989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمعمارینما و منظرنما و منظر شهری پایتخت با استانداردهای معماری ایرانی اسلامی فاصله دارد

نما و منظر شهری پایتخت با استانداردهای معماری ایرانی اسلامی فاصله دارد

نما و منظر شهری پایتخت با استانداردهای معماری ایرانی اسلامی فاصله دارد

لایحه طراحی و پایش نماهای شهر تهران و مصوبات نشست ها و همایش های تخصصی مسئولان و کارشناسان مدیریت شهری تا چه اندازه اجرایی خواهد شد و این مصوبات تا چه اندازه نما و منظر شهری پایتخت را تغییر داده و به استانداردهای معماری ایرانی اسلامی نزدیک تر می کند.

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری شبستان، گذر زمان و سر بر آوردن آسمان خراش های بلندمرتبه در گوشه و کنار پایتخت؛ بر ناموزونی و آشفتگی نما و منظر شهری می افزاید.

روز به روز بر تعداد ساخت و سازهای عجیب و غریب با نماهای شیشه ای عجیب تر از معماری شان افزوده می شود و هویت شهر لابلای انبوه ساخت و سازهای بی ضابطه در حال گم شدن است. عدم توجه به معماری ایرانی اسلامی در ساخت آپارتمان های بلندمرتبه، برج های تجاری و اداری و مال ها و مگامال هایی که در مناطق مختلف تهران ساخته می شود موضوعی است که نمی توان به آسانی از کنار آن عبور کرد.

علاوه بر دور شدن از اصالت و هویت شهرهای ایرانی اسلامی، ساخت و ساز سال های اخیر چهره ای نازیبا به شهر داده و زیبایی بصری و منظر شهری را تحت تاثیرات منفی خود قرار داده است و آشفتگی معماری، نما و منظر شهری و بی نظمی موجود بر زندگی شهروندان تهرانی بی تاثیر نخواهد بود.

در این میان مدیریت شهری برای ساماندهی نمای ساختمان های پایتخت به تکاپو افتاده و همایش، نشست و کارگروه های تخصصی با حضور صاحب نظران، کارشناسان و مسئولان شهری برگزار می کنند و آنچه مهم است؛ نتایجی که از این دورهمی ها برای بهبود کیفیت نما و منظر شهری به دست خواهد آمد را باید پیگیری و عملیاتی کرد و به صرف نظرات کارشناسی و مباحث تئوری باقی نمانند.

همایش هم اندیشی اعضای کمیته‌های تخصصی نما‌های شهری تهران که طی روزهای اخیر با حضور معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران، مدیر کل معماری و ساختمان، شهردار منطقه ۴، معاونین شهرسازی و معماری و دبیران کمیته‌های نمای مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران به همت معاونت شهرسازی و معماری و به میزبانی شهرداری منطقه چهار، در سالن اجتماعات این منطقه برگزار شد، یکی از اقداماتی است که در صورت عملیاتی شدن نتایج این جلسه می توان بر روند تغییرات مثبت نما و منظر شهری امیدوار بود.

بررسی بیش از ۶١ هزار پرونده در کمیته های نمای مناطق طی ۴ سال گذشته موضوعی که «مهدی صالحی» در همایش هم اندیشی اعضای کمیته های تخصصی نماهای شهر تهران اعلام کرد و گفت: طبق آمار از اواسط سال ۹۴ تا اردیبهشت ماه سال نود و هشت۲۷۹۲ جلسه در مناطق ۲۲ گانه تشکیل شده و بیش ۶۱ هزار پرونده بررسی و منجر به تایید ۳۳ هزار و ٣٣٧ پرونده شده است و به طور متوسط هر پرونده بیش از یک و نیم مرتبه بررسی تا در کمیته تدوین و به تصویب رسیده است.

مدیر کل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران افزود: با توجه به عدم وجود مستند رسمی برای تشکیل کمیته های نمای مناطق کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با همکاری کارشناسان اداره کل معماری و ساختمان نسبت به تصویب لایحه طراحی و پایش و اجرای نماهای شهر تهران اقدام کردند و این مصوبه اسفند ماه سال ۹۸ شهرداری تهران ابلاغ و از آن تاریخ ملاک عمل شهرداری است.

وی اضافه کرد: پس از ابلاغ با توجه به لزوم شناسایی اساتید و حرفه مندان مکاتبات لازم در قالب نامه های اداری و الکترونیکی با آنها صورت گرفت و پس از ارسال اسناد و مدارک از سوی ایشان در کمیته ای با حضور معاون معماری و شهرسازی و همچنین اعضا در مناطق معرفی و احکام ایشان توسط معاون امضا شد.

صالحی به تشریح برخی از برنامه‌های اداره کل معماری و ساختمان پرداخت و گفت: تولید اسناد هدایت شامل برنامه جامع ساماندهی سیما و منظر شهر تهران به عنوان یکی از احکام طرح جامع، تهیه و تدوین ضوابط هماهنگی و انسجام بصری نماهای شهری برای تمامی مناطق منطبق بر سند برنامه سوم توسعه شهر تهران، هوشمندسازی و شفاف سازی در فرایند رسیدگی با طراحی نما و همچنین اجرای نما در منزل در مناطق و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در این عرصه از جمله این برنامه ها است.

«علی اعطا» رییس کمیته معماری و طرح های شهری شورای شهر تهران نیز با اشاره به لزوم آسیب شناسی در فرآیند عملکرد کمیته های نمای مناطق ٢٢گانه شهرداری تهران گفت: کمیته های نما به منظور ارتقا کیفیت نماهای شهری و رعایت حقوق شهروندی نباید به محلی برای نارضایتی شهروندان تبدیل شود.

«محمد سالاری» تصریح کرد: باید شرایطی فراهمی شود که ذینفعان باور کنند تصمیمات به نفع آنهاست یعنی هم مابه ازای منفعت شخصی برایشان داشته باشد و هم اینکه وقتی بفهمند عدالت شهری ایجاد می شود آنها نفع می برند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران افزود: باید به سمت کیفی سازی برویم و به جای ما، متولیان ساخت و ساز و طراحان بیایند صحبت کنند. باید خروجی این کمیته ها نما ما به ازا برای جامعه شهری و طراحان شهری داشته باشد. طراحانی که هم منفعت شخصی و با اولویت منافع عمومی شهر را تامین کنند.

در این میان «عبدالرضا گلپایگانی» از خالی بودن جای اظهار نظر متخصصین در ساخت و ساز های شهری می گوید و تاکید می کند: متخصصین ما د بیش از ۹۰ درصد ساخت و سازهای شهری اعمال نظر نمی کنند درحالیکه اعمال نظرات اساتید و متخصصین در حوزه ساخت و ساز به خصوص نمای ساختمان ها باید ساماندهی شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: در شهرداری تهران ۶۰ نفر درگیر مبحث منظر و سیمای شهری هستند و باعث شده است تا تعامل بین دانشگاه و کارشناسان و آنچه که در عمل در حوزه نما و منظر شهری رخ می دهد افزایش یابد.

این درحالی است که کلیات لایحه « طراحی و پایش نماهای شهر تهران» در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران و دی ماه سال ۹۷ در صحن شورا تصویب شد. حال باید دید لایحه طراحی و پایش نماهای شهر تهران و مصوبات نشست ها و همایش های تخصصی مسئولان و کارشناسان مدیریت شهری تا چه اندازه اجرایی خواهد شد و این مصوبات تا چه اندازه نما و منظر شهری پایتخت را تغییر داده و به استانداردهای معماری ایرانی اسلامی نزدیک تر خواهد ساخت.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.