989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمعمارینما و منظرضوابط طراحی نما منطقه 1
ضوابط طراحی نما منطقه 1

ضوابط طراحی نما منطقه 1

ضوابط طراحی نما منطقه 1

طراحی نما مدرن یکی از بخش های بسیار مهمی در طراحی ساختمان است، که در معرض دید بوده و باید از چند لحاظ قابل قبول باشد.

در این مقاله در سایت تخصصی طراحی نما دژار قصد داریم تمامی ضوابط طراحی نما منطقه 1 را بررسی کرده و در این زمینه به شما اطلاعاتی کامل بدهیم، با ما همراه باشید.

طراحی نما

ضوابط طراحی نما منطقه 1

یکی از مهم ترین نکاتی که در ضوابط طراحی نما باید رعایت کنیم، این است که نمای مورد نظر ما در منطقه و محله ای خاص هماهنگ با دیگر نماها بوده و ظاهر مناسبی داشته باشد. به طور مثال در ضوابط طراحی نما منطقه 1 باید طراحی مورد انتخاب ما همانند دیگر ساختمان های آن منطقه بوده و این هماهنگی و هم خوانی رعایت شود. یکی دیگر از مهم ترین و اصولی ترن مواردی که باید حتما مورد توجه قرار گیرد، این است که مصالح مصرفی ما با توجه به نوع مصالح موجود در آن شهر انتخاب شود و به شکلی نباشد که از برای تهیه ی آن مسافت زیادی را طی کنیم.

به طور مثال در شهری که کارخانه های تولید آجر دارد، بهتر است از آجر برای نمای ساختمان استفاده کنیم و به سراغ دیگر مصالح نرویم. ممکن است انتخاب یک نوع مصالح که در دسترس ما نیست، سبب افزایش قیمت ها شده و به بروز خسارت مالی تاثیر گذار باشد. نکته بیان شده علاوه بر ضوابط طراحی نما منطقه 1 در بخش هزینه های اقتصادی هم ذکر شده و حائز اهمیت می باشد.

رنگ نما ساختمان یکی دیگر از ضوابط طراحی نما منطقه 1 است، که باید در انتخاب آن توجه بالایی داشت. به طور مثال باید رنگ داخلی ساختمان شما با رنگ نمای ساختمان هماهنگی لازم را داشته و دارای تفاوت های قابل توجه ی نباشند. یکی دیگر از دلایل اهمیت رنگ در ضوابط طراحی نما منطقه 1 این است، که رنگ ساختمان می تواند به بزرگ جلوه دادن آن سازه کمک کرده یا حتی در صورت انتخاب رنگ نامناسب، سازه را کوچک تر از حد معمول نشان دهد.

ضوابط طراحی نما

به طور مثال می توان به رنگ های روشن اشاره داشت، هم رنگ های نما و هم رنگ های به کار رفته در بخش های داخلی ساختمان در صورتی که روشن باشند، برای بزرگ جلوه دادن ساختمان مناسب بوده و کارآیی دارند. در مواردی که مساحت ساختمان زیاد نیست، توصیه می شود در تمامی بخش های آن از رنگ های روشن استفاده شود، تا ساختمان مورد نظر در ظاهر بزرگ تر به نظر بیاید.

همچنین لازم به ذکر است، استفاده از رنگ های تیره در بخش های اصلی ساختمان و نما اصلا توصیه نمی شود. مهم بودن رنگ و کارآیی بالای آن نباید سبب شود از اهمیت نورپردازی قافل شویم. در ضوابط طراحی نما منطقه 1 توصیه شده است از بخش هایی به عنوان نورگیر استفاده کنید، تا علاوه بر مدرن بودن سبب افزایش نور طبیعی در ساختمان شما شود.

از دیگر نکات مهم و پرکاربرد در ضوابط طراحی نما منطقه 1 می توان به بازشوها و ورودی ها اشاره داشت. وجود بازشوها در نقطه ی خاصی از بنا بسیار مهم بوده و بر استحکام کلی سازه تاثیر دارد، به همین دلیل به شما توصیه می کنیم حتما در رابطه با بازشوها با مهندس ماهری مشورت کرده و یک بازشو مناسب برای ساختمان خود را طراحی کنید.

اهمیت ورودی ها به دلیل تاثیر آن ها به روی نمای ساختمان بوده و از آن جهت باید بررسی شود، که ورودی پیاده و سواره از یک دیگر جدا باشند. نکته بیان شده تقریبا در تمامی موارد ساختمان ها اجرایی شده و شما هم با حالت جدا سازی ورودی پیاده و سواره آشنا هستید. همچنین میتوانید مقاله اصول و چگونگی طراحی نما ساختمان را بخوانید.

توصیه ها و ممنوعیت های ضوابط طراحی نما منطقه 1

در سطرهای بالاتر به بررسی مهم ترین نکات اجرایی در ضوابط طراحی پرداختیم و با آن ها آشنا شدیم. در این قسمت قصد داریم برای شما توصیه ها یا حتی ممنوعیت های لازم را شرح دهیم، با ما همراه باشید.

  • توصیه می کنیم از بازشوها در مسیر باران استفاده نکرده و این مورد برای فضاهایی که در معرض تابش نور خورشید هم هستند، اجرایی کنید.
  • توصیه می شود که بعد از نما ورودی ها را مقداری عقب تر قرار داده و با رعایت این نکته زیبایی ساختمان خود را افزایش دهید.
  • استفاده از حالتی مانند دایره یا مثلث که سبب نامتعارف شدن، یک نمای ساختمان شود، ممنوع است.
  • توصیه می کنیم برای زیبایی بیش تر رنگ نعل درگاه پنجره را با بخش های دیگر ساختمان متفاوت در نظر گرفته و با رعایت این نکته زیبایی بی همتایی را به ساختمان خود ببخشید.
  • به کارگیری نماهایی که به شکل پیوسته شیشه ای هستند، برای ساختمان های مسکونی ممنوع بوده و اصلا مجوز ساخت نخواهد داشت.
  • توصیه می شود در تمامی طراحی های نکات را براساس ضوابط طراحی نما منطقه 1 انجام دهید، تا در مراحل های بعدی دچار مشکل نشوید.
  • توصیه می کنیم ورودی های ساختمان دارای روشنایی کافی بوده و هر فضایی را برای ورودی در نظر نگیرید.
  • توصیه می شود از رنگ های متعارف استفاده نکنید و در صورتی که کاربرد سازه شما تجاری یا اداری می باشد، حتما به رنگ انتخابی توجه بالایی داشته باشید.
  • در صورتی که کاربرد ساختمان شما تجاری است، توصیه می کنیم محل نصب تبلیغات مربوط به شرکت خود را در معرض نور قرار داده تا نورپردازی های شما بتواند به بهتر دیده شدن آن ها کمک فراوانی داشته باشد.
  • حتما درز انقطاع ساختمان خود را با مصالح کم مقاومت بپوشانید تا سبب خراب شدن نمای ساختمان شما نشود.
  • برای زیبا سازی هر چه بیش تر سعی کنید در طراحی نما مدرن ساختمان از پیش آمدگی یا عقب نشینی های خاصی استفاده کنید.
  • ورودی های هر ساختمان در ضوابط طراحی نما منطقه 1 باید با توجه به نوع کاربرد آن ساختمان انتخاب شده و کارآیی داشته باشد.
ضوابط طراحی نما

مدارک لازم جهت ارائه نمای ساختمان به کمیته نما و منظر شهری:

1- کپی پروانه بنا

2- تصویر وضع موجود ملک

3- تصاویر بناهای همجوار تا دو پلاک و ابنیه شاخص محله

4- تصاویر جانمایی طرح پیشنهادی (3D) در بین تصاویر بناهای همجوار تا دو پلاک

5- شرح منطق طرح پیشنهادی نما به صورت تصویر یا کروکی

6- نقشه سایت پلان جانمایی طرح پیشنهادی در بین بناهای همجوار

7- نقشه های دو بعدی تمام نماهای قابل رویت به همراه جدول معرفی مصالح نما

8- تصاویر سه بعدی رنگی از طرح پیشنهادی کلیه نماها

9- تصاویر سه بعدی رنگی دید شب از طرح پیشنهادی و نقشه نورپردازی نما (این بند برای بناهای دارای کاربری مختلط و یا واقع در معابر اصلی شهر الزامی می باشد.)

10- نقشه های معماری (شامل پلان های همکف، تیپ طبقات، پلان بام، مقاطع عرضی و طولی)

11- نقشه جزئیات اجرایی نما (شامل تیپ بندی در و پنجره، تابلوها، نرده ها، ستون ها، سایبان، خط آسمان و غیره)

12- نقشه جزئیات اجرایی عناصر الحاقی نما

13- CD حاوی کلیه موارد فوق

– حضور طراح/معمار نما جهت پیگیری نتیجه کمیسیون نما و منظر شهری الزامی است.

– کمیسیون نمای شهرداری منطقه یک روزهای چهارشنبه هر هفته برگزار می گردد.

در نهایت تمامی مطالب بالا را می توان به این شکل بیان کرد که ضوابط طراحی نما منطقه 1 به نکاتی مانند مصالح مورد استفاده، نور پردازها، ورودی ها، رنگ و…اشاره داشته و باید طراحی نما مدرن را به شکلی انجام داد، که برای کاربرد ساختمان مناسب بوده و قابل اجرا باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره ضوابط طراحی نما و اصول آن با ما تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.