989014050788+

989014050788+

خانهتشکل هاتعاونیتشکیل 45 تشکل تعاونی در سه پایاب استان اردبیل
تشکیل 45 تشکل تعاونی در سه پایاب استان اردبیل

تشکیل 45 تشکل تعاونی در سه پایاب استان اردبیل

تشکیل 45 تشکل تعاونی در سه پایاب استان اردبیل

اردبیل مدیر سازمان تعاون روستایی استان اردبیل گفت: تاکنون 45 تشکل تعاونی با همراهی روستاییان و عشایر در پایاب سه سد استان اردبیل شکل گرفته است.

حمید صولت 31 خرداد در جریان بازدید از پایاب سد خداآفرین در پارس‌آباد اظهار کرد: نظام بهره‌برداری پایاب سد خداآفرین و همچنین سد احمدبیگلو و عمارت با محوریت سازمان تعاون روستایی تدوین و تهیه شده و مراحل تشکیل تعاونی‌ها نیز در حال انجام است.

وی به سه نظام بهره‌برداری در این سه پایاب سد مهم استان اشاره کرد و گفت: شرکت تعاونی تولید روستایی همچنین شرکت سهامی زراعی و تشکیل کشت و صنعت‌های کوچک از جمله رویکردهای تعریف شده به عنوان نظام بهره‌برداری در این سه سد است که ما تلاش می‌کنیم تا در این سه قالب 68 تشکیل را که با همراهی روستاییان و عشایر انجام می‌شود، راه‌اندازی کنیم.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اردبیل از ارائه مدارک و مستندات برای شکل‌گیری این تعاونی‌ها خبر داد و تصریح کرد: تاکنون 45 تشکل در قالب تعاونی تولید روستایی با اراضی تحت پوشش 28 هزار هکتاری به انجام رسیده که 11 هزار هکتار اراضی ملی مرتعی و 17 هزار هکتار اراضی زراعی را شامل می‌شود.

صولت افزود: با تعیین تکلیف این اراضی تلاش ما بر این است تا بتوانیم به ذینفعان در این اراضی خدماتی را ارائه کنیم که از صفر تا 100 تشکیل 45 شرکت تعاونی به انجام رسیده و کار در مراحل نهایی می‌باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هفت هزار بهره‌بردار در قالب این 45 تشکل به عضویت درآمدند و انتظار می‌رود در پایان فعالیت‌های انجام شده در این حوزه زمینه اشتغال 20 هزار نفر به صورت دائم و غیرمستمر در قالب این تعاونی‌ها به وجود آید.

صولت اضافه کرد: در پایاب این سه سد بیش از 45 هزار هکتار اراضی به زیر کشت محصول آبی خواهد رفت که ظرفیت استحصال آنها 700 هزار تا یک میلیون تن خواهد بود.

وی عمده اهداف دولت در اجرای این پروژه‌ها را جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی، استفاده از آبیاری نوین، کشت مشاعی و یک‌جایی، حفظ یکپارچگی اراضی و همچنین ایجاد اشتغال و بهبود معیشت جامعه روستایی و عشایری اعلام کرد و ادامه داد: قطعا این کار به افزایش راندمان تولید و بهره‌برداری درست از اراضی و آب کمک خواهد کرد.

صولت بیان کرد:‌ اجرای این طرح می‌تواند مانع از مهاجرت به سایر مناطق شده و به نوعی به مهاجرت‌های معکوس نیز منجر شود.

وی اظهار کرد: در کنار افزایش تولید محصول تا یک میلیون تن، انتظار می‌رود زنجیره ارزش نیز شکل بگیرد و دیپلماسی بازرگانی در منطقه فعال و صادرات محصولات از طریق باراندازی که در شمال استان راه‌اندازی خواهد شد، به وجود می‌آید.

صولت در ادامه سخنان خود تصریح کرد: جامعه کشاورزی استان تاکنون از مزیت‌های مرزی استفاده نکرده و با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و همچنین جلوگیری از خام‌فروشی محصولات، فرصت تحول اقتصادی و افزایش تولید ثروت نیز به وجود می‌آید.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اردبیل گفت: استان اردبیل با تولید چهار درصد محصولات کشاورزی کشور که یک درصد مساحت زراعی را نیز به خود اختصاص داده، در حقیقت یک قطب کشاورزی در کشور محسوب شده و می‌تواند در این زمینه بسیار موفق عمل کند.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.