989014050788+

989014050788+

خانهاخبارفرصت‌ها و تهدیدهای «پساتحریم»

فرصت‌ها و تهدیدهای «پساتحریم»

از همان دقایق ابتدایی خبرگزاری‌های خارجی خبرهای بسیاری را در خصوص رفع تحریم‌های ایران و چشم انداز اقتصادی این کشور در خروجی‌های خود قرار دادند. به نوشته «وال استریت ژورنال»، لغو تحریم‌های ایران می‌تواند به چشم انداز سیاسی و اقتصادی این کشور شکلی دوباره دهد، هرچند تاثیر لغو تحریم‌ها در سراسر خاورمیانه و سایر کشورها غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود. این خبرگزاری در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که افزایش صادرات نفت ایران در پساتحریم درزمان مناسبی صورت نمی‌گیرد و منجر به کاهش بیشتر بهای نفت می‌شود. همچنین «سی‌ان‌ان مانی» به بررسی حضور سرمایه‌گذاران خارجی در سه بخش اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها می‌پردازد. به گفته این خبرگزاری، بسیاری از غول‌های نفتی پیش از اعلام خبر لغو تحریم‌ها به ایران سفر کرده‌اند و برخی از این شرکت‌ها با مقامات ایرانی یادداشت تفاهمی امضا کرده‌اند. علاوه براین در بخش زیرساخت ، تولید و خرده‌فروشی نیز مذاکراتی صورت گرفته است. در این گزارش اشاره شده است که انجام معاملات تجاری بدون حمایت بانک‌های بزرگ، دشوار است.

از سوی دیگر « بلومبرگ» به طرح 3 سوال از وضعیت اقتصادی آینده ایران می‌پردازد. اولین سوالی که مطرح می‌کند این است که سرمایه‌گذاران چه کسانی هستند، چرا که شرکت‌های آمریکایی همچنان نمی‌توانند با شرکت‌های ایرانی تجارت کنند و سرمایه‌گذاران اروپایی نیز منتظر مجوزهای تجاری لازم از خزانه‌داری آمریکا هستند تا قوانین این کشور را نقض نکنند. سوال دوم راه‌های ورود به بورس تهران است و سوال سومی که مطرح می‌کند این است که آیا با وجود ریسک‌هایی که در خصوص سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد آیا این کشور با هجوم سرمایه‌گذاران روبه‌رو خواهد شد یا خیر؟

در نهایت «فایننشال تایمز» از احتیاط بانک‌های اروپایی خبر می‌دهد که حتی با وجود لغو تحریم‌ها، همچنان در روابط خود با ایران محتاط خواهند بود. به گفته این روزنامه، بانک‌های بزرگ برای مدتی تمایل به از سرگیری روابط خود با بانک‌های ایرانی نشان نخواهند داد و ممکن است این شرایط حداقل تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به همین منوال باشد، اما از سوی دیگر شرکای شرقی ایران مانند هند و چین گوی رقابت را از همتایان غربی خود می‌ربایند و سریع‌تر به این بازار وارد می‌شوند.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.