989014050788+

989014050788+

خانهتوسعهمعماریمشاهیر معماریپدر معماری مدرن ایران “هوشنگ سیحون”
پدر معماری مدرن ایران “هوشنگ سیحون”

پدر معماری مدرن ایران “هوشنگ سیحون”

آشنایی با پدر معماری مدرن ایران “هوشنگ سیحون”

معمار، طراح، نقاش و مجسمه ساز سرشناس و نامدار اهل ایران

آشنایی با پدر معماری مدرن ایران "هوشنگ سیحون"

“معمار و طراح پیشرو و صاحب سبک در معماری نوین ایرانی” اگر معماری به خودی خود کامل و زیباست احتیاجی به رنگ و روغن و تزئینات ندارد، زیرا حجم‌ها و تناسبات وقتی زیبا نباشند هر قدر هم عوامل تزئینی به بنا اضافه کنیم تأثیری در زیبایی آن نخواهد داشت، سادگی و بی تکلفی را هدف خود می‌دانم.

ویژگی معماری:

سیحون با دقتی که در انتخاب مصالح ساختمانی آثار خود به کار می برد، به تماشاگر نشان می داد که در پشت هر طرح و نقشه ساختمانی، تفکری نیز نهفته است. او دربخشی از خاطرات شفاهی اش می گوید: “من موقع طرح هر بنا، شخصیت آن شخص را مطالعه کرده ام.”

سیحون برای بزرگانی که معمار و طراح آرامگاه‌شان بوده، کوشیده‌ است تا معانی باطنی، فلسفه نظری و ساحت وجودی هر یک را در نقش مقبره‌اش متجلی و نمایان سازد. به عنوان مثال استاد سیحون، طرح آرامگاه حکیم عمر خیام را مبتنی بر اصول ریاضی و مثلثاتی خیام، پایه‌گذاری و طراحی نموده‌است.

استاد سیحون نقش اندازی است که در دنیای ابعاد از معانی پر رمز و راز باطن سخن به میان می‌آورد و معانی و فلسفه نظری و وجودی بزرگانی که معمار و طراح آرامگاه هر یک از آنان بوده، در نقش مقبره شان متجلی نموده‌است.

نظر و عقیده سیحون:

سیحون نظریه بحث انگیزی هم در رابطه با معماری اسلامی داشت: پدیده ای به نام “هنراسلامی” وجود ندارد و باید بجای آن گفت “هنر ایرانی در زمان اسلام”.

در معماری، قبل از هر چیز علاقه دارم منطق را همیشه در نظر داشته باشم.

هیچ‌گاه هیچ چیز نباید بی منطق در معماری به کار برود، حتی کوچکترین خط و کم‌ترین نقطه بایستی دلیل و معنی مخصوص به خود داشته باشد و مخصوصاً از فانتزی‌های بی‌معنی و بی مغز گریزانم. حقیقت بایستی عریان و بی پرده در معماری خودنمایی کند ولی اگر گاهی اوقات زننده باشد، اطمینان دارم که حقیقت همیشه زیبایی و لطف مخصوص به خود را خواهد داشت.

آنچه می‌سازم با احتیاجات برنامه و صاحب کار بایستی مطابقت داشته باشد. هیچ چیز زیاد تر یا کمتر از آنچه مورد احتیاج است نبایستی ساخته شود. با تزئینات زیاده از حد موافقت ندارم.

یک معمار خوب باید مثل یک شعر ساده، سهل و ممتنع باشد. از شلوغی و درهم و برهمی بی اندازه گریزانم. نقشهٔ ساده همیشه زود خوانده می‌شود و اشخاص را گمراه نمی‌کند. طرح نقشهٔ یک ساختمان مثل حل یک مسئله است، باید همیشه ساده‌ترین راه حل را در نظر گرفت و از راه‌های پیچ در پیچ صرف نظر کرد. برای هر یک از مصالح ارزش مخصوص به خودش را قائلم و همیشه سعی کرده‌ام با به کار بردن به موقع آن‌ها ارزش واقعی آن‌ها را به معرض دید بگذارم.

امکانات فنی و ساختمانی کشور خودمان را همیشه در نظر می‌گیرم و سعی می‌کنم با عوامل موجود خود را تطبیق دهم. برای معماری ایران از نظر پلاستیک اهمیت فوق‌ العاده‌ای قائلم و در تمام موارد سعی می‌کنم از این منبع عالی و گرانبها به عنوان پایه و اساس استفاده کنم و الهام بگیرم و هدفم این است که معماری این کشور را به پایه ایی برسانم که همان احترام خاصی را که در دوره‌های گذشته برای ما قائل بودند باز هم داشته باشند.

برخی از آثار هوشنگ سیحون:

– آرامگاه بوعلی سینا

– آرامگاه خیام

– آرامگاه کمال الملک

– طراحی بنای موزه توس

– ساختمان بانک سپه واقع در میدان توپخانه تهران

– سازمان نقشه برداری کل کشور

– کارخانه نخ‌ریسی کوروس اخوان

– کارخانه آرد مرشدی

– سینما آسیا

– سینما سانترال

– کارخانه کانادادرای (زمزم فعلی ) در تهران و اهواز

– حدود ۱۵۰ پروژه مسکونی خصوصی

برخی از افتخارات و جوایز هوشنگ سیحون:

– کسب رتبه اول در مسابقه دولت و راه آهن ایران (طرح ساختمان ایستگاه راه آهن)

– کسب رتبه اول در مسابقه طراحی آرامگاه بوعلی سینا

– یک دوره ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران

– عضو شورای ملی باستان‌شناسی

– عضو شورای عالی شهرسازی

– عضو شورای مرکزی تمام دانشگاه‌‌های ایران

– عضو کمیته بین‌المللی ایکوموس

– مسئولیت مرمت بناهای تاریخی ایران، به مدت 15 سال

– شهروند افتخاری فرانسه

مقالات مرتبط

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.پر کردن فیلدهای نشانه‌گذاری شده‌ با * ضروری می‌باشد.