989014050788+

989014050788+

خانهتشکل هاتعاونی

خلاصه

این مطالعه مسئولیت شرکت ها در قبال جوانان را از دیدگاه مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) بررسی می کند. ما تعاونی ها را با شرکت های بورسی در زمینه مسئولیت پذیری جوانان مقایسه می کنیم. تحقیقات زیادی در مورد CSR انجام شده است، اما مطالعات تطبیقی ​​در مورد برنامه های CSR شرکت های بورسی و تعاونی در مورد نسل جوان وجود ندارد. علاوه بر این، مطالعات CSR به ندرت در مورد رابطه بین یک سازمان و نسل جوان بحث می کند.

چارچوب نظری شامل ادبیات CSR از جمله نظریه سهامداران و ارزش ها و اصول تعاونی است. این مطالعه از طرح مطالعه موردی مقایسه ای کیفی استفاده می کند. ما بررسی کردیم که چرا، چگونه و تا چه حد شرکت های فهرست شده و تعاونی های تحت مالکیت مشتری مسئولیت جوانان را بر عهده می گیرند و همچنین چگونه می توان مسئولیت جوانان شرکت ها را در استراتژی CSR و بحث های ذینفعان مشاهده کرد. تمرکز اصلی تحقیق این است: آیا تفاوت هایی در اقدامات مسئولیت شرکت ها به دلیل ساختار مالکیت و ذینفعان متفاوت وجود دارد؟ یافته‌ها نشان می‌دهد که تعاونی‌ها بیشتر از شرکت‌های فهرست‌شده درگیر همکاری جوانان هستند. دلایل اصلی این امر، مالکیت محلی تعاونی ها و ساختار ذینفعان و عملیات مبتنی بر ارزش است.

معرفی

مسئولیت اجتماعی شرکت(CSR) یک حوزه تحقیقاتی رو به رشد است. به طور کلی، بیشتر تعاریف و تفاسیر CSR به کسب و کارهایی اشاره دارد که فعالیت هایی فراتر از آنچه در رویه تجاری منصفانه برای پیشبرد اهداف اجتماعی و زیست محیطی لازم است انجام می دهند (Fenwick, 2010). همانطور که شوارتز و کارول (2003) تاکید کردند، این تعاریف CSR معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند: (1) آنهایی که استدلال می کنند شرکت ها فقط موظف به حداکثر رساندن سود در محدوده قانون، با حداقل محدودیت های اخلاقی هستند (فریدمن، 1970)، و (2) آنهایی که طیف وسیع تری از تعهدات اجتماعی را حفظ می کنند (کارول، 1991، اپستین، 1987، فریمن، 1999). به طور خاص، کارول (1979) استدلال می کند که مسئولیت اجتماعی یک شرکت شامل انتظارات اقتصادی، قانونی، اخلاقی و اختیاری است که جامعه نسبت به شرکت در یک مقطع زمانی معین دارد.

علاوه بر این، طبق نظریه سهامداران، شرکت ها باید مسئولیت خود را در قبال ذینفعان مختلف مانند سرمایه گذاران، جوامع محلی (از جمله موسسات آموزشی)، موسسات محیطی و کارکنان در تصمیم گیری خود در نظر بگیرند (تومینن، یوسکی، جوسیلا و کوتونن، 2008). نظریه ذینفعان برای بیش از یک دهه بخش مهمی از ادبیات CSR بوده است. فریمن (1984، 46) ذینفع را به عنوان “هر گروه یا فردی که می تواند بر دستیابی به اهداف سازمان تأثیر بگذارد یا تحت تأثیر قرار گیرد” تعریف می کند. با این حال، شرکت ها باید تعیین کنند که کدام گروه های ذینفع مستحق توجه شرکت هستند. پست، لی، پرستون و ساکس (2002) تاکید می کنند که روابط با ذینفعان از هر نوع، از جمله تامین کنندگان منابع، مشتریان، تامین کنندگان و بازیگران اجتماعی و سیاسی، می تواند ثروت سازمانی را ایجاد یا از بین ببرد. علاوه بر این، تصویر یک شرکت به اندازه ثروت آن مهم است. بنابراین مدیریت موثر سهامداران برای منافع متقابل برای موفقیت شرکت بسیار مهم است. بر این اساس، طی سه دهه گذشته، تمرکز بر تأثیر اجتماعی شرکت ها افزایش یافته است.

این تمرکز بیشتر در ظهور جهانی تعاونی ها مشهود است. همکاری یک جنبش بین المللی است که مسئولیت اجتماعی را برجسته می کند. تعاونی ها نقش مهمی را در سراسر جهان در تسهیل ایجاد شغل، رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی ایفا می کنند. تعاونی ها از کسب و کارهای کوچک تا چند میلیون دلاری بیش از 100 میلیون نفر را در سراسر جهان استخدام می کنند. تنها در فنلاند، تعاونی ها بیش از 7 میلیون عضو دارند، در حالی که شرکت های فهرست شده تنها حدود 1 میلیون مالک دارند (Inkinen & Karjalainen، 2012).

شرکت های تعاونی از این نظر با شرکت های با مسئولیت محدود تفاوت دارند که اعضای تعاونی نقش های زیادی دارند. اعضا به طور همزمان مالک، کنترل کننده و شرکای اقتصادی و بنابراین سهامداران کلیدی در تعاونی های خود هستند. در تعاونی های مصرف، مالکان نیز مشتری هستند. علاوه بر این، تعاونی‌های مصرف دارای تعداد زیادی مالک از گروه‌های مختلف ذینفع محلی هستند که پیوند قوی بین تعاونی‌ها و منطقه منطقه‌ای آنها ایجاد می‌کند. بر این اساس CSR نقش مهمی در عملیات و تصمیم گیری شرکت های تعاونی ایفا می کند (Jussila et al., 2007). به طور کلی، ارزش ها و اصول تعاونی، تعاونی ها را به فعالیت صادقانه و آشکار و در نظر گرفتن نیازهای جامعه اطراف هدایت کرده است (مک فرسون، 1995، نیلسون، 1996).

این مطالعه بر CSR تعاونی ها و شرکت های بورسی در قبال جوانان متمرکز است. جوانان نماینده یک گروه ذینفع مهم و کم تحقیق هستند که مشتریان، کارگران، مالیات دهندگان و مالکان آینده یک شرکت را تشکیل خواهند داد. این نسل به عنوان یک گروه هدف نیز با چالش های زیادی مواجه است. به ویژه رکود شدید اقتصادی در کشورهای اروپایی به حاشیه رانده شدن جوانان منجر شده است. تنها در فنلاند بیش از 55000 نوجوان 15 تا 19 ساله به حاشیه رانده شده وجود دارد. 1 بر این اساس، رئیس جمهور فنلاند گروه ویژه ای را برای تمرکز بر به حاشیه راندن نسل جوان تعیین کرده است (وزارت اشتغال و اقتصاد، 2011). 2شرکت ها با بکارگیری و آموزش جوانان می توانند به کاهش این مشکل کمک شایانی کنند. اساس ارزشی همکاری به شدت به مراقبت از جوانان هدایت می شود.

این مطالعه با بررسی مسئولیت تعاونی ها و شرکت های فهرست شده در قبال جوانان در فنلاند، این سوال را مطرح می کند: آیا ساختارهای مالکیت و ذینفعان متفاوت منجر به تفاوت در اقدامات مسئولیت شرکت ها در قبال جوانان می شود؟ همانطور که چندین محقق استدلال کرده اند که نظریه سهامداران مرتبط ترین رویکرد هنگام تجزیه و تحلیل مسئولیت اجتماعی یک شرکت است (کلارکسون، 1995، دونالدسون و پرستون، 1995، گادفری، 2005؛ میچل، اگل، و وود، 1997؛ میچل، اگل، کریسمن، و اسپنس، 2011؛ ​​تاکالا، 2000، وود، 1991)، این مطالعه به این سوال اصلی پژوهشی از دیدگاه نظریه سهامداران می پردازد.

مقاله به شرح زیر سازماندهی شده است: ابتدا، CSR و نظریه سهامداران و همچنین مطالعات قبلی در مورد تعاونی ها از دیدگاه ذینفعان مورد بحث قرار می دهیم. سپس روش شناسی و یافته های اصلی مطالعه را ارائه می کنیم. در نهایت، نتیجه‌گیری مطالعه را ارائه می‌کنیم.

قطعات بخش

چارچوب نظری

چارچوب نظری این مطالعه شامل نظریه CSR از دیدگاه ذینفعان است. ذینفعان هدف اقدامات مسئولیت اجتماعی یک شرکت هستند. در این یادداشت، ما به تعاونی ها توجه ویژه ای داریم زیرا ساختار سهامداران منحصر به فرد آنها با شرکت های بورسی متفاوت است.

روش تحقیق

این مطالعه موردی کیفی برای درک پدیده هدف CSR تعاونی ها و شرکت های فهرست شده نسبت به جوانان با تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه طراحی شد (Alasuutari، 1999؛ کوهن، مانیون، و موریسون 2007؛ Flyjberg، 2006؛ یین، 2002). برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل محتوای مقایسه ای کیفی استفاده کردیم. مصاحبه شوندگان نماینده دو نوع شرکت بودند: شرکت های تعاونی و شرکت های بورسی. روش مقایسه ای ما را قادر می سازد تا شباهت ها و تفاوت های بین هدف را شناسایی کنیم

نتایج و بحث

این بخش، یافته های تجربی مطالعه را ارائه می کند. ابتدا، شکل‌های فعالیت‌های جوانان و دلایل پشت سر عملکردهای CSR شرکت‌ها تشریح شده است. این بخش سپس ارزش های شرکت ها و ارتباط آنها با مسئولیت اجتماعی و همچنین نقش جوانان در استراتژی CSR هر شرکت و شبکه ذینفعان را مورد بحث قرار می دهد.

نتیجه گیری

این مقاله مسئولیت شرکت ها در قبال جوانان را از منظر CSR ارزیابی می کند. تعاونی‌ها و شرکت‌های فهرست‌شده که در همان منطقه در فنلاند فعالیت می‌کنند برای شناسایی تفاوت‌های احتمالی در رابطه با CSR بین انواع شرکت‌های مرتبط با مالکیت و ساختارهای ذینفعان مختلف مقایسه شدند.

این مطالعه از لحاظ نظری به ادبیات CSR کمک می کند و نشان می دهد که ساختارهای مالکیت متفاوت اثرات متفاوتی بر اقدامات مسئولیت پذیری شرکت ها در قبال جوانان دارند.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.