989014050788+

989014050788+

خانهتشکل هاتعاونیاهمیت و عملکرد اصول تعاونی

اهمیت و عملکرد اصول تعاونی

خلاصه

این مقاله به بررسی دلایل اساسی نظرات بیان شده در مورد اهمیت و معنای اصول تعاونی از دیدگاه استرالیا می پردازد. نتایج حاکی از آن است که حتی اگر اصول اصلی عضویت داوطلبانه و آزاد، کنترل دموکراتیک و مشارکت اقتصادی اعضا تأیید شده است که از حمایت جهانی و اساسی برخوردار است، برخی از شرکت‌کنندگان اصول مرتبط با آموزش، آموزش و اطلاعات یا نگرانی برای جامعه را در نظر گرفتند. برجسته بودن به دلیل فقدان توده بحرانی در استرالیا، بر همکاری بین تعاونی ها تاکید کمی شده است. شرکت کنندگان تفاسیر جالبی از برخی اصول ارائه کردند، از جمله: معنای عضویت «باز»، تمرکز مناسب آموزش و پرورش، و ارتباط تبلیغات با نگرانی برای جامعه.

معرفی

مفهوم “تعاون” معمولاً به سال 1844 و انجمن پیشگامان عدالت روچدیل باز می گردد.، گروهی از بافندگان و رویاپردازان در انگلستان که تصمیم به ایجاد یک سازمان خودیاری متقابل برای پیشبرد اهداف خود و دستیابی به اهداف اجتماعی از طریق فعالیت های اقتصادی گرفتند (Fairbairn, 1994). به عنوان یک نتیجه نهایی از اصول Rochdale، اتحاد بین المللی تعاونی (ICA) بیانیه ای را در مورد هویت تعاونی ایجاد و از نظر تاریخی اصلاح کرد. ICA اصول تعاونی را در سالهای 1937، 1966 و 1995 تنظیم کرد (هوت، 1996). در سال 1995، ICA بیانیه‌ای درباره هویت تعاونی منتشر کرد که ویژگی‌ها و ارزش‌هایی را که برای سازمان تعاونی مرکزی هستند و اصولی که اینها را تجسم می‌دهند، تعریف می‌کرد (هوت، 1996). این بیانیه، تا حدی، ارزش های مشارکتی خودیاری، دموکراسی، برابری، برابری و همبستگی را مشخص می کند. توصیه می‌شود که این ارزش‌ها با پیروی از مجموعه‌ای از هفت اصل راهنما عملی شوند: (1) عضویت داوطلبانه و آزاد، (2) کنترل دموکراتیک اعضا، (3) مشارکت اقتصادی اعضا، (4) خودمختاری و استقلال، ( 5) آموزش، آموزش و اطلاع رسانی، (6) همکاری بین تعاونی ها، و (7) توجه به جامعه. این بیانیه مبتنی بر تمرین و تجربیات موفق تعاونی‌ها در سراسر جهان بود و هدف آن شکل دادن به ساختار و نقش تعاونی‌ها در قرن بیست و یکم بود (هوت، 1996، ICA، 1996). مفاهیم صرفاً عملی نبودند. جوسیلا (2013) ایده های اساسی تجلی یافته در ارزش ها و اصول فوق را به عنوان نقطه شروعی برای توسعه تئوری در مورد سازمان های تعاونی و مدیریت آنها در این مجله قرار داد. (1) عضویت داوطلبانه و آزاد، (2) کنترل دموکراتیک اعضا، (3) مشارکت اقتصادی اعضا، (4) استقلال و استقلال، (5) آموزش، آموزش و اطلاعات، (6) همکاری بین تعاونی ها، و (7) نگرانی برای جامعه. این بیانیه مبتنی بر تمرین و تجربیات موفق تعاونی‌ها در سراسر جهان بود و هدف آن شکل دادن به ساختار و نقش تعاونی‌ها در قرن بیست و یکم بود (هوت، 1996، ICA، 1996). مفاهیم صرفاً عملی نبودند. جوسیلا (2013) ایده های اساسی تجلی یافته در ارزش ها و اصول فوق را به عنوان نقطه شروعی برای توسعه تئوری در مورد سازمان های تعاونی و مدیریت آنها در این مجله قرار داد. (1) عضویت داوطلبانه و آزاد، (2) کنترل دموکراتیک اعضا، (3) مشارکت اقتصادی اعضا، (4) استقلال و استقلال، (5) آموزش، آموزش و اطلاعات، (6) همکاری بین تعاونی ها، و (7) نگرانی برای جامعه. این بیانیه مبتنی بر تمرین و تجربیات موفق تعاونی‌ها در سراسر جهان بود و هدف آن شکل دادن به ساختار و نقش تعاونی‌ها در قرن بیست و یکم بود (هوت، 1996، ICA، 1996). مفاهیم صرفاً عملی نبودند. جوسیلا (2013) ایده های اساسی تجلی یافته در ارزش ها و اصول فوق را به عنوان نقطه شروعی برای توسعه تئوری در مورد سازمان های تعاونی و مدیریت آنها در این مجله قرار داد. (6) همکاری بین تعاونی ها، و (7) نگرانی برای جامعه. این بیانیه مبتنی بر تمرین و تجربیات موفق تعاونی‌ها در سراسر جهان بود و هدف آن شکل دادن به ساختار و نقش تعاونی‌ها در قرن بیست و یکم بود (هوت، 1996، ICA، 1996). مفاهیم صرفاً عملی نبودند. جوسیلا (2013) ایده های اساسی تجلی یافته در ارزش ها و اصول فوق را به عنوان نقطه شروعی برای توسعه تئوری در مورد سازمان های تعاونی و مدیریت آنها در این مجله قرار داد. (6) همکاری بین تعاونی ها، و (7) نگرانی برای جامعه. این بیانیه مبتنی بر تمرین و تجربیات موفق تعاونی‌ها در سراسر جهان بود و هدف آن شکل دادن به ساختار و نقش تعاونی‌ها در قرن بیست و یکم بود (هوت، 1996، ICA، 1996). مفاهیم صرفاً عملی نبودند. جوسیلا (2013) ایده های اساسی تجلی یافته در ارزش ها و اصول فوق را به عنوان نقطه شروعی برای توسعه تئوری در مورد سازمان های تعاونی و مدیریت آنها در این مجله قرار داد.

در حالی که برخی از اصول، مانند توجه به اجتماع، نسبتاً اخیراً به اصول ICA اضافه شده است، سه اصل اول که باز بودن، کنترل دموکراتیک و منبع و مدیریت سرمایه را مشخص می کند، می تواند به عنوان اصول اساسی دیده شود و تا حدودی در ICA ثابت مانده است. اصول. در اصل، اتخاذ این اصول تضمین می کند که هدف اصلی سازمان، خدمت به اعضا، به جای حداکثر کردن سود است، مانند تجارت غیر تعاونی (Hind, 1994). با تمرکز بر اعضا/کاربران تعاونی، برخی از محققان همچنین پیشنهاد می‌کنند که هسته هویت تعاونی در سه اصل اساسی نهفته است: (1) مالک کاربر، (2) کنترل کاربر و (3) مزایای کاربر (بیرچال). ، 2005، دان، 1986، دان و همکاران، 2002، هاردستی، 1992، سیبرت، 1994، زئولی و کراپ، 2004).

به طور کلی، تصور می شود که اصول نقشی جدایی ناپذیر در عملیات تعاونی ها ایفا می کند و اصول ICA در چارچوب های قانونی بسیاری از کشورهای جهان گنجانده شده است (کراکونیا و همکاران، 2013، هنری، 2002، سامرویل). ، 2007). این اصول همچنین بخشی از چارچوب های قانونی برای تعاونی ها در استرالیا هستند، به عنوان مثال در نیو ساوت ولز (NSW)، استرالیا، تعاونی های ثبت شده تحت قانون تعاونی ها در سال 1992 از این اصول پیروی می کنند. علاوه بر این، پیشنهاد شده است که این اصول بخشی از قانون ملی تعاونی جدید در استرالیا باشد .

مانند همیشه در تعامل تئوری و عمل، کاربرد ایده های تعاون در تعاونی ها متفاوت است. فشارهای داخلی و خارجی هر دو بر میزان شدید رعایت اصول اصلی در عمل تأثیر می گذارد. دور شدن از اینها معنا و مشروعیت تعاونی را زیر سوال می برد و شخصیت تعاونی را در طول زمان کاهش می دهد (کوت، 2000)، یا به قول سامرویل (2007)، می تواند منجر به “انحطاط” و از دست دادن هویت متمایز شرکت شود. -عملیات با این حال، ارزیابی ادبیات موجود (ویلسون و مک‌لین، 2012) نشان می‌دهد که ادبیات تجربی قابل‌توجهی (متمایز از نظری) در مورد ارتباط اصول تعاون، به‌ویژه در زمینه‌های فعلی وجود ندارد.

این مقاله یک تحلیل تجربی از معانی متصل به اصول تعاونی و چگونگی ایجاد این اصول در سطح عملکرد سازمانی در زمینه بخش تعاونی استرالیا ارائه می‌کند. در حال حاضر بیش از 1600 تعاونی استرالیایی با گردش مالی بیش از 17 میلیارد دلار و 13.5 میلیون عضو وجود دارد (دنیس و بیکر، 2012)، با این حال ادبیاتی که به صراحت به موضوع هویت تعاونی در زمینه استرالیا می پردازد، عملاً غیرمعمول است. موجود (به غیر از Mazzarol, Mamouni Limnios, & Simmons, 2012). با توجه به این کمبود ادبیات، هدف این مقاله بررسی چگونگی اعمال اصول تعاونی ICA در حال حاضر در بخش تعاونی است. تمرکز این تحقیق بر این است که چرا و چگونه اتفاق می‌افتد تا اینکه تا چه حد. در اصل، این تحقیق بر بررسی موارد زیر تمرکز دارد:

این مقاله با مرور ادبیات موجود در مورد ارتباط اصول تعاونی آغاز می شود. سپس طرح تحقیق را مشخص می کند و یافته های تجربی انجام 18 مصاحبه عمیق با اعضای تعاونی ها را تشریح می کند. یافته های تجربی در رابطه با معنای پیوست شده به هفت اصل تعاونی ICA ابتدا برای هر یک از اصول به طور جداگانه ارائه شده و سپس در زمینه ارتباط آنها با شیوه های مدیریت انتخاب شده تفسیر می شود. این مقاله با تجزیه و تحلیل ابعاد خاصی از ارتباط اصول تعاونی ICA در زمینه استرالیا به پایان می رسد.

قطعات بخش

آیا تعاونی ها به اصول ICA پایبند هستند؟

تعدادی از نویسندگان تجزیه و تحلیلی از اصول ICA ارائه کرده اند، از جمله مک فرسون (1996)، هویت (1996)، برچال (2005)، نوکوویچ (2006) و سامرویل (2007). اکثر این مطالعات و سایر مطالعات مرتبط عمدتاً بخش‌های نظری هستند در مورد: چگونه اصول ممکن است در عمل اعمال شوند. تهدید به کاربرد آنها؛ مزایای پیروی از اصول؛ و ارتباط اصول با انواع تعاونی ها. تجزیه و تحلیل اصول تعاونی ارائه شده توسط

محیط و روش تحقیق

پیچیدگی درک و معانی مرتبط با یک تعاونی خاص را می‌توان به بهترین نحو با تحقیقات اکتشافی عمیق استخراج کرد. به منظور کمک به درک بیشتر معنای اصول برای اعضای تعاونی ها، 18 مصاحبه عمیق با اعضای تعاونی ها انجام دادیم. مصاحبه شوندگان در حال حاضر در برخی از ظرفیت های هیئت مدیره یا مدیریتی با تعاونی ها مرتبط هستند، در حالی که دو شرکت کننده خدمات مشاوره ای را به تعاونی ها ارائه می دهند. پنج

هفت اصل ICA

ساختار ارائه یافته های تجربی بر اساس نسخه اصلاح شده مدل مثلث تعاونی های ویلکینز (Bickle & Wilkins, 2000) است. تصمیم گرفته شد که داده‌ها را به دنبال دو عنصر آن مدل از پیش تنظیم کنیم: (الف) نحوه تفسیر شرکت‌کنندگان از اصول تعاونی، و (ب) عوامل فعال‌کننده و مسدودکننده که بر توانایی اعمال اصول تعاونی تأثیر می‌گذارند. سپس (ج) اعتبار اصول به عنوان نکته سوم اضافه شد. چنین رویکردی نیز با

بحث و نتیجه گیری

به نظر می رسد یافته های این تحقیق تأیید می کند که اهمیت و عملکرد اصول ICA بین تعاونی ها متفاوت است و ممکن است به ماهیت و نوع تعاونی بستگی داشته باشد. مشابه بیرچال (2005)، به نظر می‌رسد که کاربرد اصول بین بخش‌های مختلف تعاونی با مشاهدات مکرر پایبندی در تعاونی‌های تولیدکننده متفاوت است. به طور کلی، اصول معمولاً مهم‌تر هستند و اغلب در مناطق کوچک‌تر محلی/جامعه‌محور اعمال می‌شوند.

سپاسگزاریها

نویسندگان از کمک های تحقیقاتی لوسیانا هریس و دونا رید و کمک های مالی دانشکده بازرگانی دانشگاه چارلز استورت استرالیا برای انجام این تحقیق تشکر می کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.