989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهقابلیت اطمینان راه‌آهن رک فوق شیب زیر استقرار پایه پل

قابلیت اطمینان راه‌آهن رک فوق شیب زیر استقرار پایه پل

خلاصه

نشست پایه پل همیشه در راه آهن رک فوق شیب رخ می دهد که تأثیر جدی بر قابلیت اطمینان و پایداری سیستم قفسه پل دارد. با هدف این موضوع، یک مدل دینامیکی جفت شده از سیستم پل خودرو-قفسه (مسیر)-پل فوق شیب تحت نشست اسکله با در نظر گرفتن رفتار مش‌بندی غیرخطی قفسه دنده، رفتار تماس غیرخطی چرخ و ریل و نشست اسکله ایجاد می‌شود. بر این اساس، ویژگی های مکانیکی سیستم قفسه دنده ناشی از نشست اسکله مورد مطالعه قرار می گیرد. سپس تأثیرات دینامیکی دو اتصال گیربکس رایج (اتصال صلب و اتصال الاستیک) بر سازگاری و ایمنی این سیستم مورد بحث قرار می‌گیرد. در نهایت، ارزش کنترل ایمنی نشست اسکله راه آهن با شیب بزرگ در مناطق کوهستانیپیشنهاد می شود. نتایج نشان می‌دهد که نشست اسکله به طور بالقوه منجر به شکستگی اتصال دهنده‌های قفسه دنده تحت بارهای چندگانه مانند مش‌بندی قفسه دنده و تماس چرخ و ریل می‌شود. هنگامی که قفسه و تراورس به طور صلب وصل شده اند، حداکثر تنش برشیبست 346.43 مگاپاسکال زمانی که نشست 10 میلی متر است، که به طور جدی از حد استاندارد (235 مگاپاسکال) فراتر می رود. هنگامی که آنها به صورت الاستیک متصل می شوند، حداکثر تنش برشی بست 262.80 مگاپاسکال است که کمی از مقدار حدی فراتر می رود. تنش ساختاری قفسه به مراتب کمتر از استحکام کششی استاز قفسه. در دو حالت اتصال، حداکثر تغییر شکل قفسه به ترتیب 14.02 میلی متر و 11.08 میلی متر است که حدود 140٪ و 125٪ نشست اسکله است. فرکانس اصلی ارتعاش رک به ترتیب در 70 ~ 80 هرتز و 65 ~ 70 هرتز قرار دارد. نشست اسکله تاثیر بسزایی بر تنش بست و تغییر شکل قفسه دارد، اما تاثیر کمی بر لرزش و تنش راه آهن قفسه دارد.

معرفی

در سیستم حمل و نقل ریلی با Sturb، Arch و سایر سیستم‌های کشش قفسه دنده، نیروی مشبک بین دنده و قفسه نیروی طولی را برای عملکرد وسیله نقلیه فراهم می‌کند، بنابراین حداکثر شیب صعود به 480‰ می‌رسد که بسیار بیشتر از آن است. سیستم حمل و نقل چرخ-راه آهن سنتی (35‰) و سیستم حمل و نقل ریلی تایر (60‰)، بنابراین سیستم راه آهن قفسه ای به طور گسترده در حمل و نقل کوهستانی استفاده می شود [1]، [2]. برای راه آهن قفسه ای که بر روی پل فوق شیب ساخته شده است، نشست اسکله در فرآیند خدماتی پل اجتناب ناپذیر است که منجر به تغییر شکل عمودی قفسه و ریل می شود. از آنجایی که سفتی قفسه زیاد و تغییر شکل مجاز کم است، نشست پایه مستقیماً منجر به افزایش تنش موضعی قفسه می شود که ممکن است باعث شکستگی قفسه و بست آن شود. در نتیجه، سفتی پشتیبانی قفسه ناهموار است، بنابراین نیروی تعامل بین دنده و قفسه افزایش می یابد. در عین حال، شکستگی کانکتور به بدنه خودرو برخورد می کند که ایمنی عملکرد قطار را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

در سال‌های اخیر، محققان تحقیقاتی در زمینه دینامیک سیستم راه‌آهن ریلی انجام داده‌اند. شلونگر و همکاران توسعه وسیله نقلیه سیستم راه‌آهن قفسه‌ای را خلاصه و پیش‌بینی کرد و راننده، ترمز و ساختار مربوط به وسیله نقلیه سیستم راه‌آهن قفسه‌ای را به طور جدی توضیح داد [4]. دلر و همکاران با در نظر گرفتن تفاوت شرایط بهره برداری ریل راه آهن، با استفاده از روش جدید، گواهی ایمنی برای آنها تهیه کرد [5]. نویسنده تأثیر بی‌نظمی مسیر تصادفی را بر وسیله نقلیه رک تشریح می‌کند و مرجعی را برای بهینه‌سازی بعدی عملکرد دینامیکی خودروی رک ارائه می‌کند [6]. در همین حال، نویسنده یک طرح آرایش موتور کششی وسیله نقلیه رک جدید را پیشنهاد کرد، در مقایسه با آرایش سنتی، ویژگی‌های دینامیکی آن بهبود می‌یابد [7].

با توجه به تأثیر استقرار اسکله بر سیستم حمل و نقل ریلی، هانگ و همکاران. بر اساس ویژگی های دینامیکی سیستم وسیله نقلیه پل، تأثیر نشست اسکله بر راحتی مسافر و پایداری در حال حرکت وسیله نقلیه را تجزیه و تحلیل کرد و مقدار کنترل نشست اسکله ارائه شده است [8]. ژنگ و همکاران به طور نظری بیان رابطه بین جابجایی مسیر بدون بالاست دال CRTS II و جابجایی پایه پل را استنتاج کرد [9]. فنگ و همکاران رابطه نگاشت پل (پل پیوسته) و نشست اسکله را پیشنهاد کرد و بر اساس آن مقدار کنترلی نشست اسکله را محاسبه کرد [10]. فنگ و همکاران مشکل شکست اتصال بین لایه ای یک سیستم پل مسیر بدون بالاست متصل طولی ناشی از نشست اسکله را تحلیل کرد [11]. آلگین و همکاران از طریق نظریه تحلیل المان محدود، یک مدل نشست اسکله را از طریق روش رگرسیون خطی چندگانه ایجاد کرد [12]. فنگ تنش اضافی مسیر متصل طولی را با توجه به تأثیر نشست اسکله مورد مطالعه قرار داد [13]. ژانگ و همکاران تأثیر نشست ناهموار پایه های پل را بر عملکرد راه آهن سریع السیر مطالعه کرد [14]. نی و همکاران پاسخ دینامیکی قطاری را که از روی پل زیر استقرار اسکله عبور می‌کند، پیشنهاد کرد [15]. گو و همکاران گو و همکاران تأثیر تغییر شکل پل (نشستگی اسکله، کمبر خزشی تیر) بر پایداری حرکت قطارهای پرسرعت تیر خزشی بر روی ارتعاش وسیله نقلیه پرسرعت [16]. ژو و همکاران معادله بین تغییر شکل ریل و تغییر شکل پل [17] را ایجاد کرد. ژانگ و همکاران پاسخ دینامیکی وسیله نقلیه تحت تغییر شکل ریل را مورد بحث قرار داد [18]. نویسندگان یک آستانه ایمنی برای استقرار چند پایه در راه‌آهن پرسرعت پیشنهاد کردند و تأثیر آن را بر ویژگی‌های دینامیکی سیستم وسیله نقلیه-راه-پل مورد مطالعه قرار دادند [19]، [20]، [21]. یائو و همکاران پیش‌بینی نشست دیفرانسیل مسیرهای بالاست و تأثیر نشست زیرین بر عملکرد وسیله نقلیه تجزیه و تحلیل می‌شود [22]، [23]. اگرچه مطالعات زیادی در مورد تأثیر استقرار اسکله بر حمل و نقل ریلی معمولی انجام شده است، تأثیر استقرار اسکله بر روی راه‌آهن قفسه‌ای تقریباً هیچ توجهی را جلب نکرد. با توجه به طراحی اتصال سفت و سخت بین اجزای کلیدی سیستم راه آهن قفسه ای، تأثیر نشست اسکله بر روی سیستم به یک مشکل علمی فوری تبدیل شده است که باید حل شود. یائو و همکاران پیش‌بینی نشست دیفرانسیل مسیرهای بالاست و تأثیر نشست زیرین بر عملکرد وسیله نقلیه تجزیه و تحلیل می‌شود [22]، [23]. اگرچه مطالعات زیادی در مورد تأثیر استقرار اسکله بر حمل و نقل ریلی معمولی انجام شده است، تأثیر استقرار اسکله بر روی راه‌آهن قفسه‌ای تقریباً هیچ توجهی را جلب نکرد. با توجه به طراحی اتصال سفت و سخت بین اجزای کلیدی سیستم راه آهن قفسه ای، تأثیر نشست اسکله بر روی سیستم به یک مشکل علمی فوری تبدیل شده است که باید حل شود. یائو و همکاران پیش‌بینی نشست دیفرانسیل مسیرهای بالاست و تأثیر نشست زیرین بر عملکرد وسیله نقلیه تجزیه و تحلیل می‌شود [22]، [23]. اگرچه مطالعات زیادی در مورد تأثیر استقرار اسکله بر حمل و نقل ریلی معمولی انجام شده است، تأثیر استقرار اسکله بر روی راه‌آهن قفسه‌ای تقریباً هیچ توجهی را جلب نکرد. با توجه به طراحی اتصال سفت و سخت بین اجزای کلیدی سیستم راه آهن قفسه ای، تأثیر نشست اسکله بر روی سیستم به یک مشکل علمی فوری تبدیل شده است که باید حل شود.

بر اساس تئوری تعامل دینامیکی وسیله نقلیه – مسیر – پل [24]، مدل برهمکنش دینامیکی غیرخطی سیستم وسیله نقلیه – قفسه (راه) – پل در این مقاله ایجاد شده است. با توجه به ایمنی و سازگاری سیستم پل قفسه (پیست) – فوق گرادیان در زیر استقرار پایه پل، رفتار دینامیکی سیستم قفسه وسیله نقلیه (پیست) – پل از نوع Strub تجزیه و تحلیل می‌شود. در مقایسه با سایر مطالعات، این مطالعه به تفصیل اثرات نشست اسکله و دو اتصال مختلف (اتصال صلب و اتصال الاستیک) بین قفسه و تراورس بر روی سیستم‌های قفسه خودرو (پیست) – پل را بررسی می‌کند. ویژگی‌های دینامیکی سیستم با پارامترهای اصلی تنش قفسه، تنش اتصال، تغییر شکل قفسه و شتاب قفسه در موقعیت دهانه میانی پل ناشی از نشست اسکله تحلیل می‌شوند. سرانجام،

قطعات بخش

مدل دینامیکی جفت شده سیستم وسیله نقلیه-قفسه (پیست)-پل با شیب فوق العاده در زیر نشست اسکله

نشست اسکله باعث جابجایی های عمودی تیرهای دو دهانه مجاور، بستر مسیر و تراورس ها می شود که منجر به کشش اضافی رو به پایین بست ها می شود، همانطور که در شکل 1 مشاهده می شود. کشش اضافی منجر به تغییر شکل موضعی ریل و قفسه، که به راحتی باعث استرس موضعی و آسیب به قفسه و بست می شود [25]. برای جلوگیری از تهدید مشکلات فوق ایمنی رانندگی سیستم قفسه (پیست) پل خودرو، رفتار مش بندی غیرخطی

تست دینامیک

به منظور تأیید قابلیت اطمینان مدل وسیله نقلیه-قفسه(راه آهن)-پل، طرح آزمایشی در راه آهن قفسه واقعی طراحی و آزمایش شد (شکل 5). با این حال، در حال حاضر، راه آهن رک پل داخلی هنوز در مرحله طراحی است و هنوز ساخته نشده است، بنابراین برای مقایسه و تأیید یک بخش زیرین را انتخاب کنید. اگرچه بین شرایط آزمایش و این مقاله تفاوت هایی وجود دارد، اما می توان آنها را برای ارتعاش سیستم تقریب و مقایسه کرد. بخش آزمون انتخاب شد

سازگاری و ایمنی سیستم قفسه (پیست) – پل در زیر نشست اسکله

شکل 10 نمودار جابجایی قفسه زیر اسکله 10 میلی متری را نشان می دهد و شکل 11 تغییر شکل نسبی قفسه را نشان می دهد. از شکل، رک بیشترین تأثیر را از نشست اسکله در اسکله نشست و اسکله مجاور دارد. حداکثر تغییر شکل قفسه در اسکله ته نشینی رخ می دهد و منحنی انتقال آسان در نزدیکی آن ظاهر می شود. در عین حال، اسکله مجاور دارای یک پدیده افزایش خفیف است. در مقایسه با اتصال سفت و سخت بین تختخواب و قفسه، اگرچه الاستیک است

سازگاری و ایمنی سیستم راه آهن قفسه پل تحت بارهای متعدد

هنگامی که وسیله نقلیه از روی پل عبور می کند، تحت تأثیر نشست اسکله قرار می گیرد، بلکه تحت تأثیر نیروی مش بندی قفسه دنده و نیروی تماس چرخ و ریل قرار می گیرد. تحت عمل چند بار کوپل شده، احتمال آسیب رساندن به ساختار پیست بیشتر است و در نتیجه ایمنی رانندگی را تهدید می کند. به منظور اطمینان از صحت و جامعیت نتایج تجزیه و تحلیل، با توجه به مش بندی دینامیک غیرخطی دنده-رکاب، تماس دینامیکی چرخ و ریل و نشست اسکله در

نتیجه

بر اساس تئوری برهمکنش دینامیکی قطار-راه-پل، یک مدل دینامیکی جفت شده از سیستم پل رک وسیله نقلیه-قفسه (پیست) – پل شیب فوق العاده بزرگ در زیر نشست اسکله در این مقاله ایجاد شده است. تأثیر نشست اسکله بر تغییر شکل، تنش، شتاب و تنش قفسه و همچنین تنش قطعات اتصال هنگام عبور قطار از پل مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در نهایت ارزش کنترل ایمنی نشست اسکله راه آهن با شیب زیاد به داخل

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.