خلاصه
پیچ GFRP به دلیل چیدمان انعطاف پذیر و سهولت نصب به عنوان یک اتصال دهنده برشی امیدوارکننده در تیرهای هیبریدی بتن FRP ظاهر شده است. اتصال دهنده های برشی برای حفظ عملکرد کامپوزیت حیاتی هستند و کلید طراحی تیرهای هیبریدی هستند. 30 آزمایش فشار بیرون برای بررسی حالت شکست، استحکام نهایی و رابطه بار برشی-لغز (PS) پیچهای GFRP انجام شد. پارامترهای تست شامل انواع پیچ، طرح پیچ ها، فاصله ردیف طولی پیچ ها ( Sl )، قطر پیچ ( d ) و عمق تعبیه پیچ ( h e ) بود .نتایج نشان داد که نمونههای با پیچهای GFRP شکست برشی ساقه پیچ، شکست پیچها و شکست شکافتن بتن را نشان دادند. در مقابل، نمونههایی با پیچهای فولادی ضد زنگ دچار شکست یاتاقان سوراخهای پیچ در فلنج FRP شدند. منحنیهای PS معمولی نمونههای پیچ GFRP شامل فازهای ریز لغزش و لغزش قابلتوجه بودند که پاسخ غیرخطی را نشان میدادند، در حالی که منحنیهای PS پیچهای فولادی ضد زنگ پاسخ خطی را تا زمان شکست نشان دادند. اگر فاصله ردیف طولی و فاصله افقی به ترتیب کمتر از 6 و 4 روز نباشد، تأثیر چیدمان پیچها ناچیز است . نمونه هایی با d و h e بزرگترظرفیت برشی بیشتری را نشان داد. بر اساس نتایج آزمایش، معادلات پیشبینی مرتبط با حالتهای خرابی برای پیشبینی ظرفیت پیچ GFRP معرفی شد که نتایج مطابق با آزمایشها را به همراه داشت. علاوه بر این، یک توصیف دقیق از رابطه PS با برازش منحنی پیشنهاد شد و نتایج به خوبی با آزمایشها همبستگی داشت.
معرفی
خرابی سازه های کامپوزیت فولاد-بتن به دلیل خوردگی فولاد و آرماتورها بر ایمنی و دوام سازه تأثیر می گذارد [1]، [2]. پروفیلهای پلیمری تقویتشده با الیاف (FRP) و میلگردهای FRP به ترتیب بهعنوان راهحلهای جایگزین برای فولاد و تقویتکننده ظاهر شدهاند، به دلیل خواص برجسته مواد مانند مقاومت در برابر خوردگی و نسبت استحکام به وزن بالا [3]، [4]، 5]، [6]. ترکیبی از تیرهای پروفیل pultruded FRP و دال های بتن مسلح FRP توسط اتصال دهنده های برشی، تیرهای هیبریدی FRP-بتنی را تشکیل می دهد که امکان استفاده بهینه از مقاومت بتن و FRP را فراهم می کند. تیرهای هیبریدی FRP-بتنی به طور فزاینده ای در ساخت پل های بزرگراهی و پل های عابر پیاده [7]، [8] مانند پل بزرگراه Miyun در پکن (1982)، پل بزرگراه مادرید M111 در اسپانیا (2007) استفاده شده است. و پل بزرگراه Ryjak در لهستان (2017) [9]، [10]، [11]. علاوه بر این، به دلیل مقاومت خوب در برابر خوردگی FRP، تیرهای هیبریدی FRP-بتنی راه حلی عالی برای سازه های در معرض محیط های خشن و تهاجمی هستند [12].
اتصال دهنده های برشی برای دستیابی به عملکرد ترکیبی بین تیرهای پروفیل FRP و دال های بتنی ضروری هستند [13]. در عمل، سه نوع اتصال دهنده برشی که معمولاً در تیرهای هیبریدی FRP-بتنی استفاده میشود، یعنی اتصال اپوکسی، دندههای سوراخدار FRP (PFR) و پیچها (پیچهای فولادی ضد زنگ و پیچهای GFRP) [14، [15]، [16] . اجرای اتصال اپوکسی بدون آسیب رساندن به FRP و بتن آسان است، با این حال، مقاومت برشی آن کم است، معمولاً کمتر از 3 مگاپاسکال، و کیفیت آن به دلیل وجود حفرههای ناشی از کاربرد ناهموار، غیرقابل کنترل است [14]، [17]. علاوه بر این، به تخریب محیطی حساس است [10]، [16]، [18]. به طور کلی، اتصال اپوکسی برای پل موقت مناسب است. PFR دارای ویژگی های مقاومت برشی بالا، سختی و ساخت آسان است. با این حال، PFR بیشتر مستعد شکست برشی در شبکه دنده های سوراخ شده است زیرا استحکام برشی بین لایه ای کمتر FRP است [15]، [19]، [20]. PFR معمولاً در تیرها و دال های هیبریدی با دهانه بزرگ اعمال می شود. پیچها در سوراخهای از پیش حفاری شده ثابت میشوند و مهرههای پیچ در کنار FRP به دلیل محیطها به شدت مستعد فرسایش هستند [9]. بنابراین، پیچ و مهره ها معمولا از فولاد ضد زنگ یا FRP ساخته می شوند. پیچ فولادی ضد زنگ دارای مزایای مقاومت برشی نسبتاً بالا، آرایش انعطاف پذیر و راحتی در ساخت است، اما لغزش های بزرگ در طول رابط رخ می دهد. علاوه بر این، به دلیل خرابی یاتاقان سوراخهای پیچ در فلنج GFRP، از استحکام پیچها استفاده نمیکند. در مقایسه با پیچهای فولادی ضد زنگ، پیچهای GFRP توسط محققان به دلیل استفاده کامل از استحکام پیچها با تأثیر جزئی بر ظرفیت نمونهها پیشنهاد میشوند [10]. [21]. پیچ های GFRP نسبت به خوردگی حساس نیستند و مقاومت کششی بالاتری نسبت به پیچ های فولادی دارند [22]، [23]. اگر توزیع تنش برشی سطحی بین بتن و FRP نامشخص باشد، پیچ و مهره ها به طور گسترده در تیرهای هیبریدی استفاده می شوند.
امروزه مطالعات زیادی برای بررسی رفتار برشی پیوند اپوکسی، PFR و پیچ و مهره انجام شده است [19، [24]، [25]، [26]. با توجه به نتایج، PFR و پیچ و مهره به دلیل قابلیت اطمینان بالاتر نسبت به اتصال اپوکسی در تیرهای هیبریدی پیشنهاد می شود [7]. تحقیقات گستردهای برای هدایت طراحی PFR انجام شده است، از جمله روشهای محاسبه مقاومت برشی نهایی و مدل PS [15، [24]، [27]، [28]. از نظر پیچ و مهره، ادبیات موجود بسیار محدود بوده و عمدتاً بر روی پیچ و مهره های فولادی ضد زنگ متمرکز شده است. کوریا و همکاران [14]، [29] آزمایشهای فشار بیرون را بر روی سه نمونه پیچ فولادی با قطر ساقه پیچ 8 و 10 میلیمتر انجام دادند. مشخص شد که نمونههایی که از بتن با مقاومت بالا استفاده میکردند از شکست برشی پیچ و مهره رنج میبردند در حالی که نمونههای دیگر به دلیل مقاومت کم، دچار شکست فشاری بتن شدند. بعلاوه، مقاومت برشی اتصال دهنده با افزایش مقاومت بتن و قطر ساقه افزایش می یابد. نگوین و همکاران [10] 12 آزمایش فشار بر روی پیچهای فولادی ضد زنگ در تیرهای هیبریدی بتن با کارایی بالا (UHPC) FRP انجام داد. نتایج نشان داد که نسبت موثر عمق به قطر پیچ (h ef /d ، که در آن h ef عمق جاسازی موثر است که با کم کردن ارتفاع مهره از عمق جاسازی محاسبه میشود . بررسی به این نتیجه رسید که شکست باز کردن ساقه پیچ و شکست تراکمی پروفیل FRP برای نمونههایی با نسبت h ef /d به ترتیب 0.6 و 1.3 رخ داده است. و نمونه هایی با نسبت h ef /d 1.3 به 1.6 در ارتباط با ترک خوردگی بتن، شکست فشاری پروفیل FRP و شکست برشی ساقه پیچ شکست خوردند. علاوه بر این، نمونه هایی با h ef /dنسبت در محدوده 1.6-2.4 به نظر می رسد شکست برشی ساقه پیچ است. بر اساس نتایج تست فشار بیرون، رویکردهایی برای پیشبینی مقاومت برشی پیچ و منحنی PS پیشنهاد شد. وانگ [30] 14 آزمایش فشار بر روی نمونه هایی با پیچ های فولادی با استحکام بالا انجام داد. نشان داده شد که استفاده از UHPC از شکست فشاری بتن جلوگیری می کند و ظرفیت برشی اتصال برشی پیچ را افزایش می دهد. یک معادله طراحی برای تعیین مقاومت برشی پیچ های فولادی در تیرهای هیبریدی FRP-UHPC، بر اساس شکست برشی پیچ و شکست پارگی سوراخ پیچ GFRP معرفی شد. اتیم و همکاران [31] 6 آزمایش فشار بیرون را برای تعیین ظرفیت اتصالات پیچ فولادی در بتن با وزن معمولی انجام داد. آنها دریافتند که حالت های خرابی نمونه ها با شکست یاتاقان صفحات FRP و خرابی ساقه پیچ غالب است. 29.
علیرغم مطالعات فوق در مورد اتصالات برشی پیچ فولادی ضد زنگ، کارهای مربوط به اتصالات برشی پیچ GFRP نادر است. فام و اسکوتزکی [32] آزمایشهای فشاری را روی پیچهای GFRP انجام دادند و دریافتند که استحکام نهایی پیچهای GFRP به دلیل اثر ترکیبی خمش و برش کاهش مییابد. نگوین و همکاران [10] تست های فشار بیرون را روی دو نمونه با پیچ GFRP انجام داد. مشاهده شد که منحنیهای PS تا زمان شکست برشی خطی بودند. مطالعات اولیه روی پیچ و مهره های GFRP برای ارائه معادلات طراحی کافی نیست، و در نتیجه کاربرد پیچ های GFRP عمدتا بر اساس تجربه طراحان از آزمایش های اولیه آزمایشگاهی است که نتایج محافظه کارانه و کاربرد کمتر پیچ های GFRP در عمل را به همراه خواهد داشت. متقابلا، مطالعات گسترده ای انجام شده است و معادلات طراحی برای ناودانی در سیستم تیر کامپوزیت فولاد-بتن توسعه یافته است [33]، [34]، [35، [36]، [37]. اینکه آیا معادلات طراحی برای طراحی پیچ و مهره های FRP مناسب هستند یا خیر، به دلیل خواص مختلف مواد بین فولاد و FRP، باید تأیید شود.
بر اساس بررسی ادبیات بالا، مشکلات زیر پیشنهاد می شود:
- (من)
تاکنون، تحقیقات در مورد اتصالات برشی پیچ GFRP محدود است. فقط پنج نتیجه تست فشار بیرون گزارش شد.
- (II)
یافتههای تحقیقاتی در مورد روشهای محاسبه ظرفیت برشی و مدل منحنیهای PS پیچهای GFRP در ادبیات کمیاب است، که مانع کاربرد پیچهای GFRP میشود.
- (iii)
استانداردهای فنی برای پیچ و مهره های GFRP ایجاد نشده است. اگرچه استاندارد ملی چین (GB 50608-2020) برخی مقررات را برای سازه های هیبریدی FRP-بتنی پیشنهاد می کند، روش های طراحی برای پیچ و مهره های GFRP ارائه نشده است.
بر این اساس، این مطالعه با هدف ارزیابی استحکام نهایی و رفتار PS پیچهای GFRP انجام شده است. آزمایشهای فشار بیرون برای بررسی تأثیر چیدمان پیچها، فاصله ردیفهای طولی پیچ، قطر پیچ و عمق تعبیه بر رفتار برشی پیچهای GFRP انجام شد. معادلات مرتبط با حالت های شکست برای پیش بینی استحکام نهایی پیچ GFRP پیشنهاد شد. علاوه بر این، یک مدل PS برای همه نمونههای آزمایش شده از طریق برازش منحنی پیشنهاد شد.
قطعات بخش
متغیرهای نمونه
در مجموع 30 نمونه فشار بیرون، متشکل از 6 پیچ تک و 24 نمونه آرایش پیچ گروهی، برای درک رفتار برشی اتصال دهنده های برشی پیچ GFRP مورد آزمایش قرار گرفتند. پارامترهای آزمایش شامل نوع پیچ، طرح چند پیچ، فاصله ردیف طولی پیچ، قطر پیچ و عمق جاسازی، همانطور که در جدول 1 نشان داده شده است. شکل 1 جزئیات نمونه ها را نشان می دهد. برای جلوگیری از شکست فشاری موضعی، بتن به ارتفاع 150 میلی متر در حفره تیر پروفیل pultruded GFRP ریخته شد.
حالت های شکست
حالت های شکست نمونه های دارای پیچ و مهره های GFRP یا فولاد ضد زنگ در شکل 5 نشان داده شده است و در جدول 4 خلاصه شده است. پیچهای فولادی در اطراف سوراخهای فلنج GFRP دچار شکست یاتاقان شدند.
(الف) شکست برشی ساق پیچ GFRP.
همانطور که در شکل 5 (الف) نشان داده شده است، نمونه FB-1 ~ FB-15 و FB-19 ~ FB-24 دچار شکست برشی ساقه های پیچ GFRP شدند. نمونه ها به طور ناگهانی شکست خوردند
بحث ها
رفتار برشی اتصال دهنده های برشی پیچ عمدتاً به منحنی های PS بستگی دارد. بر اساس 10 گروه از نمونههای فشار بیرون، تأثیر هر پارامتر آزمایش بر روی منحنیهای PS اتصالات برشی پیچ در ادامه به صراحت مورد بحث قرار میگیرد.
روش های محاسباتی موجود
هیچ معادله ای در کدهای طراحی فعلی برای محاسبه ظرفیت برشی پیچ های GFRP وجود ندارد، اما معادلاتی برای محاسبه ظرفیت برشی ناودانی در تیرهای کامپوزیتی فولاد-بتن وجود دارد. ناودانی ها مستعد شکست گل میخ و شکست بتن هستند [46]. بنابراین ظرفیت برشی ناودانی ها تحت تاثیر مقاومت بتن و مقاومت کششی ناودانی ها قرار می گیرد. هنگامی که شکست بتن رخ می دهد، ظرفیت برشی با بهبود مقاومت بتن افزایش می یابد.
بیان رابطه بار برشی در مقابل لغزش
منحنی PS اتصال دهنده های برشی نقش مهمی در تعیین ظرفیت باربری و انحراف تیرهای هیبریدی ایفا می کند. بنابراین، استخراج عبارات برای منحنی های PS اتصالات برشی پیچ GFRP ضروری است. مدل های منحنی PS موجود به شرح زیر خلاصه می شوند.
Buttry [57] یک فرمول تجربی از منحنی PS برای گل میخ در بتن معمولی و سبک وزن پیشنهاد کرد. عبارت به صورت زیر ارائه می شود:���=80�1+80�
اولگارد و همکاران [37] یک تجربی پیشنهاد کرد
نتیجه گیری
سی تست فشار بیرون برای بررسی حالت شکست، مقاومت برشی و رفتار PS اتصالات برشی پیچ GFRP انجام شد. نتایج اصلی به دست آمده به شرح زیر است:
- 1.
سه حالت شکست برای پیچهای GFRP مشاهده شد، از جمله شکست برشی ساقه پیچ ( h e /d ≥ 3.0)، شکست پیچها ( h e /d = 2.0)، و شکست شکافتگی بتن ( h e /d = 2.5) . )، در حالی که تنها شکست یاتاقان سوراخهای پیچ در فلنج GFRP در نمونههایی با پیچهای فولادی ضد زنگ مشاهده شد. توصیه می شود که
دیدگاه خود را بنویسید