خلاصه
در دهه گذشته، مقاطع کانال فولادی شکلدهی سرد (CFS) که دارای حفرههای لبهای دایرهای سفتشده هستند در نیوزلند توسعه یافتهاند. چنین سوراخ های لبه سفت شده، استحکام بخش های کانال CFS را در مقایسه با یک بخش معادل دارای سوراخ های سفت نشده افزایش می دهد، در حالی که هنوز امکان یکپارچه سازی خدمات کامل را فراهم می کند. در مورد فلج کردن وب، تحقیقات قبلی نشان داده است که استفاده از سوراخهای سفتشده لبه تقریباً به همان استحکام بخش کانال معادل با یک شبکه ساده منجر میشود. اکنون می توان چنین حفره های دایره ای سفت شده با لبه را تا حفره های لبه سفت شده دراز گسترش داد. با این حال، برای چنین سوراخ های کشیده، هیچ آزمایش تجربی در ادبیات گزارش نشده است. در این مقاله یک بررسی عددی انجام شد و تجزیه و تحلیل المان محدود غیر خطی (FE) برای بررسی رفتار فلج کننده وب بخشهای کانال CFS که دارای سوراخهای وب سفتشده لبهای تحت شرایط بارگذاری داخلی دو فلنج (ITF) هستند، استفاده شد. موارد هر دو فلنج بسته شده و فلنج باز نشده در نظر گرفته شد. مدلهای FE در برابر نتایج آزمایش بخشهایی که دارای سوراخهای وب سفتشده با لبههای دایرهای بودند، اعتبارسنجی شدند. توافق خوبی از نظر منحنی های بار-جابجایی و اشکال تغییر شکل نشان داده شد. با استفاده از مدلهای معتبر FE، یک مطالعه پارامتری بر روی بخشهای کانال CFS که دارای حفرههای شبکهای کشیده نشده و سختشده لبه بودند، انجام شد که شامل ۱۲۲۷ تحلیل المان محدود (FEA) است. در مقایسه با مقاطعی که دارای یک تار ساده هستند، در مورد یک دهانه کشیده، بدون هیچ گونه سفت کننده لبه، دارای نسبت ابعاد دو و سه، میانگین کاهش قدرت فلج شدن وب به ترتیب 39% و 49% بود. با این حال، برای یک سوراخ لبه سفت، کاهش در استحکام فلج شدن شبکه به ترتیب به 2% و 16% کاهش یافت. در نهایت، معادلات طراحی در قالب ضریب کاهش فلج شدن وب (R p) و معادلات مبتنی بر روش استحکام مستقیم (DSM) برای مقاطع CFS با حفره های تار کشیده پیشنهاد شد.
معرفی
بخشهای کانال فولادی شکلدهی سرد (CFS) اغلب به سوراخهایی در شبکهها نیاز دارند تا بتوانند خدمات را در طبقات یکپارچه کنند. با این حال، چنین حفرههایی منجر به مستعد شدن بخشهای کانال در برابر فلج شدن شبکه میشوند (شکل 1 را ببینید) در مجاورت یک بار متمرکز [1]، [2]، [3].
در طول دهه گذشته، نسل جدیدی از مقاطع کانال CFS با حفرههای شبکهای با لبههای دایرهای سفت شده در نیوزیلند توسعه یافته است [3] (شکل 2 را ببینید). آزمایشهای تجربی بر روی چنین مقاطعی در ادبیات گزارش شدهاند که علاوه بر فلج شدن شبکه [1]، [2]، فشرده سازی [5]، [6]، خمش [7]، [8] و برش [9]، [9] 10]؛ توصیه های طراحی برای هر یک از اینها پیشنهاد شده است.
با این حال، در برخی موارد، لازم است که از حفره های تار دراز استفاده شود تا سرویس های بزرگتر در نظر گرفته شوند (شکل 3 را ببینید). همانند سوراخ های دایره ای دایره ای، این حفره های تار دراز را می توان به صورت لبه ای سفت کرد. شکل 4 پارامترهای اتخاذ شده در این مقاله را برای توصیف یک حفره وب دراز نشان می دهد. با این حال، هیچ تحقیق قبلی در مورد رفتار فلج کننده وب آنها گزارش نشده است. این مقاله به این موضوع می پردازد، به ویژه برای شرایط بارگذاری داخلی دو فلنج (ITF) (شکل 5 را ببینید).
از نظر ادبیات فلج کردن وب بخش های کانال CFS که دارای حفره های وب سفت شده با لبه دایره ای هستند، مطالعات تجربی و عددی توسط Uzzaman و همکاران گزارش شده است. [1] و چن و همکاران. [2] در مورد رفتار فلجکننده وب بخشهای کانال CFS که دارای حفرههای دایرهای بدون سفت و سختشده با لبه تحت شرایط بارگذاری ITF هستند. چن و همکاران [2] مورد فلنج های بسته شده به صفحات یاتاقان را در نظر گرفت و نتایج نشان داد که ظرفیت فلج شدن تار در شرایط بارگذاری ITF در مقایسه با فلنج های باز نشده 33 درصد افزایش یافته است. با این حال، نه اوزمان و همکاران. [1] و نه چن و همکاران. [2] حفره های تار کشیده را در نظر گرفت.
از نظر استانداردهای طراحی، به عنوان مثال، AISI S100 (2016) [11]، AS/NZS 4600 (2018) [12] و EC3 (2006) [13]، هیچ راهنمایی برای بخش های کانال CFS که سفت نشده و لبه دارند ارائه نشده است. حفره های وب سفت شده در زیر فلج شدن وب.
از نظر ادبیات، ضریب کاهش استحکام ( RP) به طور معمول برای تعیین کمیت تأثیر حفرههای شبکه استفاده میشود و RP برابر است با قدرت فلجکننده تار بخشهایی که دارای حفرههای تار هستند تقسیم بر بخشهای ساده. برای حفره های وب دایره ای، برخی از محققان [1 ] ، [14]، [15]، [16]، [17]، [18]، [19]، [20] توصیه هایی برای طراحی فلج کننده وب در قالب معادلات RP ارائه کردند . بر اساس مطالعات تجربی و عددی گسترده. با این حال، این توصیههای طراحی [1]، [14]، [15]، [16]، [17]، [18]، [19]، [20] برای سوراخهای کشیده قابل اجرا نیستند.
این مقاله یک مطالعه عددی را با استفاده از تحلیل المان محدود الاستیک-پلاستیک غیرخطی (FEA) برای بررسی اثر حفرههای وب سفتشده لبه دراز بر روی قدرت فلج شدن شبکه بخشهای کانال CFS در شرایط بارگذاری ITF ارائه میکند. این مطالعه همچنین شامل حفرههای دراز و بدون سفت میشود. مدل های المان محدود (FE) در برابر نتایج تجربی گزارش شده توسط چن و همکاران تایید شدند. [2] روی سوراخهای شبکهای که لبههای سفتشده دایرهای دارند. با استفاده از مدلهای معتبر FE، نتایج 1227 FEA، 1051 مورد آن برای مطالعات پارامتر و 176 مورد برای تحلیلهای کمانش بحرانی الاستیک، بر روی حفرههای شبکه دراز ارائه شده است. موارد هر دو فلنج چفت و بست به صفحات بلبرینگ در نظر گرفته شده است. از نتایج مطالعه پارامتریک، معادلات طراحی برای ضریب کاهش قدرت فلج شدن وب پیشنهاد شد. علاوه بر این،
در نهایت، قابلیت اطمینان همه روشهای طراحی پیشنهادی با استفاده از تحلیلهای آماری نشان داده شد و مناسب بودن آنها را برای ادغام در تجدیدنظرهای آتی کدهای طراحی بینالمللی برای سازههای فولادی شکلدهی سرد نشان داد.
قطعات بخش
عمومی
همانطور که در مقدمه ذکر شد، هیچ مطالعه تجربی در ادبیات رفتار فلج کننده وب بخشهای کانال CFS که دارای حفرههای وب غیر سفت و سختشده لبهای هستند، یافت نشد. بنابراین، نتایج آزمایشهای فلجسازی وب (جدول 1 و شکل 6) بر روی بخشهای کانال CFS دارای حفرههای وب دایرهای تحت شرایط بارگذاری ITF توسط Chen و همکاران گزارش شده است. [2] برای اعتبارسنجی مدلهای FE توسعهیافته در این مقاله استفاده شد. جزئیات بیشتر آزمون را می توان در چن و همکاران یافت. [2]. این
مطالعه پارامتریک
با استفاده از همان تکنیکهای مدلسازی المان محدود که در بخش 2 توضیح داده شد، یک مطالعه پارامتری بر روی بخشهای کانال CFS که دارای حفرههای شبکهای بدون سفت و سختشده لبهای دراز بودند (نگاه کنید به شکل 3، شکل 11) تحت شرایط بارگذاری ITF انجام شد. دو بخش کانال گزارش شده در ادبیات [2]، [7]، در مطالعه پارامتری برای بررسی اثرات نسبت عرض سوراخ ها به عمق بخش صاف شبکه (d w / d 1)، طول به عرض استفاده شد . از سوراخ ها ( b w / d w )، طول سفت کننده لبه تا
معادلات ضریب کاهش قدرت فلج کننده وب پیشنهادی
ارزیابی نتایج شبیهسازی عددی نشان داد که d w / d 1 , b w / d w , r q / t , N / d 1 و q / d 1 پارامترهای اصلی بودند که بر عوامل کاهش قدرت فلج شدن شبکه تأثیر گذاشتند. بخش های کانال دارای سوراخ های دراز و سفت شده لبه. تجزیه و تحلیل رگرسیون با استفاده از Origin Lab [22] برای توسعه معادلات برای عوامل کاهش قدرت فلج کننده وب ( R p). معادلات ضریب کاهش قدرت فلج کننده وب به صورت زیر پیشنهاد شد:
برای بخش های کانال CFS با
تجزیه و تحلیل قابلیت اطمینان
تجزیه و تحلیل قابلیت اطمینان برای ارزیابی قابلیت اطمینان معادلات طراحی پیشنهادی در قالب ضریب کاهش فلج شدن وب ( Rp ) و یک معادله مبتنی بر DSM برای مقاطع CFS با سوراخهای وب دراز انجام شد. شاخص قابلیت اطمینان ( β ) یک شاخص نسبی ایمنی طراحی است و AISI S100-16 [11] شاخص قابلیت اطمینان 2.5 را برای اعضای ساختاری CFS توصیه می کند. اگر شاخص قابلیت اطمینان ( β ) بزرگتر یا مساوی 2.50 باشد، معادلات طراحی قابل اعتماد در نظر گرفته می شوند . برای
نتیجه گیری
این مقاله یک مطالعه عددی را برای بررسی رفتار فلجکننده وب بخشهای کانال CFS که دارای حفرههای تار غیر سفت و سختشده لبهای در شرایط بارگذاری داخلی دو فلنج (ITF) هستند، ارائه میکند. مدلهای FE توسعهیافته در برابر نتایج تجربی گزارششده توسط Chen و همکاران تأیید شدند. (2021)، که از نظر منحنیهای بار-جابجایی و شکلهای تغییر شکلیافته تطابق خوبی نشان داد. در مجموع 1227 نتیجه تحلیل المان محدود گزارش شد. اثرات بسته نشده
دیدگاه خود را بنویسید