989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهعملکرد کششی یک آستین دوغاب شده UHPC

عملکرد کششی یک آستین دوغاب شده UHPC

خلاصه

یک آستین بتن با کارایی فوق العاده بالا (UHPC) با لوله فولادی بدون درز با قطر بزرگ با رزوه ها و پیچ ها طراحی شد. برای بررسی خواص مکانیکی این آستین دوغاب دار، عوامل مختلفی از جمله نوع دوغاب، میلگرد، رزوه و پیچ و مهره در نظر گرفته شد تا آزمایش کشش تک محوری روی نمونه های آستین دوغاب شده انجام شود. عملکرد اتصال آستین دوغاب شده تحت ترکیبی از عوامل مختلف مورد مطالعه قرار گرفت و مکانیسم کار آن مورد بحث قرار گرفت. نتایج نشان داد که حالت های شکست نمونه های آستین آزمایشی شامل شکست میلگرد، لغزش میلگرد و لغزش دوغاب می باشد. آستین دوغاب شده G1 (UHPC بدون الیاف بازالت) بهترین عملکرد اتصال و ظرفیت باربری را نشان داد. پیچ‌ها و نخ‌های دیواره داخلی آستین استحکام باند دوغاب و آستین را بهبود بخشید. با این حال، سطح بهبود مربوط به محل پیچ، فاصله رزوه و عمق بود. هرچه موقعیت پیچ به بخش الاستیک درگاه آستین نزدیکتر باشد، عملکرد باند قابل توجه تر بهبود می یابد. نخ می تواند نیروی مکانیکی نیش را ایجاد کند. هر چه عمق نخ بیشتر باشد، نیروی مکانیکی نیش بیشتر می شود. با این حال، یک آستانه وجود دارد. بر اساس تئوری سیلندر دیواره ضخیم، مدل محاسبه تنش روی سطح آستین به دست آمد. این محاسبات برای تجزیه و تحلیل قانون تنش-کرنش بر روی سطح آستین استفاده شد. نیروی مکانیکی نیش بیشتر است. با این حال، یک آستانه وجود دارد. بر اساس تئوری سیلندر دیواره ضخیم، مدل محاسبه تنش روی سطح آستین به دست آمد. این محاسبات برای تجزیه و تحلیل قانون تنش-کرنش بر روی سطح آستین استفاده شد. نیروی مکانیکی نیش بیشتر است. با این حال، یک آستانه وجود دارد. بر اساس تئوری سیلندر دیواره ضخیم، مدل محاسبه تنش روی سطح آستین به دست آمد. این محاسبات برای تجزیه و تحلیل قانون تنش-کرنش بر روی سطح آستین استفاده شد.

معرفی

در زمینه جهانی توسعه سبز کم کربن، ساختمان های صنعتی به دلیل ایمنی، حفاظت از محیط زیست، صرفه جویی در انرژی، راندمان بالا و سطوح پایداری مورد علاقه مهندسان هستند [1]. ساختمان های صنعتی به طور گسترده ای در ساخت و ساز، تونل ها، پل ها و سایر زمینه ها استفاده می شوند و به تدریج جایگزین سازه های بتنی سنتی ریخته گری می شوند [2]، [3]. اجزای سازه ای ساخته شده توسط اتصالات به هم متصل می شوند و الزامات بسیار بالایی برای ویژگی های استحکام، سختی و شکل پذیری اتصالات وجود دارد [4]. طراحی اتصال نامعقول یا خواص مکانیکی ضعیف به طور مستقیم بر سطوح عملکرد ایمنی و ضد آب سازه تأثیر می گذارد [5]، [6]. اتصالات موجود بین اجزای سازه بتنی پیش ساخته پیچیده و ناکارآمد است. به طور بالقوه مانع توسعه ساختمان های ساخته شده است [7]. بنابراین، حالت اتصال و ویژگی های عملکرد اتصالات باید در کاربرد گسترده سازه های مونتاژ شده در نظر گرفته شود.

روش های زیادی برای اتصال اجزای بتن پیش ساخته وجود دارد، مانند لپ میلگرد [8]، [9]، جوش میلگرد [10] و اتصالات درز میلگرد [11]. با این حال، اتصال لپ میلگرد نیاز به تزریق در محل و طول لنگر طولانی دارد، که به آسانی باعث انسداد میلگرد و مانع ساخت می شود [12]. اتصال جوش میلگرد نیاز به جوشکاری در محل دارد. با این حال، عملیات ساخت و ساز دشوار است، و کیفیت تضمین نمی شود. اتصالات میلگرد به دو دسته اتصالات مکانیکی خشک و اتصالات آستین دوغاب مرطوب تقسیم می شوند. تاسیسات اتصال مکانیکی به سطوح بالاتری از دقت نسبت به تاسیسات آستین دوغاب شده نیاز دارند، که چالشی برای اکثر سازندگان پیش ساخته [13] است. آستین های دوغاب دار به طور فزاینده ای به عنوان جایگزینی برای انواع دیگر مفاصل مورد مطالعه قرار می گیرند زیرا به دوغاب کمتری نیاز دارند.

ظرفیت باربری آستین دوغاب شده به دوغاب میلگرد و استحکام باند دوغاب و آستین بستگی دارد. عملکرد گروت نقش مهمی در عملکرد کاری آستین دوغاب دار دارد [15]، [16]، [17]. بسیاری از مطالعات تجربی نشان داده‌اند که روش‌های مختلف، مانند افزودنی‌ها و الیاف [18] و جایگزینی دوغاب‌ها، رفتارهای مکانیکی دوغاب‌های پایه سیمانی را به‌طور مؤثری افزایش می‌دهند. به عنوان مثال، لیو و همکاران. [19] دوغاب‌های مبتنی بر کپسول را برای افزایش عمر مفید آستین دوغاب‌دار با ارتقای خودترمیمی ترک‌های میکرو در دوغاب‌ها توسعه دادند. لیو و چن [20] نوع جدیدی از دوغاب های سیمانی فسفات منیزیم را با خاکستر بادی (FA) و سرباره کوره بلند دانه بندی شده (GGBS) توسعه دادند. ژانگ [21] دریافت که افزودن مقدار معینی از فیبر، مقاومت خمشی و فشاری دوغاب ها را بهبود می بخشد. Xu [22] تأثیرات عیوب دوغاب بر روی سطوح عملکرد آستین های دوغاب شده را از طریق آزمایشات مورد مطالعه قرار داد و اشاره کرد که دوغاب های پر نشده به طور قابل توجهی بر حالت شکست و عملکرد باند نمونه تأثیر می گذارد. علاوه بر این، نوع آستین بسیار مهم است. آستین های دوغاب دار تجاری رایج از چدن گره ای مانند Lenton Interlok، NMB Splice Sleeve و TTK Tops-joint ساخته شده اند. با این حال، هزینه چدن گره‌ای بالا است، و فرآوری آن پیچیده است، که منجر به تولید آستین‌های گران‌قیمت تجاری می‌شود [23]. مانند Lenton Interlok، NMB Splice Sleeve و TTK Tops-joint. با این حال، هزینه چدن گره‌ای بالا است، و فرآوری آن پیچیده است، که منجر به تولید آستین‌های گران‌قیمت تجاری می‌شود [23]. مانند Lenton Interlok، NMB Splice Sleeve و TTK Tops-joint. با این حال، هزینه چدن گره‌ای بالا است، و فرآوری آن پیچیده است، که منجر به تولید آستین‌های گران‌قیمت تجاری می‌شود [23].

برای کاهش هزینه استفاده، تولید آستین های دوغاب شده توسط لوله های فولادی بدون درز معمولی، راه حلی برای جایگزینی آستین های دوغاب دار تجاری است [24]. با این حال، سطح دیواره داخلی لوله فولادی بدون درز صاف است و عملکرد اتصال بین دوغاب ها و آستین باید در نظر گرفته شود [25]. Eniea و همکاران [26] ابتدا چهار نوع مختلف آستین دوغاب شده را با استفاده از لوله های فولادی اصلی ساخت. از زمان این آزمایش، بسیاری از محققان تلاش کرده اند تا آستین های جدید دوغاب شده ساخته شده از لوله های فولادی معمولی ایجاد کنند. برای مثال، ژنگ [27] با استفاده از لوله‌های فولادی بدون درز معمولی، نوع جدیدی از آستین دوغاب‌دار را برای تنظیم دنده‌های حلقه‌ای روی دیواره‌های داخلی هر دو انتهای آستین از طریق نورد سرد طراحی کرد. لو و همکاران [7] یک آستین دوغاب دار با گوه (GSW) و یک آستین دوغاب دار با گوه و نخ (GSWT) ایجاد کرد. صیادی و همکاران [28] پیچ ها را روی آستین های دوغاب شده نصب کرد و آنها را روی تیرها اعمال کرد. لینگ و همکاران [29] یک آستین میله جوشی (WBS) و آستین سر مخروطی (THS) ایجاد کرد. رحمان و همکاران [30] یک آستین دوغاب شده مربعی با یک دنده فولادی در یک موقعیت خاص روی آستین ایجاد کرد. هنین و همکاران [13] ویژگی‌های کششی تک محوری آستین رزوه‌دار دیواره داخلی را بررسی کرد و دریافت که عمق نخ 1/8 ضخامت آستین برای جلوگیری از لیز خوردن دوغاب‌ها از آستین کافی است.

به طور خلاصه، روش‌های مختلف بالغ و مؤثری برای ایجاد استحکام باند میلگرد – دوغاب و آستین – گروت آستین‌های لوله‌های فولادی بدون درز وجود دارد. با این حال، بیشتر این مطالعات شامل قطر میلگرد 12 تا 25 میلی متر در آستین های دوغاب شده با قطر کوچک است. این آستین های دوغاب دار با قطر کم بیشتر برای سازه های ساخته شده در پروژه های ساخت و ساز مسکن مناسب هستند. با در نظر گرفتن عواملی مانند استحکام نقاط اتصال و سهولت ساخت، استفاده از آستین های دوغاب دار ممکن است در آینده برای سازه های پیش ساخته بزرگ یا بلند مانند سازه های تونلی قاب پیش ساخته محدود شود (شکل 1). مشخصات وزن و حجم این اجزای ساخته شده به طور کلی بسیار بزرگتر از سازه های ساختمانی است. آستین دوغاب شده باید به میلگرد با قطر بزرگ متصل شود تا کیفیت مکانیکی اتصالات ساختاری پیش ساخته بهبود یابد. میلگرد با قطر بزرگ برای سطوح عملکرد اتصال میلگرد – گروت و دوغاب – آستین برای آستین دوغاب شده الزامات بالایی دارد.

در این مطالعه، یک آستین دوغاب شده بتنی با کارایی بسیار بالا (UHPC) با یک لوله فولادی بدون درز با قطر بزرگ با رزوه و پیچ طراحی شد. از طریق یک سری آزمایش کششی، سطوح عملکرد پیوند سه گروت در آستین بررسی شد. اثرات قطر میلگرد و طول لنگر و پیچ و مهره و رزوه بر عملکرد اتصال آستین دوغاب شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نسبت تسلیم Ry ، نسبت استحکام Rs ، نسبت شکل پذیری Rd و نسبت ظرفیت لوله Rc برای ارزیابی عملکرد کاری آستین دوغاب شده استفاده شد .

قطعات بخش

مواد

آستین مورد استفاده در آزمایش یک لوله فولادی دقیق بدون درز 20# (فولاد کم کربن با 0.2 درصد کربن) است و میلگرد HRB400 است. جدول 1 خواص مکانیکی میلگرد مورد استفاده در آزمایش را نشان می دهد.

این آزمایش شامل دوغاب‌های UHPC (G1)، UHPC با محتوای حجمی فیبر بازالت 2 درصد و طول 6 میلی‌متر (G2) و دوغاب‌های تجاری معمولی با استحکام بالا و بدون انقباض (G3) است. جدول 2 خواص مکانیکی دوغاب های مورد استفاده در آزمایش را نشان می دهد.

ساخت نمونه

سوراخ هایی با قطر 10 میلی متر هستند

حالت شکست

جدول 4 فهرستی از حالت شکست و ویژگی های استحکام باند همه نمونه ها را نشان می دهد. حالت نهایی نمونه ها نقطه ای است که در آن بار کششی به حداکثر مقدار ( Pu ,△ u ) می رسد شکل 5 سه حالت شکست نمونه ها را نشان می دهد، از جمله شکست لغزش میلگرد (RSF)، همانطور که در شکل 5 (a) نشان داده شده است. شکست لغزش دوغاب (GSF)، همانطور که در شکل 5 (b) نشان داده شده است. و شکست شکستگی میلگرد (RFF)، همانطور که در شکل 5 (c) نشان داده شده است.

دلایل خرابی لغزش میلگرد نمونه ها به شرح زیر است: الف)

ارزیابی عملکرد کاری

Ling [29] Ry (نسبت تسلیم)، Rs (نسبت مقاومت)، Rd (نسبت شکل پذیری) ، و Rc (نسبت ظرفیت لوله) را برای ارزیابی سطوح عملکرد کاری آستین های دوغاب شده پیشنهاد کرد، که توسط بسیاری از آنها استفاده شده است . علما [14]، [24]، [36]. فرمول های محاسبه شاخص به شرح زیر است:��=���sy=4����2�sy��=���sy=4����2�sy��=Δ�Δ���=���sy,�=�����em,��sy,�که در آن y بار تسلیم نمونه است که با توجه به نقطه شروع تسلیم منحنی های بار-جابجایی نمونه تعیین می شود. y است

نتیجه گیری

در این مطالعه، یک آستین دوغاب شده بتنی با کارایی بسیار بالا (UHPC) با یک لوله فولادی بدون درز با قطر بزرگ با رزوه و پیچ طراحی شد. برای بررسی عملکرد کاری این آستین دوغاب شده، خواص باند 24 گروه از نمونه های آستین دوغاب شده با مشخصات مختلف توسط آزمایش های گسترش مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته های اولیه شامل موارد زیر است:

  • (1)

    اسپلایس آستین دوغاب شده طراحی شده برای سازه های ساخته شده بزرگ اعمال می شود. طول لنگر مورد نیاز 6 روز است،

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.