989014050788+

989014050788+

خانهاخبارسرگردانی بورس در تعیین گروه پیشرو/ انتظار و آزمون و خطای حرفه ای ها

سرگردانی بورس در تعیین گروه پیشرو/ انتظار و آزمون و خطای حرفه ای ها

یک تحلیلگر بازارهای مالی با بیان اینکه بورس به دلیل افول نسبی صنعت خودرو به جمع‌بندی کاملی بر لیدر صنعتی دست نیافته گفت: حرفه‌ای ها با آزمون و خطا در حال بررسی واکنش فعالان به صنایع مختلف بوده و منتظر خبرهایی هستند.
 

 

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دیروز هم درحالی حرکت نوسانی و الاگلنگی شاخص بورس و سردرگمی اغلب سرمایه گذاران تکرار شد که روزبه معین‌زاده تحلیلگر بازارهای مالی به روزنامه شرق اعلام کرد دیروز بورس تقریبا متعادل بود. به‌طوری‌که شاخص قیمت 8 واحد و شاخص کل ١٩ واحد افزایش یافت.

حجم معاملات به ٣١٥‌میلیارد تومان کاهش یافته که نسبت به حجم معاملات روزهای پایانی سال قبل کاهش ٣٠ درصدی را نشان می‌دهد و دلیلی بر رکود نسبی بازار است.

به نظر می‌رسد بازار در سال جدید با افول نسبی رشد سهام صنعت خودرو، هنوز به جمع‌بندی کاملی بر لیدر صنعتی بازار دست نیافته است. هرچند بورس به مدت چند‌روزی به سمت صنعت فلزی کشیده می‌شود و در دو روز اخیر به صنعت سیمان توجه نشان داده ولی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای با روش آزمون و خطا سعی در بررسی واکنش فعالان به صنایع مختلف دارند و منتظر خبرهایی هستند که بتواند سرمایه‌ها را به سمت صنعت خاصی بکشاند.

صنعت خودرو با وجود تعادل قیمتی با حمایت بازار مواجه شده است. گرچه در ابتدای بازار منفی معامله می‌شد اما در ادامه بازار با رشد قیمتی روبه‌رو شد و در نهایت با ١٤١‌ میلیارد تومان ارزش معاملات، رتبه اول را به خود اختصاص داد. گروه سرمایه‌گذاری‌ها با دادو ستد ٣٧‌میلیارد تومان رتبه دوم را به دست آورد. گرچه ٣٣‌میلیارد تومان از این حجم، متعلق به سرمایه‌گذاری سایپاست که به‌خاطر پرتفوی خودرویی خود مورد اقبال بازار قرار گرفته است.

آنچه باعث شگفتی می‌شود صنعت بانکداری است که معمولا در رتبه دوم گروهی قرار می‌گرفت که با حجم بسیار کم حدود شش‌میلیارد تومان در رتبه هفتم گروه‌های بورسی قرار گرفت. به نظر می‌رسد این گروه برای رسیدن به جایگاه خود به اخبار مثبتی نیاز دارد.

ارزش معاملات فرابورس هم کاهش یافت، گرچه ارزش آن ١١٩‌میلیارد تومان بود ولی حدود ٦٠ درصد این معاملات متعلق به اوراق بود. حجم اصلی معاملات فرابورس مربوط به ذوب‌آهن با ارزش ٢٠‌میلیارد تومان است. ذوب‌آهن که ابتدا قرار بود افزایش سرمایه ٦٣٣ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی بدهد اما گویا با مشکل بعضی از زمین‌های شرکت با مخالفت سازمان حسابرسی روبه‌رو شد و در نهایت با افزایش سرمایه ١٣٠ درصدی موافقت شد. افزایش معاملات دیروز در پی شایعاتی مبنی بر مصوبه جدید دولت درخصوص تجدید ارزیابی روی داده است. به نظر می‌رسد مدیریت ذوب‌آهن باید در این مورد شفاف‌سازی کند.

نماد معاملاتی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو بازگشایی شد که با معامله حدود ٢٥‌میلیارد تومان مورد اقبال اشخاص حقیقی بازار قرار گرفت. ٦٢ درصد فروشنده‌ها، حقوقی بودند. نماد این شرکت در ١٠ فروردین توسط اداره نظارت بر ناشران بورسی بسته شد که خواستار شفاف‌سازی در مورد فروش دو شرکت تابعه محورسازان و مهرکام پارس بود. شرکت گرچه قبلا در نظر داشت این دو شرکت را بفروشد، اما در حال حاضر در مورد فروش آنها، تردید دارد و در صورت تصمیم مثبت، آن را در اولین فرصت به بورس اعلام می‌کند.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.