خلاصه
تعاونی ها به «شبکه قراردادها» یا «ائتلاف» تشبیه شده اند. این امر به ویژه در مورد تعاونیهای «مالکیت تولیدکننده» که اپراتورهای تجاری کوچک مانند کشاورزان عضو آنها هستند، صادق است. اگرچه تحقیقاتی در مورد شبکهسازی استراتژیک تعاونیها انجام شده است، اما توجه کمی به رفتار شبکه و مزایای شرکتهای کوچک بهعنوان اعضای تعاونیها، بهویژه به مزایا، ریسکها و مسائل مدیریتی مرتبط با آنها شده است. شبکه های. این تحقیق از دادههای مطالعه موردی از تعاونیهای تولیدکننده استرالیا و فرانسه استفاده میکند تا چگونگی استفاده شرکتهای کوچک از تعاونیها را به عنوان یک شبکه استراتژیک بررسی کند. از یک چارچوب مفهومی برای اتحادها و شبکه های شرکت کوچک استفاده می کند که در ابتدا توسط استریت و کامرون (2007) توسعه یافته بود.و سه سوال تحقیقی پیشنهاد شده در آن مطالعه را به همراه سه نظریه مرتبط (دیدگاه مبتنی بر منبع، وابستگی به منبع و تعادل نقطهگذاری شده) بررسی میکند. این مطالعه از چارچوب مفهومی و نظریه ها به عنوان ابزار تحقیق مفید پشتیبانی می کند. همچنین بینش هایی در مورد روشی که شرکت های کوچک می توانند از تعاونی ها برای ایمن سازی دسترسی به منابع و کاهش خطرات زیست محیطی استفاده کنند، ارائه می دهد. با این حال، پایداری این تعاونیها مشروط به مدیریت مؤثر شبکه، سازگاری و حفظ اعتماد و وفاداری اعضا است.
معرفی
شرکت های تعاونی بر اساس ایده انجمنی از افراد و/یا نهادها ساخته شده اند (Jussila, 2012). بنابراین، این شرکت ها می توانند طیف وسیعی از اشکال مختلف را اتخاذ کنند (نیلسون، 1999). سهم قابل توجهی از تعاونیها و کسبوکارهای متقابل نشاندهنده چیزی است که بیرچال (2011) از آن به عنوان «مالک تولیدکننده» یاد میکند. چنین تعاونیهایی معمولاً شامل تعاونیهایی میشوند که متعلق به تولیدکنندگان اولیه هستند، که فعالان تجاری در مقیاس کوچک در صنایعی مانند کشاورزی، ماهیگیری و جنگلداری هستند. همچنین میتواند شامل تعاونیهای خردهفروشی در زمینههایی مانند تجارت موتور، داروخانه، فروشگاههای سختافزار و سوپرمارکتها باشد. و همچنین تعاونی های خدمات مشترک برای خوداشتغالی، شرکت های کوچک و متخصصان.
در این مطالعه، تمرکز ما بر روی تعاونی هایی با عضویت متشکل از شرکت های کوچک یا متوسط (SMEs) است. به منظور شفاف سازی، چنین شرکت هایی ممکن است به عنوان مشاغلی با کمتر از 250 کارمند و گردش مالی سالانه کمتر از 50 میلیون یورو تعریف شوند (OECD، 2004). چنین شرکت هایی نیز معمولاً به طور مستقل دارای مالکیت و مدیریت هستند. آنها شامل مشاغل کشاورزی روستایی و شرکت های کوچک در سایر بخش ها می شوند. برای سادگی، از این شرکت ها به عنوان شرکت های کوچک یاد می کنیم. ادبیات آکادمیک در این زمینه، شرکت تعاونی را به عنوان “پیوند قراردادها” (Sexton, 1983, Sexton, 1986) یا به عنوان یک “ائتلاف” (Staatz, 1983, Staatz, 1987a) توصیف می کند که ماهیت اتحاد شبکه ای را منعکس می کند. مدل کسب و کار تعاونی بنابراین تعاونی متعلق به تولیدکننده، اتحاد یا ائتلافی از شرکتهای کوچک است. که اعضای آن را تشکیل می دهند (Helmberger & Hoos, 1962). نکته قابل توجه این است که اگرچه چنین انجمنی به متحد شدن اشاره دارد، اما به معنای کنار گذاشتن کامل استقلال نیست. بنابراین، همانطور که Emelianoff (1942) پیشنهاد میکند، مهم است که تعاونیهای شرکتهای کوچک (تولیدکننده) را بهعنوان ائتلافی از کسبوکارهای مستقل و نه صرفاً یک سازمان واحد واحد در نظر بگیریم. با در نظر گرفتن این موضوع، مهم است که به همکاری از منظر شرکت های کوچک و نه تنها از دیدگاه تعاونی نگریسته شود.
از دیدگاه شرکت های کوچک، یکی از مهم ترین سوالات ارزشی است که می توان از طریق چنین همکاری هایی به دست آورد. مطالعات نسبتا کمی مزایای عضویت تعاونی برای شرکت های کوچک را بررسی کرده اند (مانند دانا، 1998، لی و مولفورد، 1990). در این مقاله ما این پدیده را با استفاده از مثال چند تعاونی تولیدکننده از استرالیا و فرانسه بررسی میکنیم و یک چارچوب مفهومی را که در ابتدا توسط استریت و کامرون (2007) پیشنهاد شده بود، اعمال میکنیم. این چارچوب مفهومی از ادبیات مربوط به شبکهسازی و اتحاد شرکتهای کوچک توسعه یافته است و شامل پیشایندها، فرآیندها و نتایجی است که برای چنین شبکههایی اعمال میشود. از زمان انتشار این مقاله بسیار مورد استناد قرار گرفته است، اما مقالات کمی به طور خاص تلاش کرده اند تا از چارچوب مفهومی استفاده قابل توجهی کنند یا به سؤالات تحقیقی که ارائه شده است بپردازند. یک استثنا لازانی (2012) بود که چارچوب را در زمینه متفاوتی اعمال کرد، اما سودمندی آن را به عنوان یک ابزار تحقیق نشان داد. مطالعه ما سه سوال تحقیقی را که در اصل توسط استریت و کامرون (2007) از دیدگاه شرکت تعاونی به عنوان مکانیزم اتحاد برای شرکتهای کوچک پیشنهاد شده بود، بررسی میکند. ما این سؤالات تحقیق را به شرح زیر تطبیق می دهیم:
- 1.
چگونه شرکت های کوچک از یک رابطه خارجی که از طریق یک مدل کسب و کار تعاونی تسهیل می شود، ارزش کسب می کنند؟
- 2.
درگیر شدن در روابط خارجی که از طریق مدل کسب و کار تعاونی تسهیل می شود، چه خطراتی دارد؟
- 3.
چگونه این روابط در طول زمان ایجاد می شود؟
در زمان انتشار کار استریت و کامرون (2007) این سه سوال بیانگر “وضعیت فعلی تحقیق” در تحقیقات شبکه و اتحاد شرکت های کوچک بود. به نظر ما، این سؤالات تحقیقاتی برای تئوری و عمل شرکت تعاونی مهم باقی می مانند. بسیاری از تعاونیها از نوع مالکیت تولیدکننده هستند و عوامل کلیدی در شکلگیری و پایداری آنها ارزشی است که مالکان شرکتهای کوچک به عنوان کشاورز و آنهایی که در تولید، خردهفروشی یا خدمات از عضویت کسب میکنند. استریت و کامرون (2007) در بررسی خود از اتحاد شرکتهای کوچک و ادبیات شبکه هشدار دادند که “تئوری واحدی وجود ندارد که در حال حاضر همه این ادبیات را به هم پیوند دهد” (ص. 254). با این حال، آنها دیدگاه مبتنی بر منابع (RBV) شرکت را شناسایی کردند (بارنی، 1991). «نظریه وابستگی به منابع» (Pfeffer & Salancik، 1978) و «نظریه تعادل نقطهگذاری شده» (Gersick، 1991، Romanelli و Tushman، 1994) به عنوان لنزهای نظری مفید برای پرداختن به سؤالات تحقیقی که در بالا ذکر شد. در این مقاله به دنبال این بینش خواهیم بود.
ساختار مقاله به شرح زیر است. ما ابتدا ادبیات موجود همکاری شرکت های کوچک را به طور کلی و ادبیات تعاونی به طور خاص را با استفاده از تئوری های ذکر شده در بالا به عنوان یک لنز مرور می کنیم. در ادامه مروری بر چارچوب مفهومی استریت و کامرون (2007) ارائه میکنیم که در کار آنها به عنوان مبنایی برای طرح سؤالات تحقیق فوق عمل کرد. سه واحد اصلی تحلیل وجود دارد که به سؤالات تحقیق فوق مربوط می شود. اولاً، پیشایندهای روابط خارجی به خطرات مرتبط با یک شرکت کوچک در ورود به یک اتحاد استراتژیک (مثلاً از دست دادن کنترل یا استقلال) مربوط می شود. تصمیم آنها برای ورود به چنین اتحادی منوط به توانایی آنها در ارزیابی مزایای عضویت بیشتر از خطرات احتمالی است. دومین، فرآیندهای مرتبط با روابط خارجی به توسعه و پایداری آنها مربوط می شود. سوم، نتایج روابط خارجی به ارزش آنها برای اعضا مربوط می شود. این چارچوب خیابان و کامرون (2007) است که ساختاری را برای کار تجربی ما فراهم میکند و به طور مداوم، این واحدها مبنایی را برای تحلیل ما از موارد استرالیا و فرانسه فراهم میکنند. در خلاصه یافته های خود، به سه لنز نظری فوق باز می گردیم. در نهایت، با توصیه هایی برای تحقیق و عملکرد مدیریتی نتیجه گیری می کنیم.
قطعات بخش
اتحادهای شرکت های کوچک و مدل کسب و کار تعاونی
قبل از حرکت به سمت مدل کسب و کار تعاونی، شایان ذکر است که نیاز شرکتهای کوچک برای ایجاد روابط با سایر شرکتها در ادبیات دانشگاهی بهعنوان ارائه رقابتپذیری افزایش یافته به صاحبان شرکتهای کوچک و کارآفرینان از طریق شبکههای شخصی شناخته شده است (آلوارز) و همکاران، 2006، بیرلی، 1985، اوستگارد و بیرلی، 1994). همچنین مزایایی از سطح کنشگری در این اتحادها وجود دارد (سرکار، اچمبادی، و هریسون، 2001)، و وجود دارد.
مدل مفهومی اتحادها و شبکه های شرکت کوچک
همانطور که در بالا ذکر شد، استریت و کامرون (2007) سه واحد اصلی تجزیه و تحلیل را با تمرکز بر پیشایندها، فرآیندها و نتایج شناسایی کردند. شکل 1 نشان می دهد که هر یک از این عناصر اولیه دارای مجموعه ای از واحدهای تحلیل فرعی هستند که از ادبیات تحقیق پدید آمده اند.
پیشایندهایی که بر تصمیم یک شرکت کوچک برای مشارکت در یک شبکه تأثیر میگذارند، ویژگیهای کارآفرین یا مالک-مدیر رهبری شرکت است که میتواند شامل تمایل آنها به همکاری یا تمایل باشد.
روش شناسی
این تحقیق بخشی از یک مطالعه در مورد پایداری مدل کسب و کار تعاونی است که توسط شورای تحقیقات استرالیا (ARC) و شرکای صنعتی، Co-operatives WA، Cooperative Bulk Handling (CBH Group Ltd)، Capricorn Society Ltd و تعاونی کود ریونس داون بخش فرانسوی این مطالعه توسط شورای منطقه ای بورگوندی ( Conseil regional de Bourgogne ) تأمین مالی شده است. پروژه تحقیقاتی بزرگتر شامل جمع آوری داده های مطالعه موردی از طیف وسیعی از تعاونی ها است
تجزیه و تحلیل مطالعه موردی
پنج مطالعه موردی تولیدکننده که برای این مطالعه انتخاب شدند در جدول 1 نشان داده شده اند و شامل گروه CBH (CBH)، تعاونی موری گولبرن (MGC) و شرکت تعاونی کشاورزان متحد (UFCC) از استرالیا، و COCEBI هستند. و اتحادیه Auboise (AU) از فرانسه. 1 تعاونی به عنوان ائتلافی از مشاغل کوچک تا متوسط مفهوم سازی شده است (در این مقاله
نتیجه گیری و پیامدها
تعاونیهای تولیدی که عضویت آنها از شرکتهای کوچک تشکیل میشود، باید بیشتر به عنوان ائتلاف یا شبکه در نظر گرفته شوند تا نهادهای شرکتی منفرد. تحقیقات نسبتا کمی در مورد تعاونی تولید کننده از دیدگاه شرکت های کوچک منتشر شده است. این مطالعه به دنبال پر کردن شکافی در ادبیات آکادمیک کنونی بوده و از چارچوب مفهومی توسعه یافته توسط استریت و کامرون (2007) استفاده کرده است. این مطالعه نشان میدهد که تعاونیهایی که توسط شرکتهای کوچک تشکیل شدهاند، میتوانند پیشنهاد دهند
دیدگاه خود را بنویسید