989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمعمارینما و منظرنکاتی که برای طراحی نمای ساختمان اداری باید بدانید
نکاتی که برای طراحی نمای ساختمان اداری باید بدانید

نکاتی که برای طراحی نمای ساختمان اداری باید بدانید

نکاتی که برای طراحی نمای ساختمان اداری باید بدانید

نمای ساختمان اداری نمایشگر جایگاه، منزلت و ویژگی‌های مالکان ساختمان است. صاحبان کسب و کار و مالکان ساختمان تجاری اهمیت فراوانی برای درون فضاهای ساختمان و محیط کار خود قائل هستند و اغلب برای انتخاب جغرافیای مناسب و محله‌ای که جایگاه شرکت و کمپانی آن‌ها را در نگاه اول به مشتریان نشان می‌دهد، حساسیت زیادی به خرج می‌دهند. نمای ساختمان نیز یکی دیگر از مواردی است که در لحظه اول به چشم همکاران و مشتریان می‌آید. بنابراین با نمای اداری ویژه و منحصربه‌فرد می‌توان اعتبار، جایگاه و منزلت بالای سازمان را نمایش داد.

چرا طراحی نمای ساختمان اداری اهمیت دارد؟

نمای اداری ترکیبی سنگ و شیشه یک ساختمان چند طبقه با درختان نخل در اطرافش

طراحی فضایی زیبا و کاربردی احساس بهتری در محیط کار به ما منتقل می‌کند. ظاهر ساختمان نیز در ایجاد این حس در کارکنان و مشتریان تاثیرگذار است. ساختمانی با نمای اداری تکراری، ناخودآگاه به ما القا می‌کند که هیچ تفاوتی با دیگران نداریم و در مقابل، نمای ویژه و متفاوت ‌با طراحی اختصاصی، یکی از عواملی است که خاص بودن را به کارکنان گوشزد کرده و این حس متفاوت بودن، روحیه‌بخش است؛ زیرا هر عاملی که حسی مطلوب در کارمندان ایجاد کند به ایجاد تعلق به سازمان و افزایش بهره‌وری منجر می‌شود. این عامل می‌تواند نمای اداری باشکوه ساختمان باشد یا فضای شیک داخلی آن. نمای زیبای اداری که محیط کار را شاخص کرده و ساختمانی زیبا که هر روز به آن وارد می‌شویم، نشانگر منحصر به فرد بودن ما است و نشان می‌دهد که خلاقیت در اطراف ما جریان دارد.

 

ویژگی‌های نمای ساختمان اداری

نمایی از یک ساختمان اداری با ترکیب شیشه و یک پنل مشکی و نورپردازی داخلی زرد

نمای اداری ساختمان باید به شکلی خلاقانه طراحی شود تا بتواند ارتباطی مناسب و موثر میان داخل و خارج ساختمان ایجاد کند. در طراحی نمای اداری به ویژگی‌های سازمان و اداره و شاغلان در آن نیز توجه می‌شود. هماهنگی نما با اندیشه و رویکرد حاکم بر اداره و سازمان و ویژگی‌های عمده پرسنل آن، می‌تواند محیطی راحت برای کارکنان فراهم کند و در یک نگاه، نمایشی از فرهنگ و رویکرد سازمانی باشد. اغلب استارت‌آپ‌ها با نیروهای جوان خود ساختمان‌هایی با نمای اداری مدرن و نوگرا را برای کار مناسب‌تر می‌دانند و سازمان‌های قدیمی و کسب و کارهای سنتی و محافظه‌کار مانند کانون و صنف فرش‌فروشان یا کانون وکلا علاقمند به معماری کلاسیک و ابهت و شکوه آن هستند.

 

نمای اداری ساختمانی با استفاده از آجرهای قهوه ای، پنجره های مستطیلی و بالکن هایی با حفاظ شیشه ای

هماهنگی سبک و نوع نما با ویژگی‌‌های شرکت نیز اهمیت دارد. طراحی نما با آجر، نمایانگر سازمانی ساده و قدیمی است، نمای کلاسیک، بیانگر شرکتی پرقدرت و سنتی و نمای اداری مدرن، نشان‌دهنده سازمانی با محیطی مدرن و پویا است. نما بخشی از هویت ساختمان است و در صورت هماهنگی با کارکرد و رویکرد سازمان، هویت سازمان نیز توسط آن بیان می‌شود.

 

توجه به سلیقه و ویژگی‌های خاص مشتری

نمای خاکستری یک ساختمان اداری بزرگ به سبک مدرن با پنجره های مستطیلی بدون حفاظ

در طراحی نمای اداری بهتر است به سلیقه، سفارش و روحیه مشتری توجه کرد. مشتریان ممکن است با سلیقه محدود و با توجه به نماهای ساختمانی که دیده‌اند و به صورت تکرار شونده در شهر اجرا می‌شود، درخواستی داشته باشند. بهتر است طراح با توجه به گزینه‌های مطرح شده و روحیه خاص هر مشتری و کسب و کاری که دارد، طراحی منحصر به فرد و خلاقانه‌ای انجام داده و ایده و طراحی خود را با مشتری مطرح کند.

 

هماهنگی با معماری بومی

نمای متفاوت یک ساختمان اداری از جنس چوب و شیشه و راه پله بتنی در قسمت ورودی

در طراحی نما، توجه به ویژگی‌های بومی و سنتی اهمیت دارد. معماری ناهمگون با اقلیم و فرهنگ در درازمدت منجر به ایجاد ظاهری نامناسب در شهر شده و فضای شهری را مغشوش و آشفته می‌سازد. هماهنگی میان فضای شهری و محیط پیرامون، با ساختمان وظیفه‌ای است که نما بر عهده دارد و طراح باید توجه لازم را به آن داشته باشد. اگر زیباترین نمای ساختمان از کارهای برجسته‌ترین معماران جهان را نیز در اقلیمی ناهماهنگ قرار دهیم، زیبایی آن به چشم نمی‌آید. استفاده بی مهابا از شیشه در اقلیم خشکی مانند ایران یکی از این ناهماهنگی‌ها است. استفاده بی‌رویه از شیشه در نمای اداری یکدست شیشه‌ای در مناطق گرم و خشک از نظر محیط‌زیستی توجیه نداشته و تنها تقلیدی از معماری اقلیم‌های دیگر است.

 

نقش فرهنگ در طراحی نما

ساختمانی با نمای اداری بتن و آجر به سبک کلاسیک با ستون های استوانه ای

توجه به ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی افرادی که در ساختمان کار می‎‌کنند نیز در طراحی نما اهمیت دارد. استفاده از المان‌های مذهبی و فرهنگی در نمای اداری که متفاوت با مذهب و به طور کلی فرهنگ ساکنان و کارکنان ساختمان است، می‌تواند احساس ناخوشایندی در آن‌ها به وجود بیاورد. در مقابل، استفاده از عناصر هویت‌بخش ملی یا توجه به ویژگی‌های فرهنگی هماهنگ با فرهنگ کارمندان یک سازمان، ساختمان را محلی شاخص و به یاد ماندنی کرده و حسی مطلوب در میان کارمندان ایجاد می‌کند.

 

خلاقیت در طراحی نمای اداری

نمای خلاقانه یک ساختمان اداری با استفاده از رنگ‌های سفید و قهوه ای و تغییر سطح

یکی از معضلات طراحی نما در شهرهای بزرگی مانند تهران و اصفهان که تراکم جمعیت و ساختمان در آن بالا است و هزینه‌های بالای زمین دلیلی برای استفاده از تمامی مقطع زمین است، تخت بودن نما است. تخت بودن نما در ساختمان‌های بلند ظاهری نازیبا دارد و برای ایجاد هارمونی و زیبایی و تغییر این سطح صاف و بلند از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌شود. استفاده از رنگ‌های متضاد در بلوک‌های برجسته یکی از این شیوه‌ها است. خلاقیت در طراحی نما می‌تواند به شیوه‌ای زیبا چنین مشکلی را برطرف کند.

 

متریال مناسب برای نمای ساختمان اداری

نمای اداری و شیشه ای یک ساختمان بزرگ به رنگ قهوه ای با نورپردازی های نقطه ای

نمای اداری با طرح‌های گوناگونی با استفاده از متریال مختلف قابل اجرا است. سنگ، شیشه، فلز و ترکیب این متریال‌ها با یکدیگر از متداول‌ترین متریال‌های نمای اداری ساختمان هستند.

 

ساختمان اداری با نمای شیشه‌ای

نمای شیشه‌ای ساختمان اداری چند طبقه ای به شکل مستطیلی با نورپردازی داخلی سفید رنگ

یکی از محبوب‌ترین متریال‌های مورد استفاده برای ساختمان‌های اداری، شیشه است. شیشه با وجود استفاده مکرر در نمای ساختمان‌های اداری و تجاری همچنان محبوبیت خود را از دست نداده است، زیرا تنوع در اجرای آن با توجه به طرح و رنگ شیشه، ابعاد آن و نورپردازی که بر روی ساختمان انجام می‌شود، زیاد است. استفاده از شیشه در نمای کرتین وال با رفلکس که نمای شیشه‌ای و آینه‌ای به ساختمان می‌بخشد و در شب با نورپردازی به دلیل انتشار و انکسار نور به شیوه‌های مختلف زیبایی خاصی دارد و در روز با انعکاس تصویر آسمان در نمای ساختمان زیبایی خیره‌کننده‌ای پیدا می‌کند؛ از بهترین گزینه‌ها برای نمای ساختمان اداری و تجاری است.

 

ساختمان اداری با نمای سنگ

یک ساختمان اداری بزرگ با نمای سنگی و شیشه های رفلکس و به رنگ کرم و قهوه ای

یکی از زیباترین و لوکس‌ترین نماها برای ساختمان‌های تجاری و اداری، نمای سنگی است. از سنگ تراورتن، کوارتز و مرمر برای طراحی نمای اداری باشکوه استفاده می‌شود. سنگ به دلیل پایداری بالا، مقاومت و زیبایی بی‌نظیرش ظاهری شیک و لوکس به ساختمان می‌بخشد. در سبک معماری کلاسیک از سنگ به عنوان متریال اصلی و گاهی تنها متریال نما استفاده می‌شود. از سنگ برای نمای اداری ساختمان ‌مدرن نیز استفاده می‌شود،‌ سنگ در ترکیب‌ با شیشه و فلز هارمونی زیبایی ایجاد کرده و چهره‌ای امروزی و نو به ساختمان می‌بخشد.

 

ساختمان اداری با نمای فلز

نمای فلزی مشکی رنگ یک ساختمان اداری شیک با پنجره های مستطیلی افقی و عمودی

یکی از متداول‌ترین و مقاوم‌ترین متریال‌های مورد استفاده در نمای اداری، فلز در کنار سنگ و آجر و یا فلز و سنگ است. فلز ظاهری مدرن به نما می‌بخشد و نمادی از پایداری و استحکام است. البته استفاده از بتن نما و دیوار پیش ساخته بتنی در کنار عناصر و المان‌های فلزی در بسیاری از موارد طراحی شده نمای اداری قابل مشاهده است.

 

نورپردازی نمای ساختمان اداری

نمای یک ساختمان اداری سه طبقه به همراه نورپردازی های مدرن و شیشه های بلند

چشم‌نوازترین تزئینات نمای اداری هم با غروب آفتاب و تاریکی شب به چشم نمی‌آيد؛ مگر اینکه با نورپردازی صحیح و منطبق بر تکنیک‌های مدرن جلوه‌گر شود. در سبک مدرن از نورپردازی به شیوه مدرن برای نورپردازی نمای ساختمان استفاده می‌شود. نورپردازی بر روی نما با رقص نور و یا ایجاد بارقه‌های باریک و ملایمی از نور سفید یا رنگی ایجاد می‌شود. در میان ساختمان‌های مختلف، انواع اداری و تجاری بیش از سایر ساختمان‌ها از نورپردازی نما استقبال کرده‌اند. چراکه صاحبان و مالکان شرکت‌ها و سازمان‌ها هزینه زیادی برای نمای ساختمان اداری خود کرده‌اند و علاقه دارند این زیبایی چشم‌گیر در شب نیز نمایان شود.

 

نمای اداری ساختمانی با طراحی متفاوت و به رنگ قهوه ای و نورپردازی شده با خطوط نامنظم و زرد رنگ روشن در شب

نورپردازی نمای اداری تکنیک‌های مختلفی دارد و نحوه قرارگیری منبع نور، تعداد منابع، جهت نور و شدت آن، رنگ نور و تغییر این رنگ یا تغییر در شدت و ضعف نور از عواملی است که در زیبایی نورپردازی ساختمان تاثیرگذار است. با نورپردازی صحیح، زیبایی‌های نمای ساختمان، با شکوه بیشتری در شب خودنمایی می‌کنند و تزئینات، قوس‌ها و برجستگی‌های نما در زیر نور ملایم و زیبای منابع نور جلوه‌گری می‌کنند.

 

هزینه نمای ساختمان اداری

نمای مدرن یک ساختمان اداری با فلز مشکی، شیشه و بخش های طوسی رنگ

نماهای کلاسیک به دلیل جزئیات بیشتری که در خود دارند، هزینه بیشتری بر کارفرما تحمیل می‌کنند ولی نمای مدرن به دلیل سادگی سبک مدرن و کم کار بودن هزینه کمتری دارد. اغلب متریال به کار رفته در سبک کلاسیک مانند نمای رومی سنگ‌های گران‌قیمت مانند تراورتن یا مرمر است که هزینه‌های نما را افزایش می‌دهد درحالی که برخی از نماهای مدرن با سیمان، ترکیب آجر و سنگ طراحی می‌شود که هزینه کمتری دارد.

نمای ساختمان اداری با طرح آجر قهوه ای و سنگ سفید، ورودی نورپردازی شده و فضای سبز

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.