989014050788+

989014050788+

خانهتشکل هاتعاونیعملکرد تعاونی های کشاورزی خرده پا

عملکرد تعاونی های کشاورزی خرده پا

خلاصه

ویژگی‌های منحصربه‌فرد تعاونی‌ها می‌تواند به راه‌های متفاوتی برای درک عملکرد منجر شود. هدف این مطالعه درک مفهوم عملکرد در محیط تعاونی خردهمالک و با توجه به درک عملگرایانه مدیریت ارشد است. این مطالعه از یک طرح تحقیق کیفی استفاده می کند که شامل مصاحبه های ساختاریافته با نمایندگان هیئت مدیره هر تعاونی مورد مطالعه است. شش نفر از آگاهان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که تعریف عملکرد حول ابعاد کارایی (یعنی انجام درست کارها) و اثربخشی (یعنی انجام کارهای درست) می‌چرخد. این عملیاتی شدن ابعاد با هویت تعاونی ها تناسب دارد. عملکرد تعاونی سهامداران کوچک به عنوان توانایی انجام فرآیند وظایف مدیریتی اساسی به شیوه ای کارآمد و مؤثر و همچنین مطابق با انتظارات اعضای خود خلاصه می شود. اصالت این مطالعه در تلاش آن برای بررسی مفهوم عملکرد با استفاده از درک عملگرایانه مدیریت ارشد در راستای مدل ذهنی است. یافته‌ها به ادبیات فعلی در مورد عملکرد سازمانی (OP) ارزش می‌افزایند و بینش‌های تازه‌ای را ارائه می‌دهند که از یک دیدگاه عملی به دست آمده است که ماهیت واحدهای تعاونی را در نظر می‌گیرد.

معرفی

ایده رابرت اوون در مورد روستای تعاونی الهام‌بخش ایجاد اصول عمده تعاونی‌ها بود که عبارتند از خودیاری و کمک متقابل (Pathak & Kumar, 2005). اگرچه این ایده در ابتدا محکوم شد و از آن به عنوان “آقای. متوازی الاضلاع بینوایان اوون» سرانجام به تلاشی برای بهبود طبقه کارگر افسرده از طریق بیان اصول رسمی روچدیل کمک کرد (کومار، 1990). امروزه تعاونی‌ها در بیشتر کشورها و بخش‌ها در سرتاسر جهان یافت می‌شوند (Kumar, Wankhede, & Gena, 2015) و نقش مهمی در ساختارهای اجتماعی به ویژه در میان کشورهای در حال توسعه دارند. دستور کار توسعه پایدار (SDG)، که بخش مهمی از دستور کار 2030 برای توسعه پایدار را تشکیل می دهد. تعاونی ها را به عنوان یک ابزار توسعه مناسب برای امکان اجرای چارچوب SDG شناخته است (Mayo, 2018). SDG منعکس کننده یک الگوی توسعه مردم محور است که با ارزش ها و اصول تعاونی ها سازگار است (Esim, 2014; Mayo, 2018)، مانند کاهش فقر و ارتقای رفاه در میان اعضای تعاونی، به ویژه در بخش های روستایی و ناامن، مانند کشاورزی. تعاونی ها نیروی قابل توجهی هستند، اما باید به صورت رقابتی عمل کنند تا به برنامه توسعه مردم محور SDG خدمت کنند.

تعاونی انجمنی است که منابع را از افراد دارای منافع مشترک به منظور ترویج و حمایت از آن منافع جمع می کند. مدل تعاونی را می توان به صورت «از اعضا»، «توسط اعضا» و «به اعضا» ساده کرد. اولاً، تعاونی‌ها «از اعضا» هستند، به این معنی که توسط افرادی با منافع مشترک تأسیس می‌شوند که داوطلبانه موافقت کرده‌اند که به طور جمعی کار کنند و به طور مساوی در قالب سرمایه و سایر روش‌های مشارکت مشارکت کنند. دوم، تعاونی‌ها «توسط اعضا» هستند، به این معنی که سازمان و فعالیت‌ها به شیوه‌ای دموکراتیک اداره می‌شوند. سوم، تعاونی ها «به اعضا» هستند، به این معنی که برای خدمت به اعضای خود تأسیس شده اند. عملیاتی کردن این مفاهیم ممکن است به هفت اصل اساسی تعاونی اصلاح شود (کومار و همکاران، 2015):

  • (1)

    عضویت داوطلبانه و آزاد

  • (2)

    کنترل دموکراتیک توسط اعضا

  • (3)

    مشارکت اقتصادی اعضا

  • (4)

    خودمختاری و استقلال

  • (5)

    آموزش، آموزش و اطلاعات

  • (6)

    همکاری بین تعاونی ها

  • (7)

    نگرانی برای جامعه

تعاونی ها به عنوان بخش سوم مهم و فزاینده ای شناخته می شوند که شکاف های ایجاد شده بین بخش های دولتی و خصوصی را متعادل می کند. در بخش کشاورزی، نقش تعاونی ها در توانمندسازی و ارتقای رفاه کشاورزان محلی تشدید شده است (چوکوکره و بهارالدین، 2012). به گفته تورگرسون، رینولدز و گری، (1997)، یک تعاونی کشاورزی یک نهاد تجاری مستقل است. در واقع، نهاد به گونه‌ای طراحی شده است که به محصولات کشاورزان اجازه می‌دهد تا به بازار منتقل شوند و بر قیمت‌ها و سایر شرایط تجاری تأثیر بگذارند و در عین حال رفتار منصفانه و سایر مزایا را برای اعضا فراهم کنند (مهازریل عینی، حفیظه، و زوراینی، 2012; Ortmann & King، 2007؛ Chukwukere & Baharuddin، 2012؛ Ojiagu و همکاران 2015؛ Kumar & Gena 2015؛ Sarmila و همکاران 2017).

تعاونی را می توان به عنوان یک نهاد ترکیبی توصیف کرد که ویژگی های کسب و کار معمولی و سازمان های غیرانتفاعی را ترکیب می کند. ترکیب ویژگی‌های خصوصی و غیرانتفاعی منجر به جهت‌گیری متفاوتی در رابطه با رفتار مدیریت تعاونی در مقایسه با تک هویتی کسب‌وکارهای عادی و نهادهای غیرانتفاعی می‌شود. یک مطالعه خاص در مورد عملکرد تعاونی دانش در مورد عملکرد سازمانی (OP) را غنی می کند. علاوه بر این، این موضوع برای بقای تعاونی ها در زمینه تعاونی های نسل جدید (NGC) اهمیت فزاینده ای دارد. از سال 1988، ظهور NGCها منجر به تمرکز نسبتاً قوی‌تر بر فعالیت‌های ارزش افزوده و استراتژی‌های رقابتی در میان تعاونی‌ها شده است (Ortmann & King، 2007). در نتیجه، انتظار می‌رود که تعاونی‌ها کمتر به حمایت دولت وابسته باشند و در جمع‌آوری منابع و سرمایه بیشتر به خود متکی باشند (چوکوکره و بهارالدین، 2012). این نیاز به مطالعات انجام شده در مورد عملکرد تعاونی توسط محققان معاصر OP را توجیه می کند. تحقیقات بیشتر در این زمینه منجر به درک بهتری از عملکرد تعاونی می شود.

عملکرد یک مفهوم پیچیده و ذهنی است که بین محققان مورد مناقشه باقی مانده است (دوبرین، پوپسکو، پوپسکو، و پوپسکو، 2012؛ ایولیانا و ماریا 2016)، اما معمولاً به توانایی سازمان ها برای دستیابی به اهداف هدف اشاره می کند. دو بعد وجود دارد که مفهوم عملکرد را نشان می دهد: کارایی و اثربخشی (دوبرین و همکاران، 2012؛ لکوویچ و ماریچ، 2015). هر دو بعد بر جنبه های مختلف تأکید دارند، اما با هم مرتبط هستند. به عنوان مثال، یک سازمان باید هدفی را انتخاب کند که با هدف تعیین شده آن هماهنگ باشد. به طور همزمان، باید به گونه ای به هدف برسد که ضایعات، اضافه کاری و هزینه های غیرضروری را به حداقل برساند.

OP به یک جنبه حیاتی از تحقیقات تجربی در زمینه های سیاست تجاری (دس و رابینسون، 1984) و مدیریت استراتژیک تبدیل شده است (Hamann, Schiemann, Bellora, & Günther, 2013). دو موضوع اساسی توسط محققان OP تجزیه و تحلیل می شود: (1) انتخاب یک چارچوب مفهومی برای تعریف OP و (2) شناسایی اقدامات دقیق برای عملیاتی کردن OP (دس و رابینسون، 1984). علاوه بر این، سه رویکرد عمده برای OP وجود دارد: (1) رویکرد هدف، (2) رویکرد منابع سیستمی و (3) رویکرد حوزه (دس و رابینسون، 1984). رویکرد هدف بر اهداف صریح و ضمنی به عنوان راهی برای تعریف OP تأکید می کند، در حالی که رویکرد منابع سیستمی عملکرد را بر اساس عوامل کلیدی داخلی و خارجی که سازمان برای بقا بر آنها تکیه می کند، بررسی می کند. رویکرد حوزه‌ای سازمان را موجودی می‌داند که برای بخش‌های مختلف (داخلی و بیرونی) سازمان سود می‌برد. بنابراین، OP با توجه به برآورده شدن نیازهای حوزه های مربوطه اندازه گیری می شود. دس و رابینسون (1984) ارتباط OP ذهنی را در غیاب معیارهای کمی عینی برجسته کردند. به عقیده آنها، عملیاتی سازی ذهنی OP باید شامل چند بعدی بودن OP به جای برخی معیارهای اقتصادی محدود باشد (دس و رابینسون، 1984).

در غیاب تعریف مشخصی از عملکرد و شاخص های آن، تفاسیر مختلفی از عملکرد در میان ذینفعان و محیط های سازمانی مختلف وجود داشته است. در واقع، در زمینه تعاونی‌ها، الگوهای منحصربه‌فردی از درک مرتبط با عملکرد انتظار می‌رود، زیرا تعاونی‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که با واحدهای تجاری معمولی و سازمان‌های غیرانتفاعی متفاوت است (Somerville، 2007). مقاله حاضر به بررسی اکتشافی عملکرد در زمینه خاص تعاونی های خرده مالک روغن پالم در مالزی می پردازد. هدف نهایی این مطالعه تعیین عملکرد تعاونی‌های خرده‌مالک روغن پالم با توجه به درک عمل‌گرایانه مدیریت ارشد آن است. ما دیدگاه های مدیریت ارشد در مورد عملکرد را بررسی می کنیم زیرا آنها می توانند بر رفتار استراتژیک تعاونی ها تأثیر بگذارند. رابطه بین دیدگاه مدیریت ارشد و OP به بهترین وجه توسط مدل ذهنی توصیف شده است (Lim & Klein, 2006; Limnios, Mazzarol, Soutar, & Siddique, 2018; Talonen, Holmlund-Rytkönen, & Strandvik, 2018) که به یک شناختی اشاره دارد. چارچوب یا ذهنیتی که فرد با آن جهان را می سازد و معنا می بخشد (تالونن و همکاران، 2018). به عبارت دیگر، ذهنیت افراد در همه امور تحت صلاحدید او تأثیر مستقیم دارد. بنابراین، تفکر و مدل‌های ذهنی مدیریت ارشد برای درک جنبه‌های استراتژیک رفتار سازمانی، از جمله OP، محوری هستند. رابطه بین دیدگاه مدیریت ارشد و OP به بهترین وجه توسط مدل ذهنی توصیف شده است (Lim & Klein, 2006; Limnios, Mazzarol, Soutar, & Siddique, 2018; Talonen, Holmlund-Rytkönen, & Strandvik, 2018) که به یک شناختی اشاره دارد. چارچوب یا ذهنیتی که فرد با آن جهان را می سازد و معنا می بخشد (تالونن و همکاران، 2018). به عبارت دیگر، ذهنیت افراد در همه امور تحت صلاحدید او تأثیر مستقیم دارد. بنابراین، تفکر و مدل‌های ذهنی مدیریت ارشد برای درک جنبه‌های استراتژیک رفتار سازمانی، از جمله OP، محوری هستند. رابطه بین دیدگاه مدیریت ارشد و OP به بهترین وجه توسط مدل ذهنی توصیف شده است (Lim & Klein, 2006; Limnios, Mazzarol, Soutar, & Siddique, 2018; Talonen, Holmlund-Rytkönen, & Strandvik, 2018) که به یک شناختی اشاره دارد. چارچوب یا ذهنیتی که فرد با آن جهان را می سازد و معنا می بخشد (تالونن و همکاران، 2018). به عبارت دیگر، ذهنیت افراد در همه امور تحت صلاحدید او تأثیر مستقیم دارد. بنابراین، تفکر و مدل‌های ذهنی مدیریت ارشد برای درک جنبه‌های استراتژیک رفتار سازمانی، از جمله OP، محوری هستند. طرز فکر یک فرد بر همه امور تحت اختیار او تأثیر مستقیم دارد. بنابراین، تفکر و مدل‌های ذهنی مدیریت ارشد برای درک جنبه‌های استراتژیک رفتار سازمانی، از جمله OP، محوری هستند. طرز فکر افراد بر همه امور تحت صلاحدید او تأثیر مستقیم دارد. بنابراین، تفکر و مدل‌های ذهنی مدیریت ارشد برای درک جنبه‌های استراتژیک رفتار سازمانی، از جمله OP، محوری هستند.

قطعات بخش

اهمیت تعاونی های کشاورزی

به گفته محذریل عینی و همکاران. (2012) و اورتمن و کینگ (2007)، تعاونی ها با هدف بهبود رفاه اعضای خود، ریشه کنی فقر و ارائه راهی جایگزین برای توزیع ثروت ملی در بین مردم هستند. اورتمن و کینگ (2007) اضافه کردند که تعاونی یک تجارت تحت مالکیت کاربر و کنترل شده توسط کاربر است که منافع را به طور عادلانه بر اساس استفاده یا حمایت خود توزیع می کند. بنابراین، تعاونی های کشاورزی برای حرکت اجتماعی اپراتورهای مستقل مزرعه بسیار مهم هستند

پیچیدگی مفهوم عملکرد

OP یک سازه اساسی در حوزه مدیریت استراتژیک است (Hamann et al., 2013). همانطور که توسط هامان و همکاران ذکر شده است. (2013)، ادبیات مدیریت استراتژیک بیشتر بر جنبه‌های عملکرد عملیاتی و OP متمرکز است. عملکرد عملیاتی به دستیابی به اهداف عملیاتی در فعالیت های زنجیره ارزش مختلف اشاره دارد که ممکن است متعاقباً به OP منجر شود. برخی از شاخص های رایج عملکرد، مانند رشد سهم بازار، کیفیت محصول، ثبت اختراع یا بازاریابی

روش

هدف پژوهش حاضر ارائه دانش درباره تعریف و شاخص‌های عملکرد تعاونی با نگاهی به چگونگی ظهور آن‌ها در ذهن مدیران ارشد تعاونی‌ها است. به گفته آتینو (2009) و فوسی و همکاران. (2002)، تحقیقات کیفی به سوالاتی برای توسعه درک معنا و ابعاد تجربه زندگی انسان و جهان اجتماعی می پردازد. بنابراین، طرح تحقیق کیفی برای تحقیق حاضر مناسب است که سعی در کشف جدید دارد

نتایج

تحلیل ها به سه بخش تقسیم می شوند: (1) ویژگی های عضویت و هیئت مدیره تعاونی ها، (2) درک عملکرد در بین رهبری تعاونی ها و (3) شاخص های عملکرد.

بحث

بر اساس تجزیه و تحلیل، تعریف عملکرد منعکس کننده سطح معینی از تفسیر ذهنی است که در زمینه ها و موضوعات متفاوت است. به نظر می رسد در تعاونی های خرده مالکی روغن پالم مورد بررسی، مدیریت محتاطانه عمل می کند و مطابق با هدف اساسی تعاونی ها کار می کند. مدیریت در پژوهش حاضر تاکید کرد که رفاه اعضا مهمترین شاخص عملکرد است. علاوه بر این، مدیریت تصمیم گرفت تا با مقررات و عادی کار کند

مفاهیم برای تحقیق و عمل

بر اساس یافته‌های ما، تحقیقات آتی در مورد عملکرد تعاونی‌های کشاورزی خرده‌مالک نباید به مفهوم عینی عملکرد و شاخص‌ها محدود شود. به عنوان مثال، بازده حسابداری عینی ممکن است انگیزه مالکان خرد را به اندازه کافی منعکس نکند، بنابراین ارزیابی عملکرد واقعی تعاونی را مخدوش می کند. بر اساس یافته‌های ما، مدیریت درک خاص خود را از عملکرد داشت که بر نحوه عملکرد تأثیر گذاشت

نتیجه

مفهوم عملکرد در ادبیات مدیریت مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه یکی از مفاهیم مورد بحث است، اما هرگز تعریف دقیقی از آن ارائه نشده است. در غیاب تعریف و شاخص های مشخص، ذینفعان مختلف این مفهوم را به روش های مختلف تفسیر کرده اند. هر تعاونی با در نظر گرفتن منحصر به فرد بودن خود به عنوان یک نهاد تعاونی، تفسیر خاص خود را از عملکرد دارد. مطالعه حاضر سعی در بررسی نحوه بیان

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.