989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهشهرسازیمنطقه 22درباره منطقه ۲۲
درباره منطقه ۲۲

درباره منطقه ۲۲

درباره منطقه ۲۲

منطقه ۲۲ در غربی ترین نقطه از نقشه تهران قرار گرفته و یکی از بزرگترین مناطق پایتخت به شمار می رود. دلایل متعددی وجود دارد که این منطقه را مورد توجه عموم قرار داده است؛ از جمله وجود فضاهای سبز متعدد، چشم انداز های زیبا، اجراء پروژه هایی چون: پژوهشگاه ژنتیک، پژوهشگاه  صنعت نفت، بیمارستان مغز و اعصاب پروفسور سمیعی و وجود مراکز تفریحی_تجاری که شرایط مناسبی را برای جذب سرمایه و زندگی در این منطقه فراهم کرده است. در ادامه، به معرفی منطقه ۲۲ تهران میپردازیم.

عکس نقشه منطقه 22

جمعیت

طبق آخرین سرشماری سازمان نفوس و مسکن که سال ۱۳۹۵ انجام شده است، جمعیت منطقه ۲۲ به صورت زیر می باشد:

  • جمعیت کلی: ۱۲۸۹۵۸
  • تعداد مردان: ۶۵۴۷۶
  • تعداد زنان: ۶۳۴۸۲

گرچه جمعیت این منطقه در همان سال های اولیه بعد از آزاد سازی اراضی آن بسیار پایین بود، اما رفته رفته بعد از شروع ساخت و ساز ها و ایجاد بستری مناسب برای تامین نیازهای رفاهی ساکنین، رو به افزایش رفت. تا حدی که در این روزها اکثر مردم این منطقه را برای زندگی ترجیح می دهند. حتی پیش بینی می شود که در آینده ای نه چندان دور، این منطقه به یکی از مناطق پرجمعیت تهران تبدیل شود.

مساحت

مساحت منطقه ۲۲ حدود ۶۲۰۰ هکتار مشخص شده است که حدود ۱۳۰۰ هکتار آن متعلق به فضای سبز می باشد و از نظر جغرافیایی و وسعت بزرگترین منطقه در بین مناطق دیگر تهران به شمار می رود. همچنین برج هایی که در این منطقه ساخته می شود نیز از مساحت بالایی برخوردار هستند.

آب و هوا

از مزایای شاخص منطقه ۲۲ تهران آب و هوای خنک و دلچسب آن است. با توجه به میانگین ارتفاع این منطقه از سطح دریا (۱۳۴۰ متر) و همچنین جهت وزش باد که به صورت غربی_شرقی است و با نظر به این که ساخت و ساز برج های متعدد و مرتفع در منطقه طبق اصول اولیه آن طی می شود، لذا به راحتی می توان گفت در این ناحیه هوای پاک و بی نظیری را در تمام فصول سال شاهد هستیم.

تاریخچه منطقه ۲۲

زمین های منطقه ۲۲ تهران به ۲ دسته تقسیم میشوند. دسته اول  زمین هایی هستند که قبل از انقلاب، تحت تصرف خانواده فیروزگر و فرمانفرمایان بوده و دسته شوم شامل زمین هایی می شوند که توسط آیت الله ملا علی کنی وقف شده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زمین هایی که تحت تصرف بودند جزء اراضی ملی اعلام شدند و به مرور زمان برای تغییر کاربری و اهداف جدید تفکیک و تقسیم بندی شدند. جالب است بدانید بخشی از این اراضی در زمانی که جنگ بین ایران و عراق شروع شده بود؛ به منظور ساخت پادگان نظامی مورد استفاده نیروهای مسلح قرار داشت. با گذشت زمان در سال ۱۳۷۹ توسط شهرداری تهران برای رفع مشکلات رفاهی و جبران کمبودهای دیگر مناطق، ساخت و ساز ها به وسیله تعاونی ها و ارگان های مختلف رونق گرفت. همچنین با تصویب طرح تفصیلی، بزرگترین منطقه تهران تبدیل به محلی برای اسکان دادن خانواده های زیادی شد. این طرح به منظور فراهم کردن رفاه مردم و سود آوری برای سرمایه گذاران شروع به کار کرده است.

موقعیت جغرافیایی

با توجه به نقشه، در قسمت شمالی منطقه ۲۲ ارتفاعات کوه البرز، در جنوب تهرانسر(منطقه۲۱)، در شرق آن منطقه ۵ و در  غرب وردآوردشمالی قرار دارد. همان طور که گفتیم، این منطقه در شمال غرب تهران واقع شده است که به عنوان مدرن ترین و بزرگ ترین منطقه تهران شناخته می شود. لازم به ذکراست که این منطقه مهم، در حوزه آبریز رودخانه کن و همچنین وردیج قرار دارد. همچین این منطقه از شمال به کوهستان البرز، از جنوب با آزادراه تهران – کرج، از شرق با رودخانه کن و از غرب با جنگل های وردآور راه دارد.

همان طور که گفتیم، این منطقه همجوار با مناطق ۵ و۲۱ تهران می باشد. نکته جالب توجه درباره منطقه ۲۲ این است که تا ارتفاع ۱۸۰۰ متری کوهستان البزر می رسد. به همین خاطر ازآنجاکه موانع فیزیکی مانند کوه و شیب زیاد در این منطقه وجود دارد، ساخت و ساز را با مشکلاتی مواجه کرده است.

عکس نقشه منطقه 22

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.