989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهعمرانراه و ترابریبهره برداری از 72 کیلومتر راه و بزرگراه در استان کردستان
بهره برداری از 72 کیلومتر راه و بزرگراه در استان کردستان

بهره برداری از 72 کیلومتر راه و بزرگراه در استان کردستان

بهره برداری از 72 کیلومتر راه و بزرگراه در استان کردستان

با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه و در راستای تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور، 20 کیلومتر از بزرگراه میاندوآب- کرمانشاه و 52کیلومتر از محور جدید سنندج- مریوان واقع در استان کردستان به بهره برداری رسید.
خیراله خادمی بزرگراه میاندوآب- کرمانشاه را محور مهمی در ساماندهی ترافیک ترانزیتی شمال به جنوب کریدور غرب کشور اعلام کرد و گفت:‌ این محور بخشی از کریدور بزرگراهی غرب کشور است که به موازات نوار غربی کشور، از بندر امام خمینی و بندر خرمشهر آغاز و با عبور از استان های خوزستان، لرستان، کرمانشاه، کردستان تا مرز بازرگان و جلفا در استان آذربایجان غربی امتداد می یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی طول این کریدور را 1460 کیلومتر دانست و گفت: محور میاندوآب- کرمانشاه 416 کیلومتر از این کریدور را شامل می شود که تاکنون326 کیلومتر آن در استان کردستان تکمیل و به بهره برداری رسیده است، 114 کیلومتر آن در دست اجرا قرار دارد، 40 کیلومتر در دست مناقصه و 26 کیلومتر در مرحله مطالعات قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص ابنیه فنی پروژه توضیح داد و بیان داشت: در این قسمت از بزرگراه یک دستگاه پل خاص و زیرگذر به طول 85 متر، 114 دستگاه آبرو، 2 دستگاه تونل به طول 600 متر احداث شده است و در طول مسیر 1746 متر دیوارسازی صورت گرفته است.
خادمی همچنین اعتبار هزینه شده برای بهره برداری از این بزرگراه را 3070 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی بهره برداری از این بزرگراه را گام دیگری در تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور معرفی کرد و افزود:‌ ‌تکمیل شدن این کریدور نقش مهمی در اتصال جنوب به شمال کشور دارد و از آنجا که خطه زاگرس در غرب کشور یکی از مهمترین مناطق کهن و با تمدن غنی ایران است، علاوه بر توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی توسعه صنعت گردشگری را نیز به همراه دارد.
وی یادآور شد: این محور موجب سهولت جا‌به‌جایی بین استان‌های شمال غرب با جنوب غرب خواهد بود و تسهیل در ترانزیت کالا و مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به سمت آب‌های آزاد از طریق ایران از دیگر مزایای بهره‌برداری از آن محسوب می‌شود.

کاهش 25 کیلومتری طول مسیر  با محور جدید سنندج- مریوان
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از افتتاح 52کیلومتر از مسیر جدید سنندج- مریوان با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: کم عرض بودن جاده فعلی، پتانسیل گردشگری شهر مریوان و قرار گرفتن در منطقه کوهستانی مجموعه عوامل پرترافیک بودن همیشگی مسیر سنندج- مریوان است و بهره برداری از این محور جدید می تواند در کنار کاهش بار ترافیکی مسیر قدیمی، ایمنی محور را نیز افزایش دهد.
وی ادامه داد:  این محور  در مرز باشماق با کردستان عراق قرار دارد که مسیر میانبری با مشخصات هندسی راه اصلی درجه یک است و بهره برداری از آن نقش مهمی در محرومیت زدایی استان دارد.
خادمی تاکید کرد بهره برداری از این محور علاوه بر افزایش ایمنی سفر موجب کاهش 25 کیلومتر طول مسیر و 50 درصدی زمان سفر می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی این محور را شامل سه قطعه دانست و توضیح داد: قطعه اول از خروجی شهر سنندج تا تقاطع تیژ تیژ به طول 40 کیلومتر، قطعه دو از سه راهی تیژ تیژ تا تقاطع گاران به طول 51 کیلومتر است که امروز به بهره برداری رسید و قطعه سوم نیز از تقاطع گاران به مریوان به طول 9 کیلومتر است.
وی تونل باغان در این محور را طولانی ترین تونل جاده ای غرب کشور اعلام کرد و گفت: احداث سه دستگاه تونل همرو، گزردره و باغان به طول 3567 متر است نیز موجب ارتقاء مشخصات هندسی این مسیر شده است.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.