989014050788+

989014050788+

خانهاخبارایران سومین مرکز جذب سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه شناخته شد

ایران سومین مرکز جذب سرمایه‌گذاری خارجی در منطقه شناخته شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم فایننشال تایمز طی گزارشی اعلام کرد لغو بسیاری از تحریم‌های اقتصادی و مالی ایران، درهای اقتصاد این کشور را مجددا به روی سرمایه گذاری‌های جدید باز کرده است.

آمارهای موسسه اف دی آی مارکتس متعلق به روزنامه فایننشال تایمز نشان می‌دهد که قبل از لغو تحریم‌ها، ایران در فاصله ژانویه ۲۰۰۳ تا دسامبر ۲۰۱۵، رتبه دوازدهم را در بین ۱۴ کشور خاورمیانه از نظر  جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی داشت و تنها سهمی ۱/۶۲ درصدی از این بازار را در اختیار داشت.

اما از زمان لغو تحریم‌ها ایران به رتبه سوم منطقه از نظر جذب سرمایه گذاری رسیده و سهمش از این بازار به ۱۱/۱۱ درصد رسیده است. اکنون تنها کشورهای امارات و عربستان بیشتر از ایران در منطقه سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده‌اند.

لغو تحریم‌ها میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شده ایران در آن سوی مرزها را آزاد خواهد کرد و به فروش بیشتر نفت این کشور کمک خواهد کرد. محدودیت صادرات نفت از سال ۲۰۱۲، بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار از درآمدهای این کشور را کاهش داده بود.

سرمایه گذاری جهانی در ایران از سال ۲۰۱۳ به این طرف به صورت مداوم در حال افزایش بوده است. در سال ۲۰۱۳ ایران تنها ۳ پروژه سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرد. این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۸ و در سال ۲۰۱۵ به ۹ پروژه افزایش یافت.

ایران در سه ماهه نخست ۲۰۱۶ که اولین آثار لغو تحریم‌ها نمایان شد، ۲۲ پروژه سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرد که بالاترین نرخ جذب سرمایه گذاری از زمان ثبت آمارهای موسسه اف دی آی مارکتس در سال ۲۰۰۳ به شمار می‌رود.

فرصت‌های شغلی ایجاد شده و هزینه‌های سرمایه‌ای نیز بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ افزایش داشت. در سال ۲۰۱۳، حدود ۳۵۲ فرصت شغلی با هزینه سرمایه‌ای ۷۹ میلیون دلار ایجاد شد. این رقم در سال ۲۰۱۴، به ۲ هزار و ۷۳۲ فرصت شغلی جدید و ۱/۶۷ میلیارد دلار هزینه سرمایه‌ای رسید.

هرچند در سال ۲۰۱۵، هزینه‌های سرمایه‌ای به طور کلی ۴۸ رصد رشد داشت، اما در سه ماهه نخست این سال هیچ پروژه سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب نشد، در حالی که در ۳ ماهه نخست امسال جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی رکورد شکست.

بر اساس ارزیابی‌ها، در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۱۶، تهران ۳۶ درصد از سرمایه گذاری‌های ثبت شده در ایران و ۴۰ درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در ایران از ژانویه ۲۰۱۳ تاکنون را جذب کرده است.

از زمان لغو تحریم‌ها، اصلی ترین بخشی که سرمایه گذاری خارجی بیشتری جذب کرده، بخش خدمات مالی بوده که ۴ پروژه سرمایه گذاری از ۴ شرکت مجزا با هزینه سرمایه‌ای ۶۰ میلیون دلار جذب کرده است.

ایران همچنین سرمایه گذاری‌هایی در بخش‌های خودروسازی، خدمات تجاری، محصولات مصرفی الکترونیک و نساجی و سایر بخش‌ها جذب کده است.

مهمترین کشورهای سرمایه گذار در ایران در این دوره کشورهای کره جنوبی و آلمان بوده‌اند که مجموعا ۲/۱۵ میلیارد دلار هزینه سرمایه‌ای در ایران انجام داده‌اند.

شرکت فولاد سازی پوسکوی کره جنوبی امسال بزرگترین سرمایه گذاری را در ایران انجام داده و قصد دارد برای ساخت یک کارخانه فولادسازی در منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار تا مارس ۲۰۱۷، ۱/۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نماید. شرکت پوسکو انرژی نیز گفته یادداشت تفاهمی با شرکت ایرانی پی کی پی برای ساخت یک نیروگاه گازی ۵۰۰ مگاواتی در نزدیکی کارخانه فولادی که قرار است احداث شود، امضا کرده است.

روند رو به جلوی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که ترمیم اقتصادی این کشور ادامه خواهد یافت. نوزده سرمایه گذار دیگر نسبت به سرمایه گذاری در این کشور ابراز تمایل کرده‌اند و این نشان از افزایش ۹۰ درصدی سرمایه گذاری در ایران نسبت به سال ۲۰۱۵ دارد.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.