته بندی، تحویل و بازاریابی را هماهنگ می کند و نام تجاری را به عنوان فعالیت های اساسی در زنجیره تامین عمودی حفظ می کند. کسب و کار یک پایگاه داده اطلاعات بازار (ID1) دارد که از آن برای پیش بینی رفتار و روند بازار استفاده می کند. همه مصاحبه شوندگان موافق بودند که به اشتراک گذاری اطلاعات بازار از طریق زنجیره تامین افقی و عمودی یک کارکرد مهم است. اطلاعات با کیفیت همراه با روابط بلندمدت با عمده فروشان و خرده فروشان و سهم بالای بازار به عنوان استراتژی های کلیدی برای کاهش شناسایی شدند.

ریسک قیمت

5.2. عوامل موثر بر مدل ترکیبی تعاونی-کسب و کار
Tropical Pines یک مدل تجاری ترکیبی خاص با ویژگی های شرکتی و تجاری است. عوامل متعددی برای حفظ این مدل تجاری ترکیبی مهم هستند.

5.2.1. رهبری
رهبری اعضای موسس تعاونی مهم بوده است. (ID10: “مطمئنا همانطور که قبلاً اشاره کردم، رهبری مدیر سابق آنجا مطمئناً اعتماد و کارایی را به عنوان بخشی از نام تجاری خود قرار داده و چرا این مهم است، به ویژه در بازار بین المللی.”). مصاحبه شوندگان ID11، ID7 و ID8 به صراحت بیان کردند که رهبری دلیل اصلی موفقیت است که با سایر یافته های تجربی همسو است (گاسلینگ و همکاران، 2016).

5.2.2. اعتماد و به اشتراک گذاری اطلاعات
اعتماد در طول زمان به عنوان اندازه تعاونی از سه عضو اولیه آن توسعه یافته است. همکاری تا حدی امکان پذیر بود زیرا صنعت آناناس در استرالیا نسبت به سایر صنایع کشاورزی نسبتاً کوچک است (ID8). به نظر می رسد توسعه اعتماد با عواملی مانند اندازه کوچک بخش، سبک رهبری، تمرکز قوی بر اشتراک گذاری اطلاعات و شفافیت مدل کسب و کار مرتبط باشد. ID5: “من معتقدم این واقعیت است که آنها میوه را با بهترین قیمت صادقانه عرضه می کنند.”

5.2.3. مسئوليت
شفافیت و مسئولیت پذیری در مدل کسب و کار کاج گرمسیری تعبیه شده است. شرکت کنندگان به اهمیت مسئولیت پذیری برای پایداری بلند مدت کسب و کار اشاره کردند. (“ID8: شفافیت و پاسخگویی، خوب به نظر می رسد که باز و شفاف است. آنها داشته اند، من تقریباً مطمئن هستم که آنها جلساتی دارند که در آن از همه اعضای آنها دعوت می شود تا بیایند و بشنوند که مدیران باید چه بگویند و از آنها سوال بپرسند.” ID12: “از نظر مسئولیت پذیری، ما با آنها ملاقات می کنیم – ما هر سال یک بررسی فصلی انجام می دهیم”).

5.2.4. پیش بینی
پیش‌بینی زمان‌بندی عرضه و شرایط بازار برای همه ذینفعان در زنجیره تامین مهم است و به پشتوانه موفقیت کاج‌های استوایی (ID6) کمک می‌کند. برنامه ریزی و پیش بینی تولید به تولیدکنندگان کمک می کند تا کاشت و برداشت را برنامه ریزی کنند تا جریان ثابتی از محصول به بازار داشته باشند و تلفات پس از برداشت کاهش یابد.

5.2.5. بهره وری
توجه به تدارکات و بازاریابی مؤلفه های کلیدی کارایی هستند (ID9: “آنها یک زنجیره تامین به موقع راه اندازی کرده اند.”؛ ID9: “بله، نگاه کنید – بسیار کارآمد. لجستیک آنها به موقع است”).

5.2.6. موقعیت یابی برند
نام تجاری و موقعیت با کیفیت از ویژگی های مهم مدل کسب و کار Tropical Pines هستند. این تعاونی به دنبال راه‌های جدیدی برای تبلیغ میوه به مشتریان است، مانند طرح «آناناس هالووین».

5.2.7. پشتیبانی زراعی
کاج استوایی از پرورش دهندگان حمایت می کند تا بهترین شیوه های زراعی را داشته باشند تا از تولید با کیفیت و به موقع اطمینان حاصل شود. همه مصاحبه شوندگان حمایت زراعی را به عنوان یکی از عملکردهای اصلی کاج های استوایی برجسته کردند (ID11: “این اساساً خود شرکت یک متخصص کشاورزی را تامین می کند. او در صنعت آناناس در سراسر جهان به خوبی آشناست”؛ ID2: “زراعت در درجه اول و مهمتر از همه است. برنامه‌ریزی کل محصول را به دست آورده‌اند»؛ ID6: «به نظر من، مهم‌ترین آن، حمایت از کشاورزی است، صادقانه بگویم»).

5.2.8. نوآوری
تروپیکال پینز به دنبال نوآوری است، به ویژه در بازاریابی. نوآوری در بازار، مانند انواع هیبریدی جدید، با هدف افزایش رضایت و حمایت مصرف کننده است. این کسب‌وکار از آزمایش‌های نوآوری در این زمینه پشتیبانی می‌کند («ID6: همانطور که تولیدکنندگان باید تغییراتی ایجاد کنند، من فکر می‌کنم کاج‌های استوایی همیشه از آن حمایت می‌کنند»).

5.2.9. اشتراک ریسک
نوسانات آب و هوا به این معنی است که کیفیت محصول همیشه ثابت نیست، اما Tropical Pines همه میوه‌ها را از تولیدکنندگان می‌پذیرد و سپس برای آنها بازار پیدا می‌کند (ID2: «از نظر حداقل استانداردها، بسیار مهم است، اما ما این بازی بهینه‌سازی را از نظر اگر کاملاً صادق باشم، احتمالاً بهتر از کشاورزانمان مراقبت می کنیم»؛ ID8: «آنها از طریق خدمات اقتصادی از کشاورزان حمایت می کنند»). نوسانات قیمت ناشی از مازاد عرضه در بازار از طریق قراردادهای فروش آتی رسیدگی می شود.

5.2.10. فعال در حفاظت از صنعت
کاج استوایی نقشی در نمایندگی تولیدکنندگان و صنعت در مذاکرات مختلف با دولت ایفا می کند (ID5: “چالش دیگری که فکر می کنم باید به آن اضافه شود مقررات زیست محیطی و دولتی است.”).

5.3. زنجیره تامین ترکیبی کاج های استوایی: هماهنگی و همکاری
به اشتراک گذاری اطلاعات، همگام سازی تصمیم گیری و همسویی انگیزه ها سه ستون همکاری هستند (روتا و همکاران، 2018، سیماتوپانگ و سریدهان، 2005). این مطالعه اهمیت این عوامل را در همکاری از طریق کاج های استوایی بررسی کرد (شکل 10). نقشه برداری نشان داد که در حالی که هر سه عامل مرتبط بودند، به اشتراک گذاری اطلاعات مهم ترین عامل شناسایی شده توسط شرکت کنندگان بود.

شکل 10
دانلود: دانلود تصویر با وضوح بالا (77 کیلوبایت)
دانلود: دانلود تصویر در اندازه واقعی
شکل 10. عوامل

تاثیر و سطح همکاری کاج گرمسیری.

5.3.1. به اشتراک گذاری اطلاعات
به اشتراک گذاری اطلاعات می تواند زمینه ساز روابط کاری سازنده بین بازیگران مختلف در زنجیره تامین باشد (ناکاندالا و لاو، 2019، پناهی فر و همکاران، 2018). همه مصاحبه شوندگان موافق بودند که کاج های استوایی به طور موثر و کارآمد اطلاعات را به اشتراک می گذارند. نگهداری یک پایگاه داده و ارائه اطلاعات بازار و پیش بینی ها، مزایایی را برای همه عوامل بازار در طول زنجیره تامین فراهم می کند (ID2، ID11). کشاورزان از طریق زراعت مطلع می شوند و محصول را بر اساس نیاز بازار برنامه ریزی می کنند (ID11). از طریق جلسات سالانه، پرورش دهندگان فرصت هایی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود دارند (ID1، ID2، ID3). عمده‌فروشان و سایر عوامل بازار نیز در جلسات سالانه شرکت می‌کنند که در آن می‌توانند در مورد مسائل زنجیره تامین پایین دستی با تولیدکنندگان بحث کنند (ID7). کاج های گرمسیری همچنین به ارتباط تولیدکنندگان با وزارت کشاورزی کوئینزلند برای دریافت اطلاعات مرتبط در مورد آخرین پیشرفت های زراعی کمک می کند. همانطور که نماینده دولت خاطرنشان کرد، ارتباط و اشتراک اطلاعات بین تولیدکنندگان در صنعت آناناس نسبت به سایر بخش های باغبانی و کشاورزی استثنایی است (ID8).

5.3.2. همسویی انگیزشی
پرورش دهندگان به ویژه توافق کردند که کاج های گرمسیری در خطرات تولید سهیم هستند و تلاش می کنند تا بهترین بازده را برای تولیدکنندگان به دست آورند (ID5: “قیمت محصول نهایی است، اما کل فرآیند بسته بندی و بازاریابی، ما به آنها متکی هستیم تا این کار را برای ما انجام دهند. به بهترین شکل ممکن»). ارائه اطلاعات بازار و حمایت زراعی یک موقعیت برد-برد را فراهم می‌کند که در آن کاج‌های استوایی هدفشان حفظ کیفیت و کمیت محصول است در حالی که هدف تولیدکنندگان افزایش سود است (ID7: “من فکر می‌کنم کاری که آنها به‌خوبی انجام می‌دهند، داشتن درجه ثابتی از محصول است. کیفیت در تمام طول فصل، حتی اگر فصلی گونه‌های غالب متفاوتی وجود دارد که در دوره‌های مختلف سال عملکرد بهتری دارند».

5.3.3. همگام سازی تصمیم گیری
در حالی که تصمیمات به طور جمعی با افراد بالادستی و پایین دستی در زنجیره تامین گرفته نمی شود، Tropical Pines سهامداران را در مورد تصمیمات آگاه نگه می دارد و به هماهنگ کردن اطلاعات کمک می کند (ID7). در داخل سازمان، همه اعضا تشویق می شوند تا در مورد استراتژی ها بحث کنند (ID11: “ما به طور آشکار با همه افراد درگیر در تیم خود در مورد آن بحث می کنیم.”).

5.3.4. عناصر و مکانیسم ادغام افقی
Tropical Pines در نقش هماهنگی خود با 20 تولیدکننده خود برای ارائه اطلاعات زراعی و برنامه ریزی برای اطمینان از کیفیت و تولید مستمر در طول سال کار می کند. عملکرد اصلی کاج های استوایی این است که پرورش دهندگان را انعطاف پذیرتر کند (ID2). استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه همراه با سایر خدمات، مانند پشتیبانی زراعی و مشاوره در مورد مسائل تجاری و مالیاتی، پیوند بین تولیدکنندگان و کاج‌های استوایی را تقویت کرده و اعتماد ایجاد می‌کند. محیط ایجاد شده توسط کاج های استوایی به همکاری بین تولیدکنندگان کمک می کند. ادغام افقی به ارائه مداوم کیفیت استاندارد که تقاضای مصرف کننده را برآورده می کند کمک می کند.

5.3.5. عناصر و مکانیسم ادغام عمودی
استراتژی‌های زنجیره تامین توسط نیروهای عرضه و تقاضا در هر سطح شکل می‌گیرد (ناکاندالا و لاو، 2019، پناهی‌فر و همکاران، 2018). اگرچه Tropical Pines با هماهنگ کردن بخش بزرگی از تولید، قدرت بازار را ایجاد می کند، همچنین نیاز به همکاری با سهامداران پایین دستی دارد (شکل 9). تروپیکال پینز با چندین ذینفع در زنجیره تامین پایین دستی از جمله عمده فروشان و خرده فروشان تعامل دارد. نزدیک به 60٪ از محصولات آنها از طریق قراردادهای از پیش تعیین شده، از جمله با زنجیره های خرده فروشی اصلی، انجام می شود، در حالی که 40٪ در بازار آزاد فروخته می شود. Tropical Pines داده های پیش بینی را برای خرده فروشان و عمده فروشان (ID7) فراهم می کند تا به مدیریت عرضه در طول سال و حفظ روابط کمک کند. همانطور که ID9 اشاره کرد، کاج های استوایی در هماهنگی لجستیک کارآمد است که پیوند را تقویت می کند. استراتژیک ترین رفتار کاج های استوایی در یکپارچگی عمودی، همکاری با چندین فروشگاه است که تغییرات عرضه را مدیریت می کند، خطرات بازاریابی را کاهش می دهد و قدرت چانه زنی را افزایش می دهد. همچنین روابط نزدیکی با سوله‌های بسته‌بندی و اپراتورهای حمل‌ونقل وجود دارد که احتمالاً باعث افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود (Karipidis et al., 2020).

6. بحث
6.1. یافته های کلیدی
Tropical Pines یک مدل تجاری ترکیبی تعاونی است که به صورت افقی از طریق تعاونی پرورش دهندگان هماهنگ می شود و از طریق یک ساختار تجاری مرتبط به بازار دسترسی عمودی به دست می آورد. این مطالعه ادبیاتی را تأیید می کند که تعاونی ها سازگاری با پاسخ های بازار را افزایش می دهند (هوکز و همکاران، 2017). تجزیه و تحلیل نشان می دهد که همکاری زنجیره تامین می تواند کارایی ایجاد کند، به ویژه از طریق هماهنگی و جریان اطلاعات در بالادست و پایین دست در زنجیره تامین. ادغام افقی یک مزیت کلیدی است، زیرا به هماهنگی برنامه ریزی تولید و همچنین تجمیع محصولات از سطح مزرعه در یک نقطه واحد در زنجیره تامین کمک می کند. این ادغام قدرت بازار را ایجاد می کند و ترانس را کاهش می دهد

هزینه های عمل توزیع عمودی

تولیدکنندگان به دلیل مزایای درک شده در توافق همکاری با کاج های استوایی باقی می مانند و به طور رسمی در قراردادهای طولانی مدت قفل نشده اند. این بدان معنی است که تعاونی باید سطوح بالایی از اعتماد، روابط و عملکرد را به طور مداوم حفظ کند تا اعضای خود را حفظ کند. از چند راه به این امر دست می یابد:

راندمان تولید شده از مقیاس عملیات و قدرت بازار نسبت به زمانی که عرضه اتمی شود، بازدهی بالاتری را برای تولیدکنندگان فراهم می کند.


ساختار قیمت گذاری آن حداقل قیمت هر میوه را فراهم می کند


هدف آن این است که قیمت های فارم گیت حداقل 50 درصد قیمت های عمده فروشی باشد،


اطلاعات، کشاورزی و سایر خدمات حمایتی را به کشاورزان ارائه می دهد،


تولیدکنندگان را در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های خود مشارکت می دهد


به دنبال نوآوری ها و فرصت ها می گردد.

6.2. موانع اجرای مدل تعاونی-کسب و کار هیبریس
یک موضوع مهم شناسایی پتانسیل مدل تجاری کاج گرمسیری برای تکرار در سایر بخش‌های کشاورزی است که برای هماهنگی تولید در بازارها با چالش‌هایی روبرو هستند. در حال حاضر به نظر نمی رسد مدل ترکیبی تعاونی-کسب و کار در سایر صنایع باغبانی در استرالیا وجود داشته باشد. دلایل متعددی شناسایی شد که چرا این اتفاق نمی افتد، از جمله عدم اشتراک گذاری اطلاعات در سایر بخش ها (ID6، ID8)، و نیاز به رهبری قوی برای متقاعد کردن تولیدکنندگان برای تغییر (ID8، ID10). مصاحبه شوندگان پیشنهاد کردند که در ابتدا ایجاد روابط و اعتماد با تعداد کمی از ذینفعان و مدیریت هرگونه گسترش با حفظ حکمرانی خوب و پایداری کسب و کار آسان تر خواهد بود.

7. نتیجه گیری و پیشنهادات
صنعت آناناس، مانند سایر بخش‌های بخش باغبانی در استرالیا، با رقابت فزاینده و فشارهای دیگر مواجه است. استراتژی های مدیریت زنجیره تامین پیشرفته مانند یکپارچه سازی بازار برای حفظ سودآوری اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. Tropical Pines نمونه نادری از یک مدل پیچیده تجاری ترکیبی تعاونی را نشان می دهد که در زنجیره تامین افقی و عمودی هماهنگی ایجاد می کند و از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات، همسویی انگیزه و همگام سازی تصمیم گیری کارایی ایجاد می کند. این مطالعه عوامل مهمی را که زیربنای همکاری بلندمدت است، شناسایی می‌کند: مسئولیت‌پذیری، اشتراک اطلاعات، توسعه اعتماد و روابط، رهبری و نوآوری در بازار. همچنین عواملی مانند ماهیت صنعت و شناسایی نیازهای صنعت که ایجاد و توسعه مدل کسب و کار ترکیبی را تبیین می کنند، شناسایی می شوند.

Tropical Pines دارای روابط قوی در هر دو بعد افقی و عمودی زنجیره تامین است که به توضیح اینکه چرا مدل همچنان وجود دارد کمک می کند. این مطالعه نشان می‌دهد که هماهنگی افقی مهم‌تر از ادغام عمودی در توسعه یک مدل ترکیبی تعاونی-کسب و کار است، به‌ویژه به دلیل اهمیت اعتماد در حفظ تعهدات پرورش‌دهنده. به‌نظر می‌رسد اشتراک‌گذاری اطلاعات، شفافیت و تعهد به تولید بازده و نوآوری از کشاورزان، عوامل اصلی جذاب‌تر کردن یک تعاونی نسبت به مدل کسب‌وکار استاندارد در این مطالعه موردی هستند. وقتی تعداد کمی از پرورش دهندگان وجود داشته باشند، توسعه این عوامل آسان تر است، زیرا ارتباطات خوب و روابط بین فردی برای حفظ روابط ضروری به نظر می رسد.

با این حال، مدل‌های تعاونی هزینه‌های بالاتری نیز دارند، به ویژه تمرکز بر ارتباطات و تعامل لازم برای حفظ اعتماد تولیدکنندگان. این هزینه ها با اندازه و پیچیدگی تعاونی افزایش می یابد، که تنش ایجاد می کند زیرا اندازه و مقیاس اغلب برای ایجاد کارایی و قدرت بازار لازم برای ارائه منافع مورد نیاز است. این هزینه‌های بالاتر به توضیح اینکه چرا مدل‌های تعاونی در بخش‌های کشاورزی از رده خارج شده‌اند کمک می‌کند. اگر مزایای منطبق به طور مداوم در طول زمان وجود نداشته باشد، ممکن است تولیدکنندگان وسوسه شوند که دوباره به عرضه در بازار آزاد برگردند. از آنجایی که خدماتی مانند اطلاعات بازار و پشتیبانی کشاورزی به صورت رایگان از سوی ارائه دهندگان خصوصی در دسترس قرار می گیرند، ارائه مزایای اضافی مورد نیاز برای حفظ حمایت از پرورش دهندگان برای تعاونی ها دشوارتر می شود.

با عطف به سؤالات مورد علاقه تحقیق زیربنایی، به نظر می رسد که سازگاری قوی بین شرایطی که توسط Apparao و همکاران بیان شده است وجود دارد. (2019) و این مطالعه موردی، که در آن ناهمگونی محدودی بین تولیدکنندگان و محصولات، و تعهدات غیر نقدی قوی توسط تولیدکنندگان شرکت‌کننده وجود دارد. در مقابل، سازگاری محدودی با استدلال های کارآمدی ایلیوپولوس و همکاران وجود داشت. (2019)؛ در حالی که تروپیکال پینز مدل کسب و کار قدرتمندی داشت، احتمالاً به جای هزینه‌های پایین‌تر، هزینه‌های بالاتری داشت. همچنین سازگاری محدودی با فرضیه بازار تخصصی هوکس و همکاران وجود داشت. (2017)، با توجه به اینکه کاج های موضعی در حال توزیع میوه در طیف گسترده ای از فروشگاه ها در استرالیا هستند.

موفقیت کاج های استوایی به معنای وجود دارد

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.