989014050788+

989014050788+

خانهتشکل هاتعاونیانگیزه ها، انتظارات و نتایج فرآیندهای خصوصی سازی

انگیزه ها، انتظارات و نتایج فرآیندهای خصوصی سازی

خلاصه

در قرن بیستم، تقریباً تمام کارخانه‌های صنعتی 350 کیبوتس تنها در اختیار کیبوتس‌ها بود که مانند تعاونی‌های جمعی خانوادگی اداره می‌شدند. در سال 2011، تقریباً همه این شرکت‌های تعاونی خصوصی شدند و شروع به بکارگیری یک نوع مدیریت دولتی کردند. بیش از 50 درصد از آنها توسط IPO ها به بازار عرضه شدند یا تحت فرآیند M&A قرار گرفتند. پرسش از افرادی که در فرآیند فوق دخیل بوده اند و همچنین جزئیات گزارش های مالی قبل و بعد از IPO و M&A، نشان می دهد که برخلاف انتظارات و مشوق ها، IPO ها و M&A به سودآوری شرکت های صنعتی خریداری شده در مقایسه آسیب وارد کرده است. با شرکت های صنعتی که به طور کامل تحت مالکیت تعاونی های اشتراکی کیبوتسیم باقی ماندند.

معرفی

کیبوتس ها در طول دو دهه گذشته، مانند تعاونی ها در سراسر جهان، دستخوش تغییرات ساختاری شده اند تا خود را با یک محیط اقتصادی خارجی سازگار کنند که با افزایش رقابت و جهانی شدن مشخص می شود. مشابه تغییرات در بسیاری از تعاونی ها در سراسر جهان (چداد و کوک، 2004، رویر جفری، 1999)، کیبوتس ها از کنترل متمرکز تمام واحدهای تجاری خود به یک مدل مدیریت غیرمتمرکز تغییر مکان دادند. تغییرات ساختاری فوق به دلیل بحران مالی جدی آنها در اواخر دهه 1980 شتاب گرفت، که در آن بیشتر کیبوتس ها از نظر مالی سقوط کردند و بسیاری از شرکت های صنعتی که تحت مالکیت کیبوتس ها بودند یا تعطیل شدند یا دسترسی برنامه های سرمایه گذاری خود به بازارهای اعتباری را به تعویق انداختند پس از بحران ناپدید شدند. .

به منظور غلبه بر موانع مالی در بازار اعتبار، کیبوتس ها شروع به افزایش سرمایه از طریق روش های جدیدی کردند که قبل از بحران از نظر ایدئولوژیکی رایج نبود. این روش ها شامل عرضه اولیه عمومی (IPOs) در بورس اوراق بهادار تل آویو (TASE) و ادغام و تملک (M&A) با کمک شرکت های سهامی خاص بود. برای درک بهتر ریشه ها و پیامدها و همچنین نتایج این روند مالی جدید، باید حداقل ویژگی های اساسی کیبوتس را درک کرد.

کیبوتز توسط بوبر (1950) به عنوان “تعاونی کل” توصیف شد که تولید و مصرف را در همان تعاونی متحد می کند. از دهه 1990، کیبوتس از مدل جمعی به مدل بازار با حقوق اعضای کیبوتز تبدیل شده است (Palgi, 2002). کیبوتس هایی که این تغییرات را متحمل شدند از نوع جدیدی از کیبوتس هستند که “کیبوتس تجدید شده” نامیده می شود (Russel, Hanneman, & Getz 2011). تاکنون، خصوصی‌سازی عمدتاً مربوط به حقوق بوده است و واحدهای تجاری به طور جمعی در مالکیت اعضای کیبوتز باقی مانده‌اند (راسل و همکاران، 2011). کیبوتس های خصوصی شده توسط استانداردهایی مدیریت می شوند که توسط محیط رقابتی تعیین می شوند (لوی، 2001)، که در آن مجامع عمومی کیبوتس ها تنها در موارد تصمیم گیری های مهم و حیاتی مداخله می کنند. 1

تغییرات در الگوهای مدیریتی شرکت‌های صنعتی که تحت مالکیت کیبوتس‌ها هستند، تغییرات قابل‌توجهی در زندگی کیبوتس را شامل می‌شود. تضمین کلی کیبوتز برای نیازهای مشترک اعضای آن به ضمانت جزئی کاهش یافته و سطح انسجام اشتراکی کاهش یافته است. 2مشابه یافته‌های فولتون (1995) در کانادا، پالگی (2002) نیز اشاره می‌کند که اعضای کیبوتس ارزش‌های اصلی همکاری را ترسانده و بیشتر فردگرا شده‌اند. روند خصوصی سازی نیز همراه با تغییرات جمعیتی رخ داد. نسل بنیانگذار از دنیا رفت و نسل دوم پیر شد و نسل سوم به میانسالی رسید. نسل چهارم مدیریت کیبوتس را آغاز کرده است. در سال 2010، بیشتر کار در داخل کیبوتس و شرکت‌های صنعتی آن‌ها توسط افراد غیرعضو انجام می‌شد، در حالی که بیش از یک سوم اعضای کیبوتس خارج از کیبوتس خود کار می‌کردند (راسل و همکاران، 2011).

هدف این مقاله تحلیل انگیزه‌ها، انتظارات و نتایج یک عنصر مهم در طول فرآیند انتقال کیبوتس‌ها، فعالیت M&A شرکت‌های صنعتی کیبوتس در سال‌های 2000-2009 است. این فعالیت عنصر مهمی از فرآیند انتقال دو دهه گذشته کیبوتس از «تعاونی کل» به «تعاونی مولد» است. فرآیند M&A ابزار مهمی برای انطباق ابزارهای عملیاتی، مدیریتی و مالی مدرن است که قرار است بقای خود را در محیط جهانی بسیار رقابتی ممکن کند.

از آنجایی که این مقاله دو رشته دانشگاهی مجزا، M&A و انتقال تعاونی ها را ترکیب می کند، مقدمات هر دو زمینه را ارائه می دهیم. بخش بعدی ویژگی‌های اصلی فرآیند گذار به سمت خصوصی‌سازی کیبوتس‌ها و مراحل نظری تکامل کیبوتس‌ها از «تعاونی‌های کل» به تعاونی‌های نیمه خصوصی‌شده را ارائه می‌کند. بخش سوم پیشینه مربوط به فعالیت M&A را ارائه می دهد.

بخش چهارم روش‌هایی را ارائه می‌کند که در مقاله به کار رفته‌اند. بخش پنجم انگیزه و انتظارات از M&A را تحلیل می کند. بخش ششم نتایج مالی فرآیند M&A شرکت‌های صنعتی کیبوتس را ارائه می‌کند. در نهایت، بخش آخر مقاله را به پایان می‌رساند.

قطعات بخش

ویژگی های اصلی کیبوتس و مراحل انتقال آنها به سمت خصوصی سازی

اولین فعالیت های صنعتی کیبوتس در اوایل دهه 1930 آغاز شد. با این حال، تا پایان دهه 1960، کیبوتس ها عمدتاً تعاونی های کشاورزی با اعضایی بودند که یک سیستم زندگی جمعی کامل را نیز اتخاذ کردند. صنعتی شدن گسترده کیبوتس ها در دهه های 1960 و 1970 رخ داد. در این دوره شرایط فضای کسب و کار تغییر کرد. یارانه های دولتی برای کشاورزی کاهش یافت و تولید داخلی در معرض واردات رقیب قرار گرفت. در اواسط دهه 1990، 94٪

گرایش ها و انگیزه های M&A

روند صعودی کنونی جهانی در M&A توسط عوامل بسیاری مانند رقابت جهانی، محدودیت‌های اقتصاد کلان، صرفه‌جویی در مقیاس، فرصت‌های جدید بازار، پذیرش فناوری‌های مدرن، هم‌افزایی، تنوع ریسک، انگیزه بقا در یک اقتصاد پریشان هدایت می‌شود (Feito-Ruiz). و منندز-رکجو، 2010)، زمان بندی بازار، انگیزه های نمایندگی و غرور، و پاسخ به شوک های اقتصادی صنعتی (هین، کنت و کیان، 2012). نظریه ای درباره علل نهایی M&A وجود ندارد (ریچاردز و

داده ها و روش شناسی

این مطالعه به‌طور تجربی تأثیر هفتاد و پنج M&A از 100 M&A را بر روی گروهی از شرکت‌های صنعتی خریداری شده خصوصی که قبل از M&A تحت مالکیت کامل کیبوتس‌ها بودند، بررسی می‌کند، که نشان‌دهنده یک شکل تعاونی بسیار منحصر به فرد است. در این مطالعه، ما توانستیم هم گزارش حسابداری همه شرکت‌های صنعتی خصوصی کیبوتس را به‌دست آوریم و هم می‌توانیم یک نظرسنجی در بین رهبران اصلی این هفتاد و پنج فرآیند M&A انجام دهیم. داده های فوق استفاده می شود

اهداف و انتظارات از افزودن یک شریک خارجی به شرکت های صنعتی کیبوتز

در پیمایشی که در این مقاله ارائه شده است، پرسشنامه ای را بر اساس نظریه های زیر و یافته های قبلی ساخته ایم.

هر رویداد M&A شامل عوامل بیرونی و درون زا است (Nguyen, Yung, & Sun, 2012). عوامل برونزا عبارتند از رقابت جهانی، محدودیت های اقتصاد کلان، شوک های اقتصادی، اندازه رقابتی شرکت، بازارهای جدید و تغییرات در بازارهای موجود و فرصت های جدید (هین و همکاران، 2012). انگیزه های درون زا برای M&A پذیرش مدرن است

تحلیل عملکرد مقایسه ای M&A

مطالعات تجربی تأثیر اقتصادی M&A را بر شرکت‌های خریداری و تملک با دو روش جایگزین اندازه‌گیری کردند (طارق، عبدالاتی و رادوا، 2011).

خلاصه و توصیه ها

از دیدگاه رهبران کیبوتز این فرآیند، مهمترین اهداف کیبوتز در رقیق کردن ذخایر کیبوتز در شرکت های صنعتی آنها، تنوع ریسک، سرمایه سهام برای رشد و تضمین تداوم کسب و کار بود. مهمترین اهداف هیئت مدیره افزایش فروش و سودآوری و تامین مالی رشد کسب و کار بود. مهمترین اهداف شریکی که در شرکت صنعتی کیبوتز سرمایه گذاری کرد افزایش درآمد و

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.