989014050788+

989014050788+

خانهتشکل هاتعاونیسیاست تعاون گرایی کشاورزی در برزیل

سیاست تعاون گرایی کشاورزی در برزیل

خلاصه

این مقاله تشکیل تعاونی کشاورزی به رهبری دهقانان در برزیل را از منظر اقتصاد سیاسی بررسی می کند. به عنوان نقطه مرجع Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra است، یا جنبش کارگران روستایی بی زمین (MST). این مقاله دوره‌های اصلی تشکیل تعاونی MST را در زمینه‌های خاص آن‌ها شناسایی می‌کند. هر یک از این دوره‌ها تلاش‌های کلی MST را جهت‌دهنده و در نهایت تغییر جهت داد. MST اصلاحات ارضی و تعاون گرایی کشاورزی را به منظور پیشبرد دموکراسی سیاسی و اقتصادی مرتبط کرد. در حالی که پیگیری MST برای دموکراسی سیاسی و اقتصادی در شرایط نامطلوب صورت گرفت، MST توانست یک پروژه تعاونی متحول کننده ایجاد کند که بتواند فقر ساختاری را کاهش دهد، شهروندی سیاسی را افزایش دهد و نظارت بر محیط زیست را ارتقا بخشد. با وجود این دستاوردها، پایداری بلندمدت این پروژه تعاونی به میزان قابل توجهی به ظرفیت MST برای غلبه بر موانع ساختاری بستگی دارد و مهمتر از همه،

معرفی

این مقاله تشکیل تعاونی کشاورزی به رهبری دهقانان در برزیل را از منظر اقتصاد سیاسی بررسی می کند. به عنوان نقطه مرجع Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra،یا جنبش کارگران روستایی بی زمین (MST)، تأثیرگذارترین جنبش روستایی در آمریکای لاتین معاصر (Robles & Veltmeyer, 2015). MST در سال 1984 با هدف تعقیب اصلاحات ارضی تأسیس شد. تعاونی کشاورزی نقش مهمی در این فرآیند ایفا کرده است. MST 146 تعاونی با تعداد کل اعضای 15444 (جدول 1، جدول 2) ایجاد کرده است. اگرچه تعداد تعاونی‌ها کم است، اما در بسیاری از شهرک‌های اصلاحات ارضی ایجاد شده، اثر چند برابری قابل‌توجهی دارند. تعاونی ها به طور پیش فرض به مراکز اجتماعی مهمی تبدیل شده اند که به طور فعال اعضای MST و غیر MST را درگیر می کنند (Robles & Veltmeyer, 2015). حتی با وجود این دستاوردها، توسعه تعاونی یک سفر چالش برانگیز برای MST بوده است (Branford & Rocha, 2002; Massicotte, 2014; Robles & Veltmeyer, 2015). اکثریت قریب به اتفاق اعضای MST ترجیح می دهند که کشاورزان خانوادگی مستقل شوند، در درجه اول به دلیل ترس از دست دادن استقلال خود با متعهد شدن به یک پروژه جمعی. با توجه به این زمینه، تز اصلی این مقاله این است: MST یک پروژه تعاونی تحول آفرین را در یک مبارزه گسترده تر برای دموکراسی سیاسی و اقتصادی ترویج کرد. در حالی که پیگیری این پروژه تعاونی توسط MST با موانع جدی روبرو شد، عمدتاً به دلیل رابطه متخاصم با دولت برزیل، MST یک پروژه تعاونی با پتانسیل زیادی برای تغییر روستاهای برزیل را پیش برد. MST یک پروژه همکاری متحول کننده را در یک مبارزه گسترده تر برای دموکراسی سیاسی و اقتصادی ترویج کرد. در حالی که پیگیری این پروژه تعاونی توسط MST با موانع جدی روبرو شد، عمدتاً به دلیل رابطه متخاصم با دولت برزیل، MST یک پروژه تعاونی با پتانسیل زیادی برای تغییر روستاهای برزیل را پیش برد. MST یک پروژه همکاری متحول کننده را در یک مبارزه گسترده تر برای دموکراسی سیاسی و اقتصادی ترویج کرد. در حالی که پیگیری این پروژه تعاونی توسط MST با موانع جدی روبرو شد، عمدتاً به دلیل رابطه متخاصم با دولت برزیل، MST یک پروژه تعاونی با پتانسیل زیادی برای تغییر روستاهای برزیل را پیش برد.

قطعات بخش

زمینه

برزیل بزرگترین کشور آمریکای جنوبی است که در حال حاضر بیش از 205 میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور همچنین هفتمین اقتصاد بزرگ جهان (1.8 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی) با بخش های صنعتی، کشاورزی و خدماتی توسعه یافته است (بانک جهانی، 2016). از سال 2004 تا 2014، اقتصاد برزیل رشد ثابتی را تجربه کرد که منجر به اشتغال بیشتر، دستمزدهای بهتر و کاهش فقر و نابرابری شد. در سال 2014، این روند به طور ناگهانی پایان یافت: حتی امروز، برزیل با یک بحران اجتماعی-اقتصادی شدید مواجه است که

چارچوب نظری

این مقاله از یک چارچوب اقتصاد سیاسی برای بررسی تأثیر متقابل نیروها و بازیگرانی استفاده می کند که کار تعاونی MST را شکل داده اند. به طور کلی، چارچوب اقتصاد سیاسی نشان می دهد که چگونه فرآیندهای تاریخی، نیروهای ساختاری و بازیگران نهادی روابط سلطه و مقاومت را بازتولید می کنند. و چگونگی توزیع و رقابت قدرت و منابع در زمینه های توسعه سرمایه داری (براونینگ و کیلمیستر، 2006؛ گیل و لاو، 1988). در مورد خاص MST،

تعاون گرایی در برزیل

در سال 2017، 6600 تعاونی در برزیل با بیش از 13.3 میلیون عضو وجود داشت (OCB, 2017:10). این تعاونی ها در بخش های مختلف اقتصاد برزیل مانند کشاورزی، مالی، بهداشت و حمل و نقل فعالیت می کردند. در بخش کشاورزی، تعاونی کشاورزی COAMO مستقر در پارانا بزرگترین و بهترین تعاونی مدیریت شده در برزیل با بیش از 1.2 میلیارد دلار درآمد صادراتی در سال 2017 بود (COAMO، 2018). تعاونی ها در برزیل از مهاجران اروپایی پدید آمدند

MST و تعاون گرایی

MST یک دیدگاه دگرگون کننده از تعاون گرایی را ترویج می کند. این چشم انداز شامل یک دیدگاه کثرت گرایانه و فرهنگی از اقتصاد به عنوان فضایی پیچیده است که در آن افراد و جوامع می توانند فعالیت های تولیدی را دنبال کنند که صرفاً به دنبال حداکثر کردن سود پولی نیستند (داسیلوا، 2002؛ روبلز، 2007؛ شراینر، 2016). دولت برزیل به این دو دیدگاه همکاری گرایی واکنش متفاوتی نشان داده است. از یک سو، دولت سخاوتمندانه از OCB حمایت کرده است. از سوی دیگر، آن است

دوره های تعاون گرایی مردمی: از معیشت تا بوم شناسی کشاورزی

اولویت دموکراسی سیاسی و اقتصادی در مرکز پروژه تعاونی MST قرار دارد. MST از زمان آغاز به کار، پروژه مشارکتی خود را بدون کنار گذاشتن این اصل اساسی دنبال کرده است. دیدگاه آن از ارائه تعاون گرایی به عنوان جایگزینی برای سرمایه داری مبتنی بر پراکسیس است که ریشه در یک مبارزه اجتماعی مشخص دارد (Diniz & Gilbert, 2013). تجربه همکاری MST را می توان به چهار دوره عمده تقسیم کرد: از داوطلب گرایی تا جامعه گرایی مسیحی، 1979-1984.

تجربیات تعاونی

تشکیل تعاونی برای MST فرآیندی دشوار، پر درگیری و در برخی موارد تفرقه‌انگیز بوده است. روحیه قوی همبستگی جمعی که در میان کارگران روستایی بی زمین در طی فرآیند تصرف زمین وجود داشت، در طول فرآیند سکونت گاه ها ضعیف تر شد. این امر عمدتاً به دلیل اختلاف نظر در مورد آرمان ها و شیوه های زندگی اجتماعی بود. مشکلات زیرساختی قابل توجه، دسترسی محدود به منابع مالی و بازار، و در بسیاری موارد، کشاورزی ناکافی

نتیجه

اول، MST در مرحله اولیه توسعه تعاونی خود با اختلاف نظر جدی مواجه شد. گفت‌وگو و تأمل سیاسی نه تنها زخم‌ها را ترمیم کرد، بلکه تلاش‌های تعاونی را مجدداً جهت‌داد و احیا کرد. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق اعضای مستقر در MST ترجیح دادند که کشاورزان خانوادگی مستقل شوند. حتی امروز هم همینطور است. دوم، MST با خصومت آشکار و جرم انگاری در طول دولت های Sarney، Collor de Mello، Franco و Cardoso مواجه شد. در دوران لولا داسیلوا

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.