989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمقایسه پدیدارشناختی بین عملکرد خمشی عناصر بتن مسلح شده با فولاد و CFRP

مقایسه پدیدارشناختی بین عملکرد خمشی عناصر بتن مسلح شده با فولاد و CFRP

خلاصه

در دهه‌های اخیر، آرماتور FRP به دلیل مزایایی که نسبت به آرماتورهای فولادی دارد، مانند مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا، در تحقیقات مهندسی کامپوزیت‌های بتن مسلح مورد توجه فزاینده‌ای قرار گرفته است. به دلیل شکست شکننده و نسبت مقاومت به سختی بالای آرماتور FRP ، رفتار خمشی تیرهای تقویت‌شده با FRP تفاوت کمی و کیفی در مقایسه با عناصر تقویت‌شده با فولاد معمولی نشان می‌دهد. به طور خاص، درک و بهبود استفاده از مواد برای کاهش مصرف مواد و به حداکثر رساندن کارایی طراحی با توجه به افزایش نگرانی‌های زیست‌محیطی بسیار مهم است. در این مقاله مقایسه پدیدارشناختیرفتار خمشی و استفاده از مواد برای پیکربندی های مختلف طراحی برای عناصر تقویت شده با فولاد و CFRP ارائه شده است. این بررسی‌ها شامل گریدهای مختلف بتن، خواص تقویت‌کننده FRP، شکل‌های مقطع، و مقاطع تقویت‌کننده ترکیبی فولاد-FRP است. به منظور ارائه یک چشم انداز جامع برای کارایی طراحی در زمینه عملی، حد انحراف قابلیت سرویس برای عناصر تقویت شده FRP مشتق شده و در طرح ارزیابی ادغام شده است. علاوه بر این، یک چارچوب مدل‌سازی کلی برای بررسی پاسخ لنگر-انحنا و بار-انحراف تیرهای تقویت‌شده با فولاد و FRP توسعه داده شده است که از مطالعات ارائه‌شده پشتیبانی می‌کند. رویکرد مدل‌سازی مبتنی بر ارزیابی عددی استاز تعادل مقطع است و از قوانین مواد مختلف و همچنین اشکال مقطع دلخواه و طرح های تقویتی پشتیبانی می کند. نتایج به‌دست‌آمده تفاوت‌های اساسی بین ظرفیت خمشی و استفاده از مواد عناصر تقویت‌شده با فولاد و FRP را نشان می‌دهد، که می‌تواند توسعه طرح‌های کارآمد منابع را تحریک کند. درک عمیق‌تر از پدیدارشناسی بر اساس مطالعات حاضر می‌تواند تحقیقات فعلی را در مورد مفاهیم طراحی نوآورانه برای عناصر بتن تقویت‌شده با FRP با استفاده بهینه از این مواد با کارایی بالا ساده کند.

معرفی

تنوع فزاینده مواد تقویت کننده غیرفلزی طیف انواع مختلف پاسخ های ساختاری را از نظر کیفی و کمی گسترش می دهد. به طور خاص، تفاوت‌ها در رابطه با سازه‌های بتن مسلح فولادی را می‌توان در سه جنبه اساسی مشاهده کرد: (1) شکست شکننده آرماتور FRP در مقابل پاسخ بسیار انعطاف‌پذیر فولاد، (2) نسبت‌های مختلف مقاومت به سختی، و (iii) طیف وسیعی از قوانین لغزش پیوند از نرم شدن تا سخت شدن. رفتار مواد متفاوت تقویت‌کننده، نیاز به بازنگری و تطبیق روش‌های طراحی و ارزیابی موجود برای حالت حد نهایی (ULS) و حالت حد سرویس (SLS) را که برای عناصر تقویت‌شده فولادی مشتق شده‌اند، برانگیخت.

نمونه ای از تحلیلی که عملکرد SLS را از نظر حد انحراف تیرهای بتن مسلح در نظر می گیرد اخیراً در [2] ارائه شده است. این کار نیاز به تحلیل کلی استفاده از مواد و ظرفیت خمشی تیرها را در طیف وسیعی از پیکربندی‌های طراحی با استفاده از مواد تقویت‌کننده غیرفلزی نشان می‌دهد. همانطور که در مقاله حاضر نشان می‌دهیم، تفاوت‌های پدیدارشناختی سؤالات جدیدی را برای مفاهیم طراحی اقتصادی ایجاد می‌کنند که نیاز به هماهنگی حالت‌های حد نهایی و قابلیت خدمات دارند. برای قرار دادن تجزیه و تحلیل در حالت پیشرفته، ابتدا به طور خلاصه توسعه مواد تقویت کننده را که مطالعه برای آنها مرتبط است، خلاصه می کنیم. علاوه بر این، ما رویکردهای مربوط به ارزیابی عملکرد خمشی و انحراف تیرهای تقویت‌شده با FRP را بررسی می‌کنیم.

نیاز به توسعه روش‌های ساخت و ساز با انرژی کارآمد، مصالح ساختمانی پایدار و طراحی‌های سازه‌ای با کارایی بالا در دهه اخیر با توجه به چالش‌های زیست‌محیطی ناشی از افزایش CO2 تشدید شده است.2انتشارات برای کاهش ردپای کربن در بخش ساخت و ساز، مصرف مواد باید کاهش یابد و در عین حال عمر مفید سازه ها افزایش یابد. یکی از رویکردهای احتمالی برای کمک به هدف کلی، با ترکیب کارآمد بتن با مقاومت بالا با تقویت‌کننده پلیمری تقویت‌شده با الیاف غیرخورنده (FRP) با کارایی بالا است که جایگزین پایدارتری برای سازه‌های فولادی تقویت‌شده ارائه می‌کند [3]، [4] .

انواع مختلفی از تقویت‌کننده‌های FRP در گذشته به‌صورت نواری [5]، [6]، [7] و ورق [8]، [9]، [10]، [11]، [12]، 13] برای افزایش ظرفیت خمشی و برشی تیرهای تقویت شده با فولاد. میلگردهای FRP همچنین به طور گسترده در تیرهای ترکیبی تقویت شده با فولاد FRP به عنوان تقویت کننده خمشی اصلی استفاده شده است [14]، [15]، [16]، [17]، [18]، [19]. علاوه بر این، عناصر خمشی که صرفاً توسط میله‌های FRP و پارچه‌های نساجی تقویت شده‌اند در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند، که نشان‌دهنده تلاش‌ها برای توسعه عناصر تیر پیش‌ساخته کارآمدتر و سازه‌های پوسته است [20، [21]، [22]، [23]، [24]، [25]، [26]، [27]، [28].

توسعه سریع کامپوزیت‌های بتن با تقویت‌کننده‌های غیرفلزی، طرح‌های جدید با کارآمدی مواد را با مقاطع نازک‌تر و غیر مستطیلی که انواع و آرایش‌های مختلف آرماتور را در خود جای می‌دهند، ممکن می‌سازد. برای مثال، پارچه‌های نساجی FRP در ترکیب با میله‌های FRP به‌عنوان تقویت‌کننده برشی که یک بخش نازک I یا T را می‌پیچد استفاده شده است [23]، [26]، [27]، [29]، که سهمی غیر قابل اغماض به ظرفیت خمشی سطح مقطع یکی دیگر از شاخه های توسعه با هدف افزایش ظرفیت تغییر شکل اعضای با تقویت شکننده و غیرفلزی در حالی که بار تقریباً شکست را حفظ می کند. روش‌های فعلی برای افزایش شکل‌پذیری عناصر خمشی شامل افزودن الیاف کوتاه [30]، [31]، [32] یا استفاده از تقویت‌کننده فولاد هیبریدی-FRP [14، [15]، [16]، [17]، 18]، [19].

برای درک رابطه بین پارامترهای مواد و معادلات طراحی که هر دو ULS و SLS را برای طیف وسیعی از کامپوزیت‌های بتن نشان می‌دهند، یک توصیف نظری کلی با یک روش ارزیابی کارآمد مورد نیاز است.

یک رویکرد رایج برای طراحی عناصر تقویت شده با FRP در حالت حد نهایی توسط کد ACI 440.1R-15 [33] ارائه شده است. این سه حالت را برای محاسبه مقاومت خمشی بسته به مکانیسم شکست متمایز می کند، یعنی فشرده سازی بتن، گسیختگی FRP و حالت شکست ترکیبی که با نسبت آرماتور تعیین می شود.. در مورد گسیختگی FRP، حداکثر مقدار کرنش فشاری در بالای مقطع بتنی و عمق محور خنثی در حالت نهایی متغیرهای ناشناخته هستند. برای جلوگیری از محاسبه تکراری استحکام مقطع خمشی، یک تخمین محافظه کارانه بر اساس مشخصات فرضی تنش فشاری استفاده می شود که یک راه حل شکل بسته را به دست می دهد. برای دو نوع دیگر شکست خمشی یک مقطع از جمله خرد کردن بتن در ناحیه فشاری، این کد فرمول‌های ارزیابی مشابه عناصر تقویت‌شده فولادی را ارائه می‌کند.

برای تخمین انحراف تیرها در حالت حد سرویس پذیری، اکثر رویکردهای موجود بر مفهوم گشتاور موثر اینرسی تکیه دارند.منهتوسط برانسون [34] برای عناصر تقویت شده با فولاد معرفی شد. این رویکرد برای دست کم گرفتن انحرافات برای عناصر تقویت شده با FRP مشخص شد. بنابراین، چندین سازگاری برای بتن مسلح FRP با استفاده از فاکتورهای کالیبره شده تجربی در [35]، [36]، [37، [38]، [39] پیشنهاد شد. یکی دیگر از عبارات رایج بدون فاکتورهای تصحیح تجربی توسط Bischoff [40] معرفی شده است که توسط کد ACI 440.1R-15 [33] پذیرفته شده است. فرمولی که برای تیرهای بتنی تقویت شده با FRP در [41] تایید شده است، نتایج معتبری را نیز برای تیرهای تقویت شده فولادی ارائه می دهد.

بر خلاف روش‌های فوق‌الذکر که فقط یک حالت منفرد را در نظر می‌گیرند، که مربوط به حد نهایی یا قابلیت سرویس‌دهی است، رویکردهای عددی و تحلیلی متعددی برای ارزیابی پاسخ کامل، چه برحسب گشتاور – انحنا و/یا بار – معرفی شده‌اند. منحنی های انحراف، برای افزایش یکنواخت بارگذاری [42]، [43]، [44]. رویکردهای مدل‌سازی ذکر شده برای کمی کردن ویژگی‌های طرح‌های مقطع عناصر خمشی تقویت‌شده برای طیف نسبتاً باریکی از پارامترهای طراحی و انواع قوانین سازنده مفید هستند. یک مدل تحلیلی با راه‌حل‌های فرم بسته با تمرکز بر رفتار خمشی عناصر بتن مسلح نساجی (TRC) که از مقاطع عمومی‌شده پشتیبانی می‌کند نیز اخیراً در [45] معرفی شده است.

یک چارچوب مدل‌سازی کلی برای ارزیابی رفتار خمشی تیرهای تقویت‌شده FRP و فولادی در بخش 2 ترسیم شده است. اشکال بخش و طرح های تقویتی. برای اینکه مقاله مستقل باشد و نتایج قابل تکرار باشند، جزئیات پیاده سازی و خود نرم افزار پیاده سازی شده را به عنوان یک برنامه وب تعاملی در پیوست ارائه می دهیم. برای بررسی اعتبار چارچوب مدل‌سازی و مفروضات سازنده کاربردی، چندین مطالعه اعتبارسنجی با استفاده از نتایج تجربی برای تیرهای تقویت‌شده با فولاد و FRP از مقالات در بخش 3 ارائه شده‌اند. سپس مدل کالیبره شده و تایید شده برای انجام یک برنامه سیستماتیک از مطالعات پارامتری استفاده می شود که عملکرد تیرهای تقویت شده با فولاد و FRP را در بخش 4 مقایسه می کند. خواص و تقویت ترکیبی راندمان تمام طرح‌های مقطع برای نسبت‌های تقویت‌کننده متفاوت از نظر نسبت‌های استفاده از مقاومت در هنگام شکست کامپوزیت اندازه‌گیری می‌شود. در نهایت، در بخش 5، طراحی هر دو نوع کامپوزیت با توجه به حد انحراف در قابلیت سرویس دهی برای طیف وسیعی از نسبت های تقویتی یک مقطع مستطیلی تحلیل شده است. این مطالعات پیکربندی‌های مقطع مختلف از جمله چندین درجه بتن، شکل‌های مقطع، ویژگی‌های تقویت‌کننده متنوع و آرماتورهای ترکیبی را پوشش می‌دهند. راندمان تمام طرح‌های مقطع برای نسبت‌های تقویت‌کننده متفاوت از نظر نسبت‌های استفاده از مقاومت در هنگام شکست کامپوزیت تعیین می‌شود. در نهایت، در بخش 5، طراحی هر دو نوع کامپوزیت با توجه به حد انحراف در قابلیت سرویس دهی برای طیف وسیعی از نسبت های تقویتی یک مقطع مستطیلی تحلیل شده است. این مطالعات پیکربندی‌های مقطع مختلف از جمله چندین درجه بتن، شکل‌های مقطع، ویژگی‌های تقویت‌کننده متنوع و آرماتورهای ترکیبی را پوشش می‌دهند. راندمان تمام طرح‌های مقطع برای نسبت‌های تقویت‌کننده متفاوت از نظر نسبت‌های استفاده از مقاومت در هنگام شکست کامپوزیت تعیین می‌شود. در نهایت، در بخش 5، طراحی هر دو نوع کامپوزیت با توجه به حد انحراف در قابلیت سرویس دهی برای طیف وسیعی از نسبت های تقویتی یک مقطع مستطیلی تحلیل شده است.نسبت طول به عمق یک تیر این مقایسه ملاحظات طراحی ضروری تیرهای تقویت شده با FRP را با توجه به ترکیب کارایی طراحی روشن می کند.

مطالعات بر روی پلیمر تقویت‌شده با فیبر کربن (CFRP) متمرکز است که از خواص مواد آن استفاده می‌کند زیرا استحکام بالاتری از خود نشان می‌دهد و در حال حاضر به طور فزاینده‌ای هم برای تقویت عناصر تقویت‌شده فولادی موجود و هم برای طرح‌های سبک‌تر ابتکاری عناصر ساختاری استفاده می‌شود. مطالعات انجام شده تنها شکست خمشی را در نظر می گیرند. یک روش ارزیابی کلی طراحی نیاز به در نظر گرفتن معیارهای لایه برداری / لنگر و شکست برشی نیز دارد. در مورد اول، یک قانون لغزش پیوند بین لایه آرماتور و بتن باید برای تعیین کمیت بار شکست مشخص شود [46]، [47]. به طور مشابه، ظرفیت برشی نیز باید در نظر گرفته شود، با استفاده از روش‌هایی که برای مثال در [48]، [49] برای دال‌ها یا در [27]، [50] برای تیرهای دیوار نازک پیشنهاد شده‌اند. گنجاندن این حالت های خرابی در ارزیابی بهره برداری فراتر از محدوده مقاله حاضر است.

قطعات بخش

منحنی لحظه – انحنا.

محاسبه منحنی گشتاور – انحنا بر اساس رویکرد مهندسی استاندارد ارائه شده در شکل 1 با استفاده از تعادل نیروهای نرمال در مقطع بتن مسلح است. اول، یک رابطه سینماتیکی بین کرنش‌های نرمال در طول مقطع و انحناایجاد شده است. سپس، قوانین تشکیل دهنده منتسب به ماتریس و تقویت، امکان محاسبه مستقیم نتایج تنش را برای یک انحنای تجویز شده و یک مقدار آزمایشی از

اعتبارسنجی مدل

برای اعتبارسنجی مدل خمشی، چندین مطالعه تجربی منتشر شده در ادبیات استفاده شده است. محدوده اعتبارسنجی شامل چندین تیر چهار نقطه با طرح های مقطعی مختلف از جمله انواع مختلف بتن و آرماتور می باشد. پارامترهای هندسی و مصالح مورد استفاده در مطالعات انجام شده در جدول 1 خلاصه شده است. در همه موارد، قانون تشکیل دهنده بتن از منحنی فشاری در شکل A.14c و منحنی های کششی در شکل A.14de تشکیل شده است.

استفاده از استحکام مواد در حداکثر بار

مدل تایید شده برای انجام مطالعات پارامتری سیستماتیک در طیف گسترده ای از پیکربندی های طراحی تیر مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد طراحی مقطع و تیر بر حسب بارهای نهایی و درجه استفاده از مقاومت کمی سازی می شود. در این بخش، مطالعات برای مقادیر میانگین استحکام مواد تمام اجزای مواد انجام شده است. مطالعات انجام شده بعداً در بخش 5، مقادیر طراحی مقاومت و بار را برای مقایسه عملکرد اعضا در نظر می گیرند

کارایی طراحی با در نظر گرفتن ULS و SLS

اکثر مطالعات فعلی تیرهای تقویت شده با FRP بر روی حالت حد نهایی تمرکز دارند. بررسی سیستماتیک عملکرد آن‌ها در حالت حد سرویس‌پذیری (SLS)، با در نظر گرفتن محدودیت‌های انحراف، هنوز وجود ندارد. با این حال، این جنبه، به ویژه در مورد CFRP بسیار مهم است. در مقایسه با فولاد، CFRP تا شش برابر بیشتر نسبت بین استحکام و سختی را نشان می دهد. در نتیجه افزایش ظرفیت حمل بار با انحرافات زیاد همراه است

نتیجه گیری

به دلیل رفتار ساختاری متفاوت کیفی و کمی در مقایسه با فولاد، استفاده از استحکام تقویت‌کننده مبتنی بر FRP در عناصر سازه‌ای سنتی نسبتاً پایین است. راندمان بالاتر آرماتور تنها با فعال کردن مقدار بیشتر تنش فشاری در اعضای سازه حاصل می شود. این امر را می توان با پیش تنیدگی یا با استفاده از اشکال بهینه عناصر سازه به دست آورد. دلایل منتهی به این نتیجه گیری هستند

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.