989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهعمرانراه و ترابریتمرکز دولت سیزدهم بر مشارکت بخش خصوصی داخلی در احداث پروژه ها
تمرکز دولت سیزدهم بر مشارکت بخش خصوصی داخلی در احداث پروژه ها

تمرکز دولت سیزدهم بر مشارکت بخش خصوصی داخلی در احداث پروژه ها

تمرکز دولت سیزدهم بر مشارکت بخش خصوصی داخلی در احداث پروژه ها

به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سید جلال افتخاریان با تاکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در احداث پروژه های عمرانی گفت: یکی از مهمترین راهکارها در دولت سیزدهم تعریف مشوق¬ های جذب سرمایه بخش خصوصی با بررسی چالش ها و تقویت نقاط قوت است که در حال حاضر تصمیم گیری در این حوزه در ارکان اصلی دولت با جدیت در حال پیگیری است.
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه، احداث و تکمیل کریدورهای آزادراهی با حمایت بخش خصوصی را یکی از مهمترین اهداف دولت سیزدهم در حوزه جذب مشارکت اعلام کرد و گفت:‌ از سال گذشته تاکنون فرآیند اخذ مجوزهای سرمایه گذاری  در 407 کیلومتر مسیر آزادراهی با اعتباری بالغ بر 700 هزار میلیارد ریال انجام شده است و به مرحله انعقاد تفاهم نامه، اخذ مصوبه و انعقاد قرارداد مشارکت رسیده است.
وی ادامه داد: ضمن ابلاغ قرارداد مشارکت کنارگذر ماهشهر در سالجاری، آزادراه لامرد- پارسیان و قطعات 7 و 8 آزادراه اصفهان – شیراز در مرحله اخذ مصوبه و انعقاد قرارداد مشارکت قرار دارد و آزادراه کمربندی چهارم شهر اصفهان وآزادراه شرق تهران نیز در مرحله ابلاغ تفاهم نامه، اخذ مجوز ماده 23 و مجوز انعقاد قرارداد مشارکت است.
افتخاریان همچنین مذاکره در خصوص مشارکت در احداث دو آزادراه دیگر را از برنامه های این اداره کل عنوان کرد و گفت: انعقاد تفاهم نامه های تامین مالی و احداث بخشی از آزادراه سیرجان- بندرعباس به طول 44 کیلومتر و بخشی از آزادراه شیراز- بوشهر به طول 87 کیلومتر نیز از ابتدای سال جاری در حال انجام و پیگیری است.

مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در احداث بزرگراه ها

وی پیگیری تامین منابع مالی پروژه ها از محل ظرفیت تبصره 19 قانون بودجه سال 1399 کل کشور و مشارکت بخش خصوصی در احداث راه ها و بزرگراه های نیمه تمام را یکی دیگر از اهداف این اداره کل عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین راهبردهای دولت سیزدهم، جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت و اتمام پروژه های راه و بزرگراهی است که امیدواریم به زودی شاهد به ثمر نشستن آن باشیم.وی با اشاره به سوابق و فراخوان های منتشر شده برای جذب مشارکت بخش خصوصی در احداث 14 پروژه راه و بزرگراه از محل بند 6 تبصره 19 قانون بودجه سال 1399 کل کشور گفت:  با بررسی اسناد و مدارک توانمندی مالی و اجرایی سرمایه گذاران از سوی کارگروه واگذاری موضوع ماده 27 قانون الحاق 2،  تامین مالی و احداث دو پروژه کنارگذر شمال شرقی شیراز به طول 36 کیلومتر و امام زاده هاشم- خمام- بندر انزلی به طول 67 کیلومتر به تایید رسید و ابلاغ قرارداد آن ها در ابتدای دولت سیزدهم انجام شد که در مراحل نهایی قرار دارد. امیدواریم درسال جاری نیز با استفاده از ظرفیت تبصره 4 قانون بودجه سال 1401 کل کشور شاهد ورود سرمایه گذاران بیشتری به بخش احداث زیربناهای حمل ونقل باشیم.
افتخاریان ارایه بسته های تشویقی به منظور جذب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی زیربنایی را یکی از مهمترین راهکارهای افزایش مشارکت در این حوزه دانست و ادامه داد: اصلاح قوانین موجود، کاهش ریسک های سرمایه گذاری، داشتن انتظارات متعادل و متوازن میان سرمایه گذار و سرمایه پذیر و تغییر نگرش به نحوه سرمایه گذاری برخی از این راهکارهاست.
وي يكي از راهكارهاي مهم در افزايش مشاركت بخش خصوصي را دیدگاه گردشگری داشتن به مسير و توجه به معماری و منظر راه دانست و ادامه داد:‌  فراهم کردن زمینه های لازم برای رسیدن به این هدف باید از ابتدای ساخت انواع راه ها در مطالعات طرح دیده شود و راه نه تنها بخشی از سفر که باید مقصد در نظر گرفته شود تا سرمایه گذار براي مشاركت در پروژه عمرانی ترغيب شود.
مدیرکل مشارکت و جذب سرمایه استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تکمیل زیرساخت های حمل و نقل را یکی دیگر از راهکارهای تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه ها اعلام کرد و گفت:‌ با توجه به اهمیت ساخت راه آهن چابهار- زاهدان در توسعه ترانزیت ریلی بین المللی در کشور دریافت 250 میلیون یورو از این صندوق در پی موافقت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اخذ موافقت بانک ها برای تشکیل سندیکا و مشارکت در احداث راه آهن بیرجند- یونسی از این طریق پیگیری و به نتیجه رسیده  است.
افتخاریان رویکرد دولت سیزدهم را تمرکز بر استفاده از توان مالی بخش خصوصی داخلی برای احداث پروژه های عمرانی دانست و گفت:‌ تغییر نگرش از دیدگاه سنتی که دولت و بودجه عمومی را مسئول همه طرح های عمرانی می داند به سمت بخش هایی چون صندوق پروژه، صندوق های بیمه عمر، شقوق مختلف تامین مالی اسلامی و … از مهمترین سرفصل های جذب و تشویق بخش خصوصی برای مشارکت در آبادانی کشور است.
وی همچنین در خصوص استفاده از تسهیلات ماده (56) قانون الحاق (1) و حمایت بانک ها و منابع پولی کشور در پروژه های عمرانی خبر داد و افزود: در حال حاضر اقدامات لازم برای تامین مالی برای 108 پروژه با استفاده از تسهیلات بانک ها به ارزش 204 هزار میلیارد ریال در دست اقدام است که تاکنون برای 10 طرح به مبلغ 16 هزار و 400 میلیارد ریال تسهیلات از بانک ها دریافت شده است.
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه در تشریح مزایای بهره مندی از تسهیلات بانک ها برای احداث پروژه های عمرانی اظهار داشت: با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه های اجرای پروژه، کمبود اعتبارات موجب افزایش هزینه ها و مدت زمان اجرای آنها می شود که با استفاده از این تسهیلات با کاهش مدت زمان اجرای طرح علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، عواید بهره برداری از مسیر نیز زودتر حاصل می شود و هم در توسعه یافتگی کشور نقش مستقیم دارد.
وی با اشاره به چندین تبصره و بند در قانون بودجه سالجاری در راستای استفاده از منابع مالی بخش خصوصی و حمایت آنها گفت: امیدواریم در سال های آتی با تغییر در قوانین و مشوق ها شاهد حضور پرنگ بخش خصوصی در عرصه ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور باشیم.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.