بیشتر افراد دوست دارند آینده را زودتر ببینند؛ بشر قرن21 این موضوع را اثبات کرده که آینده خلق‌شدنی است و با آزاد کردن ظرفیت‌‌‌های افراد و جوامع، می‌‌‌توان آینده را شکل داد و زودتر با آن مواجه شد. در سی‌وپنجمین اکسپوی جهانی که به اکسپوی 2020 معروف است، 192کشور برای خلق آینده به رقابت پرداختند؛ رقابتی که بیش از همه بر دستاوردهای کشورها در کشف مرزهای جدیدی از فضا، توسعه شهرهای هوشمند، خودروهای خودران با سوخت پاک، هوش مصنوعی و… متمرکز است. درست چند ماه پس از برگزاری اکسپوی 2010 شانگهای چین، رقابت کشورها برای میزبانی اکسپوی 2020 آغاز شد. ترکیه (شهر ازمیر)، روسیه (شهر یکاترینبورگ)، برزیل (شهر سائوپائولو) و امارات متحده عربی (شهر دبی) وارد کارزار رقابت شدند و در نوامبر سال 2013 دفتر نمایشگاه‌های بین‌المللی(BIE)  بعد از سه مرحله رای‌‌‌گیری (با رای کشورهای عضو  (BIE) دبی امارات را پیروز رقابت معرفی کرد و به این ترتیب، تدارکات برای برگزاری اولین اکسپوی جهانی در خاورمیانه آغاز شد.

 

 

 با همه‌گیری کرونا، برنامه‌‌‌ریزی برای اکسپوی 2020 در دبی دستخوش تغییر شد و برگزاری این رویداد جهانی که به المپیک ملت‌‌‌ها نیز معروف است، با یک‌سال تاخیر، به سال 2021 موکول شد. البته این رویداد، همچنان با نام اکسپوی 2020 شناخته می‌شود که از 9مهر 1400 (اول اکتبر 2021) آغاز به کار کرده و تا 11فروردین 1401 (31 مارس 2022) به مدت 182روز ادامه دارد. با توجه به شعار اکسپوی 2020 (پیوند ذهن‌‌‌ها؛ خلق آینده) که بر سه تم اصلی «فرصت»، «تحرک و پویایی» و «پایداری» متمرکز است، 192کشور شرکت‌کننده، آخرین نوآوری‌‌‌ها و دستاوردهای خود را در سه بخش اصلی فضای اکسپو که با همین اسامی نام‌گذاری شده، به نمایش گذاشته‌‌‌اند. هدف از این شعار نشان دادن اهمیت نشر ایده‌‌‌ها به‌عنوان راهی برای ارتباط انسان‌‌‌ها و ذهن‌‌‌ها و در نهایت خلق آینده است. اما سه‌تم اصلی اکسپوی امسال چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ تم «فرصت(Opportunity)» با هدف آزاد کردن ظرفیت‌‌‌های افراد و جوامع برای ساخت آینده‌‌‌ای روشن در نظر گرفته شده است. تم «تحرک و پویایی(Mobility)» به ایجاد امکان حرکت هوشمندانه‌‌‌تر و کارآتر مردم، کالاها و ایده‌‌‌ها توجه دارد. تحرک پلی است به سوی فرصت‌‌‌ها و بر این محورها توجه دارد که مکانیزم‌های تحویل محصولات، زیرساخت‌‌‌های حمل‌ونقل، ارتباطات مجازی و نوآوری‌ها، همگی به توسعه تحرک بشر، کمک خواهند کرد. در نهایت تم «پایداری(Sustainability)» با هدف ترویج زندگی در تعادل با منابع طبیعی مثل استفاده از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر به جای انرژی‌‌‌های تجدیدناپذیر تعیین شده است. افزایش روزافزون جمعیت جهان بار بیشتری را بر زمین تحمیل می‌کند و کشورها در حال جایگزین کردن انرژی‌‌‌های پاک و تولید کربن کمتر هستند. از این منظر در اکسپوی امسال نیز دستاوردهای کشورها در این زمینه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. البته در گردهمایی‌ای که با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران در اکسپوی امسال برگزار می‌شود، محورهایی چون مدیریت بهتر تغییرات آب‌وهوایی، کشف مرزهای جدید فضا، چگونگی برقراری تعادل بین گسترش دنیای دیجیتال و واقعیت‌‌‌های فیزیکی، تولید پایدار غذا متناسب با تقاضای آینده، محافظت از منابع باارزش جهان و… محل بحث و گفت‌‌‌وگو است.

اکسپو چیست و چگونه متولد شد؟

اکسپو(Expo)  از واژه Exposition به معنای نمایشگاه گرفته شده و اهمیت آن به‌قدری افزایش یافته که پس از مسابقات جام‌جهانی و بازی‌‌‌های المپیک، به‌عنوان سومین رویداد مهم جهان شناخته می‌شود. اما اکسپو چگونه متولد شد و هدف از برپایی آن چه بود؟

در سال 1851 که سال تولد اکسپو است، انگلیس به خاطر قدرت ناشی از انقلاب صنعتی، به دنبال بهانه بود تا دستاوردهایش را به سایر کشورها نشان دهد. در زمان ملکه ویکتوریا، از ده‌‌‌ها کشور دعوت کردند تا در نمایشگاهی که گفته می‎شود 140روز طول کشید، شرکت کنند. در آن نمایشگاه دستاوردهای صنعتی ارائه شد؛ خبری از مبادله کالا نبود و فناوری‌‌‌های جدید و مفاهیم و ایده‌‌‌های نو، رد و بدل شد و در واقع جهان خودش را برای آینده آماده کرد. همین موضوع به ویژگی اکسپو تبدیل شد که در حال حاضر هم ادامه دارد. در اولین اکسپو البته آثار هنری، صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی نیز به نمایش درآمد. این محورها در مجموع نمایشگاه‌‌‌های اکسپو را به محل تولد ایده‌‌‌های نوآورانه و مدرن تبدیل کرد. اولین نمایشگاه رسمی اکسپو در سال 1851 به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه آثار صنعت همه ملل شناخته می‌شود. مهم‌ترین درسی که گفته می‌شود از اولین اکسپو گرفته شد، این بود که با گردهم آمدن و گفت‌‌‌وگو، می‌‌‌توان جهان بهتری پیش‌رو داشت. بعد از چند سال، به دلیل افزایش اهمیت اکسپوها، در سال 1928 دفتر نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی(BIE)  در فرانسه ایجاد شد.

در همان سال 31کشور، کنوانسیون نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی را تدوین کردند تا برگزاری اکسپوها، قانونی و رسمی شود. دفتر نمایشگاه‌‌‌های بین‌المللی در حال حاضر با بیش از 160کشور عضو، اجرای مناقصه‌‌‌ها، انتخاب کشورهای میزبان، سازمان‌دهی، اجرا و نظارت بر تقویم برگزاری اکسپوها را برعهده دارد که یک نهاد بین‌دولتی و بین‌المللی است. یکی از رویدادهای تحت نظارت این نهاد، اکسپوهای جهانی است که موضوع آن باید منعکس‌‌‌کننده یک چالش یا دغدغه جهانی باشد. دوره اکسپوهای جهانی 6ماهه است و در سال‌های اخیر هم تصویب شده که هر پنج‌سال برگزار شود. در اکسپوهای جهانی هر کشور مسوولیت طراحی و ساخت پاویون(Pavilion)  خودش را بر عهده دارد. پاویون یکی از اصطلاحات معماری و به معنی سازه مستقل است که در اکسپوهای جهانی، کشورها با توجه به ایده خود برای شرکت در این نمایشگاه یا فرهنگ و دستاوردهای خود، آن را طراحی و مردم را برای بازدید جذب می‌کنند. امسال نیز هر یک از کشورها بر اساس یکی از تم‌‌‌های اکسپو (فرصت، تحرک و پویایی، پایداری) پاویون خود را طراحی کرده و داستان خود را روایت می‌کنند.

سفر به آینده از اکسپوی 2020

زمان سه‌روزه برای بازدید از یک فضای 438هکتاری در جنوب شهر دبی که بیش از 200پاویون مختلف در آن مستقر است، محدود بود، اما ارزیابی چهارماه گذشته و صف بازدیدکنندگان توانست برآوردی را به دستم دهد که کدام پاویون‌‌‌ها در اولویت بازدید باشند. «الوصل پلازا» عنوان محوطه مرکزی اکسپوی امسال است که محلی برای تعامل و گردهمایی مردم است. سه منطقه اصلی اکسپوی امسال (فرصت، تحرک و پویایی، پایداری) هر یک به شکل گلبرگ به الوصل متصل می‌‌‌شوند. اتصال این سه بخش به نشانه اهمیت تفکر و ارتباط است. آنچه در اکسپوی امسال خودنمایی می‌کرد، رقابت کشورهای پیشرفته در شرق و غرب جهان در مسیر این سه گلبرگ برای خلق آینده و به رخ کشیدن نوآوری‌‌‌ها و تکنولوژی‌ها بود. برخی کشورها به‌واسطه جایگاه اقتصادی و سیاسی‌‌‌شان در جهان و برخی دیگر به‌واسطه معماری پاویون‌‌‌ها و برنامه‌‌‌های جانبی خود، بازدیدکنندگان را جلب می‌کنند. مشاهدات میدانی نشان می‌داد که پاویون‌‌‌های کره‌جنوبی، تایلند، آلمان، ژاپن، روسیه، هند و ایتالیا در این زمینه بیش از بقیه کشورها در جذب مخاطبان موفق بودند.

پیش‌بینی بازدید از اکسپو

پیش از آغاز این رویداد جهانی، دولت امارات پیش‌بینی می‌کرد که در دوره 6ماهه برگزاری اکسپوی 2020، معادل 25میلیون نفر از این رویداد جهانی بازدید کنند، اما آخرین برآوردها نشان می‌دهد که از اوایل مهرماه تا اوایل بهمن‌ماه، میزان بازدیدها از اکسپوی دبی به10میلیون نفر رسیده است. به نظر می‌رسد، شرایط آب‌وهوایی، شیوع اُمیکرون و همچنین برخی تنش‌های منطقه‌ای، بازدید از اکسپوی امسال را تحت‌الشعاع قرار داده است.

ورودی اکسپو و سازه ضدزنگ

کارت ورود را می‌گیریم و از قسمت بازرسی که عبور می‌کنیم، اولین پاویونی که خودنمایی می‌کند پاویون Alif  است که به‌عنوان پاویون یکی از تم‌های اصلی اکسپو، یعنی تحرک و پویایی، با باله‌‌‌های فولادی ضدزنگ طراحی شده است. سقف این سازه عظیم نیز دارای صفحات خورشیدی است. نمایش خودروهای آینده با انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر و خودکار، همچنین نمایش آخرین دستاوردهای علوم فضایی از ویژگی‌های این پاویون است. هدف از طراحی این پاویون، این است که نشان دهد چگونه تحرک بر زندگی مردم، ارتباطات و تبادل ایده‌‌‌ها اثر می‌گذارد.

شیلی، ایران و فرانسه

به محض خروج از Alif و ورود به یکی از مسیرهای اصلی اکسپو، یعنی تحرک و پویایی، پاویون سه‌کشور خودنمایی می‌کند؛ شیلی، ایران و فرانسه. پاویون شیلی در مقایسه با سایر کشورها پاویونی کوچک با سازه‌ای ساده است که با استفاده از تلویزیون‌های هوشمند به معرفی طبیعت و فرهنگ این کشور به مخاطبان پرداخته است. به محض خروج از این پاویون، پرده‌‌‌های بلند با گوی‌‌‌های چوبی خودنمایی می‌کند که پاویون ایران را تشکیل می‌دهد. البته پاویون ایران از دو جداره ساخته شده؛ یکی دیوارهای آبی‌رنگ که بخش داخلی را پوشش می‌دهد و دیگری جداره‌ای از پرده‌‌‌های بلند با رشته گوی‌‌‌های چوبی. در بین معابر نزدیک به پاویون ایران نیز جوی‌‌‌های آب تعبیه شده است. پاویون ایران با الهام‌گرفتن از قصه‌‌‌های ‌هزار و یک شب طراحی شده و شعارش «ایران تمدنی کهن و استوار، تنوع اقوام و میزبان ملت‌‌‌ها» است. اگرچه شعار اصلی اکسپوی امسال، «پیوند ذهن‌ها؛ خلق آینده» تعیین شده و اکثر کشورها در همین زمینه به ارائه دستاوردها و پیشرفت‌‌‌های خود برای ایجاد آینده بهتر تمرکز دارند، پاویون ایران با رویکرد سنتی طراحی شده و روایت داستان پاویون ایران بیش از همه فرهنگی است. این موضوع سبب شد بازدیدکنندگان در مقام مقایسه بین ایران و سایر کشورها نسبت به عملکرد کشور در اکسپوی امسال منتقد شوند.

متولیان تجاری کشور این نقدها را قبول دارند و بر این موضوع نیز صحه گذاشته‌اند که بخش‌های مختلف پاویون ایران به صورت جزیره‌ای بوده و موجب از دست رفتن تم واحد شده است. از پاویون ایران که خارج می‌شوم، بوی قهوه فرانسوی در فضا پیچیده است. فرانسه در قدم اول بازدیدکنندگان را به سمت کافه‌رستوران خود کشانده و بعد پاویون کشورش که الهامی از نور است، خودنمایی می‌کند. فرانسه که در مسیر اصلی تم تحرک و پویایی است، تشدید ارتباطات و طرح ایده‌های نو برای بازسازی دنیا را در راستای کار خود قرار داده است و با خلق تصاویری در دیوارهای پاویون، مردمانی را نشان می‌دهد که از آینده فرانسه شگفت‌زده شده‌‌‌اند.

صف متقاضیان برای پاویون تایلند

چند قدم جلوتر پاویون کشوری از آسیای جنوب‌شرقی است؛ تایلند. این کشور اولین کشوری بود که ساخت پاویون خود در اکسپوی 2020 را کلید زد. تایلند که شعار «تحرک برای آینده» را برای خود برگزیده، برنامه استراتژیک 20ساله خود با هدف بازسازی بخش‌های مختلف با استفاده از نوآوری و فناوری‌های جدید دیجیتالی را در معرض دید مخاطبان می‌گذارد. پاویون تایلند با پرده‌ای که با حدود 500شکوفه مصنوعی پوشانده شده، الهام‌بخش رسم تایلندی‌ها برای مهمان‌نوازی و خوشامدگویی با حلقه‌های گل است. در پاویون تایلند که مورد استقبال زیاد بازدیدکنندگان هم قرار گرفته، علاوه بر آشنایی با آثار هنری این کشور، یک ماجراجویی برای ورود به آینده با استفاده از دو شخصیت کارتونی به صورت مجازی در معرض دید قرار می‌گیرد.

بلژیک و افق 2050

کشور همجوار پاویون تایلند، بلژیک است. از بازدیدکنندگان دعوت شده بود که با شعار «بلژیک هوشمند و سرسبز 2050»، از پاویون این کشور دیدن کنند. این کشور سعی کرده نگاهی اجمالی به آینده تکنولوژی و نوآوری بلژیک طی 28سال آینده داشته باشد. بلژیکی‌ها سعی داشتند به مردم نشان دهند که هم دوستدار محیط‌زیست هستند و هم نگاه نوآورانه‌ای به آینده دارند.

لهستان و حرکت پرندگان

پایون لهستان نیز در منطقه تحرک، در سه طبقه به خلاقیت با الهام از طبیعت اشاره دارد و مناظر طبیعی این کشور را که بخش مهمی از هویت آن است، نشان می‌دهد. البته خلاقیت لهستانی‌ها برای جذب مخاطبان طراحی نمایی ویژه برای پاویونشان است. نصب مجسمه‌های کوچک به شکل پرندگان القایی برای نمایش دادن مهاجرت پرندگان است که به‌عنوان یک سایبان نیز عمل کرده است.

کره‌جنوبی و مکعب‌های چرخان

در انتهای مسیر، پاویون کره‌جنوبی با سقف مثلثی و ساختار استادیوم‌مانند خود قرار دارد که یکی از پربازدیدترین پاویون‌های اکسپوی امسال است. کره‌جنوبی به‌واسطه شیوع کرونا بازدیدکنندگان را برای ورود گروه‌بندی می‌کرد. هنگام ورود، موبایل‌های هوشمندی را در اختیارمان گذاشتند تا امکان اسکن بارکدهای مسیر و ثبت مشخصات خود را داشته باشیم. آنچه در نمای بیرونی پاویون پلکانی کره بیش از همه نمایان بود، مکعب‌های چرخان رنگی بود که دریچه ورود بازدیدکنندگان به دنیای مجازی است. کره‌‌‌ای‌‌‌ها این مکعب‌‌‌های چرخان را نمادی از تحرک و انرژی مردمشان عنوان کردند. پاویون کره‌جنوبی در منطقه تحرک قرار داشت و در یک فضای تعاملی، تجربه‌‌‌های متفاوتی را پیش‌روی بازدیدکنندگان می‌‌‌گذاشت. پاویون کره دارای رمپ‌هایی بود که با استفاده از موبایل‌هایی که در اختیارمان گذاشتند و اسکن بارکدهای مسیر، تصاویر گرافیکی از شهرهای مجازی، خودروهای الکتریکی و زیرساخت‌‌‌های مبتنی بر انرژی سبز را نیز مشاهده کردیم. تجربه حضور در سینمای افقی نیز یکی دیگر از جاذبه‌‌‌های پاویون کره بود؛ صفحه نمایشی بزرگی که به سقف متصل است و با دراز کشیدن روی کیسه‌های خواب، می‌توان با سبک زندگی و فناوری‌های پیشرفته کره‌جنوبی آشنا شد. کره درصدد گرفتن میزبانی اکسپوی 2030 نیز هست، بنابراین در اکسپوی امسال تلاش کرده بود جذابیت بازدید از پاویونش را با استفاده از فناوری‌های پیشرفته افزایش دهد. صف‌های طولانی در سه، چهار روز حضور در اکسپو مقابل پاویون کره‌جنوبی، نشان می‌داد که این کشور در تحقق اهدافش موفق است.

روسیه و حرکت به سوی آینده

یکی از پاویون‌های جالب توجه در اکسپوی امسال، پاویون روسیه است که با طراحی متفاوت با استفاده از لوله‌های رنگی درهم‌تنیده، سعی دارد سرعت حرکت به سمت آینده را به تصویر کشد. روسیه شعار امسال خود را «ذهن خلاق: محرک آینده» تعیین و سعی کرده با معماری ویژه‌ای که برای پاویون خود در نظر گرفته، ارتباط خود به عنوان یک کشور بزرگ را با دیگر کشورهای جهان نشان دهد. پاویون روسیه به شکل دو نیمکره است که یکی در داخل دیگری قرار گرفته و نمادی مدرن از ماتروشکای روسی (عروسک‌های چوبی درون تهی تودرتو) است. در بخش اصلی پاویون روسیه، مغز بزرگی از انسان به نمایش درآمده و این پیام را به بازدیدکنندگان منتقل می‌کند که این مغز انسان است که مهم‌ترین کشفیات قرن حاضر را به ارمغان آورده است. روس‌ها به دنبال انتقال این پیام بودند که هرچه بیشتر عملکرد مغز آدمی را درک کنیم، بیشتر آن را تحسین خواهیم کرد. حضور شرکت‌های فناوری در حوزه هوش مصنوعی و ارائه جدیدترین تکنولوژی‌ها از سوی این شرکت‌ها محور اصلی پاویون روسیه است.

استرالیا؛ تصویرگر فرصت‌ها بر پایه نوآوری

پاویون استرالیا نیز یکی دیگر از ‌پاویون‌های حاضر در منطقه پویایی است که با شعار کاوش در کشور گوناگونی‌ها، در اکسپوی امسال بنا شده و تصویرگر فرصت‌ها بر پایه نوآوری است. غوطه‌ور شدن در دنیای جذاب زیر زمین و شبیه‌سازی کائنات در یک نمایش مجازی، همچنین نمایش جذابیت‌های یک کشور با مردمی از سراسر جهان، از ویژگی‌های پاویون استرالیاست.

عمان؛ بوی درخت «کندر»

عمان پاویون خود را به مرور پیشرفت‌های این کشور در همکاری‌های بین‌المللی اختصاص داده است. اما نکته قابل‌توجه پاویون این کشور، استفاده از فناوری برای معرفی درخت «کندر» و رایحه آن و کاربردش در حوزه پزشکی، صنایع غذایی و بهداشتی است. در طول مسیر بازدید از پاویون عمان، با رایحه گیاهان دارویی آشنا می‌شوید که در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. کافی است دستتان را در بالای استوانه‌هایی که در مسیر تعبیه شده است، حرکت دهید تا بوی گیاهان دارویی را استشمام کنید.

پیام پاویون آمریکا

پاویون آمریکا با شعار «زندگی، آزادی و تعقیب آینده» طراحی شده و مخاطبان را در یک پیاده‌روی متحرک با خود همراه می‌کند. در این پاویون که در منطقه فرصت قرار گرفته، بیش از همه نوآوری‌های تکنولوژیک آمریکا در زمینه فضایی به تصویر کشیده شده است؛ اما به موضوعات دیگر شامل تنوع زیستی، توسعه شهری و روستایی، دانش و یادگیری، سفر، سلامت و تندرستی نیز توجه دارد. در بخشی از نمایشگاه نوآوری آمریکا، اختراعات بزرگ این کشور نیز نمایش داده شده و به معرفی افرادی چون گراهام بل و استیو جابز پرداخته است.

هند؛ ارتباط گذشته و آینده

هند یکی از پربازدیدترین پاویون‌های امسال است که توانسته با روایت‌های مختلف از دریچه فناوری، سنت، تجارت، گردشگری و… مخاطبان را به سمت خود جذب کند. در پاویون هند علاوه بر ارائه سنت‌های فرهنگی و اجتماعی این کشور به مخاطبان، این پیغام نیز به بازدیدکنندگان داده می‌شود که «جهان یک خانواده است.» هند با موضوع فرصت، قدرت‌های فناوری، هوایی-فضایی خود را نیز در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته تا نشان دهد که به کشور مدرن مترقی نیز تبدیل شده است.

ژاپن؛ نمای سه‌بعدی و هندسی

پایون ژاپن نیز یکی از پرمخاطب‌‌‌ترین پایون‌ها در اکسپوی امسال است که در منطقه فرصت قرار گرفته است. از صف خبری نیست، چراکه از قبل باید برای ورود، روز و ساعت را رزرو کنید. بنابراین تنها کسانی که اسمشان در سامانه ثبت‌نامی این کشور ثبت شده باشد، اجازه ورود به پاویون را دارند. اما نگاهی به ساعات و روزهای رزرو نشان می‌دهد مسافران اکسپو با توجه به اینکه ژاپن میزبان بعدی اکسپو (2025) است، علاقه‌مند هستند که حتما از پاویون این کشور بازدید کنند. نمای پاویون، یک شبکه سه‌بعدی هندسی با الهام از اشتراکات الگوهای سنتی ژاپنی و عربی است. ژاپنی‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف معماری، شباهت‌های فرهنگی بین ژاپن و خاورمیانه را در اکسپوی امسال به تصویر کشیده‌اند. موضوع ژاپن برای ارائه به مخاطبان پیوستن، همگام‌سازی و عمل کردن است و بازدیدکنندگان را در غرفه‌های مختلف با فرهنگ پرجنب‌وجوش و فناوری این کشور آشنا می‌کند. یکی از نکات قابل‌توجه پاویون ژاپن ارائه تصویری از زمین است که با مسائلی مانند جنگل‌‌‌زدایی، آلودگی دریاها، گرسنگی جهانی و… دست به گریبان است و بشر باید در آینده برای آنها فکری کند.

آلمان؛ محیط دانشگاهی و علمی

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که پاویون آلمان نیز در لیست پربازدیدترین پاویون‌های امسال است. پاویون آلمان که در منطقه پایداری قرار گرفته، بر اساس یک محوطه دانشگاهی طراحی شده است. در پاویون آلمان می‌توان سفری به آزمایشگاه‌های انرژی، شهرهای آینده و تنوع زیستی داشت.

سفر به قلب ایتالیا

ایتالیا نیز که کشورش همواره یکی از مقاصد اصلی توریست‌های جهان است، در اکسپوی امسال نیز بازدیدکنندگان را به سمت پاویون خود جلب کرده است. پاویون ایتالیا که در منطقه فرصت قرار گرفته از معماری خلاقانه برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای کشورش بهره برده است. معماران از پلاستیک بازیافتی برای طناب نما و از بدنه قایق برای سقف پاویون استفاده کرده‌اند. طراحی این پاویون به گونه‌ای است که یک سیستم گردش آب و هوای طبیعی ایجاد می‌کند.

چین؛ نمایش شهر هوشمند

پاویون چین یکی از بزرگ‌ترین پاویون‌های اکسپوی امسال است که در منطقه فرصت قرار گرفته و طراحی آن به شکل یک فانوس سنتی و با استفاده از پنل‌های لامپ «ال‌ای‌دی» و فناوری‌های مدرن است. مدل راه‌آهن سریع‌السیر چین، اتومبیل‌های خودران، نسخه سه‌بعدی از یک شهر هوشمند و نشان دادن این موضوع که چگونه تکنولوژی، زندگی بشر را متحول خواهد کرد، همچنین تصویر شبکه‌های ناوبری ماهواره‌‌‌ای چین از جمله موضوعاتی است که بازدیدکنندگان در پاویون چین با آن روبه‌رو می‌شوند.

امارات و شاهین در حال پرواز

امارات پاویون خود را شبیه یک شاهین در حال پرواز طراحی کرده که از نماد این کشور الهام گرفته شده است. این پاویون در منطقه فرصت قرار گرفته و چشم‌انداز صنعت هواپیمایی را به رخ می‌کشد و درصدد روایتی داستان‌گونه از نقش فناوری در 50سال آینده سفرهای هوایی است. ساخت این شاهین با 28بال مبتنی بر اصول پایداری مانند استفاده از مواد تجدیدپذیر و قابل‌‌‌ بازیافت بوده و در طراحی آن کاهش مصرف انرژی و آب در نظر گرفته شده است.

پیام عربستان به جهان

پاویون عربستان‌سعودی نیز یکی از پاویون‌های مورد توجه اکسپوی امسال بود، شاید در وهله اول سازه بزرگ این پاویون جلب توجه می‌کرد. عربستان که شعار امسال خود را «پنجره‌ای رو به آینده» انتخاب کرده با قرار‌گرفتن در منطقه فرصت، ابتدا تاریخ و سنت‌های خود را معرفی می‌کند. یک برآورد حاکی از این است که پاویون عربستان معادل دو زمین فوتبال است. نمایش تاریخ و فرهنگ این کشور در طول مسیر پله‌برقی‌های تعبیه‌شده در داخل پاویون و استفاده از نمایشگرهای متعدد از ویژگی‌های پاویون عربستان است. یکی از اقدامات این کشور در طراحی پاویون این است که از حداقل منابع انرژی استفاده کرده و در عین حال در سه زمینه مورد توجه بازدیدکنندگان است که شامل نصب بزرگ‌ترین صفحه نمایش نوری، طولانی‌ترین صفحه نمایش آبی و بزرگ‌ترین صفحه نمایش آینه LED است.

برزیل و آبگیر آمازون

حرکت در فضای اکسپو نشان می‌داد برخی از پاویون‌ها نیز بیشتر به جذب گردشگران توجه دارند تا نشان دادن دستاوردهای فناوری‌محور. برزیل که در درجه اول جذب بازدیدکنندگان برایش اهمیت داشت، سعی کرده در پاویون خود حوضه آبخیز آمازون را بازآفرینی کند. بنابراین باید کفش‌ها را به دست بگیریم و پا به حوضه شبیه‌سازی‌شده آبخیز آمازون بگذاریم. تلاش این کشور بیشتر آشنا کردن مردم با تنوعی از گیاهان و جانوران این کشور و آگاهی از هنر و فرهنگشان بود.

روبات‌های سیار در فضای اکسپو

می‌گویند جهان آینده، در دست روبات‌هاست. در اکسپوی 2020، روبات‌ها نیز در محوطه اکسپو خودنمایی می‌کردند تا نشان دهند جهان آینده در دستان آنهاست. گستردگی فضای اکسپو و زمان محدود امکان بازدید از پاویون همه کشورها را نمی‌داد. اما در مجموع می‌توان کشورهای حاضر در اکسپوی امسال را به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول کشورهایی هستند که بیشتر به معرفی فرهنگ و تمدن خود توجه داشته‌اند و دسته دوم نیز خلق آینده را ملاک قرار داده و خود را در یک رقابت جهانی محک زده‌اند.