989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهعمرانراه و ترابریتكميل راه آهن رشت- آستارا در چهار سال با همكاري ايران و روسيه
تكميل راه آهن رشت- آستارا در چهار سال با همكاري ايران و روسيه

تكميل راه آهن رشت- آستارا در چهار سال با همكاري ايران و روسيه

تكميل راه آهن رشت- آستارا در چهار سال با همكاري ايران و روسيه

هيات كارشناسي- فني راه آهن كشور روسيه با خيراله خادمي ديدار كرد و در اين نشست شرايط و روش هاي مشاركت دو كشور در احداث راه آهن رشت- آستارا با حضور مديران و كارشناسان، نمايندگان پيمانكار و مهندسين مشاور پروژه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

معاون وزير راه و شهرسازي در اين نشست با تاكيد بر اهميت كريدور شمال- جنوب به عنوان شاهراه حیاتی حمل و نقل از سنت پترزبورگ به بنادر ایران و هند گفت: كريدور شمال- جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب‌شرقی آسیا برقرار می‌سازد و تكميل شدن آن كم هزينه ترين و سريع ترين مسير ترانزيت را در دسترس اين كشورها قرار مي دهد.

وي با اشاره به ديدار رييس جمهور ايران و نخست وزير روسيه و تاكيد سران دو كشور بر مشاركت در احداث راه آهن رشت- آستارا اظهار داشت: اين نشست با توجه به اهميت بهره برداري از اين مسير ريلي براي دو كشور برگزار شده است تا شرايط همكاري در حوزه طراحي و اجرا و مشخصات فني طرح بررسي شود.

خادمي توسعه شبكه ريلي ايران را از مهمترين برنامه هاي دولت اعلام كرد و گفت: در حال حاضر 14 هزار كيلومتر مسير ريلي در ايران موجود است و برنامه ريزي شده است تا طول شبكه ريلي به 25 هزار كيلومتر ارتقاء يابد و در اين حوزه راه آهن رشت- آستارا در حال حاضر يكي از اولويت دار ترين مسير ريلي در حال اجراي ايران محسوب مي شود.

مديرعامل شركت ساخت و توسعه با اشاره به تاكيد و ابلاغ رييس جمهور ايران براي تسريع در اجراي اين مسير ريلي ادامه داد: در حال حاضر برنامه اجرايي منظمي تهيه شده است و بهترين واريانت با بررسي تمامي مسيرهاي ممكن به تصويب رسيده است، ارزيابي 50 كيلومتر از مسير پروژه نيز در مراحل پاياني قرار دارد كه در صورت توافق براي اين همكاري عمليات اجرايي به سرعت آغاز خواهد شد.

معاون وزير راه و شهرسازي بر توان فني و مهندسي ايران در راهسازي تاكيد كرد و افزود: از لحاظ فني و مطالعاتي هيچ مانعي بر سر راه اجراي پروژه وجود ندارد و با توجه به تجربه مشابه احداث راه آهن قزوين- رشت از سوي ايران، در صورت تامين منابع مورد نياز از سوي كشور روسيه اين محور استراتژيك ريلي ظرف سه تا چهار سال به اتمام مي رسد.

خادمي همچنين ساخت راه آهن رشت- كاسپين به عنوان يك محور ترانزيتي ريلي- دريايي از سوي ايران را گامي در تكميل كريدور- شمال جنوب دانست و گفت: در حال حاضر اين مسير ريلي با انشعاب از راه آهن قزوين- رشت و با هدف اتصال بندر عباس در جنوب به بندر انزلي در شمال كشور با پيشرفت فيزيكي 75 درصد در حال اجرا است و تمام تلاش ما اين است كه تا پايان سالجاري آماده بهره برداري شود.

شايان ذكر است: هيات روسي در اين سفر از راه آهن قزوين- رشت و مسير راه آهن رشت- آستارا بازديد مي كنند و درنشست هاي تخصصي با حضور صاحب نظران و كارشناسان اين حوزه و مسئولان بخش حمل و نقل ريلي كشور زواياي مختلف اين همكاري از سوي دو كشور مورد بحث و تبادل نظر قرار مي گيرد.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.