989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهرفتار تیرهای جعبه ای بتن با مقاومت بالا (HSC)

رفتار تیرهای جعبه ای بتن با مقاومت بالا (HSC)

خلاصه

تا به امروز، رفتار پیچشی تیرهای جعبه ای بتن با مقاومت بالا (HSC) تقویت شده با تقویت پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه (GFRP) مورد بررسی قرار نگرفته است. این مطالعه نتایج تجربی تیرهای جعبه HSC تقویت شده با GFRP را گزارش می دهدمیله ها، کراوات ها و مارپیچ ها تحت پیچش خالص. هفت تیر جعبه ای بتن مسلح در مقیاس کامل (RC) با طول کلی 4000 میلی متر، عرض 380 میلی متر، ارتفاع 380 میلی متر و ضخامت دیواره 100 میلی متر در دهانه شفاف 2000 میلی متر مورد بررسی قرار گرفت. پارامترهای آزمایش شامل نوع، پیکربندی و میزان آرماتور شبکه و نوع بتن بود. همه نمونه ها دارای نسبت تقویت طولی یکسانی هستند. نمونه های آزمایشی شامل سه تیر جعبه تقویت شده با میلگردهای GFRP و اتصالات جداگانه، سه نمونه تقویت شده با میلگردهای GFRP و مارپیچ های پیوسته، و یک تیر جعبه که به طور کامل با آرماتور فولادی به عنوان نمونه مرجع تقویت شده بودند. دو تیر با بتن با مقاومت معمولی (NSC) ساخته شد – یکی به صورت عرضی با مارپیچ GFRP تقویت شد. دیگری با اتصالات تقویت شده – برای بررسی تأثیر نوع بتن بر رفتار پیچشی. یافته‌های آزمایش نشان می‌دهد که در همان نسبت تقویت‌کننده وب و پیکربندی تقویت‌کننده، نمونه‌های HSC به مقاومت پیچشی و سفتی قبل و بعد از ترک بالاتری نسبت به نمونه‌های NSC همتای خود دست یافتند. پیکربندی مارپیچی پیوسته به جای پیوندهای منفرد، عملکرد کلی پیچشی تیرهای جعبه آزمایش شده را بهبود بخشید. علاوه بر این، ظرفیت رکاب به شدت بر استحکام پیچشی تیرهای جعبه بتنی تقویت‌شده GFRP و فولادی تأثیر گذاشت، اما سفتی رکاب بر گشتاور نهایی تأثیری نداشت. نمونه‌های HSC در همان نسبت تقویت‌کننده وب و پیکربندی تقویت‌کننده، به استحکام پیچشی و سفتی قبل و بعد از ترک بالاتری نسبت به نمونه‌های NSC همتای خود دست یافتند. پیکربندی مارپیچی پیوسته به جای پیوندهای منفرد، عملکرد کلی پیچشی تیرهای جعبه آزمایش شده را بهبود بخشید. علاوه بر این، ظرفیت رکاب به شدت بر استحکام پیچشی تیرهای جعبه بتنی تقویت‌شده GFRP و فولادی تأثیر گذاشت، اما سفتی رکاب بر گشتاور نهایی تأثیری نداشت. نمونه‌های HSC در همان نسبت تقویت‌کننده وب و پیکربندی تقویت‌کننده، به استحکام پیچشی و سفتی قبل و بعد از ترک بالاتری نسبت به نمونه‌های NSC همتای خود دست یافتند. پیکربندی مارپیچی پیوسته به جای پیوندهای منفرد، عملکرد کلی پیچشی تیرهای جعبه آزمایش شده را بهبود بخشید. علاوه بر این، ظرفیت رکاب به شدت بر استحکام پیچشی تیرهای جعبه بتنی تقویت‌شده GFRP و فولادی تأثیر گذاشت، اما سفتی رکاب بر گشتاور نهایی تأثیری نداشت.

معرفی

بتن با مقاومت بالا (HSC) در دو دهه اخیر در ساخت و ساز ساختمان و پل محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. HSC مزایای زیادی نسبت به بتن با مقاومت معمولی (NSC) دارد که منجر به توسعه و ترویج گسترده آن شد. HSC خواص مکانیکی برتری نسبت به NSC ارائه می دهد، از جمله دوام، استحکام و سختی بیشتر [1]، [2]. علاوه بر این، HSC هزینه های ساخت و ساز را با کاهش سطح مقطع اعضای سازه کاهش می دهد [3]، [4]، [5]. بنابراین، HSC در تیرهای جعبه ای برای سازه های اصلی مانند پل های منحنی، پل های کابلی، پل های عابر پیاده و سازه های مرتفع مدرن برای حمل و نقل ریلی سبک استفاده شده است [6]. این گونه سازه ها معمولاً در محیط های خشن دریایی قرار می گیرند و ممکن است مشکلاتی مانند ترک خوردگی در اثر تنش های وارده یا جمع شدن و انبساط داشته باشند. هنگامی که چنین مشکلاتی رخ می دهد، رطوبت می تواند وارد سازه شود، میلگردهای تقویت کننده فولادی را خورده و در نتیجه یکپارچگی سازه از بین می رود. جایگزینی تقویت‌کننده‌های پلیمری تقویت‌شده با الیاف (FRP) به جای آرماتورهای فولادی، خوردگی و فرسودگی و بازسازی مرتبط را از بین می‌برد و در نتیجه عمر مفید را افزایش می‌دهد و هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد. آرماتور FRP که به عنوان یک تقویت کننده داخلی استفاده می شود به عنوان یک تکنیک قابل دوام برای بهبود عملکرد سازه های بتن مسلح (RC) محبوبیت پیدا می کند. در دو دهه گذشته، میلگردهای تقویت‌کننده FRP در کاربردهای ساختاری متعددی به‌عنوان مثال، پل‌ها، شمع‌ها، گاراژهای پارکینگ، سازه‌های دریایی، مخازن آب و تونل‌ها استفاده شده‌اند [7، [8]، [9]، [10] ، [11]، [12]، [13]، [14]، [15]، [16]، [17]، [18]، [19]، [20]، [21]. خوردگی میلگردهای تقویت کننده فولادی و در نتیجه از بین رفتن یکپارچگی سازه. جایگزینی تقویت‌کننده‌های پلیمری تقویت‌شده با الیاف (FRP) به جای آرماتورهای فولادی، خوردگی و فرسودگی و بازسازی مرتبط را از بین می‌برد و در نتیجه عمر مفید را افزایش می‌دهد و هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد. آرماتور FRP که به عنوان یک تقویت کننده داخلی استفاده می شود به عنوان یک تکنیک قابل دوام برای بهبود عملکرد سازه های بتن مسلح (RC) محبوبیت پیدا می کند. در دو دهه گذشته، میلگردهای تقویت‌کننده FRP در کاربردهای ساختاری متعددی به‌عنوان مثال، پل‌ها، شمع‌ها، گاراژهای پارکینگ، سازه‌های دریایی، مخازن آب و تونل‌ها استفاده شده‌اند [7، [8]، [9]، [10] ، [11]، [12]، [13]، [14]، [15]، [16]، [17]، [18]، [19]، [20]، [21]. خوردگی میلگردهای تقویت کننده فولادی و در نتیجه از بین رفتن یکپارچگی سازه. جایگزینی تقویت‌کننده‌های پلیمری تقویت‌شده با الیاف (FRP) به جای آرماتورهای فولادی، خوردگی و فرسودگی و بازسازی مرتبط را از بین می‌برد و در نتیجه عمر مفید را افزایش می‌دهد و هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد. آرماتور FRP که به عنوان یک تقویت کننده داخلی استفاده می شود به عنوان یک تکنیک قابل دوام برای بهبود عملکرد سازه های بتن مسلح (RC) محبوبیت پیدا می کند. در دو دهه گذشته، میلگردهای تقویت‌کننده FRP در کاربردهای ساختاری متعددی به‌عنوان مثال، پل‌ها، شمع‌ها، گاراژهای پارکینگ، سازه‌های دریایی، مخازن آب و تونل‌ها استفاده شده‌اند [7، [8]، [9]، [10] ، [11]، [12]، [13]، [14]، [15]، [16]، [17]، [18]، [19]، [20]، [21]. جایگزینی تقویت‌کننده‌های پلیمری تقویت‌شده با الیاف (FRP) به جای آرماتورهای فولادی، خوردگی و فرسودگی و بازسازی مرتبط را از بین می‌برد و در نتیجه عمر مفید را افزایش می‌دهد و هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد. آرماتور FRP که به عنوان یک تقویت کننده داخلی استفاده می شود به عنوان یک تکنیک قابل دوام برای بهبود عملکرد سازه های بتن مسلح (RC) محبوبیت پیدا می کند. در دو دهه گذشته، میلگردهای تقویت‌کننده FRP در کاربردهای ساختاری متعددی به‌عنوان مثال، پل‌ها، شمع‌ها، گاراژهای پارکینگ، سازه‌های دریایی، مخازن آب و تونل‌ها استفاده شده‌اند [7، [8]، [9]، [10] ، [11]، [12]، [13]، [14]، [15]، [16]، [17]، [18]، [19]، [20]، [21]. جایگزینی تقویت‌کننده‌های پلیمری تقویت‌شده با الیاف (FRP) به جای آرماتورهای فولادی، خوردگی و فرسودگی و بازسازی مرتبط را از بین می‌برد و در نتیجه عمر مفید را افزایش می‌دهد و هزینه‌های نگهداری را کاهش می‌دهد. آرماتور FRP که به عنوان یک تقویت کننده داخلی استفاده می شود به عنوان یک تکنیک قابل دوام برای بهبود عملکرد سازه های بتن مسلح (RC) محبوبیت پیدا می کند. در دو دهه گذشته، میلگردهای تقویت‌کننده FRP در کاربردهای ساختاری متعددی به‌عنوان مثال، پل‌ها، شمع‌ها، گاراژهای پارکینگ، سازه‌های دریایی، مخازن آب و تونل‌ها استفاده شده‌اند [7، [8]، [9]، [10] ، [11]، [12]، [13]، [14]، [15]، [16]، [17]، [18]، [19]، [20]، [21]. آرماتور FRP که به عنوان یک تقویت کننده داخلی استفاده می شود به عنوان یک تکنیک قابل دوام برای بهبود عملکرد سازه های بتن مسلح (RC) محبوبیت پیدا می کند. در دو دهه گذشته، میلگردهای تقویت‌کننده FRP در کاربردهای ساختاری متعددی به‌عنوان مثال، پل‌ها، شمع‌ها، گاراژهای پارکینگ، سازه‌های دریایی، مخازن آب و تونل‌ها استفاده شده‌اند [7، [8]، [9]، [10] ، [11]، [12]، [13]، [14]، [15]، [16]، [17]، [18]، [19]، [20]، [21]. آرماتور FRP که به عنوان یک تقویت کننده داخلی استفاده می شود به عنوان یک تکنیک قابل دوام برای بهبود عملکرد سازه های بتن مسلح (RC) محبوبیت پیدا می کند. در دو دهه گذشته، میلگردهای تقویت‌کننده FRP در کاربردهای ساختاری متعددی به‌عنوان مثال، پل‌ها، شمع‌ها، گاراژهای پارکینگ، سازه‌های دریایی، مخازن آب و تونل‌ها استفاده شده‌اند [7، [8]، [9]، [10] ، [11]، [12]، [13]، [14]، [15]، [16]، [17]، [18]، [19]، [20]، [21].

اعضای سازه‌ای که در معرض پیچش خالص قرار می‌گیرند، غیرمعمول هستند، زیرا ممان‌های پیچشی معمولاً با سایر اعمال کرنشی (ممان خمشی و نیروی برشی) در بخش بحرانی عضو همراه هستند. با این حال، پیچ خوردگی می تواند در برخی موارد، مانند تیرهای پل منحنی [22] حیاتی باشد. رفتار سازه ای یک عضو تحت پیچش خالص باید به خوبی شناخته شود تا در هر موردی که پیچ خوردگی رخ می دهد، سازه را با دقت طراحی کرد [3]. همه استانداردها و دستورالعمل‌های کد FRP-RC [23]، [24]، [25]، [26] معادلات تقریباً یکسانی را برای تعیین استحکام پیچشی حاصل از قیاس فضایی-خرپایی لوله‌ای با دیواره نازک ارائه می‌کنند. یک تغییر قابل توجه بین کدهای FRP-RC در تعیین مقاومت پیچشی در مورد مقاومت رکاب خمیده FRP وجود دارد. با توجه به خواص ناهمسانگرد مواد FRP، خم کردن میله های FRP برای تولید رکاب یا حلقه به طور قابل ملاحظه ای استحکام رکاب ها را در قسمت های خم شده کاهش می دهد [27]. S6-19 [25] و AASHTO-18 [24] معادله ای را برای تعیین استحکام بخش خمشی ارائه می دهند که عمدتاً به نسبت شعاع خمش به قطر میله بستگی دارد.

کار تجربی ارزشمندی بر روی رفتار تیرهای FRP-NSC با مقطع مستطیلی یا L شکل توپر تحت گشتاور پیچشی خالص ارائه شده است[28]، [29]، [30]، [31]، [32]. شهاب و همکاران [28] رفتار پیچشی تیرهای بتنی تقویت شده با کربن-FRP (CFRP)، شیشه-FRP (GFRP) یا آرماتور فولادی را به صورت تجربی بررسی کردند. بر اساس یافته های آنها، میلگردهای CFRP رفتار پیچشی بیشتری نسبت به میلگردهای GFRP و فولادی داشتند. مقاومت پیچشی اعضای FRP-NSC باید 10 تا 50 درصد کمتر از اعضای بتنی مسلح شده با فولاد باشد، بسته به پیکربندی تقویت کننده. دیفالا و همکاران [29] پنج تیر NSC جامد L شکل تقویت شده با رکاب GFRP متصل به عنوان تقویت کننده پیچشی را آزمایش کرد. آنها به این نتیجه رسیدند که رکاب های GFRP چسبانده شده، مقاومت پیچشی بالاتری نسبت به رکاب های خمیده GFRP و رکاب های فولادی دارند. Mohamed و Benmokrane [30] یک تحقیق تجربی را برای مطالعه رفتار پیچشی اعضای مستطیل شکل جامد NSC در مقیاس کامل که با GFRP و تقویت‌کننده فولادی تقویت شده‌اند، انجام دادند. آنها دریافتند که تمام نمونه های GFRP به دلیل پارگی رکاب GFRP در قسمت های خم شده شکست خوردند. علاوه بر این، نمونه GFRP استحکام پیچشی مشابهی با سفتی پیچشی پس از ترک کمتری نسبت به نمونه فولادی مشابه نشان داد. افزایش نسبت تقویت شبکه به طور قابل توجهی استحکام و سفتی پیچشی پس از ترک را افزایش داد. ژو و همکاران [31] تأثیر الیاف را بر رفتار پیچشی تیرهای RC که در داخل با تقویت کننده GFRP تقویت شده اند، بررسی کردند. نتایج آنها نشان می دهد که الیاف کارایی رکاب را افزایش داده و مقاومت پیچشی تیرها را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. علاوه بر این، افزایش محتوای فیبر فاصله و عرض ترک را کاهش داد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد ادبیات تنها یک مرجع به رفتار پیچشی تیرهای تقویت‌شده با مارپیچ‌های GFRP پیوسته دارد. حدود و همکاران [32] قدرت پیچشی اعضای مستطیل شکل جامد NSC در مقیاس کامل را که با میله‌های GFRP و مارپیچ‌های پیوسته GFRP تقویت شده‌اند، نشان داد. نتایج آزمایش آنها نشان می دهد که شکست پیچشی به دلیل پارگی رکاب GFRP در قسمت های خم شده همه نمونه های آزمایش شده است. علاوه بر این، نمونه GFRP تقویت شده با مارپیچ، استحکام پیچشی و سفتی پس از ترک بالاتری را در مقایسه با نمونه GFRP با بند همتای خود نشان داد.

تاکنون هیچ مطالعه ای در مورد رفتار پیچشی خالص تیرهای جعبه HSC تقویت شده با میله ها، بندها و مارپیچ های GFRP انجام نشده است. بنابراین، تحقیقات باید برای تولید داده‌های تجربی و پایه‌ای مناسب برای ارائه پیشنهادات طراحی برای گنجاندن در استانداردهای کد جدید GFRP انجام شود. این مقاله بخشی از کار آزمایشی در حال انجام و نتایج تیرهای جعبه پل بتنی تقویت شده با تقویت GFRP با یا بدون تقویت شبکه [33] را مورد بحث قرار می دهد. پارامترهای آزمایش شامل نوع، پیکربندی و میزان تقویت شبکه و همچنین نوع بتن است.

قطعات بخش

هدف پژوهش

تمام دستورالعمل‌های طراحی FRP و استانداردهای کد که شامل مقررات پیچشی [23]، [24]، [25]، [26] است بر اساس آزمایش‌های اعضای جامد NSC تقویت‌شده با میله‌ها و اتصالات FRP است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر متغیرهای آزمایشی مختلف بر مکانیسم شکست، رفتار ترک خوردگی، استحکام نهایی، سختی پیچشی، رفتار پیچشی و رفتار کرنش تیرهای جعبه آزمایش شده انجام شد. نتایج گزارش‌شده در این دست‌نوشته نشان‌دهنده کمک قابل‌توجهی به موضوع مربوطه است

تقویت GFRP

میلگردهای طولی GFRP با پوشش شن و ماسه درجه III [34] با قطر اسمی 90/15 میلی‌متر و رکاب‌های GFRP با پوشش شنی درجه II (بند و مارپیچ) شماره 3 [34] با قطر اسمی 50/9 میلی‌متر، بودند. برای تقویت تمام تیرهای جعبه ای GFRP-RC استفاده می شود. سطح آرماتور GFRP با ماسه پوشانده شد تا پیوند آن با بتن اطراف بهبود یابد، همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است. مطابق با CSA S807 [34]، میلگردها و رکاب های GFRP بر اساس یک پالتروژن ساخته شدند.

رفتار عمومی و ترک خوردگی

قبل از آزمایش، تمام تیرها به رنگ سفید رنگ شده بودند تا انتشار ترک مشخص شود و خطوط شبکه در سه طرف نمونه (جلو، پشت و بالا) در ناحیه آزمایش ترسیم شد تا زاویه شیب ترک ها برآورد شود. رشد ترک در هر مرحله بارگذاری برای هر تیر در طول آزمایش تا زمان شکست مشاهده و ثبت شد. شکل 4 الگوهای ترک را به همراه چهار وجه نمونه های آزمایش در مرحله شکست نشان می دهد. از آنجایی که توزیع تنش اصلی در یک بخش

تأثیر نسبت و پیکربندی تقویت وب

چهار تیر جعبه جعبه GFRP-RC (BGHT-120، BGHT-180، BGHS-120، و BGHS-180) برای مطالعه تأثیر نسبت و پیکربندی تقویت شبکه بر رفتار پیچشی طراحی شد. رفتار نمونه‌ها تا زمان شکستن تحت تأثیر نسبت تقویت‌کننده وب و پیکربندی قرار نگرفت. در هر گشتاور معین از ترک خوردگی تا شکست، نمونه‌های با نسبت تقویت‌کننده شبکه بالاتر (BGHS-120 و BGHT-120) به ترتیب پیچش کمتری نسبت به همتایان خود BGHS-180 و BGHT-180 نشان دادند.

اثربخشی رکاب GFRP

معادلات طراحی در کدهای FRP فعلی و دستورالعمل‌های طراحی [23]، [24]، [25]، [26] تمایل پیوند مارپیچی را در محاسبه مقاومت پیچشی نهایی نادیده می‌گیرند. بنابراین، برای در نظر گرفتن تأثیر شیب پیوندهای مارپیچی، هنگامی که ترک مورب با پیوند مارپیچی تلاقی می کند، ظرفیت پیچشی توسط مؤلفه های نیروی موجود در پیوند مارپیچی تأمین می شود. ترکیب نیرو در جزء طولی پیوندهای مارپیچی و میله های طولی

توزیع پیچ و تاب در طول دهانه

شکل 11 توزیع پیچ و تاب را در طول تمام تیرهای جعبه GFRP-RC در چهار مکان مختلف 0.00، 0.33، 0.67، و 1.00 از طول منطقه آزمایش (L) نشان می دهد، که در آن بخش های 0.00 L و 1.00 L در محل اعمال شده قرار دارند . گشتاور و انتهای ثابت به ترتیب. هر نمودار در شکل 11 دارای منحنی هایی است که سطوح مختلف گشتاور را نشان می دهد (گام گشتاور انتخابی 5  کیلو نیوتن متر بود). منحنی های مربوط به سطوح ترک خوردگی و نهایی در هر نمودار برجسته می شوند. تا سطح گشتاور ترک خوردگی،

مقاومت پیچشی ترک در مفاد آیین نامه و مدل های نظری

این بخش گشتاور تجربی ترک خوردگی را با پیش‌بینی‌های مدل‌های نظری، دستورالعمل‌های طراحی و کدهای طراحی مقایسه می‌کند. سه کد و دستورالعمل طراحی برای این مقایسه انتخاب شدند – AASHTO [24]، CSA S6 [25] و CSA A23.3 [41] – و همچنین سه نظریه: مدل غشای نرم شده برای پیچش (SMMT-H) [42] ]، نظریه لوله نازک بردت [43] و نظریه خمش کج [44]. جدول 4 معادلات مقاومت ترک ارائه شده در کدها و تئوری ها را خلاصه می کند. به تفصیل

استحکام پیچشی نهایی در مفاد کد

این بخش گشتاور نهایی آزمایشی را با پیش بینی های ارائه شده توسط دستورالعمل های طراحی مختلف و کدهای طراحی مقایسه می کند. سه کد و دستورالعمل طراحی خاص برای این منظور انتخاب شدند: AASHTO [19]، CSA S6 [20] و CSA S806 [23]. جدول 6 معادلات استحکام پیچشی نهایی را همانطور که در کدها و دستورالعمل های طراحی ارائه شده است، خلاصه می کند. جدول 7 مقایسه بین گشتاور نهایی آزمایشی و پیش بینی شده را نشان می دهد. معادلات طراحی برای تخمین نهایی

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • الگوی ترک نهایی نمونه‌های HSC تقریباً مشابه نمونه‌های مشابه NSC بود. تیرهای جعبه‌ای با تقویت‌کننده مارپیچی GFRP نسبت به همتایان خود که با رکاب‌های انفرادی تقویت شده‌اند، ترک‌های بیشتری و فاصله ترک‌های باریک‌تری نشان دادند. تیر با بالاترین نسبت تقویت شبکه و پیکربندی مارپیچی دارای ترک های مورب القایی بیشتر و باریک ترین فاصله ترک بود.

  • شکست تمام جعبه های GFRP

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.