989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمعماریتکنولوژی معماریمعرفی سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی
معرفی سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی

معرفی سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی

معرفی سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی

فهرست عناوین

  1. معرفی سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی
    1. معرفی سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی و مشخصه ها و اصول این سبک
    2. سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی چیست؟
    3. تاریخچه سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی چیست؟
    4. اصول استفاده از رنگ ها در سبک اسکاندیناویایی به چه صورت است؟
    5. رنگ ها در سبک اسکاندیناویایی
    6. نورپردازی و روشنایی در خانه هایی با سبک اسکاندیناویایی
    7. نوع مبلمان مورد استفاده در سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی
    8. استفاده از وسایل و جزئیات کم تر در فضا
    9. رد پای چوب را در قسمت های مختلف خانه های اسکاندیناویی می بینید
    10. سر سبزی و تازگی نماد سبک اسکاندیناویایی است
    11. نکات طراحی اسکاندیناویایی در اتاق خواب های خانه
    12. طراحی اسکاندیناویایی در اتاق خواب های خانه
    13. اتاق نشیمن های خانه هایی با سبک اسکاندیناویایی
    14. طراحی و دیزاین سالن غذاخوری خانه های اسکاندیناویایی
  2. سوالات متداول معرفی سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی
  3. دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

 

معرفی سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی و مشخصه ها و اصول این سبک

در بین سبک های مختلف طراحی و دکوراسیون فضا های مختلف، آن دسته از افرادی که به نماد های ساده علاقه دارند، از سبک های نشات گرفته از کشور های شمال اروپا استقبال زیادی می کنند. فلسفه سادگی، زیبایی و در عین حال دارا بودن حداقل مشخصه های کاربردی در فضا، سبک های متعلق به شمال اروپا مانند طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی را به یک سبک تاثیر گذار در سراسر جهان تبدیل کرده است.

این طور به نظر می رسد که تقریبا در کل جهان، افراد عاشق ایده های متعلق به این سبک شده اند و از آن برای طراحی و دکور خانه های خود استفاده می کنند. این محبوییت جهانی را می توان در سادگی، عملکردی بودن طراحی و ارتباط آن با دنیای طبیعی بیرون دنبال کرد.

اما به صورت دقیق تر سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی چه مشخصه ها و اصولی دارد و چگونه می توان آن را در فضا پیاده کرد؟
اگر شما هم از افرادی هستید که به استایل های ساده و کاربردی علاقه دارید، با ما همراه شوید تا این سبک محبوب و پر طرفدار جهانی را بیش تر بشناسیم و با اصول و مشخصات آن آشنا شویم.

ثبت نام دوره دکوراسیون داخلی پویا اندیش
نورپردازی خانه به سبک اسکاندیناویایی

سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی چیست؟

برای بیان و ارائه تعریفی مختصر و کامل از این سبک، می توان گفت این استایل در واقع ایجاد کننده تعادل بین عملکرد و زیبایی است. این تمرکز روی عملکردی بودن فضا و در عین حال زیبایی آن باعث شده تا سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی طرفداران زیادی داشته باشد.

این سبک روی افزایش ذخیره سازی فضا ها و استفاده کاربردی از تمامی بخش ها تمرکز دارد. در این میان سعی می کند تا حداقل زیبایی های لازم را نیز برای فضای مورد نظر فراهم کند. به نوعی می توان گفت در درجه اول، این سبک روی کاربرد و عملکرد فضا تمرکز دارد و به زیبایی به عنوان یک فاکتور مهم در درجه دوم اهمیت می دهد.

تاکید بر عملکرد را می توان در بخش های متفاوت این سبک دنبال کرد. از همه مهم تر این که در استایل اسکاندیناویایی، خانه ها بسیار گرم، آرام و راحت دیزاین می شوند.

تاریخچه سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی چیست؟

شروع استفاده از این سبک را می توان به اواخر دهه 1920 میلادی نسبت داد. در این سال ها طراحان و هنرمندان رویکرد جدیدی را در دکور و طراحی خانه ها در پیش گرفتند و انقلابی در دنیای طراحی ایجاد کردند.

در کشور های شمالی اروپا، نظیر دانمارک، سوئد، نروژ و فنلاند، معماران و طراحان شروع به استفاده از منابع طبیعی خود به منظور دیزاین و دکور خانه ها کردند. آن ها با تکیه بر کاربردی بودن فضا و به دلیل افزایش تقاضا برای عملکردی بودن تمامی بخش های خانه، سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی را معرفی کردند.

شرایط آب و هوایی سرد زمستانی در این مناطق افراد را به سمت افزایش بهره وری از فضا ها و ارزش استفاده از تمامی جزئیات سوق می داد. این سبک طراحی در سال های 1950 به اوج خود رسید و به تدریج بعد از تمام شدن جنگ جهانی دوم، محبوبیت و استفاده از آن به اوج خود رسید.

روشنایی در خانه هایی با سبک اسکاندیناویایی
نورپردازی خانه به سبک اسکاندیناویایی

اصول استفاده از رنگ ها در سبک اسکاندیناویایی به چه صورت است؟

فضا های مختلف در سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی، بیش تر در استفاده از رنگ های سفید و سیاه تاکید دارد. با وجودی که رنگ سفید فضا و دیوار های خانه های اسکاندیناویایی غیر قابل انکار است، اما با این حال به این معنی نیست که در این فضا ها رنگ های دیگری استفاده نشده و به کار نمی رود.

اما نکته ای که در خصوص استفاده از رنگ های دیگر به جز سفید در این فضا ها وجود دارد این است که رنگ های به کار رفته در دیزاین فضا به هیچ عنوان پررنگ و پر زرق و برق نیستند و بیش تر این رنگ ها، از جمله رنگ های ملایم و خنثی هستند که در کنار رنگ سفید به کار می روند.
افراد در این فضا ها می توانند حس بسیار مثبتی را دریافت کنند، خصوصا که فضا عاری از پیچیدگی های موجود در دیگر سبک ها و استایل های طراحی است.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی به سبک بوهمیان

رنگ ها در سبک اسکاندیناویایی

فضاهایی که به سبک اسکاندیناویایی طراحی شده اند، ترکیبی از بافت ها، کنتراست ها و رنگ های بسیار ملایم دارند و به این ترتیب احساس بسیار آرام بخش و زیبایی در فضا حاکم می شود. استفاده از رنگ هایی همچون آبی یخی و صورتی کم رنگ به عنوان رنگ های مکمل رنگ روشن پس زمینه، بهترین انتخاب ها برای این سبک هستند. استفاده از رنگ های جسورانه و پر رنگ کم تر در این سبک دیده می شود.

علاوه بر این، استفاده از پالت های رنگی خنثی از مشخصه های بارز استایل طراحی اسکاندیناویایی است. از آن جایی که در بیش تر مواقع سال، زمستان هایی سرد و تاریک و طولانی حکم فرما است، در طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی از طیف رنگ های سفید، خاکستری، برنز و نقره ای استفاده می شود تا فضا را به صورت یکنواخت و روشن تر در آورند. در کنار این رنگ های روشن زمینه ای و اصلی نیز می توان مکمل های آبی و سایر رنگ های دیگر را مشاهده کرد.

استفاده از پنجره های بزرگ در دکوراسیون اسکاندیاویایی

نورپردازی و روشنایی در خانه هایی با سبک اسکاندیناویایی

نکته قابل توجه دیگری که در ارتباط با این سبک می توان به آن اشاره کرد، نوع نورپردازی و روشنایی فضا است. در خانه هایی با این سبک بیش تر از روشنایی طبیعی استفاده می شود. در طراحی این فضا ها سعی بر آن است تا با استفاده از دیوار های بلند و سفید، تاکید بیش تری روی روشنایی فضا کرد.

علاوه بر این با استفاده از پنجره های بزرگ و عدم استفاده از پوشش پرده ای ضخیم یا حتی در مواردی عدم پوشاندن پنجره ها با پرده، فضا را با نور طبیعی روشن تر و دلباز تر می کنند. تمام این موارد به سبک زندگی و شرایط اقلیمی کشور های شمال اروپا مربوط می شود.

نور پردازی دکوراسیون به سبک اسکاندیناویایی

نوع مبلمان مورد استفاده در سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی

نوع و سبک مبلمان مورد استفاده در این سبک را باید مدیون هنر Kaare Klint دانست. این طراح مبلمان مدرن معروف دانمارکی، با طراحی های بی نظیر خود، راه را برای تولید و ظهور مبلمان زیبا و مدرنی که در اتاق ها و سالن های خانه هایی با سبک اسکاندیناویایی دیده می شود، هموار کرد.

مبلمان های مورد استفاده در این خانه ها با رنگ های گرم چوبی، استفاده از خطوط ملایم و ظریف و پایه های مخروطی شکل مشخص می شود. در استفاده از مبلمان و صندلی ها در این دکوراسیون، سعی شده تا فضا هر چه بیش تر راحتی و آرامش را ارائه دهد.

ثبت نام دوره آنلاین آتوکد پویا اندیش

استفاده از وسایل و جزئیات کم تر در فضا

یکی دیگر از مشخصه های بارز این سبک را می توان در نوع استفاده از وسایل و جزئیات دنبال کرد.

در خانه هایی با این سبک از جزئیات کم تری استفاده می شود و فضا بیش از حد شلوغ نیست. دلیل آن هم به سایز کوچک خانه های قدیمی اسکاندیناویایی بر می گردد.

در این خانه به دلیل محدود بودن فضا، وسایل و جزئیات کم تر استفاده می شد و بیش تر روی ذخیره سازی فضا ها تاکید می شد.

در نتیجه طراحان سعی می کردند تا اصول ذخیره سازی را به درستی و با دقت هر چه تمام تر رعایت کنند.

رد پای چوب را در قسمت های مختلف خانه های اسکاندیناویی می بینید

در سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی می توان رد پای استفاده از چوب را در تمامی بخش های خانه دنبال کرد. در این خانه ها کم تر اثری از پوشش فرش یا کف های سنگی دیده می شود. بیش تر کف خانه هایی با استایل اسکاندیناویایی، از چوب است.

در دیوار ها، تمامی اکسسوری ها و جزئیات تزئینی مورد استفاده در این خانه می توان رد پای چوب را دنبال کرد. از آن برای دیزاین و چیدمان بخش های متفاوت استفاده می شود تا باز هم نشان دهد که سبک اسکاندیناویی از قلب طبیعت زیبای شمال اروپا الهام گرفته است. از چوب های راش و کاج به میزان بیش تری در طراحی این فضا ها استفاده می شود.

سر سبزی و تازگی نماد سبک اسکاندیناویایی است

همان طور که بار ها و بار ها در بالا نیز تاکید کردیم، سبک اسکاندیناویایی پیوند بی نظیری با طبیعت دارد. این امر را می توان در استفاده زیاد گل و گیاهان در طراحی و دکور این خانه ها نیز مشاهده کرد. برای روح بخشیدن به فضا های خانه و روشن تر کردن و جان دادن به طراحی فضا، از گل و گیاهان زیادی در این سبک استفاده می شود.

این عناصر زنده و سبز، حیات و تازگی را به خانه می دهند و نشان می دهند که تا چه میزان سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی به آرامش و تعالی ذهن و روح انسان ها نزدیک است. علاوه بر این نشان می دهد که این سبک از نقاطی سبز و با طبیعتی بکر منشاء می گیرد.

نکات طراحی اسکاندیناویایی در اتاق خواب های خانه

همان طور که گفته شد، دو اصل مهم این سبک، سادگی و عملکردی بودن فضا ها است. به این ترتیب دیوار های بخش های مختلف خانه اعم از اتاق خواب ها، معمولا ساده و بدون جزئیات مختلف است. علاوه بر این، فضا ها معمولا آزاد و بدون وسایل اضافی باقی می مانند.

بیش تر اشیای استفاده شده برای دکور فضا های مختلف خانه، از نوع اشیای ساده و چوبی است و فضای بسیار کمی را اشغال می کنند. عناصر طبیعی را می توان در بخش های مختلف خانه مشاهده کرد. در اتاق خواب های خانه های اسکاندیناویایی، از جنبه های آرامش بخش بودن و دنجی فضا برای طراحی فضا استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: طراحی دکوراسیون داخلی به سبک تردیشنال

طراحی به سبک اسکاندیناویایی در اتاق خواب
استفاده از مبلمان چوبی در دکوراسیون اسکاندیاویایی

طراحی اسکاندیناویایی در اتاق خواب های خانه

وسایل استفاده شده در اتاق خواب ها همگی ساده و بدون زرق و برق بالا خواهد بود. رنگ دیوار ها ساده و آرامش بخش است و نور فضا معمولا طبیعی است. با استفاده از مبلمان های ساده و سبک و در عین حال مدرن، فضا را به یک اتاق شیک و آرام تبدیل می کنند.

در اتاق خوابی که به سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی دیزاین شده است، از یک تخت ساده و با ارتفاع کم در مرکز اتاق استفاده می شود. معمولا رنگ رو تختی ها و جزئیات فضا سفید و خاکستری بوده و از کاربرد رنگ های بسیار پر رنگ و جسورانه در این فضا ها خودداری می شود. اگر تمایل به استفاده از تابلو و آثار هنری در این خانه ها دارید، می توانید از نقاشی ها و تابلو های تک رنگ مانند نقاشی های سیاه و سفید استفاده کنید.

ثبت نام دوره حضوری آتوکد پویا اندیش

اتاق نشیمن های خانه هایی با سبک اسکاندیناویایی

اتاق نشمین هایی با سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی، باید احساس تمیزی، راحتی و کاربردی بودن را القا کند. استفاده از حداقل مبلمان و وسایل اضافی، آن هم به سبک مدرن و ساده، استفاده از فرش های تک رنگ مخملی و پرهیز از هر گونه شلوغی و تراکمی در فضای سالن، نشان دهنده سبک اسکاندیناویایی در اتاق نشیمن است و موجب افزایش جذابیت آن می شود.

از مبلمان هایی ساده، با پایه های زاویه دار چوبی استفاده کنید و برای افزایش لطافت به طراحی می توان از فرش هایی که از جنس خز مصنوعی هستند استفاده کرد. با افزودن چند صندلی اسکاندیناویایی، می توان دیزاین فضا را تکمیل کرد.

مبلمان در دکوراسیون به سبک اسکاندیاویایی
دیزاین سالن غذاخوری خانه های اسکاندیناویایی

طراحی و دیزاین سالن غذاخوری خانه های اسکاندیناویایی

این فضا ها باید احساس باز بودن و راحتی را هنگام صرف وعده های غذایی ارائه دهند. برای شروع می توانید از یک میز چوبی به رنگ روشن در مرکز اتاق شروع کرده و آن را به نقطه کانونی این سالن تبدیل کنید.

به جای لوستر، در این فضا از یک چراغ روشنایی آویزان در بالای میز غذاخوری استفاده کنید. علاوه بر این با استفاده از لامپ ها و چراغ های طراحی شده توسط هنرمندان دانمارکی در این فضا می توانید زیبایی سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی را دو چندان کنید.
به صورت کلی می توان برای بخش های متفاوت خانه هایی که به سبک اسکاندیناویایی دیزاین شده اند گفت که سادگی، راحتی و عدم پیچیدگی های معمول در این فضا ها، شاخصه اصلی سبک اسکاندیناویایی را تشکیل می دهد.

سوالات متداول معرفی سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی

چه ویژگی هایی سبک دکوراسیون اسکاندیناویایی را تعریف می کند؟

اولین و مهم ترین شاخصه ای که می تواند به خوبی نمایانگر سبک دکوراسیون اسکاندیناویایی باشد، سادگی محض است. در این سبک همه چیز ساده نگه داشته می شود. با این حال این سادگی به معنای نادیده گرفتن جزئیات و شاخصه های کاربردی در دکوراسیون نیست و تمامی جزئیات با حداکثر کارایی و دقت در دکوراسیون اسکاندیناویایی اجرا می شوند. در نهایت این که در این سبک می توان ارتباطات بسیار جالب توجهی را بین طراحی داخلی و شاخصه های مرتبط با طبیعت پیدا کرد. این فضاها به خوبی با هم گره می خورند تا همه چیز به بهترین شکل ممکن دیده شود.

در سبک دکوراسیون اسکاندیناویی تا چه میزان به زیبایی دکوراسیون اهمیت داده می شود؟

در کل اگر بخواهیم به ایده های مختلف سبک اسکاندیناویی نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که تفکر اصلی پشت این ایده ها تمرکز بر افزایش عملکرد و کارایی دکوراسیون است تا زیبایی. در نتیجه ممکن است زیبایی در ایده های دکوراسیون اسکاندیناویی کمتر به چشم بخورد، چرا که اولویت دوم در این سبک زیبایی است.

نورها و رنگ ها در سبک اسکاندیناویی به چه صورت استفاده می شوند؟

دو شاخصه مهم هر سبک دکوراسیونی رنگ ها و نورپردازی است. در سبک اسکاندیناویی رنگ ها روی سادگی محض تمرکز دارد و هسته اصلی رنگ سفید یا سیاه است. در کنار این رنگ های پایه می توان جزئیاتی با رنگ های دیگر را به صورت مکمل پیدا کرد. در طرف دیگر نیز در خصوص نورپردازی در این سبک بیشتر از آن که از سبک نورپردازی های مصنوعی استفاده شود، بیشتر تمرکز بر روشنایی طبیعی در این فضاهاست.  برای مثال با داشتن دیوارهای سفید و بلند، پنجره های بیشتر و بدون پرده های ضخیم، جریان زیادی از نور طبیعی را وارد فضای داخلی می کنند.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.