989014050788+

989014050788+

خانهاخبارتقسیم سود در مجامع به صلاح بورس نیست

تقسیم سود در مجامع به صلاح بورس نیست

علیرضا رحمانی با اشاره به رسیدن قیمت سهام به سطح مناسب و جذاب برای خرید در بورس گفت: قیمت سهام شرکت‌ها و نیز شاخص بورس در چند ماه گذشته اصلاح خود را انجام داده است و بنظر می‌رسد این روزها بازار سهام به دنبال محرک برای بازگشت دوباره به روند رو به رشد و صعودی است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته تا زمانی که اتفاق خاصی در اقتصاد کشور به صورت بنیادی رخ ندهد، رونق و رشد بورس به صورت کوتاه مدت و مقطعی خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که کدامیک از گروه‌های بورسی امکان لیدری بورس را دارند اذعان داشت: بانکی‌ها یکی از گروه‌های بورسی هستند که با اجرای برجام، از رشدی که انتظارش را می‌رفت برخوردار نشدند و این پتانسیل را دارا هستند که با برقراری ارتباط با بانک‌های بزرگ خارجی و اتصال کامل سوئیفت بتوانند به لیدر بازار تبدیل شوند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: گروه خودرویی نیز یکی دیگر از این گروه‌هاست که البته در ماه‌های گذشته رشد قابل توجهی کرده است و در صورتی که قرارداد آنها با طرف‌های خارجی نهایی و عملی شود می‌توانند به عنوان لیدر بازار سهام دوباره مطرح شوند.

رحمانی با بیان این که با گذر از فصل مجامع نیز امکان گردش دوباره نقدینگی و رونق معاملات در بورس دور از انتظار نیست ادامه داد: یکی از مشکلات بازار سرمایه کشور تقسیم سود در مجامع شرکت‌ها با هدف راضی کردن و خشنودی سهامداران است که موجب خروج نقدینگی از شرکت‌ها می‌شود و این اتفاق در حالی در بورس ما می افتد که در بورس سایر کشورها، شرکت‌ها و سهامدارانش مایل به تقسیم سود بانکی نیستند و ترجیح می‌دهند این نقدینگی را صرف بروز رسانی و تحول در بنگاه‌ها کنند تا با رشد سودآوری و تولید در شرکتها، این گونه بر افزایش قیمت سهام و نیز کسب سود سهامدارانشان اقدام کنند.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین در خصوص تاثیرپذیری معاملات بورس از کاهش نرخ سود بانکی گفت: این رخداد موضوعی زمان بر است که در بازده زمانی میان و بلندمدت می‌تواند بر سودآوری شرکت‌ها اثرگذار باشد، بعلاوه این که تا تسهیلات بانکی با نرخ پایین به صنایع و بنگاه‌ها نرسد نمی‌توان به تاثیرپذیری معاملات بورس از کاهش نرخ سود بانکی خوش بین بود.

 
 

منبع تسنیم

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.