989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهتعاونبه اشتراک گذاری اطلاعات و رفتار مشاوره در یک تعاونی

به اشتراک گذاری اطلاعات و رفتار مشاوره در یک تعاونی

خلاصه

این مقاله بر اساس اصل پنجم بیانیه هویت تعاونی به بررسی عملکرد آموزش مشترک و رفتار یادگیری در میان اعضای یک انجمن تعاونی لبنیات می پردازد. این مطالعه یک رویکرد شبکه اجتماعی را با تمرکز بر دو پیوند اجتماعی رابطه ای اتخاذ می کند: به اشتراک گذاری اطلاعات و مشاوره جویی . تجزیه و تحلیل شبکه اجتماعی با تکیه بر پرونده یک تعاونی لبنیات 55 ساله در هند، به اشتراک گذاری اطلاعات را نشان می دهد.روابط بین اعضا فراگیر باشد و هیچ عضوی منزوی نباشد و اطلاعات در راستای سلسله مراتب رسمی و دانش رد و بدل شود. به همین ترتیب، به اشتراک گذاری اطلاعات به صورت افقی است و اطلاعات به راحتی بین اعضای جدید و از قبل تأسیس شده رد و بدل می شود، همانطور که انتقال نقش های رهبری از اعضای قدیمی تعاونی ها به اعضای جوان تر است. شبکه های مشاوره جویانه به دلیل دانش و تخصص آنها در مورد سازمان و سیاست های آن، نسبت به اعضای هیئت مدیره و اعضایی که رهبری روزمره را اعمال می کنند، کمی متمرکزتر هستند. تجزیه و تحلیل ما به اشتراک گذاری اطلاعات فراگیر بین اعضا و مشاوره و شبکه اشتراک دانش با ساختار و عملکرد خوب را پیشنهاد می کند که به یادگیری اعضای تعاونی کمک می کند.

معرفی

این مقاله به بررسی ویژگی‌های ساختاری روابط آموزش مشترک و یادگیری در یک انجمن تعاونی لبنیات (DCS) در یک شرکت جمعی مبتنی بر جامعه مبتنی بر روستای 1 در گجرات مرکزی هند می‌پردازد. تعاونی های لبنی گجرات به طور جهانی به عنوان شرکت های موفق مدیریت شده توسط جامعه شناخته می شوند (اتوود و باویسکار، 1987؛ کانینگهام، 2009). موفقیت تعاونی‌های لبنی گجرات نتیجه این است که تولیدکنندگان لبنی کوچک و حاشیه‌ای به‌عنوان یک گروه جمعی می‌شوند (Vandeplas، Minten، و Swinnen، 2013؛ گزارش توسعه جهانی، 2008). ما استدلال های خود را برای آموزش و یادگیری مشارکتی در این مقاله بر پایه 5 استاصل “بیانیه هویت تعاونی” (اتحادهای تعاونی بین المللی، 2015). آموزش و یادگیری برای ذینفعان تعاونی پس از دهه‌ها غفلت در حال افزایش است (MacPherson, 2008: 17). تجربه نشان می دهد که آموزش و آموزش برای افزایش موفقیت یک تعاونی حیاتی است (آنانیا و روکازا، 2018؛ فائو، 2016؛ ماینر و گیلوت، 2014). یادداشت راهنمای بیانیه هویت تعاونی (اتحادهای تعاونی بین المللی، 2015)، ضمن بحث در مورد اصل پنجم، از « تعاونی ها برای اعضا، نمایندگان منتخب، مدیران و کارکنان خود آموزش و پرورش ارائه می دهند » (ص 58) حمایت می کند. یادداشت راهنمایی بر برنامه‌های آموزشی و آموزشی رسمی تعاونی‌ها برای اعضا، رهبران و کارگران تاکید می‌کند.که درصد معینی از سود باید به آموزش و پرورش اختصاص یابد » (ص 57). علاوه بر این، یادداشت تأکید بیشتری بر تحقیقات مشارکتی و فشار برای گنجاندن آموزش مشارکتی در برنامه درسی ملی دارد (ص. 65، 67).

به عبارت دیگر، پنجمیناصل برای یک رویکرد دوگانه به آموزش استدلال می کند: آموزش در تعاونی ها و آموزش برای عموم مردم (Miner, 2016). هر دو رویکرد بیش از حد بر فرآیندهای یادگیری سازمانی (آگاهی، جهت گیری و برنامه های آموزشی) تأکید می کنند. تلاش‌های اداری (یا بوروکراتیک) از بالا به پایین برای آموزش و آموزش ذینفعان، تمایل طبیعی اعضای تعاونی را نادیده می‌گیرند. نمی توان انکار کرد که آموزش رسمی و تلاش های آموزشی به صلاحیت مدیریت تعاونی می افزاید (Tuominen, Jussila, & Rantanen, 2010). با این حال، آموزش رسمی (دوره ها، آموزش، برنامه های آموزشی) فردی است و نمی تواند بدون کمک متخصص به همسالان منتقل شود. تقاضا برای تلاش های آموزشی از بالا به پایین با پیوستن بیشتر اعضا، رهبران و سهامداران به تعاونی افزایش می یابد. آموزش رسمی به تنهایی نمی تواند اعضا و رهبران خود را برای استفاده از دانش و منابع اجتماعی از جمله سرمایه اجتماعی و اعتماد متقابل مجهز کند (شاپیرا، 2013). اعتماد به اعضای تعاونی، دانش محلی، محیط اجتماعی و ویژگی های فردی همه اجزای ضروری آموزش مشترک اعضای تعاونی هستند (فاین و هرینگتون، 2004). به عنوان نتیجه، اذعان به اهمیت آموزش مشترک ضروری است. در این زمینه، آموزش مشترک به عنوان فرآیند یادگیری مشترک یا ایجاد دانش از طریق استفاده از زمینه اجتماعی، تعبیه اجتماعی و ویژگی های ساختاری شبکه های اجتماعی تعریف می شود (روستینسیاه، 2019). آموزش مشترک، در چارچوب این مطالعه، به یادگیری مشارکتی اشاره دارد که توسط تولید و تبادل دانش متقابل تسهیل می‌شود (اوکادا، سرا، ریبیرو و پینتو، 2015).

در این مطالعه، فرض می‌کنیم که پویایی‌های اجتماعی و سازمانی نشان‌داده‌شده در شبکه‌های روابط اعضا، بستری را برای آموزش و یادگیری مشترک ارائه می‌دهد که فراتر از مکانیسم‌های آموزشی و آموزشی رسمی مدیریت تعاونی است. با ارزیابی روابط «اشتراک‌گذاری اطلاعات» و «مشاوره‌جویی» اعضای DCS، این تحقیق بر رفتار یادگیری غیررسمی متمرکز است. در حالی که به اشتراک گذاری اطلاعات به اعضا اجازه می دهد تا فرصت ها و دانش جدیدی در مورد عملکرد سازمان به دست آورند (Savolainen, 2017)، مشاوره جستجوی اعضا را قادر می سازد تا بینش های فنی و استراتژیک را به صورت متقابل به دست آورند. مشاوره طلبی عبارت است از انتقال اطلاعات خاص از افرادی که آن را در اختیار دارند به دیگرانی که ندارند (هندریکز، 1999). هم اشتراک گذاری اطلاعات و هم مشاوره جویی از اجزای حیاتی آموزش و یادگیری مشترک سازمانی هستند. انتخاب‌های مهم در یک مجموعه جمعی، مانند DCS، زمانی فراگیر می‌شوند که اطلاعات مربوطه توسط تعداد زیادی از مردم در دسترس باشد (گالبریث، 1971). از این رو، به اشتراک گذاری اطلاعات برای تقویت آموزش تعاونی در میان اعضای تعاونی بسیار مهم است. بدون شک اطلاعات و مشاوره اجزای حیاتی اکوسیستم یادگیری سازمانی هستند (بورگاتی و کراس، 2003؛ هوبر، 1991؛ جاروینن و یلین پاآ، 2017)، که مطابق با ویژگی های ساختاری سازمان (سرمایه اجتماعی، اعتماد، تعامل متقابل) اعمال می شوند. 1971). از این رو، به اشتراک گذاری اطلاعات برای تقویت آموزش تعاونی در میان اعضای تعاونی بسیار مهم است. بدون شک اطلاعات و مشاوره اجزای حیاتی اکوسیستم یادگیری سازمانی هستند (بورگاتی و کراس، 2003؛ هوبر، 1991؛ جاروینن و یلین پاآ، 2017)، که مطابق با ویژگی های ساختاری سازمان (سرمایه اجتماعی، اعتماد، تعامل متقابل) اعمال می شوند. 1971). از این رو، به اشتراک گذاری اطلاعات برای تقویت آموزش تعاونی در میان اعضای تعاونی بسیار مهم است. بدون شک اطلاعات و مشاوره اجزای حیاتی اکوسیستم یادگیری سازمانی هستند (بورگاتی و کراس، 2003؛ هوبر، 1991؛ جاروینن و یلین پاآ، 2017)، که مطابق با ویژگی های ساختاری سازمان (سرمایه اجتماعی، اعتماد، تعامل متقابل) اعمال می شوند.

ما DCS را با استفاده از رویکرد شبکه اجتماعی بررسی کرده‌ایم. شبکه‌های اجتماعی اغلب به‌عنوان عوامل حیاتی در توسعه شرکت‌های مبتنی بر اقدام جمعی در نظر گرفته می‌شوند (مارول، الیور، و پرال، 1988؛ سیگل، 2009). ما دو شکل متمایز از شبکه‌های ارتباطی عضو به عضو (اشتراک‌گذاری اطلاعات و جستجوی مشاوره) را بررسی کردیم که شامل چهار نوع متمایز روابط (پیوندها) بین اعضای DCS می‌شود. ما تبادل اطلاعات بین اعضای DCS در مورد شیوه های شخصی لبنیات و عملیات DCS را بررسی کردیم. تکنیک‌های روزانه لبنیات شخصی شامل ترکیب مواد معدنی در غذای گاو و متعادل کردن رژیم غذایی با حفظ سلامت حیوانات، کیفیت شیر، مراقبت از حیوانات و بهداشت است. اندازه‌گیری کیفیت شیر، قیمت‌ها/نرخ‌های تعیین‌شده توسط DCS، دفعات پرداخت به اعضایی که شیر را از طریق DCS می‌فروشند، زمان‌بندی جمع‌آوری شیر،2 جلسه نمونه هایی از نگرانی های مرتبط با DCS هستند. نوع دوم شبکه های اجتماعی مربوط به مشاوره گرفتن و در عین حال تمایز بین مسائل لبنیات شخصی و مسائل DCS است.

با روشن کردن الگوهای به اشتراک گذاری اطلاعات و مشاوره در داخل DCS، این تحقیق می تواند اهمیت یادگیری مشترک و شیوه های اشتراک دانش را در فعالیت های جمعی سازماندهی شده توسط جامعه برجسته کند. از آنجایی که این روابط همچنین ویژگی های ساختاری سازمان را منعکس می کند، نتایج تحقیق همچنین ممکن است بینش هایی را در مورد انسجام ساختاری کلی سازمان ارائه دهد که پیامدهای عملی برای مدیران تعاونی دارد و به ادبیات آکادمیک در مورد تعاونی ها، اقدامات جمعی و سرمایه اجتماعی کمک می کند.

قطعات بخش

آموزش و یادگیری مشترک در تعاونی ها

عمل آموزش و یادگیری مشترک در سازمانها، از جمله اقدامات جمع آوری، از دیدگاه مدیریت دانش سازمانی مورد مطالعه قرار گرفته است (نوناکا، 1994؛ پولانی، 1958)، که در آن اشتراک دانش به عنوان یک فرآیند اجتماعی در نظر گرفته می شود (Nonaka & Takeuchi, 1995). و به روش‌های صریح (سازمانی و رسمی) و ضمنی (شخصی و غیررسمی) صورت می‌گیرد (Polanyi, 1966). مطالعات تجربی این شیوه ها را تایید کرده اند. اسپیلمن، دیویس، نگار و آیله (2011)) به این موضوع پی بردند

تنظیم مطالعه: راه اندازی سازمانی و مرزهای شبکه 3

DCSها در یک ساختار سه لایه ای عمل می کنند که از سطح روستا تا سطح ایالت متفاوت است. DCS پایین ترین ساختار در سطح روستا است که کشاورزان لبنی به عضویت آن در می آیند (شکل 1). DCS ها در یک سازمان در سطح منطقه، معروف به اتحادیه شیر ناحیه (DMU)، با پیشوند نام منطقه، تشکیل شده اند. DCS ها به طور جمعی اعضای هیئت مدیره DMU (GB) را انتخاب می کنند. DMU ها شیر را از DCS تهیه می کنند، آن را بیشتر پردازش می کنند و محصولات لبنی تولید می کنند (مانند شیر بسته بندی شده،

ویژگی های کلی شبکه

جدول 4 یک نمای کلی از معیارهای سطح شبکه برای هر چهار پیوند را ارائه می دهد 11 . هر دو شبکه به اشتراک گذاری اطلاعات (لبنیات شخصی

بحث

ما ویژگی‌های ساختاری شبکه‌های کلی و موقعیت‌های مرکزی در شبکه و تراکم‌های بین گروهی و درون گروهی تعاونی‌ها را بررسی کردیم. اکنون برای بررسی نتایج و شناسایی عوامل احتمالی که در آموزش و یادگیری مشترک در تعاونی نقش داشته‌اند، به چهار شبکه رابطه‌ای که در بخش‌های اول بحث شد، پیوند می‌زنیم.

نتیجه

مطالعه ما یک شبکه فراگیر از اشتراک‌گذاری اطلاعات را نشان می‌دهد که هیچ نشانه‌ای از مسدود کردن اطلاعات یا هر مانع مهم دیگری وجود ندارد. از نظر ویژگی های اجتماعی و اقتصادی، روستا همگن است. روستا از نظر عددی تحت سلطه یک طبقه است. بنابراین، هیچ نابرابری اجتماعی برجسته ای در شبکه یافت نمی شود. همچنین نتایج حاکی از روان بودن تبادل دانش و یادگیری در بین اعضا است. شواهدی مبنی بر انتقال آرام نقش های رهبری از افراد مسن وجود دارد

محدودیت ها، مفاهیم و مشارکت

منصفانه است که اذعان کنیم که فرآیند یادگیری به عوامل خارجی نیز وابسته است (وانگ و الینگر، 2011)، به ویژه زمانی که سازمان برای تعیین انگیزه ها با بازار درگیر است. مطالعه ما روابط ایجاد شده توسط DCS با بازیگران خارجی و بالعکس را در نظر نمی گیرد. ما تجزیه و تحلیل خود را به روابط داخلی بین اعضای DCS محدود می کنیم. بنابراین، تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری است. یافته‌ها همچنین به نیاز به تحلیل مشابه در این مقاله اشاره می‌کنند

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.