989014050788+

989014050788+

خانهتشکل هاتعاونیسوابق حمایت از خرده فروشی در زمینه خرده فروشی تعاونی

سوابق حمایت از خرده فروشی در زمینه خرده فروشی تعاونی

خلاصه

هدف این مطالعه روشن کردن سوابق رفتار خرید مصرف کنندگان در زمینه خرده فروشی تعاونی است. به طور خاص، هدف تجزیه و تحلیل تأثیر نگرش های مشارکت محور مصرف کنندگان و ارتباطات مشارکت محور خرده فروش بر حمایت خرده فروشی مصرف کننده است. این مطالعه بر اساس یک بررسی تجربی از اعضای یک تعاونی خرده‌فروشی فنلاند در سال 2017 است. یافته‌ها نشان می‌دهد که نگرش نسبت به مدل خرده‌فروشی تعاونی نسبتاً مطلوب است، در حالی که آگاهی از ارتباطات مشارکتی خرده‌فروشان کمتر مشخص است. با این حال، به نظر می رسد تأثیر ارتباطات مشارکتی بر حمایت قوی است، که بر نقش فعال خرده فروش در ترویج مدل خرده فروشی تعاونی به مصرف کنندگان تأکید می کند.

معرفی

شرکت های تعاونی بیش از 200 سال است که وجود داشته اند و همچنان نقش مهمی در اکثر اقتصادهای توسعه یافته ایفا می کنند (نگری زامگنی، 2012). برای مثال، در بخش خرده‌فروشی، تعاونی‌های مصرفی در بسیاری از کشورهای اروپایی موقعیت قوی دارند (به عنوان مثال، Gouveia، 2013 را ببینید). خرده فروشی در واقع بخشی جدایی ناپذیر از جنبش تعاونی در طول تاریخ خود بوده است و برای بسیاری از اعضا و مشتریان فوری ترین نقطه تماس با جنبش باقی مانده است زیرا می تواند تأثیری را که همکاری می تواند بر زندگی اقتصادی و اجتماعی داشته باشد نشان دهد. روز به روز (Calderwood & Davies، 2013).

تعاونی‌ها را می‌توان از بسیاری جهات از سایر اشکال شرکت‌ها متمایز کرد: هدف آنها به حداکثر رساندن سود نیست، بلکه برای ایجاد منافع اعضا در بازارهای کالا و خدمات، افزایش رفاه اقتصادی و ارتقای سطح زندگی خوب برای اعضا تلاش می‌کنند (Puusa, Mönkkönen). ، و واریس، 2013). از نظر تاریخی، ظهور جنبش تعاونی را می توان واکنشی از سوی مصرف کنندگان، کارگران و کشاورزان علیه سرمایه داری صنعتی دانست. در یک مفهوم گسترده تر، جنبش تعاونی همچنین می تواند با چشم اندازی از جامعه ای بهتر همراه باشد که با اصول عالی دموکراسی، آزادی، برابری و عدالت مشخص می شود (باگر، 1988).

با توجه به نقش دوگانه تعاونی ها، یکی بر رفاه اقتصادی اعضا و دیگری بر ارتقای جنبه های اجتماعی و انسانی تر، جای سوال است که مصرف کنندگان هنوز تا چه اندازه با ارزش های بنیادی تعاونی ها در شرایط اجتماعی و اقتصادی امروزی آشنا هستند. شرایط (مانند باگر، 1988؛ پوسا و همکاران، 2013). برخی از تعاونی‌های مصرف‌کننده احساس مالکیت را با اشاره به اعضای خود به‌عنوان مالک-مشتری برجسته می‌کنند. به عنوان مثال، گروه عمده خرده فروشی فنلاند S شروع به استفاده از این اصطلاح برای ارتباط بهتر با هدف سازمان و ارتباط ویژه با مصرف کنندگان در مقایسه با مشتریان عادی که شرکت ها با آنها در تعامل هستند، کرد (به عنوان مثال Jussila & Tuominen, 2010; Jussila, Byrne). و همکاران، 2012).

مدل تعاونی خود را قادر به تبدیل به محیط‌ها و اشکال ملی متعددی از کسب‌وکار نشان داده است (دیویس و ورثینگتون، 1993)، اما شواهدی نیز وجود دارد که عواملی مانند افزایش اندازه تعاونی‌ها، تمرکز خدمات و فقدان مشارکت شخصی وجود دارد. دور کردن مصرف کنندگان از ایدئولوژی تعاونی (مانند باگر، 1988؛ برن، هاینونن، و جوسیلا، 2015؛ استول، 2002؛ نگری زامگنی، 2012). این یک چالش برای تعاونی‌ها است زیرا اعضا در بسیاری از موارد به نزدیکی رابطه‌ای و تعهد عاطفی به عنوان محرک‌های کلیدی وفاداری به سازمان تعاونی ارزش زیادی قائل هستند (مثلا برن و مک کارتی، 2014؛ جوسیلا، برن و همکاران، 2012).

اگرچه تعاونی ها بخش قابل توجهی از کسب و کار خرده فروشی را در بسیاری از کشورها کنترل می کنند، تحقیقات بسیار کمی در رابطه با اهمیت ارزش های تعاونی در مورد نگرش ها و رفتار خرید مصرف کنندگان وجود دارد. در این مطالعه، هدف ما روشن کردن عوامل تعیین‌کننده رفتار خرید مصرف‌کنندگان در زمینه خرده‌فروشی تعاونی است. به طور خاص، هدف ما تجزیه و تحلیل تأثیر ادراکات مصرف‌کنندگان، ناشی از نگرش‌ها و ارتباطات مشارکتی خرده‌فروشان، بر حمایت خرده‌فروشی مصرف‌کنندگان است. مطالعه ما بر اساس شواهد نظرسنجی تجربی جمع‌آوری‌شده از اعضای (“مالک مشتریان”) یک تعاونی خرده‌فروشی فنلاند در سال 2017 است.

این مقاله به شرح زیر تنظیم شده است. یک مدل نظری برای اولین بار با استفاده از برخی از مطالعات کلاسیک در زمینه رفتار مصرف کننده و ارتباطات بازاریابی توسعه یافته است. سپس مدل با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری با بسته نرم افزاری Mplus مورد آزمایش قرار می گیرد. پس از تجزیه و تحلیل تجربی، نتیجه‌گیری‌ها شامل مشارکت‌های نظری و مفاهیم مدیریتی ارائه می‌شوند. مقاله با پیشنهادات تحقیقاتی بیشتر و نظرات در مورد محدودیت های مطالعه کامل می شود.

قطعات بخش

مبانی نظری

رابطه بین نگرش مصرف کننده و قصد رفتاری یکی از موضوعات تحقیقاتی اساسی در بازاریابی است و همچنین عوامل موثر بر آن نگرش ها و نیات. اینها همچنین سوالات مربوط به مدیریت خرده فروشی هستند زیرا مبنای حمایت و وفاداری مصرف کننده را تشکیل می دهند. با این حال، تحقیقات بسیار کمی در مورد این سؤالات در زمینه خرده فروشی تعاونی انجام شده است. بنابراین، برای ایجاد یک آزمون پذیر، یک مرور کلی از مفاهیم لازم است

داده های تحقیق و روش تجزیه و تحلیل

داده های تجربی بر اساس یک مطالعه نظرسنجی است که در فوریه 2017 در میان اعضای یک تعاونی منطقه ای متعلق به گروه S، بزرگترین سازمان خرده فروشی در فنلاند انجام شد. این گروه خرده‌فروشی در حال حاضر تقریباً 47 درصد سهم در بازار خرده‌فروشی فنلاند و حدود 2.3 میلیون عضو (یا مشتری-مالک) در واحدهای تعاونی سازمان‌یافته منطقه‌ای دارد. این گروه دارای سیستم مزایای عضویت (کارت پاداش) است که پاداش خرید در فروشگاه‌های خرده‌فروشی گروه را به همراه دارد.

مفاهیم و معیارها

مفاهیم و اقدامات عملیاتی آنها در جدول 1 ارائه شده است. متغیرهای سه مفهوم (CopA، CopB، CopC) در مقیاس لیکرت 5 درجه ای (کاملاً مخالف … کاملاً موافقم) اندازه گیری شدند در حالی که متغیرهای مفهوم وابسته (PatB) ) در مقیاس 5 درجه ای اندازه گیری شد که نشان دهنده درجه حمایت پاسخ دهنده است (به سختی … تا حد زیادی). یک متغیر (CopB3) قبل از تخمین مدل معکوس شد تا بارهای عامل منطقی و ضرایب قابلیت اطمینان در

تخمین مدل

ما از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) برای آزمایش مدل نظری خود با داده های تجربی استفاده کردیم. SEM به دلیل توانایی آن در تعریف سازه های نظری مشاهده نشده (متغیرهای پنهان) با استفاده از یک یا چند متغیر مشاهده شده معمولاً در علوم اجتماعی استفاده می شود. علاوه بر این SEM یک مدل ساختاری را تعریف می کند که روابط بین این متغیرهای پنهان را تعیین می کند. در این مطالعه، ما از بسته نرم افزاری MPlus برای تخمین مدل بر اساس داده های نظرسنجی تجربی خود استفاده کردیم. مدل

بحث و نتایج

در این مقاله ما یک مدل آزمایشی ایجاد کرده‌ایم که روابط بین نگرش مصرف‌کننده نسبت به مدل تعاونی و ارتباطات مشارکتی مرتبط با کسب‌وکار خرده‌فروش را به‌عنوان متغیرهای پیشین، با رفتار مشارکتی خرده‌فروشی و حمایت مشتری از خرده‌فروشی به‌ترتیب به‌عنوان متغیرهای میانجی و نتیجه، ایجاد کرده‌ایم. در غیاب تحقیقات قبلی با تمرکز بر سوابق حمایت مصرف کننده در زمینه خرده فروشی تعاونی، مفاهیم و

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.