خلاصه
مکان یابی و تعیین کمیت آسیب در سازه های پل همیشه یک مشکل چالش برانگیز بوده است، به ویژه برای پل های خرپایی راه آهن پرسرعت با اشکال ساختاری پیچیده و شرایط بار پیچیده. برای پرداختن به این موضوع، این مقاله یک شاخص آسیب جدید را بر اساس توابع مشخصه کرنش پیشنهاد میکند و آن را در یک چارچوب خودکار برای تشخیص آسیب در زمان واقعی ادغام میکند که به ویژه برای برنامههای نظارت بر سلامت ساختاری در حین خدمت مناسب است. برای ارزیابی اثربخشی این رویکرد، مطالعهای با استفاده از یک مدل دوقلوی دیجیتال المان محدود برای شبیهسازی پاسخهای ساختاری در مناطق بحرانی پلهای خرپایی راهآهن پرسرعت تحت بارهای ناشی از قطار انجام شده است. شاخص آسیب پیشنهادی مدل برای بررسی و ارزیابی انواع آسیب پل استفاده شد. که هم محل و هم شدت آسیب را در پل های خرپایی راه آهن سریع السیر منعکس می کند. نتایج نشان میدهد که نشانگر آسیب پیشنهادی، زمانی که با یک سیستم حسگر توزیعشده استفاده میشود، در مکانیابی دقیق و اندازهگیری آسیب در پلهای خرپایی راهآهن با سرعت بالا، نویدبخش است. علاوه بر این، برای سیستم نظارت بر سلامت پل با توزیع حسگر پراکنده، این نشانگر میتواند ارزیابی احتمالی از شرایط آسیبهای مختلف یک پل خرپایی راهآهن پرسرعت را ارائه دهد. این اطلاعات به طور بالقوه میتواند به فرآیند تعمیر و نگهداری ضمن خدمت پل خرپایی راهآهن پرسرعت کمک کند. در مکان یابی دقیق و اندازه گیری آسیب در پل های خرپایی راه آهن سریع السیر نویدبخش است. علاوه بر این، برای سیستم نظارت بر سلامت پل با توزیع حسگر پراکنده، این نشانگر میتواند ارزیابی احتمالی از شرایط آسیبهای مختلف یک پل خرپایی راهآهن پرسرعت را ارائه دهد. این اطلاعات به طور بالقوه میتواند به فرآیند تعمیر و نگهداری ضمن خدمت پل خرپایی راهآهن پرسرعت کمک کند. در مکان یابی دقیق و اندازه گیری آسیب در پل های خرپایی راه آهن سریع السیر نویدبخش است. علاوه بر این، برای سیستم نظارت بر سلامت پل با توزیع حسگر پراکنده، این نشانگر میتواند ارزیابی احتمالی از شرایط آسیبهای مختلف یک پل خرپایی راهآهن پرسرعت را ارائه دهد. این اطلاعات به طور بالقوه میتواند به فرآیند تعمیر و نگهداری ضمن خدمت پل خرپایی راهآهن پرسرعت کمک کند.
معرفی
پیشبینی یا تشخیص دقیق آسیبهای سازهای یک انتظار رایج برای سیستمهای نظارت بر سلامت سازه پل است. این قابلیت دارای ارزش بسیار زیادی است زیرا به بهره برداری، نگهداری و ارزیابی عمر سازه کمک می کند. پلهای خرپایی راهآهن با سرعت بالا بارها و بارها تحت بارهای دینامیکی بالا از قطارها قرار میگیرند که به طور بالقوه میتواند باعث آسیب ساختاری قابل توجهی شود. اگر چنین آسیبی به موقع تشخیص داده نشود و به موقع رسیدگی نشود، عواقب آن می تواند شدید باشد. بنابراین شناسایی و پایش آسیب های سازه ای در پل های خرپایی راه آهن سریع السیر کاری قابل توجه و مهم است.
مطالعات قبلی شاخص های آسیب مختلفی را برای شناسایی آسیب پل پیشنهاد کرده اند که می توان آنها را به دو شاخص پویا و استاتیک تقسیم کرد. شاخصهای آسیب دینامیکی شامل فرکانسهای طبیعی [1]، [2]، حالتهای جابجایی [3]، حالتهای انحنا [4] و انرژی کرنش معین عنصر [5] است که در ارائه اطلاعات کلی ساختاری خوب هستند اما توانایی محدودی برای مکانیابی دارند. موقعیت آسیب شاخص های آسیب استاتیکی شامل جابجایی (مانند انحراف تیر) [6]، انحنا/ چرخش [7] و کرنش [8] است که اغلب از طریق آزمایش های بارگذاری استاتیکی به دست می آیند که معمولاً ناخوشایند و گران تر از روش های نظارت هستند. دان و همکاران [9] یک شاخص استاتیک برای یک سیستم نظارت بر سلامت ساختاری بر اساس مفهوم پایداری آماری پیشنهاد کرد. که از تابع مشخصه خط تأثیر کرنش ناشی از وسیله نقلیه برای توصیف ویژگی های استاتیک ساختار پل استفاده می کند. این رویکرد بر کاستیهای آزمایش استاتیک سنتی غلبه میکند و پتانسیل استخراج اطلاعات از پایش دادههای بزرگ را به حداکثر میرساند و آن را به یک شاخص ارزشمند برای برنامههای نظارت بر سلامت ساختاری تبدیل میکند. با تکیه بر این پایه، هدف این مقاله ارزیابی اثربخشی شاخصهای استاتیکی حالت پایدار آماری در تشخیص آسیب به پلهای خرپایی فولادی راهآهن پرسرعت است. علاوه بر این، در یک مطالعه جدیدتر، وانگ و همکاران. سناریوی کاربردی همان مفهوم پایداری آماری را با معرفی یک شاخص نظارتی جدید به نام تابع مشخصه کرنش آماری پایدار به پلهای خرپایی راهآهن پرسرعت گسترش داد [10].
در سالهای اخیر، با توسعه اقتصاد دیجیتال و فناوری محاسبات ابری، امکان توسعه سیستمهای دوقلو دیجیتال اختصاصی متناسب با ساختارهای پل واقعی فراهم شده است. بر اساس دادههای بزرگ نظارتی، مدل دوقلوی دیجیتال پل سفارشیسازی شده برای اهداف نظارتی خاص میتواند تجزیه و تحلیل آنلاین خودکار را تکمیل کند، بنابراین درک هوشمندانه آنلاین در زمان واقعی از عملکرد و وضعیت ساختار پل را درک میکند. به طور خاص، برای پلهای خرپایی راهآهن پرسرعت، به دلیل ساختارها و بارهای پیچیدهشان، یک مدل دوقلو دیجیتال مبتنی بر یک مدل معادل سادهشده به بهبود تحلیل بلادرنگ سیستم دوقلو دیجیتال کمک میکند. در اوایل 1944 و 1975، لی روشی را برای برخورد با اعضای وب به عنوان یک پیوستار برای حل مشکل محاسبه دستی دقیق تیرهای خرپایی چند تایی هیپراستاتیک مرتبه بالا، با استفاده از اصل انحراف برابر در دهانه میانی به عنوان اصل معادل، پیشنهاد کرد [11]. [12]. در سال 1985، داو و همکاران. [13] یک مدل معادل پیوسته برای ساختارهای تکراری (به عنوان مثال، یک خرپا) بر اساس روش معادل انرژی کرنش برای خواص سختی ساخت. سیکیرسکی [14] روش معادل تک تیر را برای پل های خرپایی راه آهن با تکیه گاه ساده با عرشه های کامپوزیت فولادی و بتنی، با استفاده از یک مدل تک تیر که به طور یکنواخت در طول دهانه توزیع شده برای شبیه سازی ویژگی های دینامیکی پل اصلی بررسی کرد. یو و همکاران [15] اعضای خرپا را به عنوان اعضای جدار نازک باز در نظر گرفت. و پارامترهای مؤثر بر سختی پیچشی تیر اصلی پل نیمخرپایی را مورد مطالعه قرار داد. بر اساس اصل هم ارزی انرژی، ژو و همکاران. [16] هم ارزی پیوسته تار و وتر پایینی تیر سفت کننده کامپوزیت خرپایی عرشه پل معلق با دهانه بلند را انجام داد. لیو و همکاران هنوز بر اساس روش هم ارزی انرژی هستند. [17] یک مدل معادل از یک خرپا تیر غیرخطی برای نیاز به تحلیل دینامیکی غیرخطی ساخت. این روشها زمینه را برای سادهسازی مدل خرپا فراهم کردهاند، اما ماهیت آنها عمومی است، به این معنی که طرحهای سادهسازی آنها برای هیچیک از وظایف خاص، مانند شناسایی آسیب، طراحی نشدهاند، و همچنین با سناریوهای پایش بلادرنگ درازمدت طراحی نشدهاند. ذهن، که ممکن است آنها را برای سناریوهای کاربردی خاص، کمتر از حد مطلوب نشان دهد.
در زمینه مقاومت در برابر باد پل، بازتولید دقیق ساختار تیرهای خرپایی پل معلق در آزمایشات تونل باد دشوار است. برای حل این مشکل و کاهش هزینه محاسباتی شبیهسازیهای عددی، محققان چندین مدل معادل مانند Hu et al. [18]، که از یک مدل اسکلت تیر پشته ای برای شبیه سازی سفتی تیر سفت کننده خرپایی استفاده کردند و ژو و همکاران. [19]، که یک مدل تیر اویلر مقطع مساوی را برای تیر سفت کننده خرپایی بر اساس رابطه بین خصوصیات دینامیکی و سختی مقطع ایجاد کرد و نتایج بهدستآمده با این مدل را با نتایج بهدستآمده با روش استاتیک کنسول سنتی مقایسه کرد. این روش ها در درجه اول بر روی خواص دینامیکی سازه ها تحت بارهای باد تمرکز می کنند. با این حال،
بیشتر روشهای معادل توسعهیافته در سالهای اخیر عمدتاً حول دو جنبه اصلی میچرخند: یکی به ویژگیهای دینامیکی سازهها بستگی دارد، در حالی که دیگری مبتنی بر مفهوم هم ارزی انرژی است. با این حال، این مقاله تمرکز را به ویژگیهای استاتیک سازه تغییر میدهد، و همزمان با هدف دور زدن پیچیدگی محاسباتی گسترده، در نتیجه توسعه یک روش معادلسازی مدل جدید را که بهطور خاص برای شناسایی آسیب در سیستمهای دوقلو دیجیتال طراحی شده است، تشویق میکند. ویژگی کلیدی رویکرد ما کالیبراسیون دقیق آن برای متعادل کردن وفاداری شبیهسازی و کارایی محاسباتی است که آن را به ویژه در سناریوهای نظارت بلادرنگ قابل استفاده میکند.
این مطالعه با استفاده از تحقیقات قبلی نویسندگان که یک تابع مشخصه کرنش حالت پایدار آماری را برای پلهای خرپایی راهآهن پرسرعت معرفی کرد [10]، یک شاخص آسیب جدید را که برای عملکرد استاتیکی ساختاری و ویژگیهای بار با استفاده از دادههای پایش کرنش طراحی شده است، توسعه میدهد. علاوه بر این، یک چارچوب خودکار برای ثبت دینامیک آسیب در محیط های نظارت ایجاد شده است. کارایی شاخص و چارچوب پیشنهادی از طریق نتایج شبیهسازی با استفاده از مدلهای دوقلوی دیجیتال المان محدود تحت سناریوهای آسیب مختلف تأیید میشود.
قطعات بخش
مدل دوقلو دیجیتال و متغیر آسیب برای پلهای خرپایی راهآهن پرسرعت
برای پل های خرپایی، با مجموعه پیچیده اعضا و درجات آزادی متعدد، پرداختن تحلیلی به همه اجزا می تواند منجر به بار محاسباتی بسیار زیاد شود. این به یک گلوگاه برای اجرای بیدرنگ رویههای شناسایی آسیب در تنظیمات نظارت تبدیل میشود. اگرچه دوقلو دیجیتال ایده آل به عنوان یک کپی کامل از ساختار فیزیکی تصور می شود، محدودیت های دنیای واقعی مانند عدم قطعیت ها و سربار محاسباتی اغلب این ایده آل را دست نیافتنی می کند. که در
چارچوب خودکار سیستم شناسایی آسیب آنلاین
با نشانگر آسیب پیشنهادی، می توان یک سیستم شناسایی آسیب برای پل های خرپایی راه آهن پرسرعت طراحی کرد. این سیستم با استفاده از یک مدل فیزیکی دوقلوی دیجیتالی و دادههای حسگر زنده هدایت میشود. این کارکرد هشدار و ارزیابی آسیب به پل های خرپایی راه آهن سریع السیر را دارد و می تواند به توصیه های نگهداری و ارزیابی پل کمک کند. چارچوب سخت افزاری و نرم افزاری این سیستم در شکل 6 نشان داده شده است.
بر اساس آسیب قبلی توسعه یافته است
سناریوهای آسیب
آسیب جدا شده در نقاط مختلف در امتداد دهانه پل شبیه سازی شد، از جمله یاتاقان، یک چهارم دهانه، دهانه میانی و سه چهارم دهانه، با برد 10 متر که یک مفصل خرپا را در بر می گیرد.
ما درجات آسیب را از 1٪ تا 50٪ تنظیم می کنیم که با مقادیر متغیر آسیب مطابقت دارد�، در بخش 2.1 تعریف شده است. اینجا،�(�,�)در محل آسیب ثابت و غیر صفر و در جاهای دیگر صفر فرض می شود. این درجه آسیب نشان دهنده درصد کاهش خمش طولی است
نتیجه
این مقاله یک شاخص آسیب برای پلهای خرپایی فولادی راهآهن با سرعت بالا بر اساس توابع مشخصه کرنش حالت پایدار آماری پیشنهاد میکند. یک مدل دوقلوی دیجیتالی شناسایی آسیب و یک چارچوب سیستم شناسایی آسیب در حین خدمت بر اساس این شاخص ساخته شدهاند و قابلیتهای محلیسازی آسیب و کمیسازی شاخص پیشنهادی به صورت عددی بر روی انواع مختلف سیستم نظارت بر سلامت ساختاری تغییر میکند. ویژگی های آماری
دیدگاه خود را بنویسید