989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهتعاونآیا ایجاد ارزش درک شده اعضای تعاونی نتیجه می دهد؟

آیا ایجاد ارزش درک شده اعضای تعاونی نتیجه می دهد؟

خلاصه

ارتباط ارزش ها و اصول تعاونی مدت هاست در ادبیات تعاونی مورد بحث قرار گرفته است. با تکیه بر بررسی ادبیات ساختاریافته و مصاحبه‌های متخصص، معیاری از ارزش درک شده اعضای تعاونی را ایجاد می‌کنم. با استفاده از روش تجزیه و تحلیل داده های چند متغیره، من یک مدل مسیر ساختاری را ایجاد کردم که این معیار جدید را در بر می گیرد. در نمونه‌ای از 390 عضو بانک‌های تعاونی آلمان، ارزش درک شده اعضای تعاونی در کنار شهرت شرکت، پیش‌بینی‌کننده مهم رضایت پایدار است. مشارکت اصلی این مطالعه دو مورد است: اول، من درک درستی از ارزش‌سازی درک شده اعضای تعاونی را بر اساس ادبیات مرتبط و مصاحبه‌های متخصص ایجاد می‌کنم. دومین، من دانش موجود در مورد اصل تعاونی و اهمیت آن را با قرار دادن آن در زمینه رضایت پایدار اعضای تعاونی افزایش می‌دهم و در نتیجه آن را با ادبیات بازاریابی ترکیب می‌کنم. در پایان، من نشان می‌دهم که چگونه این مشارکت‌ها برای تئوری و عمل تعاونی تأثیر دارند.

معرفی

در کنار بانک‌های سنتی و پس‌انداز، بانک‌های تعاونی دارای سنت طولانی در بخش بانکداری آلمان هستند که قدمت آن به آغاز قرن نوزدهم بازمی‌گردد. آنها به یک ستون مهم سیستم بانکی آلمان تبدیل شده اند و تقریباً یک چهارم جمعیت آلمان در حال حاضر عضو یک بانک تعاونی هستند (BVR، 2019). این بانک ها، طبق قانون، دارای یک عضو قوی و تمرکز محلی هستند (GenG، 2006)، که بر اساس اصول هویت، خودیاری، استقلال، مسئولیت شخصی و تامین مالی اعضا استوار است. علاوه بر این، اصل عضویت آزاد آنها به مصرف کنندگان فردی اجازه می دهد تا با عضویت در بانک ثبت شده خاص و کسب سهام، به عضویت تعاونی درآیند. با این وجود، بانک های تعاونی آلمان مشتریانی دارند که به این ترتیب، اعضای بانک نیستند (Jovanović, Arnold, & Voigt, 2017).

در پایان سال 2019، گروه بانکداری تعاونی آلمان 18545 میلیون عضو در سال 2019 را گزارش کرد (Stappel، 2020)، که یک چهارم جمعیت آلمان را تشکیل می دهد. تعداد اعضای بانک های تعاونی طی دهه گذشته افزایش یافته است. قانون تعاون آلمان در مقایسه با سایر بانک ها همواره اهداف و فعالیت های بانک های تعاونی را شکل داده است. ویژگی خاص تمرکز بر ارتقای اعضا طبق بند 1 قانون تعاون است (GenG, 2006). از طریق اصل عضویت آزاد، افراد یا مؤسسات می توانند به عضویت یک بانک تعاونی درآمده و سهام کسب و کار را به اشتراک بگذارند. علاوه بر اعضا، که به طور همزمان مالک، سرمایه گذار و مشتری هستند، پایگاه مشتریان شامل افراد غیر عضو نیز می شود. این پژوهش به رابطه بانک تعاونی-عضو می پردازد. بانک های تعاونی در رقابت مستقیم با بانک های مستقیم هستند (Werther-Leuthäußer, 2020). با این حال، تحقیقات قبلی استدلال کرده اند که بانک های تعاونی می توانند خود را از سایر بانک ها از طریق ویژگی های خاص خود، مانند ساختار دموکراتیک و نزدیکی به مشتریان-اعضا متمایز کنند.2 (Jungmeister, Taisch, & Schmid, 2015).

یک سنت تحقیقاتی طولانی از رویکردهای مفهومی و کیفی در جریان ادبیات تعاونی وجود دارد که هویت، اصول و ارزش‌های تعاونی را بررسی می‌کند. با این حال، از دیدگاه کمی، تحقیقات قبلی هنوز با عملیاتی کردن عناصر ارزش درک شده اعضای تعاونی، شکاف موجود را پر نکرده است. این خلأ فرصتی را برای آزمایش معیار جدید در زمینه های مختلف ارائه می دهد، به ویژه اینکه آیا بر سایر متغیرهای پنهان تأثیر می گذارد، به عنوان مثال، متغیرهایی مانند رضایت اعضا یا شهرت تعاونی که مستقیماً قابل مشاهده نیستند. این مطالعه نه تنها شکاف تحقیقاتی را پر می کند، بلکه به دستور کار تحقیقاتی فعلی در مورد مشاغل تعاونی کمک می کند، اول، با ایجاد معیاری از ارزش درک شده اعضای تعاونی برای بانک های تعاونی بر اساس ادبیات تعاونی و مصاحبه های کارشناسان. و دوم، با ادغام آن در یک مدل مسیر شهرت و رضایت و ارزیابی مدل حاصل با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM). سوال اصلی پژوهشی که این تلاش را هدایت می کند:اهمیت ارزش درک شده اعضای تعاونی نسبت به شهرت برای رضایت پایدار چیست؟ بنابراین، این مطالعه با هدف توسعه بیشتر دستور کار تحقیق در مورد تعاونی‌ها از طریق پیوند دادن آن به ادبیات بازاریابی، و با پاسخ به فراخوان برای تقویت مدل کسب‌وکار تعاونی، مبتنی بر هویت تعاونی (ICA، 2013) .

بر اساس نمونه ای از 390 عضو بانک تعاونی که توسط یک موسسه تحقیقات بازار رسمی آلمان ترسیم شده است، من مدل را با استفاده از PLS-SEM ارزیابی می کنم. نتایج نشان می دهد که ارزش عضو تعاونی درک شده (PCMV) – همراه با بعد شهرت شناختی (شایستگی؛ COMP) و بعد شهرت عاطفی (دوست داشتن؛ LIKE) – تأثیر مثبت مستقیمی بر رضایت پایدار (SUSSAT) دارد.

با توجه به موارد فوق، مشارکت های اصلی این مطالعه عبارتند از: 1) توسعه یک معیار ارزش اعضای تعاونی درک شده، بر اساس ترکیبی از جریان های ادبیات در تعاونی ها و مصاحبه های متخصص. 2) ادغام این معیار در یک مدل مسیر و از دیدگاه اعضا، آزمایش ارزش درک شده اعضای تعاونی به عنوان محرک رضایت پایدار. 3) افشای پیامدهای مطالعه برای تئوری و عمل تعاونی. در نتیجه، من معیاری را برای توسعه بیشتر رویه تعاونی در اختیار محققان قرار می دهم، توسعه ای که پیامدهای مهمی برای بازاریابی و مدیریت اعضا در بخش بانکداری تعاونی دارد.

ساختار این مقاله تحقیقاتی به شرح زیر است: بخش 2 پیشینه نظری و توسعه مدل نظری را شرح می دهد. بخش 3 روش شناسی را توضیح می دهد که شامل رویکرد روش های ترکیبی است و اشتقاق اندازه گیری ارزش اعضای تعاونی درک شده را ارائه می دهد. بخش 4 نتایج مطالعه کمی اصلی را ارزیابی می کند. بخش 5 یافته های مطالعه و مفاهیم نظری و عملی را مورد بحث قرار می دهد و به محدودیت ها و جهت گیری های آن برای تحقیقات آتی ختم می شود.

قطعات بخش

ارزش درک شده اعضای تعاونی

بر اساس تعریف اتحادیه تعاونی بین‌المللی (ICA)، شرکت‌های تعاونی – مبتنی بر ارزش‌ها و اصول خاص – کسب‌وکارهای پایداری هستند که هدف اصلی آن ایجاد ارزش برای اعضای خود است (ICA, 2015). سازمان‌های تعاونی – مانند تعاونی‌های کشاورزی، بانک‌های تعاونی، تعاونی‌های انرژی و تعاونی‌های مسکن – ویژگی‌های مشترک خاصی دارند که آنها را از سایر اشکال شرکت متمایز می‌کند. تمایز آنها توسط

روش شناسی

من از یک روش ترکیبی برای انجام این مطالعه با یک طراحی متوالی اکتشافی استفاده کردم، که از یک رویکرد دو سطحی ترکیبی از هر دو نوع داده استفاده می‌کند، که در ادبیات رایج به عنوان مثلث‌بندی شناخته می‌شود (Flick, 2005, Jick, 1979). در مرحله اول، پس از ارزیابی ساختار یافته ادبیات ارزش ها و اصول تعاونی، مصاحبه های کارشناسی با اعضا برای تعیین مهم ترین ارزش ها و اصول و همچنین شناسایی جنبه های بعدی که قبلاً نبوده است، انجام شد.

نتایج تخمین مدل و ارزیابی

من از دستورالعمل های Hair و همکاران پیروی می کنم. (2022) و Hair, Risher, Sarstedt, and Ringle (2019) برای اندازه گیری و ارزیابی مدل ساختاری. همانطور که توصیه شد، من از روش بوت استرپینگ با 10000 نمونه فرعی و آزمون دو طرفه بر اساس سطح اطمینان 95 درصد برای آزمایش اهمیت استفاده کردم. مدل‌های اندازه‌گیری تکوینی با اهمیت و اندازه وزن‌های بیرونی و همچنین با ضریب تورم واریانس (VIF) ارزیابی می‌شوند. همه اوزان بیرونی بسیار مهم هستند و VIF ها بسیار مهم هستند

بحث و نتیجه گیری

همانطور که از تجزیه و تحلیل مشاهده می شود، هر سه فرضیه را می توان تأیید کرد. با بازگشت به سوال تحقیق اولیه ام در مورد اهمیت ارزش درک شده اعضای تعاونی، نسبت به شهرت، برای رضایت پایدار، نتایج و یافته های مطالعه کمی – که برای آن یک مدل شهرت-رضایت به خوبی تثبیت شده را ساده، تطبیق دادم، گسترش دادم. – ثابت کنید که ارزش عضو تعاونی درک شده یک بانک تعاونی (آلمانی) تأثیر مستقیم و مثبتی بر هر دو دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.