989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمطالعه تجربی مقاومت برشی تیرهای ورق فولادی

مطالعه تجربی مقاومت برشی تیرهای ورق فولادی

خلاصه

فولاد ضد زنگ به طور فزاینده ای در زمینه مهندسی به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا دارای توانایی ذاتی در مقاومت در برابر خوردگی و همچنین سایر مزایای زیست محیطی است. هنگامی که به عنوان تیرهای صفحه ای استفاده می شود، سوراخ های وب اغلب برای تطبیق خدمات ساختمان مورد نیاز است. در ادبیات، هیچ مطالعه تجربی که مقاومت برشی تیرهای ورق فولادی زنگ نزن آستنیتی و دوبلکس با تارهای سوراخ شده را بررسی کند، گزارش نشده است. در اینجا به این موضوع پرداخته شده است. یک برنامه تجربی دقیق شامل هشت تیر ورق فولادی ضد زنگ توصیف شده است. صفحات دارای گرید آستنیتی EN 1.4301 و درجه دوبلکس EN 1.4462 هستند و عمق تار 500 میلی متر و 700 میلی متر ثابت شده است. برای مقایسه، نمونه‌هایی با تارهای سوراخ‌دار و تارهای جامد مورد آزمایش قرار گرفتند. قبل از آزمایش برشی، توزیع عیوب هندسی اولیه از طریق اسکن سه بعدی (3D) تعیین شد. سپس مدل‌های المان محدود (FE) که شامل غیرخطی بودن مواد و عیوب هندسی اولیه بود، توسعه یافتند. نتایج حاصل ازمدل‌های FE در برابر نتایج تجربی اعتبارسنجی شدند. با استفاده از مدل‌های معتبر FE، یک مطالعه پارامتری شامل 182 مدل FE انجام شد و متغیرهایی که مورد بررسی قرار گرفتند شامل عیوب هندسی محلی، نسبت ابعاد، شرایط انتهایی، نسبت سوراخ و نمرات فولاد ضد زنگ بودند. نتایج حاکی از آن است که برای اعضایی با نسبت قطر سوراخ به ارتفاع تار 6/0، مقاومت برشی به‌دلیل سوراخ شدن تار به طور متوسط ​​52 درصد کاهش یافت. قوانین طراحی ارائه شده در کدهای یورو، مشخصات آمریکایی و آن توصیه های طراحی ارائه شده توسط چن و همکاران. (2023) مورد ارزیابی قرار گرفتند.

معرفی

فولاد ضد زنگ به طور فزاینده ای در زمینه مهندسی به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا دارای توانایی ذاتی در مقاومت در برابر خوردگی و همچنین سایر مزایای زیست محیطی است [1]. هنگامی که به عنوان تیرهای صفحه استفاده می شود، سوراخ های شبکه اغلب برای تطبیق خدمات ساختمان مورد نیاز است (شکل 1(a) را ببینید) [2]. با این حال، وجود سوراخ های شبکه می تواند منجر به کاهش مقاومت برشی شود. بنابراین، کاربرد آنها تا حدودی محدود است.

در مقالات، تحقیقات گسترده‌ای در مورد مقاومت برشی تیرهای صفحه فولادی ضد زنگ با تارهای جامد یعنی بدون سوراخ‌های تار توصیف شده است. نمونه هایی از چنین تحقیقاتی شامل Real et al. [3]، استرادا و همکاران. [4]، [5]، سلیبا و همکاران. [6]، [7]، چن و همکاران. [8] و Xue et al. [9]. مشخص شد که مقاومت برشی تیرهای ورق فولادی ضد زنگ به دلیل تفاوت در مشخصات مواد و توزیع تنش پسماند با تیرهای صفحه فولادی کربن متفاوت است. علاوه بر این، دستورالعمل‌های طراحی موجود برای فولاد کربنی برای فولاد ضد زنگ مناسب نیست.

لازم به ذکر است که تمامی تحقیقات فوق بر روی تارهای جامد انجام شده است یعنی سوراخ‌های تار در نظر گرفته نشده است. از نظر اعضای فولاد کربنی با شبکه های سوراخ دار، تحقیقات توسط بسیاری از محققین توصیف شده است. وانگ و همکاران [10] و [11] به این نتیجه رسیدند که مقاومت برشی و مکانیسم شکست اعضای فولاد کربنی بسته به شکل سوراخ‌ها و قطر سوراخ‌ها بسیار متفاوت است. در یک مطالعه اخیر، کانگ و همکاران. [12] یک روش استحکام مستقیم (DSM) را با استفاده از روش‌های تجربی و عددی پیشنهاد کرد. علاوه بر این، هاگن و همکاران. [13]، [14] رویه‌های طراحی جدیدی را برای محاسبه مقاومت برشی توسعه دادند که تأثیر اندازه سوراخ بر مقاومت برشی را نشان می‌دهد. با این حال، هیچ یک از این تحقیقات بر روی فولاد ضد زنگ انجام نشده است.

از نظر اعضای فولاد ضد زنگ با شکل سرد با تارهای سوراخ دار. لاوسون و همکاران [15] ابتدا مجموعاً نه نتیجه تجربی را برای ارزیابی اثرات سوراخ‌های شبکه بر مقاومت برشی اعضای فولاد ضد زنگ با شکل سرد ارائه کرد. پس از آن اشقی و همکاران. [16] و یوسفی و همکاران. [17] معادلات طراحی را برای اعضای فولاد ضد زنگ فریتی شکل سرد با شبکه‌های سوراخ‌دار با استفاده از روش‌های تجربی و عددی پیشنهاد کرد که از فرمت عوامل کاهش مقاومت (d w / w ) پیروی می‌کردند . با این حال، مکانیسم شکست چنین اعضای فولادی سرد شکل (به تنهایی یا پشت به پشت) با تیرهای صفحه ای متفاوت است.

علاوه بر این، هیچ یک از تحقیقات ذکر شده در بالا به طور تجربی تیرهای صفحه فولادی ضد زنگ با شبکه های سوراخ دار را در نظر نمی گیرند. فقط چن و همکاران [2] کاهش ظرفیت  باربری  چنین تیرهای صفحه ای با تارهای سوراخ دار را به صورت عددی مورد مطالعه قرار داد. با این حال، فرمول های طراحی جدید توصیه شده  توسط چن و همکاران. [2] صرفاً بر اساس مدل‌های عددی بود که با استفاده از نتایج آزمایش اعضای فولاد کربنی با شبکه‌های سوراخ‌دار تأیید شد. همانطور که ذکر شد، استفاده از داده های تست فولاد کربنی برای تایید FE به دلیل عدم وجود داده های تجربی کافی برای تیرهای صفحه فولادی ضد زنگ با تارهای سوراخ شده است. بنابراین، یک برنامه آزمایشی، که منجر به نتایج تجربی جدید می شود، به وضوح مورد نیاز است تا دقت و اعتبار روش های طراحی ارائه شده توسط چن و همکاران را ارزیابی کند. [2].

در اینجا به این موضوع پرداخته شده است. این مطالعه یک برنامه تجربی دقیق برای تعیین مقاومت برشی تیرهای صفحه فولادی ضد زنگ با شبکه های سوراخ دار ارائه می کند. پلیت ها از گرید آستنیتی EN 1.4301 و درجه دوبلکس EN 1.4462 ساخته شده اند. قبل از آزمایش برشی، توزیع عیوب هندسی اولیه از طریق اسکن سه بعدی (3D) تعیین شد. سپس مدل‌های المان محدود (FE) که شامل غیرخطی بودن مواد و عیوب هندسی اولیه بود، توسعه یافتند. نتایج مدل‌های FE در برابر نتایج تجربی تأیید شد، که بیشتر برای انجام یک بررسی پارامتری مورد استفاده قرار گرفت. دستورالعمل های طراحی موجود در حال حاضر ارائه شده در کدهای یورو [18]، مشخصات آمریکایی [19] و آن توصیه های طراحی که توسط چن و همکاران ارائه شده است.

قطعات بخش

جزئیات نمونه های آزمایشی

در مجموع هشت تیر ورق ساخته شده از صفحات فولادی ضد زنگ مورد بررسی قرار گرفت که در آنها شش نمونه برای حاوی تارهای سوراخ شده طراحی شده بودند، در حالی که دو نمونه باقیمانده حاوی تارهای جامد بودند، همانطور که در جدول 1 نشان داده شده است. (مرتبط با ASTM 304) و درجه دوبلکس EN 1.4462 (مرتبط با ASTM 2205) که اغلب برای کاربردهای سازه ای استفاده می شدند. لازم به ذکر است که گرید 1.4301 حاوی 18 درصد کروم و 8 درصد

عمومی

شبیه‌سازی‌های عددی برای ارزیابی مقاومت برشی تیرهای صفحه فولادی ضد زنگ با شبکه‌های سوراخ‌دار با استفاده از برنامه FE ABAQUS [26] انجام شد. مدل‌های FE شامل غیرخطی بودن مواد و عیوب هندسی با استفاده از نتایج تست آزمایشگاهی مربوطه ایجاد و تأیید شدند. تکنیک‌های مدل‌سازی مشابهی قبلاً توسط نویسندگان استفاده شده بود، و جزئیات بیشتر را می‌توان در Chen و همکارانش یافت. [2].

مدل سازی خواص مواد

رابطه بین مواد به صورت مدل سازی شده است

عمومی

یک بررسی پارامتری با استفاده از مدل‌های FE تأیید شده انجام شد و در مجموع 182 مدل FE برای ارزیابی تأثیر سوراخ‌های شبکه بر مقاومت برشی تیرهای ورق فولادی ضد زنگ تولید شد. هر دو EN 1.4301 و EN 1.4462 در بررسی عددی استفاده شدند. ویژگی های مواد به کار رفته در بررسی پارامتری بر اساس منحنی های تنش-کرنش مواد گزارش شده در بخش 2.3 به دست آمد. تاثیر هندسی محلی

عمومی

رویکردهای طراحی موجود برای ارزیابی مقاومت برشی اعضای فولاد ضد زنگ ارائه شده در EN 1993-1-4 + A1 [18]، ANSI/AISC 370-21 [19]، و آن توصیه های طراحی که توسط چن و همکاران ارائه شده است. [2] ارائه شده است. فرمول های طراحی در EN 1993-1-4 + A1 [18] و ANSI/AISC 370-21 [19] برای اعضای فولاد ضد زنگ با تارهای جامد طراحی شده اند، در حالی که این معادلات توسط چن و همکاران توصیه شده است. [2] برای اعضای فولاد ضد زنگ با تارهای سوراخ دار هستند.

اصول طراحی همانطور که در EN 1993-1-4 + A1 مشخص شده است [18]

رویکردهای طراحی موجود در

عمومی

برای ارزیابی پایایی دستورالعمل‌های طراحی موجود، در مجموع از 190 نتیجه شامل 8 آزمایش و 182 داده عددی استفاده شد. جدول 4 استحکام نهایی حاصل از آزمون و تحلیل پارامتری را با مقاومت طراحی محاسبه شده توسط EN 1993-1-4 + A1 [18]، ANSI/AISC 370-21 [19] و چن و همکاران، خلاصه و مقایسه می کند. [2].

ارزیابی قوانین طراحی در EN 1993-1-4 + A1 [18]

شکل 14 مقایسه ای بین مقاومت طراحی به دست آمده از EN 1993-1-4 + A1 [18] و نتایج آزمون و تحلیل پارامتری را نشان می دهد.

خلاصه و نتیجه گیری

این مطالعه هشت آزمایش آزمایشگاهی جدید را ارائه می‌کند که به بررسی کاهش مقاومت برشی تیرهای ورق فولادی زنگ نزن با تارهای سوراخ‌دار انجام شد. مقاومت برشی نهایی و مکانیسم‌های شکست مشاهده شده در همه نمونه‌های آزمایشی به دست می‌آیند. نتایج زیر ممکن است از این تحقیق به دست آید:

  • (1)

    در مجموع 8 داده آزمایش آزمایشگاهی جدید به دست آمد و نتایج آزمایش نشان داد که برای اعضایی با نسبت قطر سوراخ – ارتفاع تار 0.6، برش

بیانیه مشارکت نویسنده CRediT

بوشان چن: روش شناسی، نرم افزار، تحقیق، نگارش – پیش نویس اصلی. Yuanqing Wang: مفهوم سازی، نظارت. دانگدونگ زو: اعتبارسنجی. ژونگ شینگ وانگ: . شیائولینگ لیو: روش شناسی، منابع. جیمز بی پی لیم: .

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.