989014050788+

989014050788+

خانهاخباررفتار منطقی سهامداران در صنایع بورسی

رفتار منطقی سهامداران در صنایع بورسی

صنایع فعال در بورس تهران نیز در این راستا از اقبال مناسبی برخوردار بوده‌اند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که در روز گذشته سهام اکثر گروه‌های بورسی و به خصوص گروه‌هایی که شرایط بهتری با رفع تحریم‌ها خواهند داشت مورد توجه سهامداران بورس تهران قرار گرفته‌اند. در همین راستا دیروز، شاخص 29 صنعت با رشد و شاخص 6 صنعت نیز با افت مواجه شدند. دو گروه استخراج نفت و گاز و خودرو در صدر صنایع با بیشترین رشد قرار داشتند. در سوی دیگر گروه‌های قند و شکر و لاستیک و پلاستیک به ترتیب زیان‌ده‌ترین صنایع بازار دیروز بودند. در شرایطی که بازار سهام تحت تاثیر خوش‌بینی نسبت به وضعیت صنایع پس از رفع تحریم‌ها رشد چشمگیری را تجربه کرده است به نظر می‌رسد بازار تفکیکی بین صنایعی که با مشکلات بنیادی خاصی مواجه هستند، قائل شده است. به‌طور مثال دو گروه فلزات اساسی و سیمان با مشکلات خاصی مواجه هستند که پیش‌بینی می‌شود با رفع تحریم‌ها نیز همچنان پابرجا باشند. به همین دلیل نیز مشاهده می‌شود که روند تجربه شده شرکت‌های زیر‌مجموعه این دو گروه در روز‌های اخیر بر خلاف جریان مثبت حاکم بر بازار در کل روندی منفی بوده است.

در همین راستا مهرزاد منتظری، تحلیلگر کارگزاری اقتصاد بیدار به روند روزهای اخیر دو گروه سیمانی و فلزات اساسی اشاره کردو گفت: وضعیت دو گروه سیمان و فلزات اساسی پس از رفع تحریم نیز وضعیت مناسبی نیست و مشاهده می‌شود در شرایطی که سهامداران حقیقی از بیشتر گروه‌های بورسی استقبال ویژه‌ای دارند، این سهم‌ها چندان مورد توجه سهامداران قرار نمی‌گیرند. منتظری تشریح کرد: به‌طور مثال شرکت‌های سیمانی با از دست رفتن بازار صادراتی عراق و همچنین رکود داخلی در بخش ساخت‌و‌ساز مشکلات عدیده‌ای را تجربه می‌کنند و انتظار سود‌آوری شرکت‌های مزبور حتی در شرایط مناسب بازار سهام نیز منوط به رفع مشکلات جدی این شرکت‌ها است. منتظری افزود: گروه فلزات اساسی نیز تحت تاثیر افت قیمت‌های جهانی وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کنند. افت چشمگیر قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی وضعیت نامناسبی را برای شرکت‌های زیر‌مجموعه این گروه رقم زده است و از آنجا که پیش‌بینی می‌شود، در سال آینده نیز همچنان با این مشکلات رو‌به‌رو باشند، این روزها از مرکز توجه سهامداران خارج شده‌اند. منتظری افزود: برخی نوسانات مثبت در نمادهای زیرمجموعه گروه فلزات اساسی نیز مقطعی بوده و روند حاکم بر قیمت سهم‌های مزبور روندی نزولی است ضمن اینکه عمده این سهم‌ها در سبد معامله‌گران حقوقی بازار وجود دارد و هر گونه نوسان مثبت در این سهم‌ها زمینه فروش حقوقی‌ها را فراهم می‌کند و به همین دلیل این موضوع نیز موجب تشدید روند نزولی حاکم بر شرکت‌های گروه فلزات اساسی است.

 

فلزات اساسی بعد از برجام

در بازار دیروز شاخص گروه فلزات اساسی با رشد 05/ 1 درصدی مواجه شد. در این گروه «فلوله» بیشترین رشد قیمت و «فروس» بیشترین افت قیمت را رقم زد. «فملی» بیشترین حجم و ارزش معاملات دیروز گروه فلزات اساسی را به خود اختصاص داد. قیمت این سهم در نهایت با رشد 31/ 3 درصدی مواجه شد و رتبه دوم پربازده‌ترین نماد گروه مزبور را به خود اختصاص داد. همان‌طور که اشاره شد وضعیت شرکت‌های زیر‌مجموعه گروه فلزات اساسی وابسته به بازارهای جهانی بوده و در شرایطی که بیشتر موسسات معتبر جهانی افت قیمت در بازارهای جهانی را دنباله‌دار پیش‌بینی می‌کنند، وضعیت این شرکت‌ها تا مادامی که افت قیمت در بازارهای پایه ادامه داشته باشد، وضعیت مناسبی نخواهد بود. البته کارشناسان معتقدندبا بهبود شرایط اقتصادی کشور و تزریق نقدینگی به طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام کشور و همچنین اختصاص اعتبار بودجه‌های عمرانی، صنعت فولاد می‌توان به افزایش ظرفیت تولید و رونق تقاضا امیدوار بود.

 

حذف تخفیفات سیمان از ابتدای سال 

شاخص گروه سیمانی رتبه سوم زیان‌ده‌ترین صنایع بازار دیروز را به خود اختصاص داد. به نظر می‌رسد تا رفع مشکلات جدی پیرامون این صنعت یعنی مازاد عرضه در اثر کاهش حجم صادرات و رکود در داخل کشور فاصله زیادی است و به همین دلیل نیز نمادهای زیر‌مجموعه گروه مزبور مورد توجه فعالان بازار نیستند. در تحولات مربوط به گروه خاکستری بازار دبیر انجمن کارفرمایان سیمان در روزهای اخیر از حذف تخفیفات شرکت‌های سیمانی از ابتدای بهمن خبر داد. وضعیت رکودی باعث شده تا کارخانه‌های سیمان محصولات خود را از 10 تا 30 درصد کمتر از قیمت مصوب 30 خرداد ماه 93 به فروش برسانند. حذف تخفیف این کالا در راستای کنترل عرضه و تقاضای سیمان در بازار است. بیشتر نمادهای معاملات گروه سیمان روز گذشته در معرض افت قیمت قرار گرفتند. «سپاها» با رشد 41/ 2 درصد بیشترین رشد قیمت را ثبت کرد. «سرود» نیز با افت 23/ 6 درصدی صدرنشین جدول بیشترین کاهش قیمت در روز گذشته بود. «سشرق» نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت و در نهایت نیز با رشد 08/ 2 درصدی مواجه شد. 

 

 

رتبه دوم ارزش معاملات بازار برای «بترانس» 

گروه دستگاه‌های برقی روز گذشته رتبه ششم پربازده‌ترین صنایع فعال بورس را به دست آورد. در گروه مزبور دیروز «بموتو» تنها نماد قرمزپوش شد. «بترانس» با رشد 94/ 4 درصدی بیشترین رشد قیمت را در گروه مزبور در اختیار داشت. «بترانس» همچنین در صدر هم‌گروه‌های خود با بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار گرفت. این سهم همچنین رتبه دوم رده‌بندی نمادها با بیشترین ارزش معاملات را در کل بازار ثبت کرد. 

 

 

خط کشتیرانی ایران- آمریکا راه‌اندازی می‌شود 

همه نمادهای زیر مجموعه گروه حمل و نقل روز گذشته سبزپوش بودند. «حپترو» بیشترین رشد قیمت و «حکشتی» کمترین رشد قیمت گروه مزبور را در اختیار داشت. معامله حدود 7 میلیون و 365 هزار سهمی «حکشتی» به ارزش حدود 43 میلیارد و 932 میلیون ریالی، این سهم را در صدر جدول بیشترین حجم و ارزش معاملات گروه حمل و نقل قرار داد. در تحولات پیرامون این گروه روز دو‌شنبه از برنامه‌‌ریزی برای راه‌اندازی خط کشتیرانی به آمریکای لاتین و آمریکای شمالی خبر داده شد. این امر در شرایطی اتفاق می‌افتد که پیش از اجرای عملی برجام نیز چند هیات خارجی دیگر در صدد انعقاد قرارداد با شرکت‌های کشتیرانی ایرانی برآمده بودند.

 

بازگشت رونق به معاملات لیزینگی‌ها 

شاخص گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی روز گذشته با رشد 96/ 2 درصدی مواجه شد. همه نمادهای این گروه دیروز رشد قیمت را تجربه کردند. «ولغدر» بیشترین رشد و «وایران» کمترین رشد قیمتی بازار را تجربه کردند. «ولساپا» نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته را در اختیار داشت و در نهایت نیز رشد 45/ 4 درصدی در کارنامه این سهم به ثبت رسید.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.