خلاصه
دولت اتیوپی تعاونی های کشاورزی را برای افزایش بهره وری کشاورزی و رشد درآمد مزارع مهم می داند. با این حال، کسریهای مدیریتی، از جمله فقدان حسابرسی مالی منظم، تهدیدی برای پایداری و موفقیت تجاری این انجمنهای داوطلبانه محلی و تأثیر مثبتی است که ممکن است بر رفاه اعضای خود داشته باشند. این مقاله در نظر دارد که چگونه می توان ارائه خدمات حسابرسی مالی برای تعاونی های کشاورزی را تقویت کرد. وضعیت فعلی تعاونی های کشاورزی در کشور و تقاضا و عرضه خدمات حسابرسی مالی برای آنها را ارزیابی می کنیم. سپس رویکردهای اتخاذ شده در 11 کشور دیگر را برای ارائه خدمات حسابرسی مالی به تعاونیهای کشاورزی بررسی میکنیم تا رویکردهایی را که تعاونیهای کشاورزی اتیوپی ممکن است در نظر بگیرند، شناسایی کنیم. بینش هایی در مورد نیاز به ظرفیت سازی در تعاونی ها در زمینه نظارت مالی، ایجاد انگیزه های داخلی برای تعاونی ها برای انجام ممیزی های مالی منظم در حساب های خود، رسیدگی به کسری حسابرسان در اتیوپی، و ایجاد مکانیسم های گزارش دهی به طوری که هر گونه مشکل مالی در حال ظهور در تعاونی ها به موقع اعلام و رسیدگی می شود.
معرفی
کشاورزان خردهمالک انفرادی معمولاً در تعاملاتشان با خریداران محصولاتشان، با تأمینکنندگان نهادههای کشاورزی، یا با تأمینکنندگان خدمات کلیدی، در صورتی که به تنهایی وارد این تعهدات شوند، در ضرر پرهزینهای قرار میگیرند. محدودیتهای اطلاعاتی، حجم کم، هزینههای مبادله بالا، سرمایه کم، اعتبار ناکافی و سایر عوامل، همگی بر ضد کشاورزان منفرد کار میکنند که به تنهایی در بازار مشارکت سودآوری داشته باشند. تعاونی های کشاورزی یک نوآوری نهادی هستند که اغلب برای رفع این ضعف کشاورزان خرده مالک در بازار مورد استفاده قرار می گیرند (برنارد و همکاران، 2010، بوسک و همکاران، 2002، روندوت و کولیون، 2001). در میان کارکردهای دیگر، چنین انجمنهای تجاری داوطلبانه کشاورزان محلی به مالکان خود اجازه میدهند تا به صورت جمعی عمل کنند. برای به دست آوردن اطلاعات و ایجاد اقتصادهای مقیاس مناسب که برای مشارکت سودآور در هر دو بازار تولید و نهاده نیاز دارند، برای کاهش هزینه های مبادله، و دسترسی به خدمات، در نتیجه کسب درآمد برای کشاورزان عضو. در اصل، این تعاونیها تحت مالکیت و کنترل دموکراتیک اعضای خود هستند و هر یک در عملیات تعاونی مشارکت میکنند و سهم عادلانهای از خطرات و منافع مرتبط را میپذیرند (ICA، 2014).
علیرغم ماهیت داوطلبانه، چالشهای حاکمیتی مرتبط با تعاونیها که به طور مؤثر برای دستیابی به اهداف اقتصادی و اجتماعی که برای آن تأسیس شدهاند، برای تعاونیها به همان اندازه مهم است که برای هر شرکت، شرکت خصوصی، آژانس دولتی یا سایر انجمنها. حکمرانی خوب یک تعاونی اساساً به مدیریت خوب مربوط می شود. اکثر تعاونیها خود را حول یک هیئت مدیره منتخب تشکیل میدهند که از اعضا و کارکنانی که توسط تعاونی استخدام میشوند تا عملیات آن را به نمایندگی از اعضای آن اداره کنند و هیئت مدیره بر کارکنان و فعالیتهای آنها نظارت دارد. از طریق پایبندی در عملیات و مدیریت خود به مجموعهای از هنجارها و رویههای مورد توافق، تعاونی بهتر مدیریت میشود و بهتر میتواند مزایایی را که اعضایش انتظار دارند ارائه دهد (هنان، 2014a، هانان، 2014b). چهار بعد معمولاً برای حکمرانی خوب ضروری هستند: مسئولیت پذیری، پیش بینی پذیری، شفافیت و مشارکت (ADB، 1995، Brautigam، 1992). اگر ظرفیت مدیریت یک تعاونی کشاورزی در هر یک از این ابعاد ناقص باشد، بعید است که تعاونی به طور قابل اتکایی به اهدافی که اعضای آن برای آن تأسیس کرده اند دست یابد.
مکانیزمی که معمولاً در همه سازمانها برای بهبود حکمرانی و ارتقای مدیریت مؤثر استفاده میشود، انجام حسابرسیهای مالی منظم است. در سطح جهانی، آئین نامه اکثر تعاونی ها و بسیاری از قوانین ملی حاکم بر عملیات آنها ایجاب می کند که چنین ممیزی ها سالانه انجام شود و گزارش حسابرسی در اختیار همه اعضا قرار گیرد. Henrÿ (2012) اظهار می دارد که چنین حسابرسی های مالی، همراه با مدیریت گسترده تر و حسابرسی های اجتماعی، “شرط لازم برای توسعه صحیح تعاونی ها است (ص. 95)”. هنگامی که چنین ممیزی ها به طور منظم و به شیوه ای شایسته و با نتایج ارائه شده به عضویت به شیوه ای که به طور گسترده قابل درک است انجام می شود، چنین ممیزی ها به ارتقای حکمرانی خوب در تعاونی در تمام چهار بعد آن کمک می کند.
دولت اتیوپی کشاورزان خرده مالک در این کشور را تشویق می کند تا منابع و تلاش های خود را از طریق تعاونی های کشاورزی محلی جمع کنند. برای تجهیز بهتر تعاونی های کشاورزی اتیوپی به ظرفیت حمایت از کشاورزان عضو، استراتژی توسعه بخش تعاونی های کشاورزی برای اتیوپی در ژوئن 2012 منتشر شد (ATA، 2012). در میان خدمات حمایتی حیاتی برای تعاونیهای کشاورزی که به مقدار کافی یا کیفیت عرضه نمیشوند، این استراتژی خدمات حسابرسی مالی منظم را شناسایی کرد. همچنین در مورد استقلال حسابرسی مالی تعاونی ها نیز سؤالاتی مطرح شده است. افزایش ظرفیت حسابرسی مستقل از جمله مداخلات پیشنهادی در استراتژی تعاونی های کشاورزی برای اتیوپی است. در طول زمان،
با توجه به اهمیت ممیزی های مالی منظم برای پایداری و موفقیت تجاری تعاونی ها، این مطالعه به منظور شناسایی گزینه های احتمالی برای دولت اتیوپی انجام شد تا سیستم حسابرسی مالی برای تعاونی های کشاورزی در این کشور کارآمدتر، مستقل تر باشد. منافع اعضا را تامین می کند و به حفظ تعاونی های موثر و با مدیریت خوب کمک می کند. از آنجایی که چالش های پیش روی تعاونی های کشاورزی اتیوپی در این زمینه منحصر به اتیوپی نیست، بینش های به دست آمده باید در سایر کشورها کاربرد داشته باشد.
این مقاله به شرح زیر سازماندهی شده است. بخش 2 یک مرور مفهومی از نقش حسابرسی مالی در اداره تعاونی ها ارائه می دهد. بخش 3 مطالعه و روش های مورد استفاده را تشریح می کند. بخش 4 تعاونی های کشاورزی در اتیوپی را تشریح می کند و توجه ویژه ای به ارائه خدمات حسابرسی مالی دارد. به منظور بررسی مدلهای جایگزین برای ارائه خدمات حسابرسی مالی به تعاونیهای کشاورزی، بخش 5 نتایج یک مطالعه میز نحوه ارائه خدمات حسابرسی به تعاونیها در 11 کشور در سراسر جهان را ارائه میکند. بخش آخر مداخلاتی را برای بهبود عملکرد حسابرسی مالی تعاونی های کشاورزی در اتیوپی پیشنهاد می کند.
قطعات بخش
نقش حسابرسی مالی در اداره تعاونی های کشاورزی
شکلی که حاکمیت در تعاونی ها به خود می گیرد نشان دهنده هویت، ارزش ها و اصول آنها به عنوان انجمن مستقل افراد است که به طور داوطلبانه برای رفع نیازهای مشترک خود متحد شده اند (ICA، 2014). از میان این ویژگی ها، به ویژه هویت آنها به عنوان سازمان های دموکراتیک است که توسط اعضای خود کنترل می شوند که در تعیین فرآیندهای حکمرانی و مکانیسم هایی که برای مدیریت امور و دستیابی به اهداف خود استفاده می کنند، برجسته تر است. برای موفقیت، یک تعاونی نیاز دارد
شرح مطالعه
این مطالعه به درخواست دولت اتیوپی برای شناسایی رویکردهای احتمالی و سرمایهگذاریهایی که ممکن است انجام دهد انجام شد تا سیستم حسابرسی مالی تعاونیهای کشاورزی در این کشور کارآمدتر، مستقلتر باشد، منافع اعضا را تامین کند و کمک کند. برای حفظ تعاونی های موثر و با مدیریت خوب. این در درجه اول یک مطالعه کیفی است که از دو جزء تشکیل شده است. اولین جزء شامل ایجاد درک دقیق از
تعاونی های کشاورزی و حسابرسی آنها در اتیوپی
اعلامیه انجمن های تعاونی شماره 1998/147 و مقررات و قوانین مرتبط، چارچوب قانونی را برای عملیات همه تعاونی ها در اتیوپی فراهم می کند. آژانس تعاونی فدرال (FCA)، در سطح ملی، و آژانسهای ترویج تعاون منطقهای (RCPA)، در سطح زیرملی منطقهای، مسئول نظارت بر سازمان، مدیریت و فعالیتهای تعاونیها هستند. FCA در سال 2012 گزارش داد که کمتر از 42000 تعاونی ثبت شده است
تعاونی ها و حسابرسی آنها در جاهای دیگر – مدل هایی که باید برای تعاونی های کشاورزی اتیوپی در نظر گرفته شوند
علاوه بر تجزیه و تحلیل کامل وضعیت تعاونی های کشاورزی در اتیوپی و نحوه ارائه خدمات حسابرسی به آنها، در اهداف تحقیق گزارش شده در اینجا، بررسی چگونگی اطمینان سایر کشورها از حسابرسی منظم تعاونی ها بود. این کار با انجام یک مطالعه روی میز مواد مطالعه موردی کشور در مورد سیستم های تعاونی کشاورزی که توسط کالج تعاونی (2011) انگلستان برای آژانس تحول کشاورزی گردآوری شده بود، انجام شد.
حسابرسی مالی برای تقویت تعاونی های کشاورزی در اتیوپی
چالشهایی که اتیوپی در توسعه تعاونیهای کشاورزی خود با آن مواجه است شامل ظرفیت مدیریت ناکافی در میان اعضای تعاونی، دسترسی محدود تعاونیها به فرصتهای تجاری سودآور، درک محدود پتانسیل اقتصادی تعاونیهای کشاورزی در سیستمهای کشاورزی خردهمالک، و عدم تطابق در تامین نیروی آموزش دیده است. حسابداران برای تقاضای خدمات حسابرسی توسط تعاونی ها. ما در اینجا چند مورد از این چالش ها را در زمینه چگونگی بحث می کنیم
سپاسگزاریها
این مطالعه به عنوان فعالیتی از پروژه تحقیقات برای سیاست کشاورزی اتیوپی (REAP) انجام شد که پشتیبانی تحلیلی از آژانس تحول کشاورزی اتیوپی ارائه میکند. پروژه REAP توسط موسسه تحقیقات سیاست غذایی بین المللی اجرا می شود و توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس حمایت مالی می شود .
تاد بنسون 20 سال تجربه حرفه ای در تحقیقات توسعه بین المللی در آفریقا دارد که عمدتاً بر کشاورزی، معیشت روستایی، سوء تغذیه و ناامنی غذایی خانوار متمرکز است. موضوعات تحقیقاتی که وی در نظر گرفته است شامل، در سطوح محلی بیشتر، ارزیابی عملکرد زراعی و اقتصادی فناوری های حاصلخیزی خاک برای کشاورزان خرده پا و بررسی عوامل تعیین کننده فضایی استراتژی های معیشت خانوار و رفاه محلی است. در سطح سیاست ملی،
دیدگاه خود را بنویسید