989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمعمارینما و منظرنمای ساختمان و انواع سبک آن
نمای ساختمان و انواع سبک آن

نمای ساختمان و انواع سبک آن

نمای ساختمان و انواع سبک آن

نمای ساختمان اولین چیزی است که در یک ساختمان به چشم می آید. در واقع نمای ساختمان به عنوان پوسته ساختمان تلقی شده و انتخاب مصالحی که در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مصالح متفاوتی در ساخت نمای ساختمان کاربرد دارند که سنگ ساختمانی از محبوب ترین انواع آن است. سنگ یکی از متداول ترین مصالحی است که در ساخت نمای ساختمان به کار می رود؛ چرا که نه تنها استحکام و سختی مناسبی دارد، بلکه طرح و رنگ های آن نیز متنوع و چشم نواز هستند. در ادامه این مقاله قصد داریم نگاهی دقیق تر به نمای ساختمان و انواع آن بیندازیم.

نمای ساختمان های سنگی

سنگ از پرکابرد ترین و محبوب ترین مصالحی است که از دیر باز برای ساخت انواع ساختمان از آن استفاده می شود. امروزه نیز از سنگ برای ساخت نمای ساختمان به صورت گسترده استفاده می شود. سنگ ها از استحکام بالایی برخوردار هستند و استفاده از آن ها در نما باعث افزایش عمر ساختمان می شود. علاوه بر آن، سنگ های ساختمانی از تنوع طرح و رنگ بالایی برخوردار هستند و از همین رو برای ساخت انواع ساختمان ها با کاربری های مختلف و در شرایط آب و هوایی متفاوت می توانند مناسب باشند.

انواع نمای ساختمان

در ساخت نمای ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می شود که با توجه به کاربری ساختمان، محل ساختمان، تعداد طبقات، موقعیت، شرایط آب و هوایی و خواست کارفرما تعیین می شوند. انواع نمای ساختمان با توجه به مصالحی که برای ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد، تعیین می شوند. مهم ترین انواع نما شامل موارد زیر می شود:

  • نمای آجری
  • نمای سیمانی
  • نمای سنگ
  • نمای چوبی
  • نمای کامپوزیتی
  • نمای شیشه ای
  • نمای استیل گالوانیزه
  • نمای کاشی کاری شده
  • نمای سرامیکی

انواع سبک نمای ساختمان

نمای ساختمان با توجه به کاربری ساختمان، شرایط آب و هوایی و اقلیم محل ساختمان در سبک های متفاوتی ساخته می شود. برخی از متداول ترین سبک های ساخت نمای ساختمان که در ایران نیز رواج دارند، شامل موارد زیر می شوند:

نمای کلاسیک

نمای کلاسیک که به آن نمای رومی نیز گفته می شود، سبکی از معماری نمای ساختمان است که در آن از ساختمان های باستانی تمدن های کهن الهام گرفته می شود. این نوع نما با استفاده از سنگ هایی چون سنگ تراورتن، مرمریت و سنگ گرانیت ساخته می شود. نمای کلاسیک باعث ایجاد ظاهری شکیل و مرفه در ساختمان شده و از همین رو در بین عموم از محبوبیت زیادی برخوردار است.

نمای مدرن

نمای مدرن از دیگر سبک های معماری در ساخت نمای کلاسیک است. نمای مدرن طرحی متفاوت و زیبا در ساختمان ایجاد می کند. این نوع نما، از قوانین معماری مدرن تبعیت می کند. در نمای مدرن علاوه بر سنگ، از شیشه نیز به عنوان یکی از مصالح اصلی استفاده می شود.

نمای ساده ساختمان

سبک مینیمال یا ساده گرا نیز از دیگر سبک های معماری برای ساخت نمای ساختمان است. در ساخت این نوع نما از طرح و رنگ های متنوع استفاده نمی شود. از تزئینات و مصالح مختلف در ساخت نمای مینیمال استفاده نمی شود. در ساخت نمای مینیمال اغلب از یک یا نهایتا دو نوع سنگ با طرح و رنگ یکپارچه مورد استفاده قرار می گیرد.

نمای اسلامی

از ویژگی های بارز نمای اسلامی می توان به کاربرد قوس، کتیبه، ستون و طراحی های اسلیمی مصالح اشاره کرد. مصالحی که در ساخت این نما به کار گرفته می شوند اغلب شامل آجر، سنگ و کاشی های با طرح های مذهبی و اسلامی می شوند. البته این نوع سبک اغلب برای ساخت امکان مذهبی چون حسینیه ها، مساجد و مصلی ها مورد استفاده قرار می گیرد؛ ولی در برخی ساختمان های مسکونی نیز ممکن است از نمای اسلامی استفاده شده یا الهام گرفته شود.

بهترین سنگ برای نما

نما بیرونی ترین قسمت ساختمان است که در معرض شرایط مختلف آب و هوایی قرار دارد. از همین رو این قسمت باید از مصالحی ساخته شود که در برابر این شرایط مقاوم باشند. سنگ ها به طور کلی از استحکام و سختی زیادی نسبت به دیگر مصالح ساخت نما برخوردار می باشند. با این حال همه سنگ ها برای ساخت نما مناسب نیستند.

سنگی مناسب ساخت نما است که علاوه بر سختی و استحکام بالا، نسبت به شرایطی چون حرارت، رطوبت، ضربه و فشار های فیزیکی و شرایط اسیدی و بازی نیز مقاوم باشد. سنگ های متفاوتی برای ساخت نما به کار گرفته می شوند که مهم ترین آن ها شامل سنگ هایی چون تراورتن، مرمریت، مرمر، گرانیت و سند استون می باشد. این سنگ ها علاوه بر استحکام، سختی و مقاومت بالا اغلب در طرح ها و رنگ های مختلفی نیز یافت می شوند که حتی برای ساخت زیباترین نمای ساختمان نیز مناسب هستند.

سوالات متداول درباره نمای ساختمان

  • بهترین سنگ برای نمای مدرن چیست؟
    • در صورتی که سبک مدرن را برای ساخت نمای ساختمان خود در نظر گرفته اید، بهترین گزینه می تواند استفاده از سنگ گرانیت در کنار شیشه و کمپوزیت باشد. گرانیت علاوه بر سختی بسیار، ظاهری مجلل و شکیل دارد که کاملا مناسب ساخت نمای ساختمان می باشد.
  • بهترین سنگ برای نمای کلاسیک چیست؟
    • نمای کلاسیک اغلب با سنگ هایی که رنگ روشن دارند ساخته می شود. بهترین سنگ برای ساخت نمای رومی یا کلاسیک سنگ تراورتن یا مرمر می باشد که علاوه بر داشتن ظاهری سفید و درخشان، به دلیل بافت زیبای خود، ظاهری مجلل و باشکوه مانند بناهای باستانی به ساختمان خواهند داد.
  • بهترین سبک برای نمای ساختمان مسکونی چیست؟
    • پاسخ به این سوال تا حد زیادی به سلیقه ی افراد بستگی دارد. با این حال امروزه پرکاربرد ترین سبک معماری برای ساخت نمای ساختمان، سبک کلاسیک و سبک مدرن هستند که هر دو ظاهری مجلل به ساختمان خواهند بخشید.
  • چگونه مصالح مناسبی برای ساخت نمای ساختمان انتخاب کنیم؟
    • انتخاب مصالح مناسب برای ساخت نمای ساختمان به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال نمای ساختمان یک طبقه مصالح متفاوتی نسبت به یک ساختمان چند طبقه می طلبد. عواملی چون سلیقه فرد متقاضی، شرایط اقلیمی و آب هوایی محل ساختمان، بودجه خرید مصالح و کاربری ساختمان از جمله عواملی هستند که در انتخاب مصالح نقش مهمی دارند.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.