989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهعمرانراه و ترابریبهره برداری از 5 طرح ریلی به طول 560 کیلومتر
بهره برداری از 5 طرح ریلی به طول 560 کیلومتر

بهره برداری از 5 طرح ریلی به طول 560 کیلومتر

بهره برداری از 5 طرح ریلی به طول 560 کیلومتر

عباس خطیبی از اولویت اجرایی 560 کیلومتر مسیر ریلی در پنج استان کشور در سالجاری خبر داد و گفت:‌ عملیات اجرایی در مسیرهای ریلی رشت-کاسپین به طول ۳٥ کیلومتر، بستان آباد-تبریز به طول ٤٤ کیلومتر، همدان-سنندج به طول ١٥١ کیلومتر، زاهدان-خاش به طول ١٥٥ کیلومتر و راه آهن میانه- اردبیل به طول175 کیلومتر با اولویت در حال پیگیری است و در صورت تامین منابع لازم امکان افتتاح و بهره برداری از آن ها در سالجاری وجود دارد.
وی در خصوص اولویت بندی پروژه های ریلی کشور توضیح داد و گفت: اولویت بندی طرح های راه آهن کشور با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، نهاد ریاست جمهوری و در راستای تکمیل پروژه های نیمه تمام، تکمیل کریدورهای ترانزیتی، اتصال مراکز بار و مبادی ورودی و خروجی کشور و اتصال مراکز استان ها بر اساس مصوبات طرح های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.
خطیبی افزود:‌ طی چند سال گذشته به منظور تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و غرب به شرق چند طرح ریلی اولویت بندی شده است و مسیرهای ریلی رشت- آستارا، چابهار- زاهدان، قزوین- رشت- کاسپین در راستای تکمیل کریدور شمال- جنوب و راه آهن خواف- هرات، میانه- بستان آباد- تبریز در راستای توسعه کریدور شرق به غرب در حال احداث یا در دست بهره برداری قرار دارند.
خطیبی همچنین راه آهن شیراز- بوشهر را یکی دیگر از اولویت های ریلی کشور در سفر استانی هیات دولت در سال گذشته اعلام کرد و گفت:‌ این مسیر ریلی به طول 450 کیلومتر با هدف ایجاد کریدور ترانزیتی از خلیج فارس به مناطق مرکزی و شمالی کشور و اتصال بندر بوشهر و عسلویه به شبکه ریلی کشور طراحی و در حال اجرا است.
وی ادامه داد: با توجه به دستور رییس جمهور برای اختصاص 200 میلیون دلار به راه آهن بوشهر- شیراز از محل تهاتر نفت برای سال 1400 در حال حاضر گرفتن مجوزهای لازم برای اخذ این اعتبار در حال پیگیری است. همچنین تشکیل کنسرسیوم از سوی پیمانکاران پروژه به منظور ارایه پیشنهاد اجرای کار از محل تهاتر نفت نیز یکی دیگر از این اقدامات در راستای تامین اعتبار مورد نیاز و تکمیل هرچه سریعتر این مسیر ریلی استراتژی کشور است.
معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها تکمیل طرح های ریلی از محل منابع عمومی را با توجه به هزینه های هنگفت احداث، زمان بر اعلام کرد و افزود: ‌در سال های اخیر با توجه به ضرورت توسعه خطوط ریلی کشور از ظرفیت های دیگر قانون بودجه مانند ماده 56، صندوق توسعه ملی و فاینانس داخلی و خارجی نیز برای تامین اعتبار پروژه ها استفاده شده است و در سال گذشته نیز از ظرفیت های قانون بودجه برای تهاتر نفت برای تکمیل چند طرح ریلی استفاده شد.
خطیبی بهره برداري از 25 هزار کیلومتر مسیر ریلی را برنامه بلند مدت توسعه راه آهن در کشور دانست و گفت:‌ در حال حاضر طول شبکه ریلی با احتساب خطوط اصلی و فرعی حدود 15 هزار کیلومتر است و برای رسیدن به هدف تعیین شده نیاز به ساخت 10 هزار کیلومتر خط ریلی جدید است.
وی افزود: توان مهندسی و اجرایی کشور قادر به ساخت سالانه هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور است و با توجه به محدود بودن اعتبارات و افزایش هزینه های ساخت متوسط سالانه احداث و بهره برداری حدود 200 کیلومتر است که امیدواریم با اختصاص منابع اعتباری بیشتر زمان رسیدن به 25 هزار کیلومتر خط ریلی در کشور کوتاه تر شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.