خلاصه
دو خرپا فضایی دو لایه (DLSTs) تحت شرایط بار تخریب مختلف برای تخریب پیشرونده ریزش آزمایش شدند. اعضای حامل بار اولیه DLST های آزمایش شده یک به یک طبق یک فرآیند تخریب از پیش طراحی شده حذف شدند. پاسخ های ساختاری جهانی، از جمله کرنش های اعضا در مسیرهای اصلی انتقال نیرو و جابجایی های عمودی مفاصل نماینده، اندازه گیری شدند. توزیع مجدد نیروی داخلی سازه ها و مکانیسم های حمل بار بر اساس نتایج تجربی و تحلیل FE مربوطه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که هر دو DLST آزمایششده، همانطور که انتظار میرفت، به تخریب پیشرونده فروپاشی دست یافتند. دو DLST آزمایش شده تحت شرایط بار تخریب مختلف، از الگوهای توزیع مجدد نیروی داخلی یکسان پیروی کردند و سه ویژگی مکانیکی یکسان را نشان دادند: عمل قوس، عمل سیار، و عمل تیر. حذف اعضای خاص مکانیسم حمل بار DLST را تغییر می دهد و منجر به فروپاشی محلی یا جهانی می شود.
معرفی
با توسعه شهرنشینی، تقاضا برای تخریب ساختمانهای موجود که به پایان عمر مفید خود رسیدهاند یا ارزیابی شدهاند که برای استفاده عادی غیرعملکردی هستند، به طور قابلتوجهی افزایش یافته است [1]. روشهای سنتی تخریب معمولاً نیازمند سرمایهگذاری تعداد زیادی ماشینآلات سنگین و پرسنل برای عملیات است که بهطور اجتنابناپذیر باعث مشکلات مصرف زیاد منابع و راندمان پایین میشود [2]. تخریب ریزش با حذف یا تضعیف عناصر باربر اصلی به صورت موضعی، بیرون کشیدن برخی از ستون ها یا استفاده از مواد منفجره باعث فروپاشی ساختاری کامل می شود [3]. این روش یک انتخاب کارآمد است، در حالی که تضعیف بیش از حد ممکن است منجر به فروریختن زودهنگام سازه شود و تضعیف ناکافی اغلب باعث فروپاشی ناقص می شود. که خطر ایمنی را برای تخریب بعدی به همراه خواهد داشت [4]، [5]، [6]. بنابراین، مهندسی صحیح و تکنیک های علمی که منجر به تخریب ساختاری قابل تایید و ایمن می شود، ضروری است.
در حال حاضر، تکنیک های تخریب به طور گسترده برای سازه های بتن مسلح (RC) مورد مطالعه قرار می گیرند [7]، [8]، [9]، [10]، در حالی که تکنیک های تخریب برای سازه های فضایی با دهانه بزرگ مانند سیستم های خرپایی کمتر مورد بحث قرار می گیرند. سازه سیستم خرپایی به دلیل ویژگی هایی مانند انتقال نیرو معقول، سختی بالا، دهانه بزرگ و نصب آسان به طور گسترده در سازه های ساختمان های عمومی مانند سایبان پمپ بنزین، سالن های ورزشی و سوله ها استفاده می شود. در سال های اخیر، فروپاشی پیش رونده سیستم های خرپایی به طور فزاینده ای مورد تحقیق قرار گرفته است. ژائو و همکاران [11] و یان و همکاران. [12] مکانیسم مقاومت فروپاشی پیشرونده خرپاهای مسطح و تأثیر پیکربندی اتصال بر عملکرد مقاومت فروپاشی پیشرونده سازه را با انجام آزمایشها بررسی کرد. تیان و همکاران [13] مقاومت فروپاشی پیشرونده گنبدهای مشبک تک لایه تحت شرایط شکست همزمان (SIF) و شکست متوالی (SUF) اعضا را مورد مطالعه قرار داد و تفاوت بین این دو مورد را با تجزیه و تحلیل نظری تأیید کرد. خو و همکاران [14] اهمیت اعضا در گنبدهای مشبک تک لایه را با مطالعات تجربی و شبیهسازی FE بررسی کرد و مکانیسم توزیع مجدد نیروی داخلی در سازه را در هنگام فروپاشی پیشرونده تحلیل کرد. ژی و همکاران [15] خواص دینامیکی یک گنبد مشبک تک لایه تحت بارهای انفجار خارجی را بر اساس نرم افزار اجزای محدود ANSYS/LS-DYNA بررسی کرد. فو و همکاران [16] مقاومت فروپاشی پیشرونده سازههای خرپای فضایی دولایه (DLST) را هنگامی که آسیب اولیه اعضا در مکانهای مختلف بر اساس روشهای ضمنی و صریح رخ داده بود، مورد مطالعه قرار دادند. کای و همکاران [17] و فنگ و همکاران. [18] روش مبتنی بر سختی را برای ارزیابی اهمیت اعضا در سیستمهای خرپایی، با استفاده از یک سیستم شبکه فضایی هرمی مربعی به عنوان یک مثال گویا ارائه کرد. Gordini M. [19] و Sheidaii MR [20] با استفاده از روش شبیهسازی مونت کارلو، تأثیر توزیع تصادفی عیوب انحنای و طول را بر رفتار فروریختگی و ظرفیت باربری نهایی سازههای فضایی دولایه با اشکال مختلف مورد بررسی قرار دادند. . استفاده از یک سیستم شبکه فضایی هرمی مربعی به عنوان یک مثال گویا. Gordini M. [19] و Sheidaii MR [20] با استفاده از روش شبیهسازی مونت کارلو، تأثیر توزیع تصادفی عیوب انحنای و طول را بر رفتار فروریختگی و ظرفیت باربری نهایی سازههای فضایی دولایه با اشکال مختلف مورد بررسی قرار دادند. . استفاده از یک سیستم شبکه فضایی هرمی مربعی به عنوان یک مثال گویا. Gordini M. [19] و Sheidaii MR [20] با استفاده از روش شبیهسازی مونت کارلو، تأثیر توزیع تصادفی عیوب انحنای و طول را بر رفتار فروریختگی و ظرفیت باربری نهایی سازههای فضایی دولایه با اشکال مختلف مورد بررسی قرار دادند. .
مطالعات گسترده در مورد رفتار فروریختن سازههای سیستم خرپا تحت بارهای غیرمنتظره یا خرابی اعضا یا اتصالات حیاتی مورد بحث قرار گرفته است [21]، [22]، [23]، [24]، [25]، [26]، [27] ، [28]، [29]. با این حال، طبق دانش نویسندگان، مطالعات کمی در مورد کاهش ظرفیت باربری و رفتار فروریختن چنین سازههایی در طی تخریب پی در پی اعضا گزارش شده است. علاوه بر این، اکثر مطالعات مربوطه از طریق شبیه سازی عددی انجام شده است، در حالی که مطالعات تجربی کمیاب است. مطالعات تجربی برای درک دقیق رفتار غیرخطی ساختارهای سیستم خرپایی در سناریوهای فروپاشی و ارائه دادههای معیار برای تأیید فرمولبندی نظری و مدل FE ضروری است.
ساختار خرپای فضایی دولایه (DLST) یک نوع معمولی از سیستم خرپا فضایی است که دارای افزونگی ساختاری بالا و شکل پذیری فضایی استثنایی است. در مطالعه قبلی [30]، نویسندگان روش تخریب پیش رونده فروپاشی سازه های DLST را مطالعه کردند. فرآیندهای تخریب تئوری امکان پذیر طراحی شده برای مهندسی سازه های DLST تحت شرایط بار تخریب مختلف پیشنهاد شده است.
در مقابل پسزمینه، آزمایشهای تخریب دو DLST یکسان تحت شرایط بار تخریب مختلف در این مطالعه انجام شد. پاسخ های ساختاری و توزیع مجدد نیروی داخلی DLST های آزمایش شده در طول فرآیند تخریب اندازه گیری شد. تحقیقات FE نیز بر اساس نتایج آزمایش انجام شد. اشتراک مکانیسم های حمل بار دو DLST آزمایش شده در طول تخریب و تفاوت در الگوهای آسیب فروپاشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نهایت، یک فرآیند تخریب پیشرونده ریزش DLST پیشنهاد شد که به بهبود ایمنی و قابلیت پیشبینی تخریب ساختاری سیستمهای خرپا کمک میکند.
قطعات بخش
نمونه آزمون
دو DLST یکسان برای تخریب پیشرونده فروپاشی به خوبی آماده و آزمایش شدند. همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است، دهانه نمونه 6000 میلی متر، نسبت دهانه به ارتفاع 10 و طول جانبی یک سلول خرپایی 750 میلی متر بود. مدل آزمایشی به عنوان آزمون مقیاس با نسبت 1:4 طراحی شده است که بر اساس استاندارد طراحی سازه های فولادی (GB 50017-2017 [31]) و مشخصات فنی سازه های فضایی (JGJ 7-2010 [32]) طراحی شده است. ) به زبان چینی. DLST های آزمایش شده حاوی دو نوع فولاد بودند
DLST-Q1
نتایج آزمایش DLST-Q1 در سه مرحله تخریب به تفصیل بیان شد.
در مرحله اول تخریب، سه عضو وب مورب در هر تکیه گاه به ترتیب پشتیبانی ABCD حذف شدند (یک عضو وب مورب به سمت مرکز DLST آزمایش شده حفظ شد)، در مجموع 12 عضو. هیچ تغییر شکل قابل توجهی در کل مرحله اول تخریب مشاهده نشد. پس از تکمیل تخریب، حداکثر تغییر شکل عمودی اتصالات تحت نظارت دوربین پرسرعت بود.
مدل FE
مدل های المان محدود (FE) دو DLST آزمایش شده با استفاده از نرم افزار ANSYS WORKBENCH LS-DYNA پیاده سازی شدند. شکل 22 مدل FE از DLST آزمایش شده را ارائه می دهد. همه اعضا توسط عناصر تیر مدلسازی شدند و اتصالات به طور صلب به هم متصل شدند. چهار ستون به طور صلب به خرپا در بالا متصل شده بودند و با تمام درجات آزادی در پایین کاملاً مهار شده بودند. بارهای خارجی از طریق توده های نقطه ای به مفاصل وتر فوقانی اعمال شد. یک مدل مواد پلاستیسیته خطی قطعهبندی شده بود
تحلیل و بحث
در این بخش، توزیع مجدد نیروی داخلی و مکانیسمهای حمل بار ساختار DLST در حین تخریب بر اساس آزمایشها و نتایج تجزیه و تحلیل FE تأیید شده مورد بحث قرار میگیرد. علت فروپاشی و ویژگیهای دو DLST آزمایششده نیز تحلیل میشوند.
نتیجه گیری
این مقاله دو آزمایش تخریب پیشرونده ریزش سازههای DLST را انجام داد که در شرایط بار تخریب مختلف مقاومت کردند. تکنیک ویدئوگرامتری و تجهیزات کرنش سنج دینامیکی برای نظارت بر پاسخ ساختاری DLST های آزمایش شده در طول کل تخریب به کار گرفته شد. توزیع مجدد نیروی داخلی و مکانیسم حمل بار دو سازه DLST در حین تخریب بر اساس آزمایشها و نتایج FE تجزیه و تحلیل شد. علل و ویژگی ها در
دیدگاه خود را بنویسید