989014050788+

989014050788+

خانهتشکل هاتعاونیتعاونی، فرصتی برای مشارکت اجتماعی زنان روستایی
تعاونی، فرصتی برای مشارکت اجتماعی زنان روستایی

تعاونی، فرصتی برای مشارکت اجتماعی زنان روستایی

تعاونی، فرصتی برای مشارکت اجتماعی زنان روستایی

گفتگویی کوتاه با خانم فرزانه مافی،مسؤول دفتر امور زنان روستایی و عشایری

اشاره:

پیرو درج گزارشی در باره برپایی نمایشگاه تشکلهای تعاونی زنان روستایی در شماره 115 مجله و طرح مسایل مختلف در این ارتباط بر آن شدیم تا مصاحبه ای داشته باشیم با خانم فرزانه مافی، مسؤول دفتر امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی که در ادامه می خوانید.

سرکار خانم مافی، لطفا در ارتباط با

اهداف، سیاستها و شرح وظایف دفتر تحت مسؤولیت خود در خصوص تعاونیهای تولیدی زنان روستایی توضیحاتی ارائه دهید.

اهدافی که این مدیریت در ارتباط با ایجاد تشکلهای تعاونی زنان روستایی دنبال می کند عبارتند از ایجاد اشتغال، سازماندهی مشاغل، افزایش درآمد و از همه مهمتر زمینه سازی برای حضور زنان روستایی و عشایری در فعالیتهای اجتماعی و اقتصادی، همچنین به وجود آوردن روحیه خودباوری در این قشر زحمتکش جامعه و سیاستهایی مانند توسعه، گسترش، حمایت و تثبیت تعاونیهای مرتبط را همراه با آموزشهای خاص دنبال می کند.

وظایفی که مدیریت امور زنان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تعاونیهای زنان بر عهده دارد، برنامه ریزی در جهت شناسایی و معرفی مشاغل و حمایت از تشکلهای اقتصادی و همچنین توسعه، تقویت و تثبیت تعاونیها از طریق بازاریابی است.

ارائه شیوه های مناسب به منظور بهره گیری از منابع انسانی و امکانات مردمی و ارزیابی و نظارت بر حسن اجرای این تشکلها بخش دیگری از این وظایف است.

لطفا خوانندگان مجله را از آخرین

وضعیت آماری تعاونیهای زنان روستایی مطلع گردانید؟

بر اساس آنچه گفته شد تا سال 1379 حدود 80 تعاونی برای زنان روستایی تشکیل شده است. همچنین در سال 1379 با ارائه طرحی که به مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری انجام شد، تعداد 30 تعاونی در 22 استان کشور تشکیل شد. موضوعات فعالیت این تعاونیها صنایع دستی، منابع طبیعی و صنایع تبدلی دام و طیور بود و بر اساس نیازسنجی و انجام مطالعات در مناطق مختلف به وجود آمده است.

مدیریت تحت سرپرستی شما

چگونه با سازمانهای متولی تعاونیها هماهنگی دارد؟

با توجه به اینکه وظیفه تشکیل تعاونی به عهده وزارت جهاد کشاورزی نمی باشد، مدیریت امور زنان در این زمینه مباحث نیازسنجی، زمینه یابی و زمینه سازی تعاونیها را پیگیری می کند و وزارت تعاون آنها را به ثبت می رساند. نظارت و ارزیابی نیز با توجه به اهداف مشخص توسط این مدیریت صورت می گیرد.

همان طور که می دانید موضوع بازاریابی

از مسایل اصلی در تعاونیهاست؛ مدیریت امور زنان با این موضوع چگونه روبه رو شده است؟

زنان روستایی به لحاظ عدم آشنایی با بازار فروش و سلایق مصرف کنندگان نمی توانند تولیدات خود را به شکل مناسب به بازار عرضه کنند. به همین منظور این مدیریت بر آن شد که با برگزاری نمایشگاههای ملی، منطقه ای و محلی موضوع بازاریابی و بازاررسانی تولیدات تعاونیهای زنان روستایی و عشایری را برنامه ریزی کند. برپایی این نمایشگاهها در سطوح مختلف علاوه بر بازاریابی باعث ایجاد حس خودباوری و اعتماد در زنان روستایی می شود و زمینه های حضور او را در صحنه های اجتماعی و اقتصادی فراهم می سازد.

به عقیده شما تعاونیها چه نقشی در

احیاء هنرهای سنتی و فراموش شده دارند؟

زنان روستایی به لحاظ سکونت در محیط روستا، ابزار تولید به اندازه کافی در دسترسشان نیست اما مواد اولیه را می توان یافت به همین دلیل بیشترین تولید صنایع دستی در روستاها انجام می شود. به تبع این موضوع گرایش تعاونیها به سمت صنایع دستی نیز بیشتر است در حال حاضر از 30 تعاونی تشکیل شده برای زنان روستایی در 22 استان کشور 57% در زمینه صنایع دستی فعالیت می کنند.

تنگناها و مشکلات پیش روی

تعاونیهای زنان روستایی را چگونه ارزیابی می کنید؟

تنگناها و مشکلات در این ارتباط بسیار است؛ از آن جمله است:

1ـ بالا بردن بهره های بانکی که بازپرداخت وام و اعتبارات را برای زنان مشکل کرده است و نداشتن وثیقه به هنگام دریافت وام بانک به دلیل عدم مالکیت زنان در مناطق روستایی.

2ـ عدم دسترسی به اعتبارات به دلیل معضلات فرهنگی حاکم بر روستا که زنان با محیط خارج از روستا ارتباط کمتری دارند و نیز عدم آشنایی با قوانین در این ارتباط و دیگر معضلات از قبیل پایین بودن سرمایه اولیه برای تشکیل تعاونی و انتظارات زودهنگام برای رسیدن به سود و …

آیا در ارتباط با تأثیرات اقتصادی و اجتماعی تعاونیهای زنان روستایی مطالعاتی صورت گرفته است؟

در این ارتباط، ارزیابی مشارکتی انجام شده که نتایج آن در حال استخراج است. به عنوان نمونه ارزیابی از تعاونیهای حصیربافان استان گیلان به پایان رسیده است.

به عنوان آخرین پرسش مدیریت

امور زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد کشاورزی چه برنامه های حمایتی حین تشکیل و پس از آن پیش بینی کرده است؟

با عنایت به تأثیرات شگرف این تشکلها در ابعاد مختلف برای زنان روستایی این مدیریت تمامی همّ خود را برای حمایت از این گونه تشکلها به کار گرفته است که به برخی از آنها اشاره می کنم.

در زمینه آموزش برای اعضاء و ارکان تعاونیها آموزشهای تخصصی برنامه ریزی شده است و با توجه به ضعف بنیه مالی در حین تشکیل در حد راه اندازی تشکیلات تجهیزاتی در اختیارشان قرار می گیرد.

بازاریابی برای تعاونیها با برپایی نمایشگاهها در سطوح ملی منطقه ای و محلی برنامه حمایتی است که مدیریت به دنبال آن بوده و هست. زنان روستایی در نمایشگاهها ضمن عرضه محصولات خود با سلایق زنان روستاییبه لحاظ عدم آشنایی با بازار فروشو سلایق مصرف کنندگان نمی توانند تولیدات خود رابه شکل مناسببه بازار عرضه کنند.مصرف کنندگان و تقاضای بازار نیز آشنا می شوند

همچنین به منظور استفاده از تجارب تعاونیهای موفق و تبادل اطلاعات برنامه بازدید برای اعضاء تعاونیها پیش بینی شده که اجرا می شود. ایجاد ارتباط با مراکز مختلف جهت ایجاد و زمینه سازی تسهیلات اعتباری برای دریافت وام و افزایش سرمایه اولیه تعاونی از دیگر برنامه های حمایتی است.

در نهایت، بازدید و ارزیابی توسط کارشناسان مدیریت و ارائه اطلاعات و آگاهیهای روز و خدمات مشاوره ای به مدیر عامل تعاونی و اعضای آن و ارائه برنامه های پیشنهادی جهت بهبود کیفیت تولید و بهبود وضعیت تعاونی، راهکاری است که مدیریت امور زنان برای حمایت و پشتیبانی از تشکلهای تعاونیها به کار گرفته است.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.