989014050788+

989014050788+

خانهاخبارپیشنهادات اتاق‌های اقتصادی می‌تواند بودجه سال آینده را واقعی‌تر کند

پیشنهادات اتاق‌های اقتصادی می‌تواند بودجه سال آینده را واقعی‌تر کند

 خبرگزاری صداوسیما، علی فاضلی با اشاره به عضویتش در ستاد تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ افزود: اساس اقدامات توسعه ای یک کشور،​ داشتن برنامه های بلند، میان و کوتاه مدت است که متاسفانه در برنامه توسعه 20 ساله، ­­بخش اقتصادغیردولتی مشارکت داده نشد و حتی در برنامه های میان مدت توسعه 5 ساله به خصوص برنامه ششم که سه اتاق 8 حکم پیشنهادی ارائه کردند، نه دولت و نه مجلس اقبالی نشان نداند.
وی با یادآوری نامه هایی که سه اتاق به طور مشترک به سران سه قوه نوشتند که در آن با توجه به وضعیت موجود کشور بر ایفای نقش سازنده بخش اقتصاد غیر دولتی به عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی اعلام آمادگی شده است گفت: بر همین اساس سازمان برنامه و بودجه اقبال نشان داد و نخستین بار بخش غیر دولتی را برای تدوین برنامه کوتاه مدت به عنوان عضو، مشاور و اعمال رای کند پذیرفت.
این مسئول بخش خصوصی اضافه کرد: اگر قرار باشد نگاه به مزیتهای داخلی را در سرلوحه کارهایمان قرار دهیم باید این سه اتاق در تدوین برنامه ها بخصوص در بودجه سالانه مشارکت فعال ایفا کنند چرا که برای اشتغالزایی، ایجاد رونق، حرکت کردن در مسیر توسعه یقینا حضور صاحبان تشکلها را در نظام برنامه ریزی کشور طلب می کند.
وی تصریح کرد: آنچه از این حکم دریافتم این است که دولتمردان بعد از 40 سال به این صرافت افتاده اند تا از همه ظرفیتهای داخل کشور بهینه استفاده کنند و به فرمان رهبر بزرگوار به ویژه در بند ده گانه سیاستهای اقتصاد مقاومتی که در آن بر به کار گیری مزیتهای داخلی، نگاه به بنگاههای تاثیرگذار تولید باید مدنظر قرار گیرد توجه شده است.
فاضلی درباره تاثیرگذاری این مشارکت در تدوین بودجه نیز گفت: در مجموعه اصناف حدود 650 هزار بنگاه صنفی تولیدی با اشتغالزایی هر بنگاه 2 تا 50 کارگر را می بینیم، همینطور 1850 رسته صنفی در مجموعه کارهای اقتصادی کشور فعالند­­که این ظرفیت بزرگ یقینا می تواند نقش تعیین کننده ای در ایجاد اشتغال، حرکت برنامه به سمت اقتصاد غیرنفتی و تولیدمحور کردن ساختار اقتصادی کشور ایفا کند آن هم با استفاده از تدابیری که باید در قانون بودجه اتخاذ شود.
وی با تاکید بر این که برنامه های زیادی برای ارائه به دولت در تدوین برنامه بودجه دارد گفت: این مشارکت دستکم چالشهای موجود در نظامهای تولید و توزیع را می تواند به حداقل برساند و بودجه را واقعی تر کند.
به گفته رئیس اتاق اصناف کشور اگر قرار است به سمت تولید و اقتصاد مقاومتی واقعی حرکت کنیم باید نظام پولی بانکی را در بودجه واقعی ببینیم چرا که در شرایط فعلی اقتصاد،​­ سودهای بانکی بالای 20-21درصد برای حوزه تولید کشور سم است و موجب ارتقا این بخش نخواهد شد.
وی همچنین به­­ مشکلات نظام توزیع کشور اشاره کرد و­ گفت:​­ این حوزه به سبب توزیع کالای قاچاق،​ آسیب شدیدی دیده است؛ ​­در برنامه کوتاه مدت بودجه می توانیم بخشی از خدمات را در اختیار این مجموعه بگذاریم و در مجموع وضعیت تولید و توزیع را بتدریج بهبود بخشیم.
یادآور می شود علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران به تازگی با حکم محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به عضویت ستاد تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ منصوب شد.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.