989014050788+

989014050788+

خانهاخبارآغاز روزهای خوش پتروشیمی‌ها

آغاز روزهای خوش پتروشیمی‌ها

معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا مدتی است که وضعیت نسبتا مطلوبی پیدا کرده است که می‌تواند دورنمای بهتری را نیز به همراه داشته باشد. کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی، افزایش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا و داد و ستد نسبتا مطلوب محصولات شیمیایی در کنار دورنمای شکننده بازارهای جهانی و ترس بازار از نوسان بهای ارز، مواردی است که چهره این روزهای بازار محصولات پتروشیمی را ترسیم می‌کند.

روز گذشته شاهد معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا بودیم که معاملات نسبتا مطلوبی را به ثبت رساند. به نظر می‌رسد این بازار پس از مدتی رکود، چند هفته است که شرایط بهتری پیدا کرده که باعث شده معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالا حالت مطلوبی داشته باشد. با توجه به ویژگی‌های فنی این قبیل معاملات، به نظر می‌رسد حجم تولید در صنایع پایین‌دستی و مصرف‌کننده این گروه از مواد اولیه بهبود محسوسی داشته که می‌تواند سایر بخش‌ها را نیز با خود به حرکت درآورد. جوش‌شیرین پتروشیمی شیراز، سود کاستیک پتروشیمی بندرامام و اروند، منومر وینیل‌استات، دی‌اتانول‌آمین و دی‌اتیلن گلایکول پتروشیمی شازند و اوره صنعتی پتروشیمی خراسان را می‌توان جذاب‌ترین معاملات روز گذشته به‌شمار آورد که در نهایت با افزایش قیمت در تالار رو‌به‌رو شد. استایرن منومر پتروشیمی پارس نیز به‌رغم جذابیت شاهد یکسان بودن حجم عرضه و تقاضا برای عرضه سلف بود که می‌تواند از عقب‌نشینی خریداران حکایت کند. با توجه به شرایط فنی تولید پلی‌استایرن‌ها باید به این نکته توجه داشت. دی‌اتیلن گلایکول پتروشیمی مارون نیز شاهد برابر بودن عرضه و تقاضا برای معاملات نقدی بود. از طرف دیگر باید گفت چند هفته است که معاملات دی‌اتیل هگزانول با جذابیت چندانی رو‌به‌رو نبوده و همچنین دی‌اتانول‌آمین نیز جذابیت و رقابت پیشین را به همراه ندارد. این در حالی است که افزایش عرضه‌های داخلی و وارداتی درخصوص این معاملات موثر بوده ولی باید احتمال کاهش حجم تولید در صنایع داخلی را نیز مطرح کرد. درخصوص جوش‌شیرین باید گفت که مدت‌ها است التهاب در این بازار وجود داشته و تاکنون معاملات این محصول و حتی عرضه‌های سلف آن با تعادل رو‌به‌رو نبوده است. با توجه به این موارد لزوم افزایش عرضه‌ها در کنار اهمیت این محصول با توجه به کاربرد خاص آن را باید مهم ارزیابی کرد. در گذشته عرضه‌کنندگان بیشتری این کالا را عرضه می‌کردند ولی کاربرد این محصول در صنایع غذایی یا خوراک دام باعث شده تا خریداران نیز نگرانی‌های خاص خود را داشته باشند.

 

بازار محصولات پلیمری

در بازار داخلی محصولات پلیمری هنوز افت قیمت‌ها چهره اصلی بازار را تشکیل می‌دهد. با توجه به کاهش نسبی قیمت دلار در روزهای اخیر و از همه مهم‌تر‌ افزایش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و تقویت موجودی انبارها، به نظر می‌رسد این روند کاهشی باز هم ادامه یابد و ممکن است با کاهش قیمت دلار حتی شتاب بیشتری به خود بگیرد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد در بازار داخلی حجم تقاضای موثر افزایش یافته که سیگنال مهمی برای بهبود حجم تولید در صنایع پایین‌دستی به‌شمار خواهد رفت. نکته دیگر را باید سرایت روند کاهشی قیمت‌ها به اغلب گریدهای پرمخاطب دانست زیرا بیشتر مواد اولیه پلاستیکی مخصوصا آن دسته از کالاهایی که با حجم معامله بیشتر در بورس کالا رو‌به‌رو بوده‌اند با افت نرخ‌های بیشتری رو‌به‌رو شده‌اند. با توجه به روند کاهشی قیمت‌ها و مخصوصا پس از اعلام افزایش نرخ‌های پایه، به نظر می‌رسد جذابیت خرید از بورس کالا کاهش خواهد یافت که داده منفی و بزرگی برای فعالان این عرصه به‌شمار می‌رود. با توجه به حضور کدهای معاف از مالیات در بورس کالا که به کاهش قیمت تمام‌شده محصولات مورد معامله منجر می‌شود، شاید این وضعیت به ضرر خریداران اصلی تمام شود.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.