989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمعمارینما و منظرطراحي سيما و منظر شهري
طراحي سيما و منظر شهري

طراحي سيما و منظر شهري

ضوابط «نماسازي» و «طراحي سيما و منظر شهري» تا پايان سال تدوين مي‌شود

ضوابط «نماسازي» و «طراحي سيما و منظر شهري» تا پايان سال تدوين مي‌شود

مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران از تشكيل كميته‌اي به منظور تدوين ضوابط عام نماسازي و ضوابط خاص طراحي سيما و منظر شهري تا پايان سال جاري خبر داد.

مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران از تشكيل كميته‌اي به منظور تدوين ضوابط عام نماسازي و ضوابط خاص طراحي سيما و منظر شهري تا پايان سال جاري خبر داد.

جواد كريميان اقبال در گفت‌وگو با خبرنگار «شهري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: شهرداري تهران به منظور صيانت از حقوق شهر در زمينه سيما و منظر شهر و نماسازي، ملزم به اعمال ضوابط و مقررات مصوب به منظور جلوگيري از اغتشاش بصري است.

وي ادامه داد: به اين ترتيب بر اساس ضوابط طرح تفصيلي جديد تهران، شهرداري مكلف است كه تا پايان سال جاري، ضوابط عام نماسازي شهر و ضوابط خاص طراحي سيما و منظري شهري را تهيه و پس از تصويب در كميسيون ماده پنج، ملاك عمل قرار دهد.

به گفته وي، به منظور تدوين اين ضوابط، كميته تخصصي معماري و نماي شهر تهران در اداره كل معماري و ساختمان تشكيل و كار كارشناسي براي تدوين ضوابط عام نماسازي آغاز شده است.

محدوديت استفاده از شيشه و كامپوزيت در نماي ساختمان‌هاي بلندمرتبه

كريميان اقبال در ادامه، به ضوابطي همچون ممنوعيت استفاده از شيشه در بيش از 40 درصد و كامپوزيت در بيش از 60 درصد سطح نماي ساختمان‌هاي بلندمرتبه كه هم‌اكنون تا حدودي در سطح شهر پياده مي‌شود، اشاره كرد و گفت: ضوابط و مقررات در دست تدوين، بسيار جامع‌تر از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هاي فعلي خواهد بود.

وي يكي از اقدامات فعلي شهرداري تهران براي ساماندهي نما و منظر ساختمان‌ها را پيش‌بيني «كميته راهبردي نما» برشمرد و توضيح داد: نماي ساختمان‌هاي واقع در اراضي بيش از 20هزار متر مربع و بالاي 12 طبقه، در اين كميته بررسي و تصويب مي‌شود.

مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران همچنين، به اجراي پايلوت طرح «نما» در مناطق يك، چهار، شش و بيست‌ودو در طول 1.5 سال گذشته اشاره كرد و گفت: براي ابنيه خاص اين مناطق، كميته طراحي نما در منطقه تشكيل مي‌شود و نماي ساختمان توسط تيم مشتركي از متخصصان معماري و عوامل اجرايي بررسي مي‌شود.

فراگيري موج گرايش به نماهاي ساختماني خوب ميان شهروندان

وي اعتقاد دارد كه اجراي اين طرح، نماي ساختمان‌ها را در مناطق ياد شده تا حد زيادي از بي سروساماني نجات داده و طي يك سال اخير، نماهاي استاندارد، مستحكم و در عين حال زيبايي حاصل تركيب آجر و سنگ با ديگر متريال نماسازي، اجرا شده است.

كريميان اقبال در ادامه گفت‌وگوي خود با ايسنا، با اشاره به اينكه موج گرايش به نماهاي ساختماني خوب ميان شهروندان فراگير شده است، از پيش‌بيني تسهيلات و مشوق‌هايي در ضوابط و مقررات نماي ساختمان براي ترغيب شهروندان به نماسازي مطلوب خبر داد و گفت: با رفع خلاء ضوابط در اين حوزه، بايد حداكثر بهره‌برداري از اين موج مثبت صورت گيرد.

تدوين ضوابط سيما و منظر شهري، وظيفه وزارت راه و شهرسازي است

مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران البته، به اين موضوع هم اشاره كرد كه برابر ماده 169 برنامه پنجم توسعه، وزارت راه و شهرسازي مكلف به تدوين ضوابط مربوط به سيما و منظر شهري و معماري ايراني اسلامي و ابلاغ آن به شهرداري‌ها، پس از تصويب در شوراي عالي شهرسازي و معماري است.

وي در اين باره به ايسنا گفت: شهرداري تهران فراتر از وظيفه خود عمل كرده و تدوين ضوابط و مقررات نماي ساختمان را در دستور كار خود قرار داده است، چراكه اين وظيفه اساسا بر عهده وزارت راه و شهرسازي است. اما با توجه به خلاء موجود و نيز ابلاغ طرح تفصيلي جديد تهران كه به موضوع پيش‌بيني ضوابط نماي ساختمان پرداخته، شهرداري به حوزه ورود كرده است.

كريميان اقبال خاطرنشان كرد: علي‌رغم اينكه كميته‌اي براي اين منظور در وزارت راه و شهرسازي تشكيل شده، اما تاكنون هيچ ضابطه مصوبي از سوي اين وزارت‌خانه به شهرداري تهران ابلاغ نشده است.

نماي ساختمان‌هاي قديمي، همچنان بي‌سروسامان مي‌ماند…

وي در پاسخ به اينكه آيا شهرداري تهران تسهيلاتي براي بازسازي و بهسازي نماي ساختمان‌هاي موجود شهر در ضوابط در دست تدوين پيش‌بيني خواهد كرد؟ به ايسنا گفت: ضوابط در دست تدوين، ناظر بر ساخت‌وسازهاي آتي خواهد بود و موجب مي‌شود كه در آينده شاهد كاهش چشم‌گير نماهاي ناهنجار در پايتخت باشيم. اما اين ضوابط به نماهاي موجود نمي‌پردازد.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.