989014050788+

989014050788+

خانهاخبارپیش‌بینی افزایش چشمگیر قیمت جهانی نفت/ پس از ۲۰۲۰ رشد نرخ‌های انرژی تهدیدی برای بازار

پیش‌بینی افزایش چشمگیر قیمت جهانی نفت/ پس از ۲۰۲۰ رشد نرخ‌های انرژی تهدیدی برای بازار

آژانس یاد شده در گزارش نفت سال ۲۰۱۷ خود با عنوان «تحلیل و پیش‌بینی بازار» اعلام کرد: به نظر می‌رسد ظرف سه سال آینده قیمت‌های جهانی نفت با خطر افزایش روبرو نیستند، اما پس‌ازآن رشد عرضه به‌طور چشمگیری کاهش خواهد داشت.

بنابراین گزارش، روند عرضه و تقاضای نفت نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ تولید جهانی نفت به کمترین سطح آن در ۱۴ سال گذشته می‌رسد و بازار با کمبود عرضه روبرو می‌شود.

طی چند سال آینده عرضه نفت در آمریکا، کانادا، برزیل و نقاط دیگر افزایش خواهد داشت، اما چنانچه افت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت بروز کند، در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، این رشد ممکن است در سال ۲۰۲۰ متوقف شود.

سرمایه‌گذاری انجام‌شده در صنعت نفت شیل آمریکا به‌شدت افزایش خواهد داشت، شواهد اولیه مخارج سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۷ دلگرم‌کننده نیستند و بنابر اعلام آژانس مزبور، تقاضای جهانی نفت در پنج سال آینده، رشد پیدا می‌کند و در سال ۲۰۱۹ از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز خواهد گذشت و در سال ۲۰۲۰ رکورد ۱۰۴ میلیون بشکه در روز را ثبت می‌کند.

پیش‌بینی شده است، از هر ۱۰ بشکه تقاضای نفت جهان، هفت بشکه آن مربوط به آسیا باشد و تقاضای نفت هند از چین فراتر خواهد رفت. وسایط نقلیه برقی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر تقاضای نفت است و آژانس بین‌المللی نفت پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۲، بخش ناچیزی از تقاضای سوخت کاهش پیدا کند.

»فاتح بیرول» مدیرعامل آژانس بین‌المللی انرژی گفت: شاهد آغاز دومین تکانه عرضه نفت در آمریکا هستیم و بزرگی آن بستگی به چگونگی تغییر قیمت‌های نفت دارد. وی افزود: چنانچه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت جهان به‌طور چشمگیری افزایش پیدا نکند، دور جدید ناپایداری قیمت نفت را در آینده مشاهده خواهیم کرد.

 International Energy Agency*

 
 

منبع ایرنا

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.